Újabb botrány: új dízelmodellek csaltak az emissziós teszteken!

A Volkswagen-botrány után végképp nyilvánvalóvá vált, hogy a dízelautók több nitrogén-oxidot bocsátanak ki, mint a benzines gépjárművek. Ez azonban azt jelenti, hogy azokban az országokban, ahol az autókat az emissziójuk után adó terheli, kedvezőbb adósávba estek a szennyezőbb kocsik, vagyis kevesebbet fizettek a tulajdonosaik az államnak, mint kellett volna. Eközben új modelleknél is eltérést mutattak ki a laboratóriumi és a valós, közúti viszonyok közepette történt kibocsátás között.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A brit Zöld Párt kalkulációja szerint 2016-ban több mint 2 milliárd fontos adóbevételkiesést jelentett az államkincstárnak a dízelautók gyártóinak csalása, hogy az emissziós teszteken kevesebb légszennyezést mutattak ki, mint ami a valós mérték volt. De ez az összeg is csak a 2010 óta regisztrált autókra vonatkozik, melyek nagyjából a szigetország autóflottájának felét teszik ki. (A dízelbotrányként elhíresült csalássorozatról itt olvashat.)

Két egyetemista jött rá a világméretű csalásra
Három egyetemista véletlenül fedezte fel, hogyan hamisította a Volkswagen kocsijai károsanyag-kibocsátásának mértékét. Professzoruk a világ 100 legbefolyásosabb embere közé került.
2001 óta az Egyesült Királyság fogyasztási adó (excise duty) sújtja a gépjárműveket a légszennyezésük mértéke alapján. Azok a 2017 áprilisa előtt bejegyzett autók, melyek kilométerenként kevesebb, mint 100 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki, mentesülnek e fizetési kötelezettség alól. Azoknál, melyeknek az emissziója nagyobb, sávosan emelkedik az adóteher. A legszennyezőbb autók 535 fontot (187 914 forintot) kötelesek fizetni Angliában.

A járműflotta szén-dioxid kibocsátása átlagosan 42 százalékkal haladja meg a megengedett mértéket Angliában, így nem csoda, hogy Anglia levegőjének szennyezettsége sorozatosan megsérti a levegőminőségről szóló EU-s előírásokat.

Kép: SXC

A brit Zöld Párt arról is gondoskodott, hogy páneurópai szinten is kimutassa, mennyi pénzt csaltak el a kormányoktól az autógyártók. Úgy kalkulálták, tizenegy EU-tagállamnál 2017-ben 10 milliárd euróval többnek kellett volna lennie az adóbevételnek, ha az autóknak akkora az adóterhe, mint amennyi őket a valós légszennyezésük alapján megilleti.

2018 áprilisától minden új dízelmodellt magasabb adósávba sorolnak majd a szigetországban. A valós viszonyok közepette -vagyis közutakon- történő tesztelés rendszerét csak 2020-tól vezetik be hivatalosan.

Emberkísérletek: újabb botrány a német autóiparban
A dízelbotrány után újabb megrázkódtatás az autóipari óriásoknak: a Volskwagen pénzéből majmokon vizsgálták a kipufogógáz hatásait az Egyesült Államokban, de Európában embereken is végeztek kísérleteket.
Újabb furcsa laboratóriumi teszteredmények

A tanulmány egyik szerzője, Matthias Runkel, a Green Budget Germany munkatársa azt állítja, hogy a dízelautók kibocsátásának laboratóriumi tesztjein már 2010-től megfigyelhető volt, hogy eltérnek a valóságban -a laboratórium falain kívül- mért adatoktól. Vagyis csalás történik.

Az anomiália azonban a 2015-ös Volkswagen-botrány után sem ért véget. Újabb felhívásokat tettek a zöldek a közúti adó életbe léptetésére, miután 2018 márciusának elején kiderült, hogy az Euro 6 kategóriás új dízelmodellek tizenkétszer(!) több nitrogén-oxidot bocsátanak ki a való világban, mint amennyit az előzetes teszteken mértek laboratóriumi körülmények között.

A The Guardian értesülése szerint az Emmission Analytics mérései a legrosszabb szennyezők közé sorolták be a következő modelleket: Fiat 500X, Nissan Juke és Renault Megane. A brit napilap ugyanakkor kiemelte, hogy egyes dízelmodellek legyőzték a benzines típusokat és kevésbé légszennyezőek. Ezek között van a BMW 5 széria, a Mercedes E Class, az Audi Q2, a Seat Alhambra és a VW Golf modelljei. Ezek kilométerenkénti nitrogén-oxid kibocsátása kevesebb, mint 80 milligramm.

"A leghatékonyabb dízelmotorok továbbra is javulnak, eközben a legrosszabb típusok is a piacon maradnak, ami inkább tovább növeli, mint csökkenti a fogyasztók zavarodottságát", nyilatkozta a The Guardiannek Nick Molden, az Emission Analytics vezérigazgatója.

Őszintén a hibákról
A cégekre is igaz az a népszerű szólás, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. A legfelelősebben működő cégnél is becsúszhatnak hibák, olykor pedig az igazán nagyok is óriásit hibáznak – gondoljunk csak a Volkswagen-botrányra. A kérdés, hogy mit kezdjünk, ha napvilágra került a szennyes.

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo