Szeretnénk hinni abban, hogy méltányos lehet ez a rendszer

Ma már a sarki boltban is a világ minden tájáról érkező termékekkel találkozhatunk, a nagy áruházakban pedig kifejezetten szeretünk a nemzetközi részleg különlegességei között válogatni. Azonban ezek az áruk nagyon hosszú utat tettek meg idáig: el –és előkészítőik sokszor a harmadik világ szegénységében tengődve állítják elő a nyugaton aztán felárazott termékeket.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A globalizáció egyik legnagyobb problémájára minden május második szombatján igyekeznek felhívni a figyelmet – ekkor van a fair trade (méltányos kereskedelem) világnapja. A gondolat az Egyesült Államokból indult, ahol a Ten Thousand Villages a 40-es évek végén Puerto Ricoból kezdett el hímzéseket vásárolni. Korrekt áron. 1958-ban meg is nyílt az első hivatalos fair trade bolt Amerikában, és ezután nem sokkal az angliai Oxfam UK követte a példát azzal, hogy kínai menekültek által gyártott kézműves termékeket kezdett árulni az üzleteikben. 1964-ben megalakult az első fair trade szervezet. Azóta eltelt 50 év, de annál nem sokkal jutottunk tovább, hogy már a nevén nevezzük a problémát.

Kép: Pixabay

Kampány a méltányos termékekért
Közös regionális petíciót indított a Tudatos Vásárlók Egyesülete és cseh, lengyel, szlovák és máltai partnerei, amelyben fairtrade termékeket kérnek a legnagyobb szupermarket láncoktól.
Sokba kerül a jó kávé

A fair trade mozgalom olyan alapvető célokat tűzött ki maga elé, amiket a fejlett országokban élők teljesen evidensnek tartanak, pedig a világ nagy részét megnyomorítja az emberek és a természet kizsákmányolásán alapuló gazdaság. A tisztes munkáért járó megélhetéshez elég bevétel, a gyerekmunka megszüntetése, az otthonunkat jelentő bolygó folyamatos pusztításának visszafogása mindannyiunk érdeke. Ezektől mind szörnyen távol állunk, és ma, amikor nyugaton veszünk egy fair trade kávét, mindössze bűneinkből próbálunk leróni valamennyit, hiszen a világgazdaság mai formáját a gyarmatosítás alatt maguk a nyugati hatalmak alapozták meg. Míg az egykori gyarmatok központjai még csak-csak talpra álltak valahogy, bár az emberek életszínvonalát tekintve elképesztő szélsőségek jellemzik ezeket az országokat is, addig a periférián lévő területeken sem kellő anyagi, sem kellő szellemi tőke nem maradt egy működő állam felépítéséhez, amit a sokszor mesterségesen, nyugatról meghúzott határok, és ennek következtében kialakult konfliktusok még tovább nehezítenek. Ennek következményeként ezeken a helyeken káosz és terjedő fanatizmus maradt csak, ami elől emberek milliói próbálnak menekülni többek között Európa felé, nem kevés fejfájást okozva a nyugati vezetőknek. Pedig a jó kávé mindig sokkal többe került, mint a boltban elkért pár ezer forint. És ezt előbb-utóbb meg is fogjuk fizetni.

Kép: Pixabay

Adomány helyett korrekt piaci viselkedés

A méltányos kereskedelem célja a fejlett és fejlődő országok közötti szakadék csökkentése, és szegény régiók termelőinek jövedelmének és a nemzetközi versenyben való esélyeiknek növelése. Ugyanígy kiemelt szempont a hátrányos helyzetű termelők, különösen a nők és a bennszülöttek fejlődési esélyeinek növelése, és a gyermek-kizsákmányolásmegszüntetése. Ehhez növelni kell a fogyasztók tudatosságát, felhívni a figyelmet a nemzetközi kereskedelem kistermelőit sújtó nehézségekre.

Kép: Pixabay

Európában, de a magyar boltokban is egyre több fair trade logóval fémjelzett áru vásárolható, főleg csokoládé, tea és kávé, de már fűszerek, gyapot sőt arany is kapható. A 2017-ben megjelent Tudatos Vásárló Piaci Jelentés azt mutatja, hogy a 2014-2016 közötti időszakban a méltányos kereskedelem  termékek eladásának mértéke folyamatosan nőtt. A vizsgált időszak 3 évében a magyar háztartások 612 millió forintért választottak méltányos kereskedelemből származó élelmiszert.

Kép: Pixabay

A méltányos kereskedelem világnapját 2001-óta ünneplik világszerte. A mozgalom szellemiségét jól összefoglalja Martin Luther King idézete: "mielőtt befejezed a reggelidet, már a világ több mint felétől függesz". Hiszen a kávé, amit reggel iszunk nagy valószínűséggel kenyai, a banán amit eszünk Kolumbiából származik, a teánk Indiából, a kakaó elefántcsontparti, a narancslépedig brazil narancsból készült.

Kép: Pixabay

Már csak arra lenne szükség, hogy az előállítástól a fogyasztásig minden szereplő jól járjon: ne csak a fogyasztó, aki ízletesen megissza a kávét, vagy a tucatnyi gazdasági szereplő, aki mind rápakolja hasznát az adott termékre, mire az otthonokba ér az, de a termelő is, aki kemény munkával előállítja a javakat, mégis mélyszegénységben kell tengődnie.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo