Több mint 1,86 milliárdan lépnek be Facebook fiókjukba legalább havonta egyszer és 900 millióan használják a Messengert ugyanilyen gyakorisággal világszerte. Ezek a hatalmas számok arra késztetik a cégeket, hogy minél gyorsabb és hatékonyabb módszereket dolgozzanak ki a célcsoportjaik elérésére akár a marketing, akár például a toborzás elősegítésére.
A chatbot olyan új eszköz, amelynek üzenetet lehet küldeni és az üzenetnek megfelelően válaszol. A botok alapvetően a mesterséges intelligenciát ötvözik az emberi interakcióval. Ezek segítségével válnak az alapvetően emberek közötti interakcióra kitalált chat programok online ügyfélszolgálatként alkalmazható felületté anélkül, hogy ehhez további rengeteg ügyfélszolgálatos kolléga felvételére lenne szükség.
A chatbotoknak a fiatal korosztály elérésében lehet fontos szerepe, mivel e kör számára az elsődlegese kommunikációs eszközök között van a Facebook Messenger. A lehetőségeket nem csak külföldi cégek használják, például a MOL is bevetett már chatbotot a toborzásban, mivel úgy látják, éppen azokat a célcsoportokat éri el, amelyekre leginkább szüksége van.
A célcsoport által használt platformra költöztetni a cég számára fontos kommunikációt azért is megéri, mert kutatások szerint bár a felhasználók többsége rengeteg alkalmazást tölt le a telefonjára, valójában csak nagyon keveset használ ezek közül. A számok azt is mutatják, hogy a gyakran megnyitott alkalmazások között viszont előkelő helyen vannak a chat appok.
Egyre többet tudnak
A chat alkalmazásokat nem olyan régen fedezték fel a marketingesek, így már most is vannak ezen keresztül elérhető direkt vásárlási lehetőségek, jönnek a hirdetések és folyamatosan érkeznek a további fejlesztések is. A következő lépés, hogy a HR-esek is barátságot kössenek ezzel a kommunikációs csatornával.
Ahhoz viszont, hogy valódi hatékonyság növekedést lehessen elérni a chat révén, szükség van a mesterséges intelligencia bevonására is, vagyis arra, hogy robotok beszélgessenek a chaten a hús-vér ügyfélszolgálatosok helyett.
2016 novemberében a tengerentúli marketing és technológiai intézet, a DigitasLBi a felnőtt lakosság körében kutatta az USA-ban a chatbot használat gyakoriságát, és megállapította, hogy a felhasználók 37 százaléka nem idegenkedik tőle. Ki gondolta volna évekkel ezelőtt, hogy az emberek hajlandóak lennének megbízni egy robotban kiskereskedelmi vásárlások alkalmával? Porszívózza a padlót, oké. Jöhet az időjárás előrejelzés is, rendben. Na de hogy egy robotra bízzuk a vásárlási kommunikációt? Úgy néz ki, itt az ideje! Változnak az idők, változik a társadalom is.
Egyelőre lehet, hogy furcsán hangzik a dolog, hiszen a jelöltek kiválasztásának fontos lépése a személyes beszélgetés. De nem is ennek kiváltásáról, inkább kiegészítéséről van szó.
Hogy hogyan? A jelentkezők – vagy a robotok által megkeresett potenciális tehetségek, akik maguktól nem is jelentkeztek a céghez – az első körben egyszerűen, számukra otthonos közegben, chaten beszélgethetnek, tehetnek fel kérdéseket a cégről. Egy fajta előszűrésről van szó, ahol kiderülhet, hogy a cég és az adott jelentkező elméletben megfelelne-e egymásnak. Amíg kiderül, mi érdekli az adott jelentkezőt, milyen készségekkel, képességekkel rendelkezik, a chatbot beszélget, ami képes információkat adni a cég juttatásairól, a cégkultúra alapjairól, ellenőrizheti a jelölt végzettségét és alap teszteket is elvégeztethet vele. Ha pedig a téma nagyon konkréttá válik, az algoritmus átirányítja a beszélgetést egy felkészült szakemberhez. Egy tavalyi cikk szerint a chatbotok a kiválasztási folyamat 75 százalékát képesek automatizálni.
De minek ez nekem?
A magyar munkaadóknak talán már nem nagyon kell bizonygatni, hogy a jó munkaerőért kell és érdemes is küzdeni. A toborzók sok esetben már azért is komoly erőfeszítéseket kell, hogy tegyenek, hogy bármilyen jelölteket „összekaparjanak” bizonyos pozíciókra. A chat alkalmazások segítségével az átlagnál érdeklődőbb jelöltekkel van esélyünk kapcsolatot teremteni, ez pedig már arra utaló jel, hogy a későbbiekbe ők relevánsabb jelöltekké válnak.