Újabb botrány: új dízelmodellek csaltak az emissziós teszteken!

A Volkswagen-botrány után végképp nyilvánvalóvá vált, hogy a dízelautók több nitrogén-oxidot bocsátanak ki, mint a benzines gépjárművek. Ez azonban azt jelenti, hogy azokban az országokban, ahol az autókat az emissziójuk után adó terheli, kedvezőbb adósávba estek a szennyezőbb kocsik, vagyis kevesebbet fizettek a tulajdonosaik az államnak, mint kellett volna. Eközben új modelleknél is eltérést mutattak ki a laboratóriumi és a valós, közúti viszonyok közepette történt kibocsátás között.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A brit Zöld Párt kalkulációja szerint 2016-ban több mint 2 milliárd fontos adóbevételkiesést jelentett az államkincstárnak a dízelautók gyártóinak csalása, hogy az emissziós teszteken kevesebb légszennyezést mutattak ki, mint ami a valós mérték volt. De ez az összeg is csak a 2010 óta regisztrált autókra vonatkozik, melyek nagyjából a szigetország autóflottájának felét teszik ki. (A dízelbotrányként elhíresült csalássorozatról itt olvashat.)

Két egyetemista jött rá a világméretű csalásra
Három egyetemista véletlenül fedezte fel, hogyan hamisította a Volkswagen kocsijai károsanyag-kibocsátásának mértékét. Professzoruk a világ 100 legbefolyásosabb embere közé került.
2001 óta az Egyesült Királyság fogyasztási adó (excise duty) sújtja a gépjárműveket a légszennyezésük mértéke alapján. Azok a 2017 áprilisa előtt bejegyzett autók, melyek kilométerenként kevesebb, mint 100 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki, mentesülnek e fizetési kötelezettség alól. Azoknál, melyeknek az emissziója nagyobb, sávosan emelkedik az adóteher. A legszennyezőbb autók 535 fontot (187 914 forintot) kötelesek fizetni Angliában.

A járműflotta szén-dioxid kibocsátása átlagosan 42 százalékkal haladja meg a megengedett mértéket Angliában, így nem csoda, hogy Anglia levegőjének szennyezettsége sorozatosan megsérti a levegőminőségről szóló EU-s előírásokat.

Kép: SXC

A brit Zöld Párt arról is gondoskodott, hogy páneurópai szinten is kimutassa, mennyi pénzt csaltak el a kormányoktól az autógyártók. Úgy kalkulálták, tizenegy EU-tagállamnál 2017-ben 10 milliárd euróval többnek kellett volna lennie az adóbevételnek, ha az autóknak akkora az adóterhe, mint amennyi őket a valós légszennyezésük alapján megilleti.

2018 áprilisától minden új dízelmodellt magasabb adósávba sorolnak majd a szigetországban. A valós viszonyok közepette -vagyis közutakon- történő tesztelés rendszerét csak 2020-tól vezetik be hivatalosan.

Emberkísérletek: újabb botrány a német autóiparban
A dízelbotrány után újabb megrázkódtatás az autóipari óriásoknak: a Volskwagen pénzéből majmokon vizsgálták a kipufogógáz hatásait az Egyesült Államokban, de Európában embereken is végeztek kísérleteket.
Újabb furcsa laboratóriumi teszteredmények

A tanulmány egyik szerzője, Matthias Runkel, a Green Budget Germany munkatársa azt állítja, hogy a dízelautók kibocsátásának laboratóriumi tesztjein már 2010-től megfigyelhető volt, hogy eltérnek a valóságban -a laboratórium falain kívül- mért adatoktól. Vagyis csalás történik.

Az anomiália azonban a 2015-ös Volkswagen-botrány után sem ért véget. Újabb felhívásokat tettek a zöldek a közúti adó életbe léptetésére, miután 2018 márciusának elején kiderült, hogy az Euro 6 kategóriás új dízelmodellek tizenkétszer(!) több nitrogén-oxidot bocsátanak ki a való világban, mint amennyit az előzetes teszteken mértek laboratóriumi körülmények között.

A The Guardian értesülése szerint az Emmission Analytics mérései a legrosszabb szennyezők közé sorolták be a következő modelleket: Fiat 500X, Nissan Juke és Renault Megane. A brit napilap ugyanakkor kiemelte, hogy egyes dízelmodellek legyőzték a benzines típusokat és kevésbé légszennyezőek. Ezek között van a BMW 5 széria, a Mercedes E Class, az Audi Q2, a Seat Alhambra és a VW Golf modelljei. Ezek kilométerenkénti nitrogén-oxid kibocsátása kevesebb, mint 80 milligramm.

"A leghatékonyabb dízelmotorok továbbra is javulnak, eközben a legrosszabb típusok is a piacon maradnak, ami inkább tovább növeli, mint csökkenti a fogyasztók zavarodottságát", nyilatkozta a The Guardiannek Nick Molden, az Emission Analytics vezérigazgatója.

Őszintén a hibákról
A cégekre is igaz az a népszerű szólás, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. A legfelelősebben működő cégnél is becsúszhatnak hibák, olykor pedig az igazán nagyok is óriásit hibáznak – gondoljunk csak a Volkswagen-botrányra. A kérdés, hogy mit kezdjünk, ha napvilágra került a szennyes.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo