A tapasztalat segít, hogy megszeressenek

A Simpsons rajongók jó eséllyel látták a rajzfilmsorozatból készült egész estés művet. Egy kis felhajtás mindig kell, de a stúdió többet akart néhány, a Broadway-Seventh Ave Local metróvonal állomásain elhelyezett, jól sikerült plakátnál. Élménymarketing lett a javából.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tapasztalati vagy élménymarketing lényege az, hogy a klasszikus – online, tévés és rádiós, vagy éppen netes – hirdetési felületek helyett a fogyasztót a fizikai térben, érzelmileg bevonva juttatjuk el hozzá az üzenetünket. Az ilyen marketing kampányok nagy előnye a klasszikus reklámmal szemben, hogy kreatív módon válthatunk ki interakciót, és ezzel olyan piacon is kitűnhetünk versenytársaink közül, amelyen nem lehetséges világmegváltó fejlesztésekkel előrukkolni, és technológiai fejlesztésekkel lekörözni versenytársainkat.

A célszemély így részese lehet a márkaépítésnek, a termékfejlesztésnek vagy tesztelésnek, tapasztalatait pedig megoszthatja másokkal. És ha az embereknek van miről beszélni, az nagyon megéri a cégeknek: a vásárlási folyamat döntési szakaszát erősen befolyásolja a szóbeszéd, tehát, hogy a vásárló mit hallott környezetében az adott termékről. A mai fogyasztók egyre tudatosabbak és a vásárlásoknál – főleg a nagyobb kiadással járóknál – mérlegelnek minden kapcsolódó információt. Ezt a viselkedést az internet felerősítette, így a „szóbeszéd” ma már jóval tágabb dolog, mint amikor ez még csak a személyes interakciókon keresztüli információáramlást jelentette.

Kép: WIkipedia

Az élménymarketing egyik legjobb példája a 20th Century Fox ötlete. A Simpsons rajzfilmsorozatból készült egész estés „The Simpsons Movie” című film 2007-ben debütált. Egy kis felhajtás mindig kell, de a stúdió többet akart néhány, a Broadway-Seventh Ave Local metróvonal állomásain elhelyezett, jól sikerült plakátnál, ezért úgy döntöttek, hogy a mesében szereplő kultikus és egyben fiktív üzletláncot, a Kwik-E-Martot a valóságban is megnyitják. Így a rajongók ott vehették meg a Krusty-Os gabonapelyhet, ahol Bart és Lisa is. A 20th Century Fox ehhez a reklámfogáshoz partnerkapcsolatot alakított ki a 7-Eleven üzletlánccal, akik egy tucat üzletüket alakították át a sorozatból már jól ismert Kwik-E-Mart formájára, és azokban a meséből ismert termékeket kezdtek árulni.

Hasonló, és az itthoniak körében jobban ismert esemény a Red Bull marketingfogása, amikor Felix Baumgartnert egy 834 497 köbméter térfogatú ballon segítségével közel 40 kilométer magasra juttatták, hogy aztán a pilóta és ejtőernyős a világűr pereméről egy ejtőernyővel leugorjon és 1342,8 kilométer/órás sebességgel száguldjon a Föld felé. A Red Bull már 2010-ben elkezdett dolgozni a 2012-ben megvalósuló ugráson, és abban az évben ez lett a leggyakrabban emlegetett esemény. A szóbeszéd tárgya lett világszinten és ennek az eseménynek köszönhető, hogy a 30 éve piacon lévő márka vitathatatlanul bekerült a legismertebbek közé.

Baumgartner ugrása egy rakás rekordot megdöntött: nem csak a legnagyobb magasságét vagy sebességét, de minden idők legnézettebb élő webes közvetítése volt az esemény: 52 millióan nézték és izgulták végig az osztrák zuhanását. Az ezt követő hat hónapban a Red Bull értékesítése 7 százalékkal, 1,6 milliárd dollárra nőtt az Egyesült Államokban.

Kép: flickr.com/Benoit Duchatelet

Egy kevésbé kiemelkedő, egyszerűbb, de szintén jól működő példa a Samsung 2012-es londoni olimpiára nyitott élmény-stúdiói. Mint a sportesemény egyik szponzora, az érintett helyszíneken márkaélmény-pavilonokat nyitottak, amiben az akkori slágertermékek, a Galaxy S3 és a Galaxy Note kapott elsősorban helyet. A látogatók játszhattak a cég által fejlesztett sportalkalmazásokkal, és fényképeket csinálhattak magukról, amiket egyből szép olimpiás, digitális keretbe foglaltak. Lehetett nyerni telefont és utazást is, de eladni nem akartak ezeken a helyszíneken, pusztán az élménynyújtás volt a cél. A Samsung stúdiók átlagosan 7 perc 45 másodpercnyi interakciót tudtak kiváltani a látogatókból, akiknek a 90 százaléka úgy nyilatkozott, hogy az élmény hatására megfontolja majd a Samsung készülék vásárlását, egyharmaduk pedig kifejezetten tervbe vette.

Nem kellenek milliók a hatékony marketinghez
A marketing minden üzleti modell kritikus részlete, a világ cégek ráadásul elképesztő összeget fordítanak marketingtevékenységekre. A Salesforce például bevételei több mint 50 százalékát a Twitter pedig 44 százalékát szánja erre. Ennél azonban jóval kevesebből is érhetünk el sikereket.
Persze kisebb volumenű, kevésbé költséges ötletekkel is a szóbeszéd tárgyává válhatunk. Hazai példa az a magyar Apple kereskedő, aki blogján közvetítette New Yorkból, ahogy több tíz órát állt sorban az első Ipadért, vagy később Párizsban táborozott, hogy az elsők között jusson hozzá a cég új okostelefonjához. Az internet népe pedig lelkesen követte az eseményt. A tapasztalati marketing legklasszikusabb példája azonban, amikor a fogyasztó termékmintát kap, ily módon tényleg tapasztalatot szerezhet a termékről, amit aztán megoszthat környezetével.

 

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo