Légszennyezés cikkek
Ez mégis hogyan fordulhat elő? Eltitkolják a légszennyezés valódi mértékét
Megsértik a hatóságok a levegő szennyezettségére vonatkozó mérési és tájékoztatási európai uniós jogszabályt.
Ezrek veszélyben: láthatatlan ellenség leselkedik a gyártósorokon dolgozókra
A hazai gyárak többségének meggyűlik a baja a klímaszabályozással, és a beltéri levegő optimalizálásával.
Egyre több helyen fullasztó a levegő Magyarországon
Többfelé ismét magas a légszennyezettség a szálló por miatt.
Egyre fullasztóbb a levegő az országban
Országszerte többfelé magas a légszennyezettség a szálló por miatt.
Sok magyar városban fullasztó a levegő
Országszerte számos településen, köztük Budapesten, tovább nőtt a légszennyezettség. Már négy településen veszélyes a levegőminőség a magas szállópor-koncentráció miatt - derül ki a Nemzeti Népegészségügyi Központ által közölt adatokból.
A szupergazdagok magasról tesznek a környezetre
A Google vezetőinek az elmúlt tíz évben különgépen megtett útjai összesen 6.300 tonna széndioxid-kibocsátással jártak. Ez akkora mennyiség, amennyit egy személyautó több mint 24 millió km-t megtéve juttat a környezetbe. Mikor nem kell már utazni, hogy távoli partnerrel tárgyalhassunk?
Mobil alkalmazás jelzi, ha szennyezett levegő fenyeget
Németországban letölthetjük a Környezetvédelmi Hivatal applikációját, amely részletesen tájékoztat a légszennyezettség fokáról ott, ahol éppen tartózkodunk.
Kitiltanák Bukarest belvárosából a szennyező autókat
Kitiltaná a belvárosból az Euro 3-asnál rosszabb besorolású, környezetszennyező autókat a bukaresti főpolgármester.
Bringázz a munkahelyre: rengeteg pénzt és légszennyezést spórolsz meg vele
Több mint 4700-an ültek nyeregbe a Bringázz a munkába! kampány első két hete alatt, akik összesen 223 850 kilométert tekertek le, 32,2 millió forintot spóroltak a benzinen, és közel 36 tonna szén-dioxid kibocsátását kerülték el május 6. és 20. között.
Itt a biobeton: megállíthatja a cementgyártás hatalmas légszennyezését
A cementgyártás rendkívül energiaigényes és szennyező folyamat. Az emberek többsége aligha gondolná, hogy ez adja az éves globális légszennyezés 8 százalékát. Egy fiatal amerikai építészhölgy baktériumokkal állít elő biobetont.
A vegáknak a kánaán lehet a műhús
Az állattenyésztés felelős az üvegház-hatású gázok kibocsátásának 15 százalékért – az ugyanannyi, mint amennyi az autókból származik. Az egyik fontos érv a sejtekből tenyésztett hús előállítása mellett.
Hiába a riasztó jelzések, tovább halunk a finomportól
A járművek kipufogógázai által okozott finompor a legsúlyosabb veszély a légszennyezésben, Németországban átlagosan jó két évvel rövidíti meg az emberek életét. Ezért a hatóságok szigorúbb határértékeket követelnek.
Fejlődési rendellenességeket okoz a gyerekekben a szennyezett levegő
Az emberiség 90 százaléka nap mint nap rossz minőségű levegőt lélegzik be. Évente mintegy 700 000 öt évnél fiatalabb gyerek hal meg emiatt. A fejlődésben lévő szervezetnek nagyobb károkat okoznak a levegőben lévő szennyező anyagok, mint a felnőttek testének.
Naponta 35 emberrel végez a légszennyezés Magyarországon
A szennyezett levegő által bekövetkező idő előtti elhalálozás nem olyasfajta probléma, ami csak a szegény országokat érintené. Az EU-ban is nagy a baj. A toplista azonban csalóka látványt nyújt: nálunk rosszabb a helyzet. A százezer lakosra jutó halálozási arány jóval nagyobb nálunk, mint a dobogós helyezésű országokban.
A városi levegő nem szabaddá tesz, hanem stroke-ot okoz
Nem is annyira a légutakat teszik tönkre a szennyezett levegőben szálló apró porszemcsék, mint inkább az érrendszerünket. Nem egy évet veszítünk el ezzel az életünkből, mint ahogy azt az Egészségügyi Világszervezet becsülte, hanem kettőt. Az európai elhalálozások közel ötöde a légszennyezés számlájára írható.
Elmebajt okozhat a kamaszokban a szennyezett városi levegő
Hangokat hallanak, és olyan dolgokat látnak, amiket mások nem. Üldözési mániájukat van, azt hiszik, hogy kémkednek utánuk. Gyakrabban fordulnak elő ilyen kényszerképzetek azon kamaszok körében, akik szennyezett városi levegőt szívtak be testük növekedésének éveiben, mint azoknál, akik vidéken, falusi környezetben nőttek fel – állítják angol kutatók. A vizsgálat kritikusai szerint azonban más okai is lehetnek az elmezavarnak.
Már nem csak az outsourcing miatt csökken a nyugati államok légszennyezése
Magyarország egyike annak a 18 országnak, ahol 2005 előtt tetőzött a légszennyezés, és 2015-ig is jelentősen csökkent az üvegházgáz-kibocsátás. Elemzők megnézték, mi a közös a dekarbonizációs pályára állt országok gazdasági gyakorlatában. Még mindig messze vagyunk attól, hogy nagyszámú nemzetállam zéróemissziós entitás legyen a légkör szempontjából.
Tovább szigorítanak az autók széndioxid-kibocsátásán, de hogy lehet ezt betartani?
Jelentősen tovább korlátozza az EU az autók károsanyag-kibocsátását. Kérdés, hogyan tudják majd a gyártók az előírásokat megtartani.
Betonlábnyom: tönkretesszük bolygónkat a sok építkezéssel
Melyik az az anyag, mely gyökerestül átalakította földi környezetünket? Nem az olaj, nem a műanyag, nem az acél. Hanem a beton. A víz után ez a legnagyobb mennyiségben és legszélesebb körben használt anyag a világon. De alapanyaga, az energiaintenzív eljárás során létrehozott cement óriási ökolábnyomot, légszennyezést hagy maga után.
Nemcsak az autókat, a töltőállomásokat is fejleszteni kellene
2030-ig 30 százalékkal kell mérsékelni a teherautók légszennyezését az EU-ban, született meg az előzetes egyezség a gyártókkal. Régi adósságát teljesítené ezzel az EU, hiszen Amerikában és Kínában is szabályozták már a teherautók emisszióját. Kedvezményeket kapnak az alacsony és zéró kibocsátású teherautók gyártói.
Nagy az ökolábnyoma a sajtnak
Az emberiség 22 milliárd tonna sajtot eszik évente, és ez a mennyiség csak nőni fog a népességgyarapodásnak köszönhetően. A legnagyobb karbonlábnyomot hátra hagyó állati eredetű élelmiszerek közül a sajt a harmadik helyen szerepel a toplistán a bárány- és a marhahús után.
Légszennyezést ajándékba
A párizsi klímaegyezmény a belföldi emissziókkal számol, azonban a nyugati világ lakói a Távol-Keleten legyártott termékeket használják. Realistább kalkuláció kell, ami fogyasztásunk importált karbonvonzatával is számol.
Óriási pénzeket kezelő alapok követelik a fosszilis vállalatok zöldülését
Közel 32 ezer milliárd dollárt kezelnek azok az alapok, melyek követelik a fosszilis iparágakban működő óriáscégektől, hogy többet tegyenek a klímaváltozás megfékezéséért, mint amire eddig képesek voltak.
Mekkora egy háború légszennyezése?
Hát hatalmas. Mert robbanásokkal, városok, gyárak, olajfinomítók, konvojok felgyújtásával jár a háborúzás. Meg stratégiai szabotázsakciókkal, melyek megsemmisítik az ellenség élelmezési, logisztikai, harcászati utánpótlását. És mivel azok fosszilis energiahordozókkal működő gépek szolgáltatják, tankok, teherautók, áramot szolgáltató generátorok, az égés és a füst elkerülhetetlen velejárója a hadviselésnek.
Százszor nagyobb légszennyezést okoz az emberiség, mint a vulkánok
A kibocsátás mennyisége attól függ, hogy csak békésen pöfékel-e néha egy-két füstfelhőcskét magából a vulkán, vagy akár fel is kell a szunnyadásából, és kitör. Vannak nagy aktív vulkánok a világban, és időnként látványos körülmények között tör fel belőlük a láva és az üvegházgázok.
Autóink miatt nőtt a légszennyezés, 2030-ra katasztrófa lehet ebből
Három évig stagnált, majd a 2017-es emelkedés után 2018-ban ismét nőtt a globális üvegházgáz-kibocsátás. Meglepő módon ezért nem a gyáripar, hanem a közlekedés meglódulása okolható. Hiába terjednek az elektromos autók, egyre többen vásárolnak benzines járműveket és egyre nagyobb távokat tesznek meg velük. Európában csökkent a kibocsátás, de itt is kisebb mértékben, mint az előző években.
Az e-mobilitás árnyai
Európa valamennyi országában kevesebb dízelautót adtak el az első félévben, mint egy évvel korábban, és a nagyvárosok dízeltilalma e motorok halálát jelentheti. A kormányok – például Németországban – nem döntötték még el, hogyan kezeljék a kialakult helyzetet.
Újabb tízmilliárdot ad Brüsszel környezetvédelemre
Magyarország két LIFE integrált pályázatát is támogatja az Európai Bizottság, egyet környezetvédelmi, egyet pedig természetvédelmi területen. A projektek együttes költségvetése meghaladja a 10 milliárd forintot. A programok megvalósítása 2019 januárjától kezdődhet meg.
Mikrohullámmal csökkentenék a károsanyag-kibocsátást
A robbanómotor megmentését jelentheti egy német találmány: a mikrohullámok által kiváltott gyújtás 30 százalékkal csökkenti a fogyasztást, jelentősen a károsanyag-kibocsátást.
Ötmillió orvos: ők a klímapolitika új nagykövetei
Két hétig a lengyelországi Katowicében tartják a párizsi klímaegyezmény új konferenciáját. Az ENSZ Világegészségügyi Szervezetének új jelentése is felhívja rá a figyelmet: a klímaváltozás közegészségügyi probléma, nem csupán ökológiai és gazdasági válság. De a klímavédelemre fordított pénzek töredéke áramlik csak az egészségügybe. Pedig a fosszilis gazdaság negatív externáliái közé tartozik az emberi élet elvesztése és a betegeskedés is. Ezeket be kellene építeni a fosszilis energiahordozók árába.
Milliók halála száradhat Trump lelkén
A klímaváltozás már nemcsak a gazdaságról szól, hanem az emberek egészségéről és életben maradásáról. Az éghajlatváltozás megfékezése vagy felgyorsulása tehát sokaknak élet-halál kérdés. Már most évente többmillióan halnak meg a levegő szennyezettsége és a szélsőséges időjárás következtében.
Váratlan felfedezés: ha süti a nap, még a klímát is rombolja a szemét
Új üvegházgáz-forrással gyarapodik szennyezett környezetünk vagy inkább a róluk szóló köztudat. A Hawaii Egyetem kutatói bebizonyították, hogy az általunk eldobott, tengerekbe kerülő műanyagszemét a lebomlása során légszennyezést okoz.
Kitrükközik a gyárak a párizsi klímaegyezményt
Egyre több nehézipari és építőipari óriáscég helyezi át tevékenységét Indiából és Kínából kisebb és olcsóbb távol-keleti országokba, ahol lazábbak a környezetvédelmi előírások.
Rizikós idős dízelautót vásárolni
Bár Budapestet egyelőre nem érinti a dízelautók kitiltása, az európai tendencia nagyban befolyásolja a hazai autóárakat is. Egyre nehezebb jó áron eladni a 2005 előtt gyártott dízeleket, míg a környezetbarát autók kereskedelme szárnyal.
Dízelbotrány: visszajárhat az autó ára?
Egy roppant érdekes ítélet született az osztrák bíróságon: egy 2012-ben vásárolt autó árát vissza kell fizetnie a kereskedőknek – kamatostul, - a Volkswagen által használt kibocsátását meghamisító szoftver miatt. A döntés nem az első, de az indoklás annál fontosabb.
A többség kitiltaná a szennyezőbb autókat a városokból
Támogatja a megkérdezett európaiak nagy többsége, köztük a magyarok háromnegyede, hogy a levegőtisztaság védelmében tiltsák ki településükről a legszennyezőbb gépkocsikat. Ez az eredménye annak a kilenc országban végzett közvélemény-kutatásnak, amelyet az Ipsos közvélemény-kutató cégtől rendelt meg az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség.
Csúnya, brutális és gyors halál vár az olajmultikra
Elemzők megkongatták a vészharangot az olajcégek felett. Egyre több megújuló energiát használunk, egyre több az elektromos autó. Ha nem diverzifikálják és zöldítik tevékenységüket gyorsan, a 2020-as években dinoszauruszként halhatnak meg a fosszilis gazdaság jelenlegi óriásai. Ha viszont így folytatják, elszabadul a globális felmelegedés.
250 tőzsdei cégtől függ, hogyan alakul a klímaváltozás
Az elmúlt években publikussá vált, hogy a tőzsdén jegyzett nagyvállalatok közül melyik a 250 legnagyobb légszennyező. De a top 100 kibocsátó olajipari cég neve is ismeretes. A leginkább karbonintenzív működésű 250 vállalatból csak 20 százaléknak van ökolábnyom-csökkentést megcélzó stratégiája!
Google és Netflix: óriási az adatforgalom ökolábnyoma
Minden Google-keresésünk erőforráshasználattal jár és károsítja a bolygónkat. Nem a felhőben zajlik a netes életünk és üzletvitelünk, hanem a Földön: az adathasználat és adatforgalom igenis szennyező, mint bármely más termelő tevékenység.
Rengeteg szálló port lélegzünk be a magyar nagyvárosokban
Nemcsak Budapesttel van gond, számos vidéki település levegőminősége sem megfelelő. Különösen rossz a helyzet Kazincbarcikán, Miskolcon, Sajószentpéteren, Debrecenben és Pécsett.
Dízelbotrány: mit rejtenek az Opel irodái?
Megismételhették a Volkswagen dízelbotránya során ismertté vált csalást. A gyanúsított ezúttal az Opel, a cég németországi gyárait hétfőn megszállták a nyomozók.
Klímakatasztrófa: irány észak?
Túlélheti az emberiség az extrém (és egyelőre legvalószínűbbnek tűnő) klímaváltozást? Éppenséggel igen, de 80 éven belül a bolygóra alig lehet ráismerni. Az állatok és növények már megkezdték az elvándorlást az északi sarkvidékek felé, és lehet, hogy az emberek is erre kényszerülnek, ahogy a Föld jó része az ember számára élhetetlenné válik.
Nemzetgazdasági érdek is, hogy környezetbarát autókat gyártsunk
A Levegő Munkacsoport levélben kéri a környezetvédelemért felelős minisztert, hogy a korszerűsítsék a magyar autógyártást, mert hamarosan az EU nagy részében csak nulla kibocsátású kocsikat lehet eladni.
Kitiltották a dízelautókat Brüsszelből
Hétfőtől a 22 évesnél idősebb, illetve alacsony környezetvédelmi besorolású járműkategóriákba tartozó dízel üzemű járművek nem hajthatnak be a Brüsszel Fővárosi Régióba, a tilalmat megszegők 350 euró (mintegy 115 ezer forint) azonnali bírságot kapnak.
Ettől szenvedünk legjobban az irodában
Ma már az egészséges munkakörnyezet egyre nagyobb szerepet kap a munkaerőmegtartásban és a toborzásban, mert nem mindegy, hogy milyen körülmények között töltjük el azt a minimum 8 órát, ami a napunk legaktívabb része – olvasható az AeraMax megbízásából végzett kutatásban.
Egy évvel rövidebb lehet az életed a szennyezett levegő miatt
Globális szinten csökkent az emberek várható élettartama a levegő szennyezettsége miatt. Természetesen a városlakók számíthatnak arra, hogy rövidebb lesz az életük a levegő miatt, amit nap mint nap beszívnak.
Trump visszavezeti Amerikát a szénhez
A Trump-adminisztráció elengedi a széntüzelésű erőműveknek, hogy használják azt a füsttisztító megoldást, amit évtizekedig kötelező volt nekik, és ami véget vetett az ónos esőzések sorozatának. Ráadásul azt is engedi, hogy évente több üvegházgáz bocsássanak ki.
A blockchain kizöldíti a cégeket
A decentralizált, többszörös verifikálásra, visszaigazolásra alapozó technológia kitárja a vállalatok kapuját: ez történik az ellátási láncunkban, ennyi az üvegházgázemissziónk, ennyi vizet használunk. Transzparencia és hatékonyság jár itt kéz a kézben. A melléktermék pedig a fogyasztói bizalom.