A munkaerőpiac átalakulásában fontos szerepe van a globális demográfiai változásoknak is – kezdte a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) rendezvényén tartott előadását Annemarie Muntz, a World Employment Confederation elnöke.
Talán a legfontosabb az öregedő társadalom jelentette változás. Ennek veszélyeiről sok szó esik és a szakember szerint is kétségtelenül foglalkoznia kell a munkáltatóknak a csökkenő számú munkaerő problémájával, ugyanakkor az idősebb munkavállalók lehetőséget is jelentenek. A magasabb kor ugyanis nagyobb munkatapasztalatot is jelent, amire építhetnek a munkáltatók.
Meghatározó globális trend a globalizáció mellett a polarizáció is a szakember szerint – a munkaerőpiacon mindenképpen. Míg az európai középosztály jobb munkahelyet, nagyobb rugalmasságot és önmegvalósítást követel, Kínában és Indiában egyelőre még egészen máshol tartanak a dolgozók. A fejlett világ dolgozói ugyanakkor mobilabbá váltak a tapasztalatok szerint és elindult egy erős, Európán belüli migráció is: a munkaerő a fejlődő gazdaságokba, „hotspotokba” vándorol.
2025-re pedig 35 millió új magasan képzett munkavállalóra lesz szükség az Európai Unióban az expanzió és a munkaerő öregedése miatt – mondta a szakember.
Mit kell tudni?
A munka jövője nem csak az alkalmazás feltételeiben alakul át gyökeresen, hanem abban is, hogy mik tekinthetők a legfontosabb kulcs kompetenciáknak: ezek átlagosan 35%-a teljesen meg fog változni 2020-ra. Hogy mennyi a változás, az iparáganként eltér. A legkomolyabb változásra a pénzügyi és befektetési szektorban kell felkészülni (43%-ban alakulnak át a szükséges képességek).
És, hogy mik lesznek a legértékesebb képességek? A World Economic Forum 2015-ös riportja szerint:
-
Az kell, amit nem lehet automatizálni
- kritikai gondolkodás
- kreativitás
- emberek menedzselése
- koordinációs képesség
- érzelmi intelligencia
- döntésképesség
- szolgáltatás központú gondolkodás
- tárgyalástechnika
- kognitív rugalmasság
És mit akarnak a tehetségek? Élethosszig tartó tanulási lehetőségeket, szabadságot, diverzitást, mobilitást, inspiráló környezetet, egy tökéletes (jó munkáltatói márkával rendelkező) cégnél. A fent említett képzett bevándorlók számára pedig alapvető, hogy olyan helyet keresnek, ahol nem kell egy újabb nyelvet megtanulniuk – tehát angolul megy a munka –, sokat kereshetnek és vonzó adózási környezetet biztosítanak számukra. A munkavállalói lojalitás gyakorlatilag a nullára csökken – mondta Muntz, így a cégek jó körülményekkel és kiemelkedő munkáltatói márkával lehetnek esélyesek a tehetségek megtartására. (Ld. keretes írásunkat.)