Így növelhető a munkaerő lojalitása

A magyar munkavállalók csaknem 60 százaléka gondolkodik azon, hogy munkahelyet vált a CX-Ray HR technológiai cég felmérése szerint. Az eredmények arra is rámutatattak, hogy a dolgozók hozzáállása jelentősen változhat, ha úgy érzik, feladataival hozzájárulhatnak a cég sikereihez, véleményüket pedig árnyalja egy általuk alkalmasnak ítélt vezető.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon egyre több munkáltató szembesül fokozódó munkaerőhiánnyal: csak az IT szektorban például több mint 20 000 programozó tudna rögtön elhelyezkedni az IVSZ (Informatikai Vállalkozók Szövetsége) szerint, de hiány van a szakmunkásiparban és szinte minden területen. Többek között ezért is válhat egyre hangsúlyosabbá a szervezetek számára, hogy a kollégák megtartása érdekében megismerjék munkavállalóik véleményét a cégnél töltött tapasztalataik alapján.

Kép:Fotolia

Egy erre irányuló felmérés eredménye, hogy azok közül, akik alkalmazottként dolgoznak, minden második ember (pontosan 57 százalékuk) munkahelyet váltana. Az online elégedettségi felmérést a CX-Ray HR-technológiai vállalat végezte számos magyarországi céget érintve, melyet csaknem 900-an töltöttek ki.

Fontos a jó vezető a munkahelyen, de még fontosabb az értelmes feladat
Az elemzés arra is rámutat, hogy mely szempontok kapnak kiemelt szerepet a „menjek, vagy maradjak” döntés meghozásakor. Az eredmények alapján leginkább a vezető személye igazán hangsúlyos, valamint az, hogy a dolgozó mennyire járulhat hozzá a cég sikereihez a munkahelyi feladataival. Ezekben itthon nagyon alulteljesítenek a vállalatok, ami a munkaerő alacsony lojalitásához vezet. Csupán a kitöltők 35 százaléka tekinti követendő példának a főnökét és még kevesebben – 29,48 százalékuk – érzik úgy, hogy a vezetőjük kellő fontosság- és biztonságérzetet tud kelteni és motiválni tudja őket a nehezebb időszakokban. Ennél egy kicsit pozitívabban gondolnak a napi munkájukra: 47,89 százalékuk érzi úgy, hogy a feladataival hozzájárul a cég sikereihez, és elkötelezetten végzi azokat.
Aranyat ér a lojális munkaerő
A cégek 26 százalékánál a fluktuáció mértéke meghaladja a 10 százalékot, miközben a távozó munkatársak pótlása gyakran több millió forintot tesz ki – derül ki a BDO Magyarország és a Blooment Alapítvány közelmúltban végzett, több mint száz vállalkozást érintő kutatásából. A fluktuáció csökkentése a hatékonyabb toborzási módszerek alkalmazása mellett az utánpótlásképzés fejlesztésével, a gyakornoki munkakörökhöz kapcsolódó mentorprogramok bevezetésével érhető el.
„Magyarországon a vezetők 86 százaléka csak akkor kezd el foglalkozni az emberei fejlesztésével, ha számszerű adatokat kap a csapata szervezetpszichológiai állapotáról. Az olyan tényezők, mint „a jó vezető” vagy „motiváló feladat” – habár elsőnek szubjektívnek tűnhetnek – számszerűsíthetőek.” – mondta el Hári Péter, a CX-Ray ügyvezetője. „A rendszeres felmérések abban segítik a szervezeteket, hogy az emberi, sokszor láthatatlan aspektusokat láthatóvá tegyék, és ezek fejlesztésével hatékonyabban működjenek. Például úgy, hogy feltérképezik, mely kollégák kerültek kiégés-közeli állapotba és munkáltatóként támogatást nyújtanak számukra, hogy új lendületet kapjanak.”

A felmérésekkel kinyert információk birtokában a cégek kellően megalapozott szervezetfejlesztési döntéseket hozhatnak, amellyel a munkacsoportok teljesítménye jelentősen javulhat.

Van pozitív példa

Számos olyan cég is működik ugyanakkor az országban, amelyek munkavállalói szemmel kifejezetten kedveltek. Idén szeptemberben indult el a Dreamjobs vezetésével az úgynevezett Szerethető Munkahelyek Díj, melynek célja, hogy összegyűjtse azokat a 250 főnél kisebb magyar cégeket, ahol kifejezetten szeretnek a munkatársak dolgozni. A listához szintén a CX-Ray csapat végez egy, speciálisan a díjra készített elégedettségi felmérést egyebek mellett azt vizsgálva, mennyire összetartó a csapat, milyen az iroda, van-e lehetőség szakmai fejlődésre, marad-e idő a magánéletre és így tovább. A díjra eddig több mint 200 cég jelentkezett, a még folyamatban lévő elégedettségi felmérés alapján azonban már most látható, hogy tudatos, adatokra építő szervezetfejlesztéssel akár 90 százalék fölé is emelkedhet a maradni vágyó kollégák aránya.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo