Cégvezetés & irányítás cikkek
Teljesítmény játszi könnyedséggel
A játék a munka ellentéte. Ez volt az ipari forradalom egyik fő üzenete a dolgozók és vezetők számára. Mára ez a gondolat megfordult: a játék éppen a munka ösztönzésére tud szolgálni. Miért és hogyan? – merülhet fel a két alapvető, de nagyon fontos kérdés. A gamification módszerével, ami üzleti környezetben is alkalmazható a vállalat méretétől, tevékenységétől, iparági sajátosságaitól függetlenül. Játékosítani mindent lehet. Csak akarni kell.
A család a 21. században is versenyképes
A világ legrégebbi gyógyszergyártó cége, a Merck többségi tulajdona immár 12 generáció óta az alapító család kezében van, és a világot behálózó Auchan áruházakat is egy család irányítja. A többgenerációs családi vállalatok látszólag mind egy-egy sikertörténet, ám számtalan speciális nehézséggel kell megküzdeniük. A családi konfliktusok, a generációváltás nehézségei, az utódok könnyelmű életmódja vagy az üzleti világban rosszul mozgó örökös könnyen veszélybe sodorhatja a vállalatot.
Tegyük magunkat szerencséssé!
A szerencsés üzletemberek nem csak ülnek és várják, hogy a jó dolgok megtörténjenek velük. Épp ellenkezőleg, rengeteget tesznek azért, hogy olyan helyzetbe hozzák magukat, ahol esélyük van arra, hogy a szerencse útjába kerüljenek. Lássuk, hogyan!
Behozni a fontos dolgokat
Könyvek gyerekeknek válásról, halálról, alkoholizmusról. Olyan témákról, amelyek bár óhatatlanul részei az életüknek, általában senki sem beszél róluk. A Csimota Kiadó nehéz és fontos témák feldolgozásában segít, miközben az olvasás és a könyvek mellőzöttsége ellen harcol.
Nem a kor számít, hanem a tapasztalat
A Facebook és a Google, vagy a magyar piacon a Prezi alapítói mint kiugróan sikeres „garázsvállalkozók” egyre inkább a fiatal startupperek imidzsét helyezik követendő példaként a középpontba. A valós helyzet azonban különbözik ettől.
Mi kell a női vállalkozónak?
Nőként vállalkozni jó és izgalmas dolog, ráadásul egyre több olyan pályázat, workshop, tanácsadó közösség van, amely segít a gondolattal kacérkodó nőknek abban, hogy belevágjanak a kalandba. Hogyan érdemes felkészülni?
6 tipp, hogy igazi túlélővé váljunk
Mi a titka, hogy olyan üzletet építsünk fel, ami évtizedeken át fennmarad? Ami ellenáll a válságok és a változó fogyasztói szokások viharainak és biztonsággal számíthatunk rá, hogy gyermekeinknek is átadhatjuk? Tuti recept persze nincs, de van néhány tippünk, amivel biztosabbá tehetjük a túlélést.
Kalandok és tanulságok kezdő vállalkozóknak
Egy induló vállalkozás esetében kétségtelenül fontos probléma a logó és az arculat kialakítása. Mindenkinek vannak elképzelései, mindenki a legjobbat akarja - csak sajnos sokszor nem ugyanazt. Dönteni nehéz, a munkát végző szakemberrel kommunikálni még inkább. Gyakorlati tapasztalatok és tanulságok a logó tervezés kapcsán egy valós példán keresztül.
Mire jó az egyterű iroda? Pletykálkodásra!
Gondolta volna, hogy a vezetői értekezleten született döntések információi már akár 3 perc alatt is eljuthatnak a dolgozókhoz? Különösen igaz ez akkor, ha egy mindenkit érintő – csoportérdeknek is tekinthető – témáról van szó. A kávézás, a parkoló, az ebéd, a közös aula pedig kiváló helyet, alkalmat ad egy kis céges pletykálkodásra.
Szörfözés a káoszon - problémamegoldás másképp
Szervezet átalakító. Szándékos önszerveződés. Sőt, szörfözés a káoszon! Keresem a szavakat, hogy minél érzékletesebben megfogalmazzam, mi is az Open Space. Vagy nevezzük egyszerűen csak egy nagyon jól működő megbeszélés módszertannak? Olyan lehetőségnek, amely meglepő módon inspirálja a benne résztvevőket és kiváló eredményeket produkál? Igen, ez jó lesz! Az Open Space pontosan ilyen.
Mire és hogyan jó a névjegy?
A mai világban már-már elavultnak hat a klasszikus névjegykártya, ám az változatlanul az üzleti élet nélkülözhetetlen eleme. Ezek a pici kártyák sokat elárulnak tulajdonosaikról. Nem csak az számít, hogy milyen maga a kártya, de az is, hogy hogyan bánunk vele.
Nyolc tanács, hogyan szervezzünk hatékony meetinget
Egy német felmérés szerint a munkahelyi megbeszélések zöme nem hatékony, plusz stresszt okoz a munkatársaknak ráadásul időrabló is, havonta három teljes munkanap megy el a céges szeánszokra. Összegyűjtöttük a hatékony meeting ismérveit.
Honnan akasszunk le gyorsan egy főnököt?
Bizonyos esetekben, ha az aktuális vezetőség erőforrás vagy szaktudás hiányában nem képes ellátni feladatait, érdemes megfontolni ideiglenes vezetőségi tag alkalmazását.
A takarító is kolléga, csak a mosdóban nem
Egy új európai felmérés feltárja, hogyan szeretnének az irodai dolgozók együttműködni a takarítókkal, kivéve a mosdóban, ahol nem szívesen találkoznak a személyzettel. Viszont bár a túlnyomó többség megbecsüli a tisztítók munkáját, a nevüket csak a munkavállalók fele tudja.
7 fontos szempont a kreativitás serkentő iroda kialakításához
A hazai startupok felfutása kapcsán egyre nagyobb figyelem fordul afelé, hogyan rendezik be az irodáikat, fogalommá vált a „startup iroda” és naponta jelennek meg a sajtóban elképesztően eredeti ötletekkel kialakított irodák képei. Vajon mi jellemzi leginkább ezeket a munkatereket, mitől lesz az iroda startup?
Így előzheti meg a hibákat a cégben
A hibákat nem javítani, hanem megelőzni kell a hatékony működéshez. Erre pedig kiválóan alkalmas a világ egyik legegyszerűbb menedzsment eszköze. A Piac&Profit szakértője elmondja, hogy használjuk jól!
Miért jó, ha anya vállalkozó?
Anyaság és vállalkozás. Próbálta már ezeket összeegyeztetni? Szabad egyáltalán ilyenen gondolkodni? Kozma Katalin coach, vállalkozó és gyakorló három gyermekes anyuka segít most Önnek tisztán látni.
Nyolc mondat, amit sose mondhat a főnök!
Durván bánni nem csak udvariatlan dolog a munkavállalókkal, hanem súlyos hiba is. Jelenleg ugyanis egyre súlyosabb problémaként jelentkezik a cégeknél a szakemberhiány és egy rosszul megválasztott mondat miatt könnyen elpártolhat tőlünk a dolgozónk. Mutatunk ezért nyolcat azokból a mondatokból, amiket soha, semmilyen körülmények között ne mondjunk ki.
Hogy meneküljünk meg a bumeráng feladatoktól?
Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy mások nem végzik jól a munkájukat. Vagy ha igen, akkor is mi magunk még egy kicsit jobban csinálnánk. Nem könnyű elcsitítani a bennünk lakozó kontroll mániást, de megéri! Íme néhány tipp, hogy delegáljunk úgy, hogy a feladatok ne jussanak vissza hozzánk.
A siker kulcsa: a figyelem iránya
Ahelyett, hogy a hiányosságokon keseregnénk, az erősségekre koncentrálva élvezetesen és hatékonyan növelhető egy csoport teljesítménye. Ebben segít a Solution Circle módszer.
Mindennapi innováció
Újat kitalálni, fejlődni és fejleszteni jó dolog és cégmérettől, szektortól függetlenül mindenkinek szüksége lehet arra, hogy valami új dolgot vigyen bele a megszokott (és többnyire bevált) ügymenetbe. Mit jelent a mikro- és kisvállaltoknál a mindennapi innováció?
Az egészségre költeni nem kidobott pénz
A világ multinacionális vállalatainak több mint fele indított egészségfejlesztő programot a munkavállalói megbetegedések leredukálására. Bár az egészségfejlesztés egyre fontosabb kérdés a munkáltatók számára, a magyar cégek több mint 40%-a még semmilyen programot nem hajtott végre dolgozói fitten tartásának érdekében.
Privát séf egy estére - sokan keresik
Jó lenne a kedvenc éttermének kiváló színvonalú menüjét otthoni kényelemben elfogyasztani? Sokak szerint igen. Külföldön már tombol a privátséf-láz, Hampuk Zsolt, a Private Chef Service alapítója szerint pedig itthon is van igény az egyestés házi séfekre.
Öt szokás, amelyre szükség van a sikeres üzlethez
„A szokás a második természetünk” tartja a mondás, érdemes hát olyan szokásokat kialakítanunk, amelyek nemcsak vonzóak mások számára, hanem hozzásegítenek az üzleti sikerekhez is. Ez az öt szokás az üzleti élet valamennyi területén a segítségünkre lehet.
Akar róla beszélni? Belső kommunikáció krízis előtt, alatt és után
Egy szervezet munkavállalói a vállalati reputáció legfontosabb védelmezői, márkanagykövetei lehetnek. Ők azok, akik személyes jelenlétükkel, ügyfélkapcsolati munkájukkal, közösségi média használatukkal megjelenítik a szervezetet a külvilág, a közvélemény számára. Ahhoz, hogy egy krízis esetén valóban számíthassunk a dolgozók támogatására, érdemes már a baj bekövetkezése előtt néhány aranyszabályra figyelemmel lennünk.
10 dolog, amivel szabotálhatjuk a saját cégünk növekedését
Szokás panaszkodni a világgazdaságra, a szabályozási környezetre, a fogyasztói szokásokra, a gyilkos árversenyre és sok minden másra, de ha mélyen magunkba nézünk szomorú, de igaz: a kisvállalkozások rendszeresen saját maguk szabotálják a növekedésüket. A külvilágon nem tudunk változtatni, de tegyük meg, ami rajtunk múlik!
Tippek a mesteri munkaszervezéshez
Manapság senkinek nincs ideje semmire és folyamatosan éppen „tüzet oltunk”. Pedig ha megfelelő teret biztosítanánk a teendőkhöz, nagyságrendekkel nyugodtabban és hatékonyabban végezhetnénk el őket. Mutatjuk, hogyan!
Nőkben jók vagyunk
Magyarország nem áll rosszul női vezetők terén, mivel összességében a magyar cégek vezetőinek 32 százaléka, azaz a cégirányítók harmada hölgy. Azonban a nagyvállalatoknál van mit behozni, náluk az arány jóval alacsonyabb.
Tényleg megváltoztatja a személyiséget a vezetői szerep?
Felmérések szerint a rossz vezetők aránya a világon nagyon magas lehet. Elegendő megkérdeznünk a munkahelyet váltott ismerőseinket, hogy miért tettek így, ötből négyen valószínűleg azt felelik, hogy a vezetőik miatt. Mi az, ami valójában a gyenge szereplést okozza, miért van az, hogy az állásinterjúk során tökéletesen teljesítő leendő vezetőnek nagy jövőt jósolnak, majd pár hónap alatt mégis kudarcot vall?
Miért élmény? Miért outdoor? – Amit a csapatépítésről tudni érdemes
A ’90-es évek elejére tehető, amikor a csapatépítések itthon is megjelentek a vállalati kultúrában. Ma pedig már szinte általánossá is vált, hogy ilyen jellegű programon évente többször részt vesznek a cég munkatársai. Mivel hatása jóval nagyobb erejű, mint azt sokan gondolják, arról kérdeztünk egy szakembert, miért érdemes csapatot építenie egy vállalatnak.
8 dolog, amit kezdő vállalkozóként NE csináljunk
Egy vállalkozás indulásakor az ötletgazda, a tulajdonosok általában tele vannak hatalmas tervekkel, elképzelésekkel és persze energiával. Vannak azonban olyan tipikus hibák, amelyet a legtöbben már ebben a kezdeti időszakban elkövetnek. Összeszedtünk néhány tanácsot arra vonatkozóan, hogy mit NE csináljunk kezdő vállalkozóként.
Útmutató a selfie korosztályhoz
Az Y generáció legidősebb tagjai harmincas éveik derekán járnak, a legfiatalabbak most lépnek ki a munkaerőpiacra. Az interneten nőttek fel, tájékozottak, ezért nehéz bepalizni őket. Kezdeményeznek, és véleményük van mindenről. Sajátos szokásaikat, stílusukat munkaadóként is jó, ha ismerjük, egyrészt, hogy megfelelően tudjuk motiválni őket, másrészt, hogy kihasználjuk újszerű képességeiket.
Sikersztori: a dizájn az alap
Szenvedélyes szeretettel építgeti a Kattuska márkát Tóth Kata és Horváth Attila. A házaspár nem siet sehova, de határozott elképzeléseik és nagy terveik vannak.
Így veszíthetjük el a jó munkaerőt
Pontatlan meghatározással, vonzó munkaadói márka menedzsment hiányában és mobileszközökre szabott hirdetések nélkül bukhatjuk az igazán jó jelentkezőket. Azok ugyanis fügét mutatnak a nem kellően innovatív vállalatoknak.
Így kell lekötni a hallgatóságot egy előadásban!
A történetek erejét az üzleti életben is remekül kihasználhatjuk. A storytelling, vagyis a történetmesélés módszertana számos helyzetben nagyon hatékony lehet, akár értékesítésről, akár bizalom kiépítéséről van szó. Mutatunk néhány konkrét technikát, ami segíthet felépíteni egy jó történetet.
3 dolog, ami minden kapcsolat túléléséhez kell
A jó üzleti partnerséget kialakítani nem könnyű. Éppúgy, ahogy egy jó házasságnak, ennek is biztos alapokon kell nyugodnia. Mutatunk három dolgot, ami mindkét kapcsolatrendszerben egyaránt fontos.
A női vezetők etikusabb döntéseket hoznak
A női vezetők etikusabb döntéseket hoznak és kevesebb kockázatot vállalnak egy felmérés szerint, amely a cégek pénzügyi vezetőinek neme, az igazgatótanács nemi összetétele és vállalatok adócsalásról gyűjtött, 1991-2011 közötti adatainak összehasonlításán alapult.
Saját magunk legrosszabb főnökei vagyunk?
Egy saját vállalkozás azt jelenti, hogy a saját darabunkban játszhatunk. Csodálatos dolog, de megvannak a hátulütői is. Nem véletlen, hogy a vállalkozók többsége folyamatosan túlterhelt, stresszes és alulfizetett. Legyünk jobb főnökei saját magunknak!
Vállalkozás két kerékre építve
Mihez kezd valaki, ha nem talál egy jó játékboltot a környékén? Hogyan kerül egy magyar kerékpár Finnországba? És hogyan lesz a mindenkinek megfizethető gyerekbringából sikeres vállalkozás? Erről beszélgettünk Székely Áronnal, a tanulobicikli.hu alapítójával.
Nyomás alatt is nyugodtan: stresszkezelő stratégiák
Kevesebb kávét inni, eleget aludni, kikapcsolni a telefont, mellőzni a negatív gondolatokat, értékelni azt, amink van – többi között ezekkel a stratégiákkal tudnak nyugodtak maradni a sikeres cégvezetők nyomás alatt is.
A betegség, amin még a távmunka is csak ront
Az európai munkavállalók ötöde érintett az egyik legelterjedtebb betegségben, a depresszióban, amely ezért a cégeknek is drága mulatság. Azonban van, amit a cégvezetés megtehet, hogy csökkentse a károkat.
Mentális akadálymentesítéssel kell kezdeni
A megváltozott munkaképességű munkavállalók sikeres alkalmazásához lépésenként lehet eljutni, ebben pedig a mentális akadálymentesítés sokszor fontosabb lehet, mint a fizikai körülmények megváltoztatása.
Felkészült? Akkor álljon fel!
Amikor ezt a cikket olvassa, nagy valószínűséggel éppen ül – mint ahogy teszi ezt évente 2032 órában, a legtöbb emberhez hasonlóan. A kérdés a következő: feláll, vagy meghal?
Ha a rendszeren múlik, mind belehalunk
Bármekkora szerepe is van a környezetnek és a külvilágnak abban, hogy a kiégés (burnout) lassan népbetegséggé válik, a szakemberek szerint csak az önmagunkért való felelősség felvállalásával változtathatunk. Nem érdemes a külvilágra várni.
8 dolog, amit a vonzó emberek tesznek – és mi is utánozhatjuk
Tanulmányok újból és újból kimutatják, hogy a vonzó emberek sikeresebbek. Ahelyett azonban, hogy szomorúan beletörődnénk a ténybe, hogy nem nézünk ki úgy mint Brad Pitt vagy Angeline Jolie, lássuk mi az, amit mégis megtehetünk! Hisz nem csak a külsőség számít!
Kínos beszélgetés: így lehet eredményes
A mindennapokban sokszor találkozunk nehéz beszélgetésekkel, legyen szó ügyfeleinkről, főnökünkről, kollégánkról vagy a magánéletről. Ahhoz, hogy sikerrel vehessük ezt az akadályt, érdemes néhány szempontot szem előtt tartani.
Nem sok értelme van, ha kirándul a cég
A vállalati motivációs eszközök sorában outdoor programokat is szervezők az együttműködés javítását tűzik ki célul, zömében mégis ennek ellenében ható tematikával dolgoznak. Ennek köszönhetően az eredmény is alig-alig jelentkezik.
A profilváltás járulékos teendői
Profilváltásra egy cég életében általában szükségszerűen, a veszteség csökkentése érdekében kerül sor. Hogyan váltsunk jól profilt? Milyen szabályokra kell tekintettel lennünk? Mire érdemes figyelni? Összeszedtük a legfontosabbakat.