Musk újabb szuperterve - kisebb zökkenőkkel

Richard Branson, a milliárdos brit nagyvállalkozó és világutazó sokmilliós beruházással járult hozzá a tervhez, hogy Los Angelest és San Franciscót magasan, betoncsőben vezetett szupergyors vonattal kössék össze, amely 35 perc alatt teszi meg a jó 600 km-es utat.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A “Hyperloop” projekt a Tesla-tulajdonos és űrrakétagyártó Elon Musk kaliforniai nagyiparos nevéhez fűződik. Musk mérnöki gárdájának tervei szerint a magas oszlopokon nyugvó csőben indukciós motorok és kompresszorok generálta nyomás segítségével haladnának óriási sebességgel a “vasúti” szerelvények.

A Hyperloop terve
Kép: Guardian

Musk a nyáron bejelentette, hogy Nevadában már elvégezték – rövid szakaszon – az első gyakorlati kísérletet, amelynél azonban csak 100 km-es sebességet ért el a szerelvény. A feltaláló ugyanakkor közölte, hogy ilyen összeköttetést tervez New York és Washington között is, amihez már megkapta az illetékes hatóságok hozzájárulását – ám az érintettek ezt cáfolták.

A kezdeményezők szerint hosszabb távolságra ez lehet nemcsak a leggyorsabb, hanem a leggazdaságosabb földi közlekedés is. Elfogulatlan szakértők úgy látják: még sok évre van szükség, amíg valóság lehet az izgalmas tervből, amelynek megvalósítása rengeteg problémát vet fel.

Ha így folytatja Elon, tényleg eljutunk a Marsra
A hidegháború végével az űrverseny is véget ért, pedig talán ez volt az egyetlen értelmes hozadéka a keleti és a nyugati boszorkány állandó izmozásának. Fájó pont is volt a NASA-nak, amikor a sikeres Holdra szállás után nem a Marsra szállás előkészítéséhez szükséges költségvetést szavazták meg, hanem az űrsiklóprogramét.
Így a levegő gyors sűrítése sok hőt termel, ami légkondicionálást tesz szükségessé – ez viszont azt jelenti, hogy szélesebb csöveket kellene építeni. Gond az is, hogy hő hatására a cső kitágulhat, így beengedheti a levegőt – és nyitott kérdés, hogyan védik, mentik üzemzavarnál, balesetnél az utasokat. Az utóbbiakra egyébként is megpróbáltatások várnának, amikor a rendszer igen rövid idő alatt nagy sebességre gyorsul, illetve ugyanígy hirtelen lelassul – nem is beszélve a kanyarokról, amelyek erősen igénybe vennék a szervezetet. Ezt azt jelenti, hogy a csőnek lehetőleg egyenesen kell vezetnie, illetve a kanyaroknál a szerelvényt le kell lassítani. Mások arra hívták fel a figyelmet, milyen környezetvédelmi előírások akadályozhatják ilyen fajta közlekedési rendszer építését.

Egyébként a Hyperloop rendkívül drága lenne. Musk 2013-ban 3 Mrd. dollárra tette a kaliforniai vonal költségét – azóta ennek az összegnek a többszöröséről beszélnek. A feltaláló ezért most azt tervezi, hogy hasonló, de földalatti összeköttetést épít a két nagyváros között, amely kevesebbe kerülne. (Guardian)

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo