Dízelbotrány: visszajárhat az autó ára?

Egy roppant érdekes ítélet született az osztrák bíróságon: egy 2012-ben vásárolt autó árát vissza kell fizetnie a kereskedőknek – kamatostul, - a Volkswagen által használt kibocsátását meghamisító szoftver miatt. A döntés nem az első, de az indoklás annál fontosabb.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Roppant fontos ítélet született egy bécsi bíróságon: a csütörtöki döntés szerint egy ügyfél visszakaphatja az általa vásárolt autó árát, mivel a Volkswagen - mint azt korábban a Piac & Profit megírta – egy olyan szoftvert épített be a gépjárművekbe, amely meghamisítja a kibocsátási adatokat.

A felperes hölgy még 2012-ben vásárolta a gépjárművet – a Der Standard közlése szerint. Mikor 2015-ben kipattant a dízelbotrány, a vásárló „elvesztette a bizalmát” a Volkswagenben, és visszakérte az általa vásárolt autó árát, méghozzá kamatostul, – levonva az addigi kilométer-arányos használat árát. Az összeg így kereken 29 ezer euróra rúgott.

Kép: SXC

A bíróság elfogadta a hölgy érvelését, miszerint mindenképpen „környezetbarát” autót szeretett volna vásárolni. Azt is igazolni tudta a felperes, hogy egy szerelővel – aki szerencsés módon a férje – ellenőriztette a gépjármű technikai adatait a vásárlás előtt. Ugyanakkor a bécsi bíróség indoklásában kiemelte, hogy a szoftver beépítése már magában foglalta a gyártó csalási szándékát, a valós kibocsátási adatok eltitkolására.

A dízel végórái
Európa valamennyi országában kevesebb dízel-autót adtak el az első félévben, mint egy évvel korábban és a nagyvárosok dízel-tilalma e motorok halálát jelentheti.
A döntés azért különösen fontos, mert eddig nem sok példa akadt erre – még Ausztriában sem. Eddig 38 ehhez hasonló ügyben született ítélet a sógoroknál, ezekből 33 alkalommal az autókereskedő javára döntöttek, főként azért, mert a fogyasztási adatoktól eltekintve a gépjárművek mind közlekedésbiztonsági, mind egyéb fogyasztói szempontból megfelelnek az elvárásoknak.

Az ügy újabb éket verhet a kereskedők és a gyártók közé, akik között egyébként sem felhőtlen a viszony a botrány kipattanása óta. Németországban a mintegy 2400 VW-Audi személyautó és haszonjármű-kereskedő szövetsége (alkalmasint joggal) panaszolja, hogy míg a dízelmotorok légszennyezése körüli példátlan visszaélésekért a gyártó konszern és annak vezetői felelősek, vevőik, ügyfeleik többnyire az ügyben teljesen ártatlan kereskedőket vádolják, akik ráadásul jelentős veszteségeket szenvednek el.

 

Véleményvezér

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.
Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo