Vezetni igen, megvezetni nem hagyják magukat a fiatalok

Rengeteg fiatal munkavállaló megy külföldre, de ez a legtöbb esetben kényszer. A megfelelő munkakörülmények, a fizetés, a nyílt kommunikáció mind segíthet a hazai munkáltatóknak, hogy megszerezzék és megtartsák az Y generációt – derült ki a Piac & Profit konferenciáján.

A cégvezetői felmérésekben 2013-tól rendre az első 3 kockázati tényezőben végez a munkaerő-pótlás problémája, 2015 óta pedig az első helyre tornászta fel magát.

Akik már dolgoznak, azoknak elsősorban a javadalmazás mértéke szól amellett, hogy külföldön vállalnak munkát, akik még iskolába járnak, és 2-3 éven belül végeznek, nekik még a nagyobb szakmai fejlődési lehetőségek kecsegtetőbbek – fejtegette a Piac & Profit Kulcs az Y generációhoz című konferenciáján Bencze Róbert, a PwC Magyarország igazgatója. A könyvvizsgáló és tanácsadó cég felmérést végzett hazai 16–26 évesek körében, hogy mi az, amit vonzónak tartanak egy munkáltatóban. Meglepő módon a 36 tételből álló listából a munkáltatói márka a 30., a vállalat társadalmi felelősségvállalása pedig a 36. lett. Rosszul hangzik, de Bencze ez utóbbit nem tartja kedvezőtlen dolognak. Véleménye szerint ugyanis inkább arról lehet szó, hogy a fiatal munkavállalók alapnak tekintik, hogy egy vállalat felelősségteljes társadalmi jelenléttel bír, s ezt CSR programokban is kifejti.

De mi az, ami ezek helyett meghatározza, hogy minek alapján választanak munkahelyet a fiatalok?

  • Az első helyen a rugalmas munkavégzés lehetősége áll – vagyis a teljesítményt értékeljék, ne az irodában töltött munkaórák számát. Persze ezt nem minden cég tudja biztosítani, de ha lehetőség van rá, érdemes átállni ilyen rendszerre. (A tapasztalatok szerint hatalmasat ugorhat a cég, ha sikerül az átállás.)
  • A második helyre a munkatársak kerültek – vagyis az Y generáció nem egyedül, hanem egy jó csapat részeként szeretne dolgozni.
  • A harmadik helyen végzett a bér.
  • A negyedik helyre a Magyarországon még kevéssé ismert, külföldön viszont bevett dolognak számító fizetés nélküli alkotói szabadság (Sabbatical – itt írtunk róla részletesen). Vagyis még nem dolgoznak, de már azon gondolkodnak, hogy mi lesz, ha el akarnak vonulni egy időre önmagukat megtalálni, egy új érdeklődési körüket felfedezni. A cég tolerálni fogja-e ezt? Bencze elismerte, hogy a PwC-nél „ettől dobtunk egy hátast”.
  • Csak az ötödik helyre került, hogy valójában mi a munka, amit el kéne végezni az adott pozícióban.
Kép: Pixabay

Az Y generációs munkavállalókat a PwC szakértője szerint a céges jövőkép is kevéssé érdekli. „Jó, ha van stratégia, de nem ez adja el a céget” – fogalmazott Bencze.

Kevés már a fiataloknak a csocsóasztal
Hamarosan az Y generáció uralkodik a munkahelyeken. Nekik kell kedvezni, ha versenyképes kollégákat szeretnénk megszerezni és megtartani. A közhiedelem szerint a kulcs a csocsóasztal, valójában viszont bevonásra, felelősségre és jövőképre van szükség.
Bencze szerint az employer brandinget, vagyis a munkáltatói márka építését a szülőkkel kell kezdeni, mert részben a szülők által sugallt értékrenden múlik, hogy milyen irányba indulnak el a fiatalok. A szülők még ma is azt hiszik, hogy a gyári munka piszkos dolog. „Pedig ebédelni is lehet a padlón”, olyan szigorúak a munkahelyi tisztasági előírások és az eszközparkra, a gyártásra vonatkozó szabályok, amiket egy-egy multinacionális anyavállalat előír.

Azért is van hiány a mérnökökből Magyarországon, mert Bencze szerint „ma nincs meg az alázat a természettudományok iránt”. Mert azok bizony melós, odaülős, koncentrálós tantárgyak. Nagy fokú szellemi összpontosítást igényelnek, az embernek meg kell erőltetnie magát, hogy elsajátítsa a tudásanyagokat. Ma a lájtosabb, felszínesebb érvényesülési formák élvezik a prioritást. Ezért van az, hogy a gyártóiparba nem sokan akarnak elhelyezkedni, még a magas képzettséget kívánó állásokban sem (vagyis tervezőként, mérnökként, nem gyártósori melósként).

Kép: EU

Aki az Y generáció tagja, az „hagyja magát vezetni, de nem megvezetni”. Fontos neki a nyílt, őszinte kommunikáció, az egyenes beszéd, a munkakörnyezetben pedig az emberek. Hasznos például, ha az állásbörzére a cégek nemcsak a HR-esekkel vonulnak ki, hanem alkalmazottakkal, akik a nézelődő fiatalokat nyugodtan leszólíthatják: „Ha itt vállalsz munkát, velem dolgozhatsz majd.” Látni kell, hogy milyen emberek közé szegődik el kollégának az ember.

A legnépszerűbb szektor, ahova szeretnének dolgozni menni a fiatalok, a bankszektor, ami messze felülmúlja a többi ágazatot. Még a második legnépszerűbb iparágban is csak fele annyian akarnak elhelyezkedni. A toplistán második a kereskedelem (főleg FMCG szektor), csak ezt követi a népszerűnek tűnő marketing, a gyógyszeripar és a társadalomtudományok.

Bencze Róbert biztatónak tartja, hogy a PwC felméréséből az derült ki, ha a fiatal munkavállaló „élhető életet” kap itthon, versenyképes juttatásokat és főleg karrierlehetőségeket, akkor itthon marad. A külföldre távozás szinte mindig kényszerű alternatíva.

A multik gyakran nem hangsúlyozzák eléggé, hogy a kötelékükön belül külföldi szakmai gyakorlatot is lehet szerezni, pedig a kutatás szerint ez az egyik legfontosabb tényező annak eldöntésekor, hogy valaki hosszú távra külföldre költözik-e, vagy sem. Aki multinál dolgozik, kiélheti ezt a vágyát, igényét cégen belül, és nem feltétlenül kell majd feladnia az itthoni lakását, párkapcsolatát, hazai jövőterveit, perspektíváit.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo