Ha egy cég szexi, akkor vonzza a munkaerőt

Sorra születnek felmérések, melyek azt mutatják, hogy a cégvezetők nehezen találnak kompetens munkaerőt, mert nagy számban távoztak külföldre az értékes, tehetséges munkavállalók. Hogyan lehet ilyen helyzetben fejleszteni egy céget? Erről is beszéltek az előadók a Piac & Profit Szervezetfejlesztés 2017 című konferenciáján.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Ebben a munkaerőhiányos korban, amikor a magyar munkavállalók jelentős része külföldön dolgozik, "a cégednek szexinek kell lenni, különben nem tudod magadhoz vonzani a munkaerőt"- jelentette ki Jagodics Tamás, a Cégmenedzser Kft. ügyvezető igazgatója, aki úgy véli, ilyen kedvezőtlen helyzetben is lehetséges a növekedés.

A kékesszürke ötven árnyalata

Egyre népszerűbb a vállalatok között a teal modell, hangsúlyozta Toldi Zsuzsanna, az Aquilone Training Szervezetfejlesztési Kft. ügyvezető igazgatója. (A teal egy kékesszürke színt jelent.) A teal cégekben nagyfokú önmenedzsment valósul meg a munkatársak körében, s maszkokat sem kell viselni, mindenki hozhatja személyisége teljességét.

Maszkot sem kell viselni, mindenki hozhatja személyisége teljességét. Kép:Pexels

A McKinsey tanácsadó cég egykori munkatársa, Frederic Laloux könyvet írt ezekről az új típusú szervezetekről Reinventing Organizations címmel. Ő kiváló példának tartja a kaliforniai paradicsomfeldolgozót, a Morning Start, ahol mindenki a saját maga főnöke. Önállóan hoz döntéseket a saját munkakörét illetően (akár beszerzésekről is). "Ez az önmenedzsment. Felelősséggel tartozni a tetteimért. Sok energiát lehet ezzel megspórolni", mondta Toldi.

Nemcsak az intrikák és a csatározások esnek ki a képletből, hanem a munkahelyi szerepnek való megfelelés. Az ember önmaga tud lenni. "Ugyanaz vagyok otthon, mint a munkahelyen. Nem kell maszkot viselnem."

A cégszervezés mai szakirodalmában így jellemzik a különböző vállalkozástípusokat és vezetési elveket:

  • Vörös: parancsuralom, engedelmesség, munkamegosztás. Hasonló szervezet: farkasfalka, maffia.
  • Borostyán: Hierarchia, stabilitás, formalizált szerepek és folyamatok.
  • Narancs: Hosszútávú szemlélet, verseny, profit, célok, innováció, elszámoltathatóság, meritokrácia.
  • Zöld: Résztulajdonlás, kultúra vs. stratégia, felhatalmazás, vevőközpontú, értékalapú cégkultúra, elköteleződés. Prezi, Magnet Bank.
  • Teal (kékesszürke): Rugalmas struktúra, közös küldetés, elosztott döntés, teljesség (hozd a munkába a saját teljességed),, önmenedzsment, evolúciós cél (saját fejlődési irány), megjósolni a jövőt. Patagonia, Buurtzorg (holland ápolónővérhálózat).
Minták, beidegződések, tudatszintek

A menedzsereknek tudatában kell lennie annak, hogy létezik "hatáskörön túli vezetés is, vagyis a munkatárs továbbviszi azt az energiát, világképet, amit 8-10 órában érzett", mondta Stefany-Tóth Judit, a Gestalt Egyesület elnöke.

Evolúciós léptékben mintafelismerő fajjá képeztük ki magunkat. Ezt vizsgálja a gestalt pszichológia, vagyis az alaklélektan. Például az alakfelismerő készségünket, mely még a természeti képekben is hajlamos meglátni emberi formákat vagy két véletlenszerűen egymás mellé tett tárgyban a mosolyra ívelő ajkakat. "Amit valóságosnak látunk, az a tudatunk eredménye. Figyelmünk folyamatosan változik, emel ki és süllyest vissza adatokat a háttérbe," mondta Stefany-Tóth. "Az emberi percepció lényege, hogy jelentést társítunk a dolgokhoz," tette hozzá Békési Gábor, a Vállalati Vitalitás Index kifejlesztője, a SPA Tudásbázis munkatársa.

Például ott egy rajz a vázáról, aminek a környezete egy arc formáját adja. Tehát két dolog van a képen, komplementer módon. "Hozzászoktunk, hogy csak a vázát vagy az arcot lássuk. Elfelejtettük, hogy rengeteg információ van, amit nem látunk meg.

Egy szervezet tudati szintje sosem haladhatja meg a vezető tudatszintjét, akinek az a feladata, hogy a lehető leginkább kreatív és színes perspektívát valósítsa meg," szögezte le Stefany-Tóth.

Add el magad
A cégek már termékeket adnak el, hanem életérzést és sztorit. Narratívát. Zappos online cipő és ruhabolt szlogenje például "delivering happiness". Vagyis boldogságot hoz. Az embernek képesnek kell lennie eladnia magát. És a vállalkozását is. Akár informálisan, akár szakmai rendezvényeken.
Az Adobe sok tréninget tart a munkatársainak, melyeken megtanítja nekik, így beszélj a cégről", mondta Serényi János, a McCann Erickson Budapest alapítója, az Értékrend Kft. ügyvezető igazgatója. Serényi egyszer egy neves pénzintézetnél tartott tréninget, s meglepve tapasztalta, hogy a munkatársak közül kevesen tudták, hogy a bank milyen díjakat nyert.

Véleményvezér

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.
Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo