Munkahelyi konfliktusunk bárkivel lehet, hiába ugrik be most elsőre a nem igazán kedvelt kolléga arca, gyakori probléma, hogy a nagyon jó kapcsolatban lévők állnak egymással szemben. Félreértés ne essék, a vita önmagában nem gond, sőt! A szakértők szerint a vita kreativitást serkent, csapatot erősít, sőt mi több, fokozza a termelékenységet. Persze csak akkor, ha nem állandó és parttalan. Ha a munkanapok nagy része szópingpong játszmákkal telik el, az nyilván nem segíti a hatékonyságot.
A vezetőnek nem feltétlenül kell beavatkoznia a kialakult vitákba sem. Kivétel persze az, ha a veszekedés elfajult és az iroda közepén tombol, esetleg személyeskedésbe fordulva. Ez esetben azt egy határozott, de kedves mondattal le kell zárni. Ha magunk is benne vagyunk a konfliktusban nyakig, akkor sincs veszve semmi. Íme néhány trükk, hogy hatékonyan kezeljük a problémás helyzeteket.
Figyeljünk
Egy parázs vita hevében néha csak a másik fél mondandójának felét halljuk meg, szinte félsüketté válunk a dühtől. Persze ez újabb félreértésekhez vezet, ami tovább pörgeti a kényes szituációt. Hajlamosak vagyunk arra is, hogy szórjuk a szitkokat, vég nélkül soroljuk a saját érveinket, kvázi levegőt se véve. Pedig attól, ha hosszasan vagy netalán hangosabban beszélünk, még ne leszünk meggyőzőbbek. Csillapodjunk le, hallgassuk meg a másik felet is, és utána reagáljunk érdemben a mondandójára. De ne csak arra várjunk karba tett kézzel, hogy végezzen a szónoklattal, valóban figyeljünk rá. Ne feledjük, a közös álláspont elérése a cél, nem a másik fél földbe döngölése.
Reagáljunk
Ha sikerült valódi odafigyeléssel meghallgatni a vitapartnert, a következő fontos lépés a konfliktus megoldására, hogy kérdéseket teszünk fel. Őszinte érdeklődéssel, a problémás részletek kibogozásával könnyebbé tehetjük a megoldást. Egy-egy vitában még jobban felspannolhatja a másik felet, ha a közönyösséget látja rajtunk, vagy azt, hogy bár nem értjük pontosan mit mond, de nem akarjuk tisztázni. Adjunk visszajelzést, hogy vettük az információkat és mire lenne szükségünk ahhoz, hogy tisztázni tudjuk a helyzetet.
Bármennyire is csábító, hogy akár írásban folytassuk a lezáratlan vitát, mindig törekedjünk arra, hogy szemtől szembe tisztázzuk az elmérgesedett helyzetet. Hiába kényelmesebb egy kemény hangú emailt írni, sokkal könnyebben szül újabb félreértéseket, amivel csak tovább szítjuk a tüzet. A hangszín, a hanglejtés, a mimika, a testbeszéd mindig sokat elárul rólunk, így egy személytelen mondatnál sokkal több információt hordoz a másik fél számára.
Távolodjunk el
A legvégső esetben, ha úgy érezzük, majd szét robbanunk a dühtől, szakítsuk meg a vitát. Minden félnek jobb, ha higgadt hangulatban folyik a beszélgetés – akkor is, ha ez egy későbbi időpontban történik. Természetesen nem arra gondolunk, hogy szó nélkül fordítsunk hátat a másiknak és hagyjuk faképnél! Inkább higgadtan vessük fel, mi lenne, ha minden fél átgondolná a dolgokat. Halasszuk el a megbeszélést néhány órával, de akár napokkal is, ha szükséges. Agresszió nélkül, tisztább fejjel közelebb jutunk a megoldáshoz. Mert ne feledjük, a cél közös, dolgozni, együtt, közösen, sikeresen.