A munkavállalók irányítják a munkaerőpiacot a jövőben

Öt év alatt a munkaerőpiacon szükséges kulcskompetenciák harmada totálisan megváltozik - olyasmit kell tudni, amit a robotok nem vehetnek át. A cégeknek tehetségek kellenek a túléléshez, ők pedig a világ legváltozatosabb részeiről jöhetnek.

A munkaerőpiac átalakulásában fontos szerepe van a globális demográfiai változásoknak is – kezdte a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) rendezvényén tartott előadását Annemarie Muntz, a World Employment Confederation elnöke.

Talán a legfontosabb az öregedő társadalom jelentette változás. Ennek veszélyeiről sok szó esik és a szakember szerint is kétségtelenül foglalkoznia kell a munkáltatóknak a csökkenő számú munkaerő problémájával, ugyanakkor az idősebb munkavállalók lehetőséget is jelentenek. A magasabb kor ugyanis nagyobb munkatapasztalatot is jelent, amire építhetnek a munkáltatók.

Állás? Nem kell, csak munkát akarok
Észrevette már, hogy mostanában mintha folyamatosan csúcsforgalom lenne? Mit csinál ennyi ember az utcán, a nap közepén? Senki nem dolgozik? Dehogynem. Csak nem úgy. A szabadúszók gazdasága a PwC előrejelzése szerint 2020-ra 43 milliárd fontos (közel 49 milliárd eurós) iparág lesz.
Muntz szerint szembe kell néznünk vele, hogy nincsenek már sztenderdek. Nincs átlagos munkavállaló, sztenderd szerződés – a jogrendszer, a szabályozási környezet mégis ilyenekben gondolkodik, ami állandó feszültséget jelent, amit csak a szabályozói, munkáltatói oldal sokkal nagyobb rugalmassága oldhat fel. Rugalmasságot többek között abban is, hogy egy munkavállalót nem sajátíthat ki egy munkáltató, a jövő sokkal inkább a munkák kombinációjáé – vagyis a szabadúszók gazdaságáé (ld. kerets írásunkat).

Meghatározó globális trend a globalizáció mellett a polarizáció is a szakember szerint – a munkaerőpiacon mindenképpen. Míg az európai középosztály jobb munkahelyet, nagyobb rugalmasságot és önmegvalósítást követel, Kínában és Indiában egyelőre még egészen máshol tartanak a dolgozók. A fejlett világ dolgozói ugyanakkor mobilabbá váltak a tapasztalatok szerint és elindult egy erős, Európán belüli migráció is: a munkaerő a fejlődő gazdaságokba, „hotspotokba” vándorol.

2025-re 35 millió új magasan képzett munkavállalóra lesz szükség
Szintén sokat emlegetett és vitathatatlanul fontos változás a mindent átalakító technológia – a mobil, a big data, a felhő. (Erről többek között itt írtunk részletesen.) A munkaerőpiacot hamarosan totálisan átalakító robotizáció miatt pedig el kell gondolkodni, mi lesz a munkájukat elveszítő tömegekkel. Ugyanakkor, hangsúlyozta a szakember, kétségtelen, hogy a fejlődéssel munkahelyek teremtődnek is: az elemzések szerint 1 magas képzettséget igénylő munkahely 2-2,5 alacsonyképzettségűeknek alkalmas munkahelyet teremt áttételesen. A magasan képzett és magas jövedelmű dolgozók ugyanis vásárolnak és szolgáltatásokat vesznek igénybe, egyre többet.

2025-re pedig 35 millió új magasan képzett munkavállalóra lesz szükség az Európai Unióban az expanzió és a munkaerő öregedése miatt – mondta a szakember.

Mit kell tudni?

A munka jövője nem csak az alkalmazás feltételeiben alakul át gyökeresen, hanem abban is, hogy mik tekinthetők a legfontosabb kulcs kompetenciáknak: ezek átlagosan 35%-a teljesen meg fog változni 2020-ra. Hogy mennyi a változás, az iparáganként eltér. A legkomolyabb változásra a pénzügyi és befektetési szektorban kell felkészülni (43%-ban alakulnak át a szükséges képességek).

Kép:Freestock

És, hogy mik lesznek a legértékesebb képességek? A World Economic Forum 2015-ös riportja szerint:

  • Az kell, amit nem lehet automatizálni
    komplex problémamegoldás képessége
  • kritikai gondolkodás
  • kreativitás
  • emberek menedzselése
  • koordinációs képesség
  • érzelmi intelligencia
  • döntésképesség
  • szolgáltatás központú gondolkodás
  • tárgyalástechnika
  • kognitív rugalmasság
Vagyis mindazok a dolgok, amiket nem lehet automatizálni – összegzi Muntz.
Plusz bevételért építsünk munkáltatói márkát!
Akár figyelünk rá, akár hanyagoljuk, munkáltatói márkánk létezik, és jelentős befolyással bír vállalatunk sikerére. Ahogy termékeinkről vagy szolgáltatásainkról véleményt alkotnak a vásárlók, magáról a cégről is kialakul egy kép jelenlegi és potenciális munkavállalóink fejében. Csak rajtunk áll, hogy élünk-e az azzal a lehetőséggel, hogy befolyásoljuk ezt a képet vagy hagyjuk, hogy külső hangok befolyásolják brandünket.
A cégeknek a versenyképességük megtartása érdekében a tehetségeket kell megfogniuk. Azokat, aki a fenti képességekkel rendelkezve emelik őket a többi, automatizált versenytárs fölé. És nem biztos, hogy a szomszédban, vagy nyugatra nézve kell őket keresnünk. A szakértő szerint a fejlődő országok olyan tempóban vannak a sarkunkban, hogy az európai vállalatoknak fő céllá kell tennie, hogy vonzóvá váljanak a képzett bevándorlók számára.

És mit akarnak a tehetségek? Élethosszig tartó tanulási lehetőségeket, szabadságot, diverzitást, mobilitást, inspiráló környezetet, egy tökéletes (jó munkáltatói márkával rendelkező) cégnél. A fent említett képzett bevándorlók számára pedig alapvető, hogy olyan helyet keresnek, ahol nem kell egy újabb nyelvet megtanulniuk – tehát angolul megy a munka –, sokat kereshetnek és vonzó adózási környezetet biztosítanak számukra. A munkavállalói lojalitás gyakorlatilag a nullára csökken – mondta Muntz, így a cégek jó körülményekkel és kiemelkedő munkáltatói márkával lehetnek esélyesek a tehetségek megtartására. (Ld. keretes írásunkat.)

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo