„Azzal a céllal indítottuk el a kutatást, hogy megismerjük és a munkáltatók számára elérhetővé tegyük azokat a tényezőket, amelyek alapján a diákok, illetve hallgatók munkahelyet választanak. A megkérdezettek 63%-a felsőoktatásban tanul, közel 20%-uk dolgozik, 18% pedig középfokú oktatásban részesül. Ők a jövő munkavállalói, az ő preferenciáik megismerése alapvető fontosságú ahhoz, hogy a szervezetek reagálni tudjanak a ma már szinte minden iparágat érintő munkaerő-hiányra, mely a vállalatvezetők 92%-a szerint a növekedés legnagyobb gátja” – mondja Bencze Róbert, a PwC Magyarország HR-tanácsadási üzletágának igazgatója.
A relatív fontosságot tekintve a megkérdezettek 36 tényezőből a rugalmas munkavégzést; a munkatársakat, akikkel naponta dolgoznak és az alapfizetést sorolták az első három helyre. A negyedik elem, a sabbatical, vagyis a hosszabb ideig tartó alkotói szabadság lett, közvetlenül az érdekes és kihívást jelentő munka előtt. Amit nem tartanak különösebben fontosnak a fiatalok, amikor munkahelyet választanak, az a brand. Ahogy a vízió és stratégia sem meghatározó, helyette az őszinte kommunikációt várják el.
A válaszadók 75%-a számol Budapesttel mint munkavégzési hellyel. A preferált iparágak közül a legtöbben a pénzügyi terület iránt érdeklődnek, a válaszadók 34%-a jelezte, hogy szívesen helyezkedne el ilyen profilú cégnél.
„A kérdőívben arra is kíváncsiak voltunk, hogy a fiatalokat mi ösztönzi a külföldi munkavállalásra, illetve melyek azok a tényezők, amelyek Magyarországon tartanák őket. A válaszokból kirajzolódik, hogy mindkettő mellett ugyanazok az érveik: az anyagi kompenzáció és a karrierfejlődés” – hangsúlyozza Bencze Róbert.
„A kutatás eredményeit elemezve, átfogó képet kaptunk arról, hogy számos demográfiai jellemző és egyéb preferenciák mentén melyek az aktuálisan vonzó munkahelyi tényezők és gyakorlatok a még oktatásban részesülők, illetve a pályakezdők számára. Ennek ismeretében a vállalatok is feltérképezhetik, hogy a szervezetükön belül vannak-e olyan juttatási elemek, munkaszervezési módszerek, melyek népszerűek lehetnek a jövő munkavállalói számára. Amennyiben hiányosságokat találnak, akkor pedig hozzá tudnak látni az átalakítási folyamathoz, hogy például a tanulmányaikat csak néhány év múlva befejező diákokat igényeik ismeretében tudják megszólítani” – mondja Bencze Róbert.
Az autóipar évek óta kiemelt terület Magyarországon - a kérdőív kitöltői is nagy számban jelölték meg mint számukra vonzó iparágat. Szabadszavas válaszban pedig azt is kifejthették, hogy melyik vállalat iránt érdeklődnek leginkább. A PwC Magyarország a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségével (MGYOSZ) a beszállítók és gyártók között is díjat osztott ki a diákok és hallgatók preferenciáinak összegzését követően.