Fő a kényelem
Bár napjainkban bárhol, bármikor információhoz juthatunk okostelefonon keresztül, a GKI Digital felmérése azt mutatja, hogy a felhasználók még mindig ragaszkodnak a nagy képernyőhöz: a válaszadók 82 százaléka elsősorban laptopon böngészi a webáruházak kínálatát. A megkérdezett nők 41 százaléka telefonját is beveti, ha online áruház szolgáltatásait veszi igénybe, míg a férfiak csupán harmada, 32 százaléka teszi meg ugyanezt.
A megkérdezettek elsősorban kényelmi szempontok mentén döntenek a webáruházak és a laptop mellett, azonban érdekes, hogy a mobilhasználati szokásokban nincs komoly eltérés a rendszeresen (havonta legalább kétszer) online vásárlók és azok között, akik két-három havonta, vagy ennél is ritkábban viszik végig a fizetési folyamatot.
Az eMAG-ot mobilról is böngészők (54%) közel kétharmada letöltötte a mobilalkalmazást is, ezzel gyorsítva, egyszerűsítve és kényelmesebbé téve a kínálat böngészését. A kifejezetten mobileszközökre tervezett alkalmazások sok helyzetben könnyíthetik meg a felhasználók életét a kisebb kijelzővel ellátott készülékek esetében, ezzel a válaszadók több mint négyötöde is egyetértett. Az eMAG arra is kíváncsi volt, milyen előnyöket látnak a felhasználók a böngészővel szemben; 74 százalék szerint érződik az optimalizálás, jól láthatók a gombok és feliratok, sőt az applikációval minden rendben. Ők teljes mértékben elégedettek az eMAG alkalmazással, annak használhatóságával. A részletes belekérdezés hatására elmondták, a rendszeres frissítések, az ajánlatokról való folyamatos értesítések jelentik a legfőbb vonzerőt az applikációban.
Böngészünk! De hol?
A válaszadók 43 százaléka otthonán kívül is (például utazás közben a tömegközlekedési eszközökön) válogat a webáruházak kínálatában. Főleg a 25-29 éves korosztály (41%) kedvelt időtöltése a munkahelyi webáruház-böngészés, de a megkérdezettek negyede (24%) nézelődik munka közben. A munkahelyi online vásárlás leginkább a férfiakra jellemző (29%), míg a nők mindössze 19 százalékát foglalkoztatják munka közben online termékek. Leginkább a miskolciak (36%) és a fővárosiak (34%) webshopoznak munka helyett.
A válaszok összegzésekor természetesen az otthoni böngészés érte el a legmagasabb arányt (86%), ugyanis a felhasználók inkább nyugodt környezetben szeretnek vásárolni, 53 százalékuk pedig kifejezetten unaloműzésből pörgeti a terméklistát.
Mindent a vásárlóért!
A válaszadókat arról is megkérdezte a GKI Digital, miért részesítik előnyben a webáruházak használatát a hagyományos boltokkal szemben. A felületek könnyű kezelhetősége mellett a termékek részletes jellemzői a legfontosabbak, meg persze az árak gyors összehasonlíthatósága. Az eMAG webáruházzal kapcsolatban a rendszeres kedvezményeket, az akciókat, a gyors, egyszerű és kiszámítható vásárlási és szállítási folyamatot emelték ki a felmérésben részt vevők.
Célzott keresés – Tudatos felhasználó
Az otthoni környezet biztosította nyugodt használat, az online oldalak összehasonlíthatósága és a termékek kiválasztása során megtekinthető részletes leírások mind-mind tolják a vásárlókat az online áruházak irányába, akik leginkább akkor látogatnak el ezekre a weboldalakra, ha konkrét elképzelésük van arról, mit is szeretnének vásárolni. Ilyen értelemben a tudatos online vásárlás tendenciája jelentősen nőtt, a válaszadók 55 százaléka eszerint cselekszik, ha internetes vásárlásról van szó. A tudatosság miatt azonban szükséges lehet a mobil applikációk folyamatos fejlesztése a magasabb szintű felhasználó élmény elérése érdekében.