A többség kitiltaná a szennyezőbb autókat a városokból

Támogatja a megkérdezett európaiak nagy többsége, köztük a magyarok háromnegyede, hogy a levegőtisztaság védelmében tiltsák ki településükről a legszennyezőbb gépkocsikat. Ez az eredménye annak a kilenc országban végzett közvélemény-kutatásnak, amelyet az Ipsos közvélemény-kutató cégtől rendelt meg az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egymást érik a hírek az európai önkormányzatok döntéseiről, hogy a városközpontokból hamarosan kitiltják a dízel gépkocsikat. A városvezetők levonták a tanulságot a dízelbotrányból: választóik egészségének védelme nélkül sokak szavazatát elveszíthetik a legközelebbi választáson. A tiltásnak van egy sok évre visszamenő előzménye: az alacsony kibocsátási övezetek kijelölése sok nagyvárosban. Ma már Londontól Palermóig 12 tagállam városaiban összesen 260 alacsony kibocsátási zónába nem hajthatnak be a régebbi, a levegőt erősen szennyező gépkocsival (további információ itt található: Urban Access Regulations in Europe).

Belvárosi autóstop

A dízel végórái
Európa valamennyi országában kevesebb dízel-autót adtak el az első félévben, mint egy évvel korábban és a nagyvárosok dízel-tilalma e motorok halálát jelentheti.
Az Ipsos most kilenc európai országban (Belgium, Egyesült Királyság, Franciaország, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Svédország, Spanyolország) felmérte, vajon mennyire tartják fontosnak a városlakók az alacsony kibocsátási övezeteket. A kutatást a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) rendelte meg, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja.

A válaszadók között népszerűnek bizonyultak az alacsony kibocsátási övezetek. Több mint kétharmaduk ért egyet azzal, hogy a városközpontokba nem szabad nagyon szennyező gépkocsival behajtani. A magyar válaszadóknak 76,4 százaléka ért egyet, 38,6 százalékuk határozottan.

Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse szerint Magyarországon azért is célszerű kialakítani alacsony kibocsátási övezeteket, mert a behajtási korlátozás az emberek autóvásárlási szokásait is befolyásolja. A válaszadók 69 százaléka mondta azt, hogy legközelebb nem valószínű, hogy dízelautót vesz, és ezt a véleményét a dízelmotorok levegőszennyezése mellett a behajtási korlátozásokkal is indokolta. A magyar válaszadók 71 százalékánál nem várható, hogy legközelebb dízelautót vesz. 40 százalékuknál volt szempont az, hogy nagyon szennyezi a levegőt, és 14 százalékuknál az, hogy nem fog tudni behajtani vele a városközpontokba.

„A gazdagabb országokban az emberek egyre kevésbé veszik meg a használt, súlyosan szennyező gépkocsikat, így azok egy része Magyarországon köt ki. Mivel a korábbi próbálkozás, hogy a szennyező autók importját fokozottan megadóztassák, uniós jogszabályokba ütközött, az alacsony kibocsátási övezetek kijelölése látszik az egyetlen eszköznek a roncsimport megfékezésére is” – állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo