Közlekedés cikkek
Alagúton közelíthetjük meg a sarkvidéket
Vasútvonal épül az északi Jeges-tengerig, a Szuezi csatorna helyett arra járhatnak majd a teherhajók. Párhuzamosan az észt fővárost alagúttal kötik össze Helsinkivel, így kiépül az összeköttetés az EU és a sarkvidék között.
Ingyenes a tömegközlekedés és a bicikli ebben a városban
Ha Brüsszelben két napig megüti a határértéket a légszennyezettség, ingyenessé válik a tömegközlekedés és a biciklimegosztás, amíg újra ki nem tisztul a levegő, határozta el a városvezetés.
Újabb botrány: új dízelmodellek csaltak az emissziós teszteken!
A Volkswagen-botrány után végképp nyilvánvalóvá vált, hogy a dízelautók több nitrogén-oxidot bocsátanak ki, mint a benzines gépjárművek. Ez azonban azt jelenti, hogy azokban az országokban, ahol az autókat az emissziójuk után adó terheli, kedvezőbb adósávba estek a szennyezőbb kocsik, vagyis kevesebbet fizettek a tulajdonosaik az államnak, mint kellett volna. Eközben új modelleknél is eltérést mutattak ki a laboratóriumi és a valós, közúti viszonyok közepette történt kibocsátás között.
Ki a hunyó, ha összetöröm magam a jeges járdán?
A válasz nem egyértelmű. Budapesten és a nagyvárosokban az utak, a megállóhelyek, vagy a járdák más-más személy, társaság tulajdonában, kezelésében állnak. Ha valaki balesetet szenved, mely kizárólag annak köszönhető, hogy az érintett szakaszt nem jégmentesítették, meg kell találni, a károsult személy kivel szemben léphet fel kártérítésért – írja a Das Jogszerviz.
Már 2018-ban fizetőssé válhat az elektromos autók feltöltése
A Tesla fedezi az új gyorstöltők létesítését, s akkor osztja meg a profitot a benzinkút hazai tulajdonosával, amikor megtérül a beruházás. De milyen gyorsan terjednek majd a töltők országszerte? Mennyit kell majd fizetni az áramtankolásért? Balogh Tibor, az OMV hazai vezére árulta el nekünk a részleteket.
Maradhatnak a bioüzemanyagok
Hét százalékban határozta meg az Európai Parlament (EP) a hagyományos bioüzemanyagok felhasználási arányát a közlekedésben. Az Európai Bizottság korábban 3,8 százalékot javasolt, de a felhasználás teljes megszüntetése is felmerül. Az EP 2021-től betiltaná a pálmaolaj használatát a közúti közlekedésben.
Jövőre jön a napkollektoros autó
Sokan kivitelezhetetlennek tartották, hogy napkollektorral felszerelt autó elég energiát termeljen ahhoz, hogy közlekedni lehessen vele. De 2019-re forgalomba kerülhet a szolárautó.
Kevesebb autóban többen utaznak majd
A PwC Magyarország elemzése szerint a gépjárműpiac 2030-ig radikális változásokon megy át. Az új megosztási módok elterjedése miatt a gépkocsik száma Európában 280 millióról 200 millióra, míg az Egyesült Államokban 270 millióról 212 millióra csökkenhet. Ezzel szemben Kína gépkocsiállománya 2030-ig 180 millióról 280 millió darabra nő.
Az „okos” autópályán táblák sem lesznek
Nagy-Britannia üvegszálas tájékoztatási rendszert épít ki autópályáin, amely feleslegessé teszi a táblákat, szöveges jelzéseket, mert adatait közvetlenül veszik a korszerű autók.
Elon Musk vészjósló jövendölései a közeljövőről
A neves vállalkozó jóslatokba bocsátkozik a technológiai fejlődésünkről, ugyanakkor ő maga is jövőformáló. Tesz azért, hogy bizonyos technológiai áttörések és projektek átalakítsák a világunkat. Musk szerint a világ.
Mi a közük a gyerekmunkásoknak az elektromos autók akkujához?
A 2020-as évek kulcsfontosságú nyersanyaga lesz a kobalt, melyet az elektromos autók akkumulátorainak gyártásához használnak. Csakhogy az éves volumen nagy részét a Kongói Demokratikus Köztársaságból szerzik, ahol állandó jelenség a korrupció, a fegyveres zavargások és a gyerekmunkások foglalkoztatása.
Ne várjanak, innováljanak!
A felhívás abból az alkalomból hangzott el, hogy az EU újabb 4 műholdat bocsátott fel, és ezzel már 22 Galileo műhold „dolgozik” a világűrben. „A Galileo javítja az uniós polgárok életminőségét: hatékonyabb és pontosabb navigációt tesz lehetővé az okostelefonok használata során, és elősegíti, hogy a segélyhívó szolgálatok a korábbinál sokkal gyorsabban ki tudjanak érkezni a baleseti helyszínekre” – mondta a vállalkozás- és kkv-politikáért felelős biztos.
Ennyivel olcsóbb elektromos autóval járni, mint benzinessel
Igaz egyelőre az állami támogatás miatt olcsóbb a villanyautók tulajdonosának lenni. De elemzők szerint néhány éven belül enélkül is gazdaságosabb megoldásnak számítanak majd az elektromos meghajtású autók.
Győrnél van Magyarország első Tesla-gyorstöltője
Egyszerre akár négy elektromos meghajtású Tesla akkumulátora tölthető fel a cég első Magyarországon telepített gyorstöltőjével. A Győr mellett üzembe helyezett töltőegység a Bécs és Pozsony felől érkező autóforgalmat szolgálja ki.
Megfegyelmezik a renitens robot-futárokat San Franciscó-ban
Egyre több amerikai városban jelenik meg a technika forradalmi újdonsága, a szállító robot. S éppen San Franciscó-ban, a műszaki haladás egyik központjában akarják azokat betiltani – vagy legalábbis korlátozni.
Ezek az országok tiltják be a dízelautókat
A nagyvárosok lakói világszerte fulladoznak a szennyezett levegőtől. A kormányok a Volkswagen-botrány kapcsán katalizálták a közvélemény dízelellenességét: egyre több ország jelenti be, hogy betiltja a dízel- és/vagy benzinüzemű autókat.
Acél helyett cukorrépából és lenből gyártanak autót
A személygépkocsik gyártásához nagy mennyiségű acélra van szükség. Ennek kiváltása az energiahatékonyság megvalósításának kezdete. De milyen anyag lehet az acél alternatívája? Holland egyetemisták szerint a len és a cukorrépa. Az első modellt már elkészítették.
Musk újabb szuperterve - kisebb zökkenőkkel
Richard Branson, a milliárdos brit nagyvállalkozó és világutazó sokmilliós beruházással járult hozzá a tervhez, hogy Los Angelest és San Franciscót magasan, betoncsőben vezetett szupergyors vonattal kössék össze, amely 35 perc alatt teszi meg a jó 600 km-es utat.
Megjósolja a Tesla autókban a mesterséges intelligencia, hova akarsz vezetni
Még idén az önvezető szoftver részévé válhat ez az opció. Ez is csak Musk egyik Twitter-követőjének kérdése miatt derült ki. Musk elpöttyintette az igazságot.
New Yorkban még csak jön, ami Londonban már működik
Jövőre a New York-i metróhálózat és a nagyváros buszvonalainak egy részén mobillal vagy érintős bankkártyával is lehet majd fizetni. A csaknem 600 millió dollárba kerülő átállástól a tömegközlekedés gyorsulását várják.
Rengeteg elektromos autótöltőre lenne szükség
Iparági elemzők szerint az elektromos autók 2035-re elérhetik a kritikus tömeget az európai járműflottában, de a kritikus elem e fejlődésben az akkutöltők terjedése. Gyorstöltőkre lenne szükség, de alig van belőlük a világban, a többségük Kínában található.
Debrecenben már van e-jegy
Az országban elsőként a debreceni közösségi közlekedésben vezetik be az elektronikus jegyrendszert. Hajzer Károly helyettes államtitkár azt mondta, innovatív város Debrecen, emiatt választották ki több helyszín közül. A Belügyminisztérium készülékeket is biztosított a saját, helyi innováció mellé.
Nagyobb a zöldülés elektromos teherautókkal
Európában a teherautók teszik ki a járműflotta öt százalékát, ám az üvegházgáz-kibocsátás 20 százalékát adják. Nagyobb emissziócsökkentés érhető a teherautók és buszok lecserélésével, mint a személygépkocsik villanyüzemű járművekkel történő kiváltásával.
Járjon szupervonattal, ha a belváros drága
Elon Musk, a Tesla autók feltalálója (és minden jel szerint sikeres gyártója) nemrégiben arról beszélt: a jövendő amerikai hipervonatokkal 29 perc alatt lehet majd eljutni New Yorkból Washingtonba, vagy San Franciscóból Los Angelesbe, Dallasból Houstonba, Orlandóból Miamiba.
15 perc alatt is feltölhető lenne az elektromos autó
A globális személygépkocsiállománynak még mindig csak 0,2 százalékát teszik ki a villanyautók. A vásárlásukhoz egyre több kormány kínál támogatásokat. De mi lesz a töltőállomásokkal?
Ölre mennek a cégek az elektromos autók feltöltéséért
Technológiai startupok, a nagy energiaszolgáltató vállalatok és az olajipari óriások kezdték meg a stratégiai helyezkedést egy új piac megszerzéséért: ki telepíti és üzemelteti az elektromos autók akkutöltő állomásait, amikor már többségében elektromos autók futnak az öreg kontinens útjain? Óriási bizniszről van szó.
A BKK is csatlakozik a bringás reggelihez
A Budapesti Közlekedési Központ is csatlakozik a Magyar Kerékpárosklub bringás reggeli elnevezéssel indított akciójához. A közlekedésszervező társaság az Erzsébet téren várja a biciklivel közlekedőket.
Gyors és olcsó – mentés másként
“MySchlepp” a neve egy új német telefonos applikációnak, amely gyors autómentést kínál vásárlóinak. Alapítójának akkor támadt az ötlete, amikor órákat kellett volna várnia az autóklub, az ADAC segélykocsijára – míg egy közeli autómentő fél órán belül elvontatta.
Nem használhatjuk a teafőzőt, ha az elektromos autót töltjük a garázsban
Anglia 2040-től betiltja az új gyártású benzin- és dízelüzemű autók értékesítését. Ahhoz viszont, hogy az áramhálózat elbírja a megnövekedett számú elektromos autók energiaigényét, korszerűsítésekre van szükség. Ez drága mulatság.
Nem lesz könnyű közlekedni a hétvégén
A Mobilitási Hét és a Nemzeti Vágta miatt forgalomkorlátozások lesznek az Andrássy út és a Hősök tere környékén. Magyarország legnagyobb zöld eseményén, a Mobilitási Hétvégén az Andrássy úton idén is a gyalogosok, kerékpárosok vehetik át az autók helyét.
Itt az aszfalt, ami befoltozza magát
Svájci fejlesztésű találmány az aszfalt, mely mágneses nanorészecskék segítségével betömi a saját repedéseit. Ez megduplázza az utak élettartamát. A motorosok életét is megmentheti a találmány, hiszen az aszfalton keletkező lyukak végzetes közúti balesetek okozói.
Elektromos autók töltésébe kezdene benzinkútjainál a BP
Egy lépéssel a Shell mögött kullog a BP, mely végre észbe kapott és helyezkedni próbál az elektromos mobilitás piacán. A cég tárgyalásba kezdett autógyárakkal, hogy közösen létesítsenek töltőállomásokat elektromos járművek számára.
Egyszerűbb lesz a szürke rendszám kiváltása
Szombattól egyszerűen és olcsóbban váltható ki a harmadik vagy más néven szürke rendszám. A szabálymódosítás jelentősen megkönnyíti azoknak a kerékpárosoknak a helyzetét, akiknek a vonóhorogra szerelhető kerékpárszállító eszköze eltakarja a rendszámot.
Megszüntetné az üzemanyag jövedéki adóját a magyar kutató
Magyar kutató nyerte a legrangosabb, negyedmillió fontos (csaknem 90 millió forintos) díjjal járó brit közgazdasági elismerést annak modellezéséért, hogy miként lehetne hatékonyabb díjfizetési rendszerrel javítani a brit közúti közlekedési infrastruktúra állapotát.
Megszólal a bennünk élő környezetvédő: nem elég gyorsan terjednek az elektromos autók!
Egy év alatt megduplázódott a hibrid és az elektromos autók száma, de még mindig csak kétmillió van belőlük világszerte. Legalább 600 millió kellene ahhoz, hogy az megérződjön az emissziócsökkentésben. Eközben élesedik a verseny az elektromos autók gyártói között: a Tesla piaci kapitalizációja nagyobb, mint a Fordé, de a többi nagy autógyár is el akar orozni vevőket Elon Musk autóitól.
Vállalkozók, figyelem! Autóval elérhetőbbek lesznek a vidéki városok
Közel 1400 milliárd forint áll rendelkezésre közlekedési célokra a jövő évi költségvetésben, amelyből 775 milliárd forint fordítható közlekedésfejlesztésre - mondta el Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a csütörtökön Budapesten tartott sajtótájékoztatón.
Meglepő módon nem szeretnénk dugódíjat fizetni
Mekkora összeget lenne hajlandó fizetni dugódíjként? Milyen közösségi közlekedési eszközöket ismer? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kereste a választ a Europcar Autókölcsönző mini kutatásában, amiből kiderült, hogy a megkérdezettek 72%-a szerint bevezetik hazánkban a dugódíjat.
Milliárdok bio- és földgáz alapú közlekedésre
Az Európai Unió közlekedésinfrastruktúra fejlesztésére 2014-2020 közötti időszakban 22 milliárd eurós összeget biztosít a tagállamok számára. Ebből az első két évben 19,3 milliárd eurót kötöttek le a pályázók.
Van légzsák a kocsijában? Biztos?
Több százezer magyar autóból hiányozhatnak a légzsákok és az azokat kiegészítő legfontosabb közlekedésbiztonsági, utast védő berendezések. A helyzetet csak rontja, hogy akár további egymillió személygépjárműbe kerülhettek nem megfelelően működő, ellenőrizetlen forrásból származó manipulált biztonsági elemek, amelyek rendkívül súlyos biztonsági kockázatokat rejtenek az utasok számára – hívja fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).
A biciklizés nyereséget, az autózás veszteséget hoz a gazdaságnak
Koppenhága 2016-ban érte el azt, amit Amszterdam két évtizeddel korábban: több a bicikli van az utcáin, mint az autó. Minden egyes biciklivel megtett kilométer profitot hoz a nemzetgazdaságnak, az autózás viszont veszteséget.
Az ólom lehet a klímaváltozás korának aranya
Világszerte 35 millió járműben alkalmazzák a stop-start indítórendszert. A befektetők szerint nagy pénz van az ólomkitermelésben, mert az ólomalapú akkumulátorokra nagy igény lesz, ahogy az autógyárak egyre inkább ilyen rendszerű járművekkel próbálják csökkenteni a közlekedés ÜHG-emisszióját.
Az autógyárak is készülnek a kocsimegosztás világhatalmára
Az autómegosztás és az önvezető autók teljes mértékben megváltoztatják a jelenlegi autóipart. Még az autómegosztásra szakosodott cégek, mint például az Uber, is nagyon kapaszkodnak, nehogy egy perc alatt elveszítsék relevanciájukat a felhasználóknál.
Évente 100 órát ülünk a dugóban
Éves szinten 100 óra extra utazást jelentenek a dugók Budapesten, de még ezzel a döbbenetes számmal sem Budapest a legzsúfoltabb város a régióban a TomTom Traffic Index szerint.
Már idén nyáron indulnak a drón taxik
A tervek szerint idén nyáron elindítanák az első drón taxi szolgáltatást Dubaiban. Vagyis néhány hónap, és önvezető, repülő járműveket is választhatnak az utasok a hagyományos kocsik helyett. Ez a konkurencia, nem az Uber!
A gyerekek miatt pattannak nyeregbe a magyarok
A leggyakrabban gépkocsival közlekednek a magyarok, a megkérdezettek 60 százaléka ül hetente többször a volán mögé. Azonban, ha van gyerek a családban, akkor többször váltanak két kerékre: a szülők 40 százaléka szeretne többet biciklizni, míg a gyermektelen felnőtteknek csak 27 százaléka tervezi ezt. A közlekedési eszközök közül a legbiztonságosabbnak a vonatot tartjuk.
Virul a benzinkút-turizmus Luxemburgban
Nemcsak a kelet-európai polgárok járnak a határon túlra olcsóbban tankolni, Luxemburgban is dívik a benzinturizmus. A szállítmányozó cégek is direkt itt haladnak át kamionjaikkal, hogy olcsón tudjanak üzemanyagot szerezni. A miniállamban ugyanis jóval alacsonyabb az üzemanyagadó, mint másutt.
Olcsóbb közlekedést és munkanélküliséget hoz az önvezető autó
Az Uber riválisa, a Lyft elemzése szerint 10 éven belül csakis önvezető autókat használnak majd a kocsimegosztó alkalmazások. A sofőrök pedig elvesztik a pénzkereseti lehetőségüket. A nagyvárosokban egyszerűen nem lesz értelme autótulajdonosnak lenni.
Perelhetőséggel fenyítik az önvezető autókat
Barack Obama glosszában dicsérte a technológiai óriáscégek önvezérlő autók létrehozására irányuló fejlesztéseit, közlekedési minisztériuma pedig 15 pontos ajánlást tesz közzé az autógyártók számára. Nem rendeletről van szó, de ha nem felelnek meg a termékek a kritériumoknak, perelhetővé válnak az autógyárak és az autószoftvert előállító technológiai cégek.