Így növelhető a munkaerő lojalitása

A magyar munkavállalók csaknem 60 százaléka gondolkodik azon, hogy munkahelyet vált a CX-Ray HR technológiai cég felmérése szerint. Az eredmények arra is rámutatattak, hogy a dolgozók hozzáállása jelentősen változhat, ha úgy érzik, feladataival hozzájárulhatnak a cég sikereihez, véleményüket pedig árnyalja egy általuk alkalmasnak ítélt vezető.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon egyre több munkáltató szembesül fokozódó munkaerőhiánnyal: csak az IT szektorban például több mint 20 000 programozó tudna rögtön elhelyezkedni az IVSZ (Informatikai Vállalkozók Szövetsége) szerint, de hiány van a szakmunkásiparban és szinte minden területen. Többek között ezért is válhat egyre hangsúlyosabbá a szervezetek számára, hogy a kollégák megtartása érdekében megismerjék munkavállalóik véleményét a cégnél töltött tapasztalataik alapján.

Kép:Fotolia

Egy erre irányuló felmérés eredménye, hogy azok közül, akik alkalmazottként dolgoznak, minden második ember (pontosan 57 százalékuk) munkahelyet váltana. Az online elégedettségi felmérést a CX-Ray HR-technológiai vállalat végezte számos magyarországi céget érintve, melyet csaknem 900-an töltöttek ki.

Fontos a jó vezető a munkahelyen, de még fontosabb az értelmes feladat
Az elemzés arra is rámutat, hogy mely szempontok kapnak kiemelt szerepet a „menjek, vagy maradjak” döntés meghozásakor. Az eredmények alapján leginkább a vezető személye igazán hangsúlyos, valamint az, hogy a dolgozó mennyire járulhat hozzá a cég sikereihez a munkahelyi feladataival. Ezekben itthon nagyon alulteljesítenek a vállalatok, ami a munkaerő alacsony lojalitásához vezet. Csupán a kitöltők 35 százaléka tekinti követendő példának a főnökét és még kevesebben – 29,48 százalékuk – érzik úgy, hogy a vezetőjük kellő fontosság- és biztonságérzetet tud kelteni és motiválni tudja őket a nehezebb időszakokban. Ennél egy kicsit pozitívabban gondolnak a napi munkájukra: 47,89 százalékuk érzi úgy, hogy a feladataival hozzájárul a cég sikereihez, és elkötelezetten végzi azokat.
Aranyat ér a lojális munkaerő
A cégek 26 százalékánál a fluktuáció mértéke meghaladja a 10 százalékot, miközben a távozó munkatársak pótlása gyakran több millió forintot tesz ki – derül ki a BDO Magyarország és a Blooment Alapítvány közelmúltban végzett, több mint száz vállalkozást érintő kutatásából. A fluktuáció csökkentése a hatékonyabb toborzási módszerek alkalmazása mellett az utánpótlásképzés fejlesztésével, a gyakornoki munkakörökhöz kapcsolódó mentorprogramok bevezetésével érhető el.
„Magyarországon a vezetők 86 százaléka csak akkor kezd el foglalkozni az emberei fejlesztésével, ha számszerű adatokat kap a csapata szervezetpszichológiai állapotáról. Az olyan tényezők, mint „a jó vezető” vagy „motiváló feladat” – habár elsőnek szubjektívnek tűnhetnek – számszerűsíthetőek.” – mondta el Hári Péter, a CX-Ray ügyvezetője. „A rendszeres felmérések abban segítik a szervezeteket, hogy az emberi, sokszor láthatatlan aspektusokat láthatóvá tegyék, és ezek fejlesztésével hatékonyabban működjenek. Például úgy, hogy feltérképezik, mely kollégák kerültek kiégés-közeli állapotba és munkáltatóként támogatást nyújtanak számukra, hogy új lendületet kapjanak.”

A felmérésekkel kinyert információk birtokában a cégek kellően megalapozott szervezetfejlesztési döntéseket hozhatnak, amellyel a munkacsoportok teljesítménye jelentősen javulhat.

Van pozitív példa

Számos olyan cég is működik ugyanakkor az országban, amelyek munkavállalói szemmel kifejezetten kedveltek. Idén szeptemberben indult el a Dreamjobs vezetésével az úgynevezett Szerethető Munkahelyek Díj, melynek célja, hogy összegyűjtse azokat a 250 főnél kisebb magyar cégeket, ahol kifejezetten szeretnek a munkatársak dolgozni. A listához szintén a CX-Ray csapat végez egy, speciálisan a díjra készített elégedettségi felmérést egyebek mellett azt vizsgálva, mennyire összetartó a csapat, milyen az iroda, van-e lehetőség szakmai fejlődésre, marad-e idő a magánéletre és így tovább. A díjra eddig több mint 200 cég jelentkezett, a még folyamatban lévő elégedettségi felmérés alapján azonban már most látható, hogy tudatos, adatokra építő szervezetfejlesztéssel akár 90 százalék fölé is emelkedhet a maradni vágyó kollégák aránya.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo