Dízelbotrány: visszajárhat az autó ára?

Egy roppant érdekes ítélet született az osztrák bíróságon: egy 2012-ben vásárolt autó árát vissza kell fizetnie a kereskedőknek – kamatostul, - a Volkswagen által használt kibocsátását meghamisító szoftver miatt. A döntés nem az első, de az indoklás annál fontosabb.

Roppant fontos ítélet született egy bécsi bíróságon: a csütörtöki döntés szerint egy ügyfél visszakaphatja az általa vásárolt autó árát, mivel a Volkswagen - mint azt korábban a Piac & Profit megírta – egy olyan szoftvert épített be a gépjárművekbe, amely meghamisítja a kibocsátási adatokat.

A felperes hölgy még 2012-ben vásárolta a gépjárművet – a Der Standard közlése szerint. Mikor 2015-ben kipattant a dízelbotrány, a vásárló „elvesztette a bizalmát” a Volkswagenben, és visszakérte az általa vásárolt autó árát, méghozzá kamatostul, – levonva az addigi kilométer-arányos használat árát. Az összeg így kereken 29 ezer euróra rúgott.

Kép: SXC

A bíróság elfogadta a hölgy érvelését, miszerint mindenképpen „környezetbarát” autót szeretett volna vásárolni. Azt is igazolni tudta a felperes, hogy egy szerelővel – aki szerencsés módon a férje – ellenőriztette a gépjármű technikai adatait a vásárlás előtt. Ugyanakkor a bécsi bíróség indoklásában kiemelte, hogy a szoftver beépítése már magában foglalta a gyártó csalási szándékát, a valós kibocsátási adatok eltitkolására.

A dízel végórái
Európa valamennyi országában kevesebb dízel-autót adtak el az első félévben, mint egy évvel korábban és a nagyvárosok dízel-tilalma e motorok halálát jelentheti.
A döntés azért különösen fontos, mert eddig nem sok példa akadt erre – még Ausztriában sem. Eddig 38 ehhez hasonló ügyben született ítélet a sógoroknál, ezekből 33 alkalommal az autókereskedő javára döntöttek, főként azért, mert a fogyasztási adatoktól eltekintve a gépjárművek mind közlekedésbiztonsági, mind egyéb fogyasztói szempontból megfelelnek az elvárásoknak.

Az ügy újabb éket verhet a kereskedők és a gyártók közé, akik között egyébként sem felhőtlen a viszony a botrány kipattanása óta. Németországban a mintegy 2400 VW-Audi személyautó és haszonjármű-kereskedő szövetsége (alkalmasint joggal) panaszolja, hogy míg a dízelmotorok légszennyezése körüli példátlan visszaélésekért a gyártó konszern és annak vezetői felelősek, vevőik, ügyfeleik többnyire az ügyben teljesen ártatlan kereskedőket vádolják, akik ráadásul jelentős veszteségeket szenvednek el.

 

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo