Nők a munkaerőpiacon: előítéletek vannak, de a változás elindult

A nők munkaerőpiacon betöltött szerepe továbbra is központi kérdés a foglalkoztatással és a karrierépítéssel kapcsolatban. A Jobline Női Karriernap szervezőcsapatának friss kutatása az aktuális helyzetet és a női munkavállalók tapasztalatait vette górcső alá. A felmérésben több mint 2200, különböző életkorú, foglalkozású és családi állapotú nő vett részt.

Negatív tapasztalat, negatív hozzáállás

A női karrierépítés fogalma ma már a legtöbb esetben nem hordoz magában negatív töltetet. A magyar családmodell megkívánja a két keresőt a családban, így egy átlagos magyar nőnek, anyának természetes, hogy a munka területén is teljesíteni kell. Azonban, ha valaki az álláskeresés vagy a munkája során a neme miatt legalább egyszer diszkriminációt tapasztal, az egész témával kapcsolatban borúlátóvá válik. A jelen felmérés válaszadóinak 84 százaléka már találkozott megkülönböztetéssel, és emiatt a karrierépítéssel kapcsolatos alapvető hozzáállása is megváltozott.

(NEM) mindegy, hogy nő vagy férfi

Legalábbis a számok és a tapasztalatok ezt mutatják. A több mint 2200 megkérdezett nő 55 százaléka ugyanis érzett már előítéletet a kiválasztás, illetve a mindennapi munkavégzése során. „Más kapott meg egy lehetőséget, mivel azt hitték, hogy a gyerekem sokat fog betegeskedni” – írta az egyik válaszadó. „Előfordult, hogy ugyanabban a pozícióban dolgozó férfi kolléga szakmai véleményét helyeselték a többiek, holott én ugyanazt mondtam, csak nem vették figyelembe” – osztja meg tapasztalatait a kérdőívben egy másik nő.

Az eredmények és a tapasztalatok arra engednek következtetni, hogy habár egyre több nő bizonyítja, hogy megállja a helyét akár egy cég alkalmazásában, akár saját vállalkozásban, még mindig jelentős azoknak a munkaadóknak az aránya, akik első körben a nehézségeket, és nem a lehetőségeket mérlegelik egy női munkavállaló esetében. A felmérésben megkérdezettek által leggyakrabban említett előítéletek: „a nők kevesebbet tudnak, kisebb a terhelhetőségük, a család a munka rovására megy, nem elég határozottak, érzelmileg befolyásolhatóak, nem valók vezetőnek, technikai tudásuk alacsony”.

Kép: Jobline

Generációról generációra javul a helyzet?

Mind a törvényhozás, mind a munkáltatók részéről érezhető a változtatásra való törekvés, amely csekély mértében javította is a női munkavállalók elhelyezkedését. Az aktuális kutatás adataiból kiderült, hogy míg az 1980 előtt születettek 68 százaléka tapasztalt valamilyen előítéletet, addig az utánuk következő Y generáció tagjainál ez az arány már 50 százalékra csökkent.

Nem a nemek, hanem a velük szemben támasztott elvárások mások
Míg hazánkban a gazdaságilag aktív lakosság közel fele nő, a vezetők és a vállalkozók között mégis túlsúlyban vannak a férfiak. Hogy ez megváltozzon, ahhoz a társadalmi támogatás és szemléletváltás mellett vezetői példaképekre, erős női hálózatokra, a férfiak érzékenyítésére és önbizalommal teli, magabiztos nőkre van szükség – hangzott el a Loffice-ban, a Startup Safary keretében megrendezett panelbeszélgetésen.

Véleményvezér

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.
Több száz pedagógust vert át a Belügyminisztérium

Több száz pedagógust vert át a Belügyminisztérium 

A pórul járt pedagógusok minden bizonnyal beperlik a Belügyminisztériumot.
Magyar Péter szerint választási csalás történt a külföldön élő magyarok szavazataival

Magyar Péter szerint választási csalás történt a külföldön élő magyarok szavazataival 

Valami bűzlik Dániában mondaná Shakespeare.
Orbán Viktor kormányzása óta nagyot zuhantak a magyar nyugdíjak GDP arányosan nézve

Orbán Viktor kormányzása óta nagyot zuhantak a magyar nyugdíjak GDP arányosan nézve 

Mennyire becsüljük meg nyugdíjasainkat?
Megbukott a lombkorona nélküli lombkoronasétányt építő polgármester

Megbukott a lombkorona nélküli lombkoronasétányt építő polgármester 

A vidéket még mindig a Fidesz uralja.
Hatalmas adóemelésre készül Putyin

Hatalmas adóemelésre készül Putyin 

Fogy Moszkva pénze, jön tehát a hadisarc.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo