(Néhány hónapja az Audi egyik vezérének a kezén kattant a bilincs.)
Az ügy háttere, hogy felmerült a gyanú mintegy 95 000 autóval kapcsolatban, amelyeknél szóba jöhet a csalás esélye, köztük 2012 és 2017 között készült Opel Insignia, Zafira és Cascada modelleket. A Bildnek a német ügyészség egyik tagja, Nadja Niesen is megerősítette, hogy csalás gyanúja merült fel az autógyárnál. Az Opelt és a Vauxhallt birtokló PSA Group egyelőre nem szólalt meg. A becslések szerint Európa-szerte már vagy 43 millió, Magyarországon 193 ezer Euro 5 és Euro 6 osztályú dízelautó vásárlóját verték át a gyártók.
Három egyetemista jött rá a csalásra
Mint azt korábban a Piac & Profit megírta, a botrány kirobbanása egy svájci és két indiai egyetemistának köszönhető, akik a West Virginia Egyetemen tanultak. Marc Besch, egy svájci Opel-kereskedő fia, társaival eredetileg csak azt akarta tanulmányozni, miként sikerült a VW-nek olyan környezetbarát dízelkocsikat építeni, amelyekről a cég reklámjai szóltak. A diákok valódi forgalomban is meg tudták mérni az autók károsanyag-kibocsátását. Itt derült ki, hogy az valójában 20–35-szöröse annak, amelyeket az ellenőrzött körülmények között zajlott teszteken mértek. Egy év múlva a svájci Besch készített egy hosszabb tanulmányt a kérdésről, a dolgozatát ismertették egy amerikai konferencián – ez indította el a vizsgálatokat és mindent, ami utána következett.