A multikulti sikeressé tesz

A sokszínűség kultúrája nemcsak jól hangzó szöveg: számtalan módon előnyt jelent a vállalatoknak, hozzájárul a szervezet hatékonyságához és versenyképességéhez.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csütörtökön közel félszáz nagy - és közepes vállalat írja alá a Sokszínűségi Kartát, vagyis kötelezi el magát amellett, hogy különböző hátterű, nemű, etnikumú, korú vagy egészségi állapotú munkatársakat alkalmaz. Az uniós kezdeményezésű prominens listára az Erste Bankon, a PwC-n, a Shell Magyarországon, a Magyar Telekomon, a Molon vagy a MÁV -on kívül számos más cég is felkerült. A sokszínűség kultúrája nemcsak jól hangzó szöveg: számtalan módon előnyt jelent a vállalatoknak, hozzájárul a szervezet hatékonyságához és versenyképességéhez. Az idén a 25 éves évfordulóját ünneplő Hungarian Business Leaders Forum összeszedte, hogyan.

1. Jobban teljesít pénzügyileg. A legelismertebb nemzetközi tanácsadó cég, a McKinsey egy nemzetközi kutatása szerint azon cégek esetében, amelyeknél a nemek aránya egyenlő, 15 százalékkal nő az esélye annak, hogy a cég jobban teljesít pénzügyileg. Ahol etnikailag sokszínű a szervezet, ott ez az arány 35 százalék.

Kép:PP archív

2. Nagyobb innováció. Egy több száz, legalább évi 500 millió dollár bevételű globális vállalatot vizsgáló Forbes felmérés szerint a cégek 85 százaléka egyetértett vagy erősen egyetértett azzal, hogy a sokszínűség kedvez az innovációnak. A különféle nemi, fajú, vallási vagy korosztályi összetételű munkaerő nagyobb kreatív potenciállal rendelkezik, mint a homogén csapat.

3. Nő a munkavállalói elégedettség. A sokszínűség a munkavállalók elégedettségét is növeli: csökkenti a csoportok közötti konfliktusokat, javítja az együttműködést és a cég iránti lojalitást.

4. Az Y és Z generációk biztos elérése és megtartása. A fiatalabb generációk nagyon pontos értékek mentén vásárolnak és ezek mentén választanak munkahelyet is. Motiválni őket nem elsősorban pénzzel, hanem többek között a vállalat társadalmi ügyek iránti elkötelezettségével lehet.

5. Több munkavállaló közül válogathatnak.  Egy 2012-es kutatás azt állapította meg, hogy az európai cégek 40 százalékának azért vannak betöltetlen munkahelyei, mert nem találnak megfelelő készségekkel rendelkező munkaerőt. A sokszínűséget szem alatt tartó vállalatok számára olyan értékes munkavállalók is elérhetővé válnak, akiket sok cég figyelmen kívük hagy.

Így növelhető a munkaerő lojalitása
A magyar munkavállalók csaknem 60 százaléka gondolkodik azon, hogy munkahelyet vált a CX-Ray HR technológiai cég felmérése szerint. Az eredmények arra is rámutatattak, hogy a dolgozók hozzáállása jelentősen változhat, ha úgy érzik, feladataival hozzájárulhatnak a cég sikereihez, véleményüket pedig árnyalja egy általuk alkalmasnak ítélt vezető.
6. A sokszínűség a cégeket a sokszínű fogyasztói csoportok felé terelheti. Ebből a szempontból fontos, hogy például az Egyesült Királyságban a vásárlásokról szóló döntések 80 százalékát nők hozzák meg, az azonos nemű párokból álló háztartásoknak pedig átlagosan 80 százalékkal több a bevételük az átlagnál.

7. Javul a szervezeti döntéshozatal. A sokszínűség elősegíti az innovációt, hiszen többféle problémamegoldási hozzállás, több ötlet és több perspektíva jelenhet meg, amelyek több szempontot hoznak be a a döntéshozatalba.

8. Javul a cég imázsa. A társadalmi felelősség felvállalása egyre fontosabb, ráadásul egyre több ország vezet be vonatkozó szabályokat illetve egyre több cég köteleződik el az éves CSR jelentés elkészítése mellett.

9. A nők szívesebben választják munkahelyül. Ha a munkaadó figyel a munka-magánélet egyensúlyára és rugalmasan áll az otthoni munkavégzéshez, akkor a munkavállalók elégedettebbek lesznek, a tehetségek pedig szívesebben maradnak az adott munkahelyen - ezt mutatta ki a HBLF Sokszínűségi Elemzése.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo