Íróasztalnál húzzák a fékkart

Belső Péter úgy gondolja, amit az ember magáról sugall, azt a környezete előbb-utóbb el is fogadja. Ő a bankszakmában eltöltött 18 év után gondolta úgy, hogy inkább szabadúszó dizájnernek megy. Szívesen fogadja az építő kritikát, de más utat jár, mint a szakma. Első megrendelője a kislánya volt, akinek bicikli alkatrészekből csinált egy rózsaszín asztali lámpát. Azóta több mint három év telt el, és most áprilisban már egy székesfehérvári családi ház nappali-konyha-ebédlő hármas világítását fogja indusztriális vonalon megvalósítani.

Ez is csak egy hobbi volt persze. - Ceglédről jártam fel Pestre dolgozni, viszont a ház messze volt az állomástól, és a fővárosban is közlekedni kellett valahogy. Egy olyan bringa kellett, amit magammal tudok vinni, ezért terveztem egy összecsukható biciklit. Az üzleti viseletre is figyelnem kellett, szóval az olajos bicikli lánc nem jöhetett szóba. Végül egy bordásszíj hajtásút építettem, a kimaradt alkatrészek viszont sokáig csak kallódtak körülöttem. Idővel ezekből jöttek az első ötletek: sörnyitót, kulcstartót és órát kezdtem csinálni belőlük – meséli a 47 éves Belső Péter, aki azóta számos megbízáson van túl. Az első lépések persze neki se mentek simán.

Kép: Industrial Kid

A Testestnevelési Egyetemen diplomázott szakember a kislányának készítette el az első bicikli alkatrészekből álló asztali lámpát. Lényegében ez volt a prototípus, ami akkora népszerűségnek örvendett Péter környezetében, hogy hamarosan beérkeztek az első megrendelések. Ezzel azonban nem csak öröm jött, hanem problémák is.

A prototípus olyan újrahasznosított alkatrészekből állt, amik már kikoptak a piacról, így az újdonsült dizájnernek gondoskodnia kellett a beszerzésről.  A vasárnapi bolhapiacozás nem volt annyira szórakoztató, mint elsőre gondolná az ember, a megrendelők viszont ragaszkodtak a mintatermék kinézetéhez. Végül hivatalos beszerzőkhöz kellett fordulnia a vállalkozónak, viszont a magasabb gyártási ár miatt át kellett gondolni a termék beárazását. – A beárazás az egyik legnehezebb pont. Itt dől el, hogy milyen marketingtevékenységre van szükségünk, és számolni kell azzal is, hogy a magas árral egy komoly vásárlói réteget veszítünk el. A meghatározott árszinttel lényegében egy klubbot hozunk létre: az emberek nem azért fizetnek többet egy termékért, mert az annyival többet tud, mint olcsóbb társai, hanem mert ezzel ahhoz a klubhoz tartoznak, akiknek van ilyen termékük – magyarázza a termékdizájner, aki végül betéti társaság formájában folytatta a vállalkozást, hogy el tudja számolni az áfát, és így nagykerekből tudja megoldani a beszerzést.

Az üzlet beindult, de ekkor még nem egy kiforrott márka égisze alatt születtek az újabb és újabb művek. A két gyerekes vállalkozó az első időkben csak a termékre fókuszált. Mivel ekkoriban mindössze egyetlen áruja volt, az asztali lámpa hívószó köré építette a közönségét. Ezt a lámpát fejlesztette hétről-hétre. Nem csak a színekkel játszott, de egyre kompaktabb is lett a termék – idővel például már a fékkar szolgált a lámpakapcsolóként.

Kép: Industrial Kid

A termékpaletta bővülésével azonban a vállalkozónak bele kellett fognia brandépítésbe is. Mivel ekkor már nem csak kerékpár alkatrészekből, de többek között fűtés –és vízvezetékcsövek felhasználásával is készültek teljes világítás rendszerek, a névből ki kellett hagyni a bicikli szót. Végül az Industrial Kid név mellett döntött, igaz a különböző versenyeken még mindig saját néven jelenik meg termékeivel a tervező.

Egy napig kerestem munkát, aztán csináltam magamnak
Luxus, diy, élmény – három olyan szó, amiről minden trendeket ismerő vállalkozó érzi, jó lenne üzletet építeni rá mostanában. Pláne, ha nem kell választani közülük, ahogy a Mittersisters workshopjai esetében.
Ezzel párhuzamosan a marketingre is egyre több erőforrást kellett fordítani. Fő csatornája a Facebook és az Instagram. Egy ideig a Twitterrel is próbálkozott, de úgy tapasztalta, hogy Európában ennek még nincs megfelelő felhasználóbázisa. A leghatékonyabbnak azonban a bloggerekkel való kapcsolatépítést bizonyult. – Megkerestem olyan blogokat, akiknek releváns lehet egy ilyen tartalom. Rengeteg időt öltem abba, hogy ezek a megkeresések mindig személyre szabottak legyenek, valódi tartalommal megtöltve. Voltak, akiknek annyira tetszett az ötlet, hogy ingyen is szívesen írtak róla, de olyan is volt, hogy adtam egy lámpát a bloggernek, így a szerző a saját tapasztalatait írhatta meg később az oldalán – mondja Belső Péter, akit nem zavar, ha más dizájnerek outsidernek vagy műkedvelőnek tartják, ameddig ő örömét leli tevékenységében és el tudja tartani belőle a családját.

Többször felmerült, hogy bővíthetné a vállalkozást, és felvehetne valakit maga mellé, de ennek több lehet a hátránya, mint az előnye. – Ha foglalkoztatnék valakit magam mellett, az több milliós kiadást jelentene nekem évente, aminek finanszírozásához annyival több terméket kéne legyártani, hogy jó esetben is a saját béréért dolgozna az alkalmazottam egész évben. Ha úgy akarok bővülni, hogy az meg is érje, automatizálni kéne, de az szembe menne az egyedi és személyre szabott jelzőkkel, pedig ezekre épül a vállalkozásom – magyarázza az Industrial Kid alapítója, aki szerint a terméke attól igazán egyedi, hogy az a kapcsolatfelvétel pillanatától a megrendelővel való szoros együttműködésben és rendszeres kommunikációval jut el a megvalósulásig.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo