Teljesíthetetlen a párizsi klímaegyezmény e három szektor zöldülése nélkül

Hiába nyernek teret az áramtermelésben a megújuló energiaforrások, a fűtésnél, a hűtésnél és a közlekedésnél elenyésző mennyiségű megújulót használunk. Ezeknél még mindig az olaj és a földgáz az úr.

2017-ben a villamosenergia-termelő kapacitások bővülésének 70 százalékáért feleltek a megújulók, mégis a globális szén-dioxid-kibocsátás 1,4 százalékkal nőtt – derült ki a REN21 jelentéséből. Ez kedvezőtlen fejlemény, ugyanis az elmúlt négy esztendőben nem növekedett a globális légszennyezés.

A globális energiafogyasztás 2,1 százalékkal emelkedett tavaly, ami a fejlődő országok gazdasági növekedésének köszönhető.

  • 29 százalékkal, 98 digawattal nőttek a napenergiás kapacitások.
  • A szélenergiás infrastruktúra 52 gigawattal bővült.
  • Összességében 178 gigawattnyi megújuló energiás kapacitást kapcsoltak be a hálózatokba globálisan 2017-ben. Eddig soha nem nőtt egy év alatt ilyen mértékben a megújulók bővülése az energiamixben az előző évihez képest.
  • Majdnem kétszer annyit pénzt fektettek megújuló energiás kapacitásokba, mint fosszilis és atomenergiás beruházásokba együttesen.
  • Kínában, Európában és az USA-ban megvalósított beruházások feleltek a megújuló energiakapacitások tavalyi bővülésének 75 százalékáért.
  • Az elmúlt 10 évben duplájára nőtt a megújuló energiás erőművek kapacitása (ebbe a vízerőműveket is beleszámítják).
Hűtés, fűtés, közlekedés: 80 százalék

A társadalom, a közvélemény nagy hibába esik, amikor „az áramot az energiával azonosítja, ez okozza a tudatlanságot” – mondta Rana Adib, a REN21 főtitkára.

Az egy dolog, hogy a villamos energia előállítása terén a megújulók térnyerése töretlen. Az épületek fűtéséhez, hűtéséhez és a közlekedéshez szükséges energiaigényt azonban még mindig javarészt fosszilis energiahordozókkal oldjuk meg, és ez az oka annak, hogy a globális üvegházgáz-emisszió – a tiszta energiák térnyerése ellenére – továbbra is nő.

Kép: Pixabay

2015-ben például a megújulók csak 10 százalékát adták a fűtésre használt energiáknak, a közlekedési szektorban pedig mindössze 1 százaléknál is kevesebb részesedésről beszélhetünk. Több mint 30 millió elektromos jármű szaladgál a közutakon világszerte (ebbe a kétkerekűek is beleértendők), ebből 1,2 millió darabot 2017-ben értékesítettek, vagyis 58 százalékkal többet, mint 2016-ban.

Csak 48 országban határoztak meg a kormánnyok országos célszámot arra, hogy a hűtésre és fűtésre fordított energiahasználatban mennyivel részesedjenek a megújuló energiahordozók. Az áramtermelésben viszont 146 országban van valamilyen szabályozás a megújulók részesedésére. (Ebbe nem számolták bele a bioüzemanyagok 2,9 százalékát.)

Ugyan az áramtermelésben nagy léptekkel igyekszünk a vágyott állapot, a 100 százalékban dekarbonizált, tehát megújulók használatán alapuló üzemmód felé, az épületek fűtésében-hűtésében és a közlekedésben még mindig koszos energiákra hagyatkozunk. Márpedig ez a három szegmens adja a világ energiaigényének 80 százalékát, s ha itt nem gyorsítunk a dekarbonizáció tempóján, akkor képtelenek leszünk teljesíteni a 2015-ös párizsi klímaegyezményben vállalt globális emissziócsökkentési célokat.

Mint ismeretes, az egyezmény által előirányzott ÜHG-kibocsátásmérséklés „jóval 2 Celsius-fok alatt” állítaná meg a globális felmelegedést az ipari forradalom előtti klímához képest. Ehhez arra lenne szükség, hogy a kormányok eltöröljék a benzin- és gázártámogatásokat, állami pénzeket fordítsanak a megújulós erőművek építésére, s törvényi szinten is szabályozzák a tiszta energiás célszámok, célkitűzések betartását.

A REN21 egyébként 2005 óta adja ki éves jelentését a megújuló energiák térnyeréséről, melyet több mint 900 szerző jegyez. A legújabb kiadás 365 oldalas.

(Quartz, energydigital.com, greengrowthknowledge.org, ises.org)

Véleményvezér

Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.
Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.
Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo