„Önvezető” vállalatok a láthatáron?

A kiskereskedelemben jól látható módon egyre inkább az automatizált, digitális folyamatok veszik át az élőmunka szerepét. A vállalatok közötti kereskedés azonban eddig úgy tűnhetett, kevésbé érintett ezen a téren. A New York-i TXF konferencián Christophe Spoerry, az Euler Hermes Digitális Ügynökségének társalapítója a nagykereskedelmi területek automatizálásáról, a mesterséges intelligencia térhódításáról beszélt, melynek vége akár a lényegében „önvezető” vállalatok kialakulása is lehet. A verseny formában megrendezett konferencián olyan nagyvállalatok előadásait is megelőzte ez a prezentáció, mint például a Microsoft vagy az IBM.

A világ vezető, Magyarországon is jelen lévő hitelbiztosítójának munkatársa 5 pontban foglalta össze, hogyan fogják a vállalatok az egymás közötti, nagykereskedelmi (B2B) folyamataikban is alkalmazni a mesterséges intelligencia által nyújtott előnyöket.

Kép: FreeDigitalPhotos.net/pakorn

Hatékonyabbá válik a nagykereskedelmi üzletmenet

A globális B2B piac nagysága és jelentősége ellenére jelenleg is számtalan elavult technológiát használnak az üzletmenetben, mint például váltókat vagy hitelleveleket. Ezzel ellentétben a kiskereskedelmi folyamatokban, például a fizetési rendszerekben már olyan hatékony eszközök állnak rendelkezésre, mint a PayPal vagy a Mastercard egyes szolgáltatásai. Az Euler Hermes becslése szerint a nagykereskedelmi üzletek csupán 5 százalékában élnek például a hitelbiztosítás intézményével vagy a követelésfinanszírozás különböző eszközeivel. Tekintettel arra, hogy a vállalati csődök 30 százaléka késedelmes fizetés miatt történik, ez is olyan terület, ahol az automatikus döntéseknek, digitális kockázatfelmérésnek nagyobb szerep juthat a jövőben.

Platform és big data – kulcs a sikerhez

A B2B e-kereskedelem megállíthatatlanul növekszik, a fejlődési potenciál pedig hatalmas. A különböző területekhez (könyvelés, CRM, számlázás) tartozó globális platformok megjelenése, kiegészülve a big data lehetőségeivel, átalakíthatják a szokásos ügymenetet a vállalkozásoknál. Egyre inkább platformok között történik a kommunikáció, nem pedig mondjuk a könyvviteli és a beszerzési részleg munkatársai között. Ez a kommunikáció hatalmas adatmennyiséget teremt, amire szükségük is van a mesterséges intelligencián alapuló, automatizált döntéshozási rendszereknek.

Önvezető vállalatok

Akárcsak az önvezető járművek esetében, a vállalatok is sok időt és energiát takaríthatnak meg az automatizált mechanizmusokkal, és a jövőben ez válhat a normává. A mesterséges intelligencián alapuló rendszerek a kezdeti üzleti tárgyalásokat követően már elvégezhetik a feladatokat. Mindez két szempontból is előnyös lehet a cégeknek. Egyrészt optimalizálhatóak lesznek a konkrét üzleti kapcsolatok, a késedelmes fizetések és egyéb problémák egyre kevésbé fognak előfordulni. Másrészt a vállalat egész működésében változás következhet be olyan szofisztikált pénzügyi megoldások bevezetésével-kezelésével, mint például a hitelbiztosítás, összhangban a vállalat üzleti terveivel és cash-flow adataival.

Kis cég kis káosz, nagy cég nagy káosz? Nem a méret a lényeg!
Cégvezető vagyok. Mi lesz, ha kilép egy szakemberem? Ha babát vár a titkárnőm? Ha változik egy jogszabály? Ki hagyta jóvá az utalást? Létezik olyan megoldás, ami mindezekre azonnali, pontos választ ad, ami már nem csupán a nagyvállalatok kiváltsága: a folyamatkezelés, vagyis a workflow. A terület szakértői kiemeltek 5+1 tippet, amelyek rámutatnak, hogy a kkv-k elérhetnek jelentős (akár 30%) költségcsökkenést és magasabb profitot. Felhő alapon, havidíjas konstrukcióban is elérhető egy ilyen rendszer, „életmentő” funkciói révén pedig nincs több felesleges munkafázis vagy elvesztett ügy.
Lépésről lépésre

A mesterséges intelligencia bevezetése a B2B folyamatokba nem egy pillanat alatt fog megvalósulni. Ugyanakkor az Euler Hermes Digitális Ügynökségének tapasztalatai szerint, ha csak párszáz kis- és középvállalattól érkeznek megfelelő adatok egy-egy szektorra vonatkozóan, mindez már elegendő ahhoz, hogy pontos becsléseket lehessen végezni az ügyletekről. Ahhoz, hogy átfogó módon, digitálisan is leképezhető legyen a B2B szektor globálisan, becslések szerint 50 000–100 000 közötti vállalatról van szükség pontos adatokra. A digitális kereskedelmi asszisztensek első generációi inkább becsléseket-javaslatokat fognak adni, de idővel egyre több feladatot fognak ellátni lényegében önállóan, csökkentve ezzel az olyan kereskedelmi kockázatokat, mint a fizetési késedelmeket, a likviditási- vagy a hitelkockázatokat.

Mi várható 10 év múlva?

Az adatok nagy mennyisége és koncentráltsága kulcsfontosságú volt a mai domináns B2C platformok felépítéséhez, mint például az Amazon, a Facebook, a Google vagy a WeChat. Ezek a platformok rendelkeznek a legjobb megoldásokkal az adatok értelmezéséhez és a bevételszerzéshez. Tíz év alatt valószínűleg a B2B szektor számára is létrejönnek ilyen felületek, így jelenleg komoly potenciált rejt magában a nagykereskedelmi szektor adatainak hatékony feldolgozása. Néhány szereplő, mint például az Alibaba.com és az Amazon, már jó pozíciót szerzett, de a verseny csak most kezdődött el. A jövőben a nagykereskedelmi szektor szereplői feltehetően az általuk generált adatokat közösen értelmezhetik és alakíthatnak ki mesterséges intelligencia alapú kereskedelmi és pénzügyi digitális asszisztenseket, amit ráadásul az adattechnológiák is egyre inkább megkönnyítenek.

A magyar helyzet

„Magyarországon a munkatermelékenység évek óta nem növekedett, a kibocsátás, a munka oldaláról elsősorban az addicionális munkaerő bevonásának köszönhetően nőtt. Ennek egyik következménye a mára már a teljes gazdaságot sújtó munkaerőhiány. Meggyőződésem, hogy mind hazánkban mind a kelet-európai régióban a munkaerőhiány lesz a robotizáció, automatizáció előretörésének kiváltó oka. Hogy ez pontosan mikor és milyen ütemben fog bekövetkezni a B2B kereskedelemben, nehéz előre megmondani. Az viszont jól látszik, hogy hazánk a digitalizáció terén inkább követi a világtrendeket, mintsem alakítja azokat. Ahogy mondjuk a cloud technológiát is évekkel később kezdték el használni a hazai vállalatok, várhatóan a mesterséges intelligencia kapcsán is inkább arra számíthatunk, hogy az a nagy multinacionális vállalatok közvetítésével fog teret nyerni a hazai gazdaságban, évekkel a fejlett gazdaságokban történő elterjedése után” – mondta el Merész István, az Euler Hermes Magyarország országigazgatója.

címlapkép: SXC

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo