Ferriss a The 4-Hour Workweek (A négyórás munkahét) valamint a milliárdosok munkaszokásait és életvezetési alapelveit vizsgáló Tools of Titans: The Tactics, Routines, and Habits of Billionaires, Icons, and World-Class Performers című bestsellerek szerzője azt állítja, hogy bő egy évtized kellett hozzá, mire leszűrte az alábbi tanulságokat a pályafutása során. Mondandójának lényege, hogy ne ragadjunk bele a 9-től 5-ig tartó munkahelyi robotolásba. Hisz az élet oly sok minden másról is szól. Merjünk vállalkozni! Merjük megvalósítani a szakmai és emberi vágyainkat - tanácsolja a karrierguru.
1. Hála
Sokan beleesnek abba a hibába, hogy a személyiségfejlesztést és a karrierfejlesztést 100 %-os célnak teszik meg. Ez körülbelül olyan, mintha a félig tele a pohár filozófiája helyett a félig üres a pohár gondolatával azonosulnánk.
Merthogy a 100 %-os változtatás túlságosan jövőorientált és túlságosan arról szól, hogy mást akarok, mint ami van. Ferriss szerint fifty-fifty-nek kell lenni az aránynak. Tudatosítanunk kell magunkban, hogy hálásak vagyunk azokért a dolgokért, amiket kaptunk és örülünk annak, amiket elértünk az életben.
A legjobb módja ennek, ha minden nap leírunk a füzetbe néhány gondolatot erről. Lehetőleg reggel. Így nem csak azt fogalmazzuk meg állandóan, hogy milyen célok felé törekszünk, és mit akarunk megváltoztatni, hanem azt is, hogy mik azok a konstans dolgok az életünkben, amik hasznosak, jók, kiteljesítenek és nem igényelnek változtatást.
2. Csak életünk két területén változtassunk egyszerre
Variáció az előző témára. Minden nem igényel reformot. Ha folyton csak az önfejlesztéssel vagyunk elfoglalva, az depresszióhoz és szorongáshoz vezethet, mert űzöttséget, rohanást, sőt elégtelenségérzetet kelthet bennünk. Hogy nem vagyunk még elég jók. Hogy mennyire máshol és másmilyennek kellene lennünk.
Ferrissnek egyszer azt tanácsolta egy barátja, hogy egyszerre csak két terület megreformálásán dolgozzon az életében. Ha ennél többet választ ki, túlterheli magát. Ez nagy reveláció volt számára.
3. A saját céggel is megbilincselhetjük magunkat
Sokan azért lépnek ki a munkahelyükről, hogy önálló vállalkozásba kezdjenek. De lehet, hogy az az üzleti profil, amit választanak, nem is illik annyira hozzájuk. Hanem abból az énképből ered, ami az előző cégnél kialakult bennük önmagukról. Az az imázs, amit a piaci szereplőkkel, a kliensekkel való interakcióban fejlesztettek ki. A piaci igényeket is figyelembe véve.
Magyarán: vállalkozóként is bilincseket rakhatunk magunkra, ahelyett, hogy az igazi önmagunkat keresnénk.
Ahhoz, hogy hitelesek legyünk, meg kell határoznunk az alapértékeinket. Hogy milyen értékrend szerint kívánunk működni.
4. Elég, ha csak hat hónapra látunk előre
A saját szakmájukban világhírű emberek úgy élnek, hogy 4-5 évre előre betelt a naptárjuk (Sir Georg Solti így halt meg 85 évesen).
Ferrissnek nincs 5 éves terve. Amikor befejez egy könyvet, és megkérdezik tőle, hogy legközelebb mibe vágja a fejszéjét, nem tudja. Csak 6 hónapra lát előre. Vagyis az éppen aktuális projekt kifutását.
Miért fontos ez a fajta rövidlátás? Mert amikor egy projekten dolgozunk, nehéz előrelátni, hogy annak piacra dobása milyen új lehetőségeket, ismeretségeket, ajánlatokat fog hozni. Azok befolyásolják a további utunkat. Ezért érdemes nyitottnak maradni az új lehetőségekre, ahelyett, hogy monomániásan a kidolgozott 5 éves tervünket követnénk.
(fotó: Flickr/Benjyfeen)
5. Motiváljuk magunkat jutalmakkal
A magasan teljesítő szakemberek erőssége paradox módon az, hogy tisztában vannak a gyengeségeikkel. Ferriss például tudja magáról, hogy nehezen tud motivált maradni hosszú ideig. Az ilyen ember könnyebben reagál a jutalmakra és büntetésekre. Mert önmagától nem tud magasan motivált maradni hosszú ideig.
Ferris is jutalmakat és ösztönzőket dob maga elé, amik továbblendítik, ha kissé lankad a lelkesedése a projekt iránt, amin éppen dolgozik.
Akik nagy, hosszabb futamidejű projektekben vesznek részt, könnyen elfásulhatnak, s érdemes szerződéses kötelezettségeket szabni maguknak, hogy ösztönözve legyenek arra, betartsák a határidőket.
6. A siker és a kudarc mércéje: új készségek és kapcsolatok
Nem mindegy, milyen kritériumok szerint definiáljuk azt, hogy egy projekt sikeres lett-e vagy balul sült el.
Még ha a termék vagy a szolgáltatás nem is aratott olyan tetszést és generált olyan forgalmat, amit szerettünk volna (sőt veszteséget termelt), mielőtt kimondanánk a lesújtó ítéletet, gondolkozzunk el azon, hogy milyen képességeket szereztünk az adott projekten munkálkodás közben, illetve milyen új kapcsolatokra tettünk szert, amikre építhetünk a jövőben.
Ha e téren felmutathatunk eredményeket, akkor mégsem volt egyértelmű kudarc az egész.
(fotó: Flickr / Anne Helmond)
7. Identitás: ne legyünk egydimenziósak
Nemcsak a cég üzleti profilját kell diverzifikálni, hanem az ember identitását is.
Ha az önazonosságunk teljes mértékben a munkánktól függ, ha minden cselekedetünket ez határozza meg, akkor ki leszünk téve annak, hogy a kontrollunkon túl lévő tényezők - például egy nagy tőzsdei krach, egy recesszió - elmoshatja az eredményeinket, mint egy homokvárat, s ezzel az önbecsülésünket és az identitásunkat is.
Márpedig nem szabad mindent egy lapra feltenni. Az ember boldogságérzete és önkiteljesítése többféle dologból, tevékenységből, érdeklődésből, szenvedélyből kell, hogy eredjen.
8. Nem kell mindig a középpontban lenni
Nem kell mindig relevánsnak lenni. Ha az ember igazán jó abban, amit csinál, nem kell mindig mindenütt ott lenni - megengedheti magának, hogy egy kicsit visszavonul feltöltekezni, átgondolni a múltját és a jövőjét, kiengedni a gőzt, visszahúzódni az állandó interakció elől. Akár egy hétre év közben vagy egy hónapra nyáron.
9. Pozitív visszacsatolás
Ferriss korábban annak az iskolának volt a híve, hogy nem az erényekkel kell kezdeni a párbeszédet (és az önfejlesztést), hanem a hátrányokkal, a gyengeségekkel.
"Ne mondd nekem, hogy mi jó. Az megy magától. Azt mondd, ami rossz, mert azt kell javítani". Ez volt a filozófiája.
Idővel azonban rájött, hogy ez elég földbe döngölős módszer. És nem fenntartható. Főleg ha nagyobb teameket menedzsel az ember. Egy főnök azzal csak rontja a munkamorált és a lelkesedést, ha folyton a negatívumokra koncentrál, s nem ad pozitív visszajelzést az alkalmazottainak, nem osztogat dicséreteket olyan eredményekért, amik említést érdemelnek.
10. A hírnév, a hatalom, a pénz és az alkohol korrumpál
A hatalom, a hírnév, a pénz és az alkohol csak azt erősíti fel az emberben, ami már eleve megvan benne. "Ha neurotikus vagy, és hozzáadsz 100 millió dollárt, attól csak szuperneurotikus leszel", véli Ferriss.
A cél tehát az, hogy mielőtt befut az ember, sikeressé és ismertté válik, dolgozzon önmagán. Mert a siker csak a meglévő rossz (vagy jó) tulajdonságait fogja felerősíteni.
Forrás: Business Insider