Serényi János az Értékrend Kft. ügyvezetője, és a konferencia levezető elnöke kiemelte, hogy ugyan manapság nincs idő komótos márkaépítésre, fontos, hogy a gyorsaság mellett elővigyázatosak maradjunk. A felelősségvállalás, a hitelesség, az etika és az önbizalom egyaránt fontosak a márkaépítéshez – mondta a szakember.
A márka az, amit rólad mondanak, miután kimentél a teremből – idézte Jeff Bozes, üzleti mágnást László Géza a Brand Content ügyvezető igazgatója. Mint mondta, manapság sokan alul értékelik a márka fontosságát, míg az FMCG szektorban ez túlélés kérdése. Ugyanakkor a jó márka sem garancia a túléléshez. Ebben a szektorban a márkák nyolcvan százaléka rövidtávon elbukik.
Mészáros Róbert branding tanácsadó szerint márkaként kell magunkra és termékünkre is tekintenünk. Véleménye szerint a személyesség megteremtése a legnehezebb. Sokat segít ebben, ha azt csináljuk, amit szenvedélyesen szeretünk – ebből lehet egyedi, lemásolhatatlan márkát építeni. A váratlan húzások is sokat segítenek, főleg a mai világban, ahol rengeteg az inger és nagy a reklámzaj. Pintér László, a PopGroup Reklámügynökség kreatív igazgatója szerint „kitűnő ötlet kitűnni a tömegből”. Azonban az ilyen húzások kétélű fegyverek, könnyen félremehet az üzenet. Elég akár csak a Dove szappan reklámjára gondolni, amiben a színes bőrű hölgyből fehérbőrű lesz, amivel pusztán azt akarták mondani, hogy minden bőrtípusra jó a termék. A nem szándékos rasszista sugallat miatt azonban nagyon gyorsan bocsánatkérésre szorult a cég.
Tömegigények helyett egyéni igények
Jagodics Tamás, a Cégmenedzser Szoftver Kft. ügyvezetője arra buzdította a hallgatóságot, hogy két kérdést minél gyakrabban tegyenek fel a vevőknek: Miért döntött mellettünk? Mit mondana rólunk az ismerőseinek, ajánlana-e minket nekik? – Sokat kell kutatni, a brandépítés irányát nem határozhatjuk meg arról a lóról, amin épp ülünk – magyarázta a Jagodics a közönségnek.
Ma az egyik legfontosabb feladat a tömegigények lefordítása egyéni igényekre – emelte ki a személyre szabás fontosságát dr. Pápay Zoltán, az Allianz Hungáriától. A sikeres márkát egy közösség veszi körül, aki leértékeli a közösség erejét, az könnyen lemaradhat a versenyben.
Süle-Szegedi Attila a Star Traks Coaching alapítója felhívta a figyelmet, hogy brand nélkül csak árucikkek vagyunk. Mint mondta, sok szempontból szabadabbak a kkv-k brandépítésben, mint egy multi. Míg a nagyvállalatoknál dolgozó marketingesek kezei megvannak kötve, mivel minden a vállalat hírnevének megóvása alá van rendelve, addig a kkv-knak közvetlen kapcsolata van az ügyfeleikkel, és gyorsan kivitelezésig vihetnek egy jó ötletet.
Lovász Károly cége, a KAV Hungária Kft. egy panel aljából indult. Sem a versenytársak, sem a beszállítók nem hitték el, hogy az építőiparban előre juthat az etikus gondolkodással. Ma már belátják, hogy tévedtek. Nem csak az üzleti etikai díjat vehette át, de cége olyan sikeres lett, hogy ma már a versenytársak is ajánlják, ha olyan ügyféligénnyel találkoznak. Mint Lovász kiemelte, a vevői elégedettség a legfontosabb. Mint mondta, amit ígérnek, az úgyis lesz. Volt olyan ügyfél, akinél olyan nehéz volt a kivitelezés, hogy végül veszteséges lett az üzlet, de az elégedett ügyfél ajánlásaiból végül négy jövedelmező megrendelésük jött.
A 29 év alattiak negyvenöt százaléka rendszeresen vesz olyan dolgokat, amire nincs is szüksége. Kisbenedek Dániel, az Y generáció képviselője szerint azért van azoknak is Iphoneja, akik nem engedhetik meg amúgy maguknak, mert a kortársak véleménye erre sarkallja őket. Részese akarnak lenni a közösségnek, és ez kell ahhoz, hogy azok lehessünk. Ez egy jó példa a már említett márka körüli közösségre. Emellett a fiatalok érzékenyek a márka mögötti értékrendre is, fontosnak tartják, hogy etikusan bánjanak a fogyasztóval.
Önbizalom és márka
Az önbizalom lételeme a márkaépítésnek. Juhász Péter, az Önbizalom Akadémia igazgatója elhozta egy kutatás eredményeit, melyből kiderült, hogy a magyarok harminchét százaléka szerint az önbizalom több lehetőséget ad az életben, ötven százalék szerint komoly előnyt jelent a munkában, és negyvenhét százalék szerint kiemelten fontos az emberi kapcsolatokban. Az önbizalmat rontja, ha negatív emberek vesznek minket körül. Amikor Árvai Péter 2008-ban hazajött Svédországból, már az első harminc percben lehangolták az itt minden rossz hozzáállással. Amikor mondta, hogy céget alapítani jött haza, még ki is nevették. De mindez nem rettente őt el, és megalapította a Prezit, amit ma már nem kell senkinek bemutatni.
Borbély László, coach szerint a belső brand, az employer branding felépítése nélkül könnyen elbukhatunk. Akkor mond csődöt a belső brandünk, amikor a konkurenciához pártolnak az alkalmazottak. Ekkor viszik a tudást és a titkokat is. Egy jó vezetői brand felépítése fontos lépés, de nem elég, kell hozzá egy jó menedzsment is – magyarázta a szakember.
Be kell tudni mutatni
A jó márkát jól kell tudni prezentálni is, de a prezentálás stresszes műfaj. Mészáros Zsolt, prezentációs szakértő Mark Twaint idézettel kezdte az előadást: „Két féle ember van. Vannak akik izgulnak, és vannak, akik azt hazudják, hogy nem izgulnak.” Mint a szakember elmondta, két féle helyzettől tartunk leginkább, a befolyásolhatatlan és a megjósolhatatlan tényezőktől. De gyakrolással mindenre fel lehet készülni. Mark Twain egyik előadása után odament hozzá egy ember és megdicsérte, hogy milyen jó, rögtönzött előadást tartott, mire Mark Twaint ennyit mondott: „Általában három hetembe kerül, míg előkészítek egy rögtönzött beszédet”.
Címlapkép: Fotolia