Musk újabb szuperterve - kisebb zökkenőkkel

Richard Branson, a milliárdos brit nagyvállalkozó és világutazó sokmilliós beruházással járult hozzá a tervhez, hogy Los Angelest és San Franciscót magasan, betoncsőben vezetett szupergyors vonattal kössék össze, amely 35 perc alatt teszi meg a jó 600 km-es utat.

A “Hyperloop” projekt a Tesla-tulajdonos és űrrakétagyártó Elon Musk kaliforniai nagyiparos nevéhez fűződik. Musk mérnöki gárdájának tervei szerint a magas oszlopokon nyugvó csőben indukciós motorok és kompresszorok generálta nyomás segítségével haladnának óriási sebességgel a “vasúti” szerelvények.

A Hyperloop terve
Kép: Guardian

Musk a nyáron bejelentette, hogy Nevadában már elvégezték – rövid szakaszon – az első gyakorlati kísérletet, amelynél azonban csak 100 km-es sebességet ért el a szerelvény. A feltaláló ugyanakkor közölte, hogy ilyen összeköttetést tervez New York és Washington között is, amihez már megkapta az illetékes hatóságok hozzájárulását – ám az érintettek ezt cáfolták.

A kezdeményezők szerint hosszabb távolságra ez lehet nemcsak a leggyorsabb, hanem a leggazdaságosabb földi közlekedés is. Elfogulatlan szakértők úgy látják: még sok évre van szükség, amíg valóság lehet az izgalmas tervből, amelynek megvalósítása rengeteg problémát vet fel.

Ha így folytatja Elon, tényleg eljutunk a Marsra
A hidegháború végével az űrverseny is véget ért, pedig talán ez volt az egyetlen értelmes hozadéka a keleti és a nyugati boszorkány állandó izmozásának. Fájó pont is volt a NASA-nak, amikor a sikeres Holdra szállás után nem a Marsra szállás előkészítéséhez szükséges költségvetést szavazták meg, hanem az űrsiklóprogramét.
Így a levegő gyors sűrítése sok hőt termel, ami légkondicionálást tesz szükségessé – ez viszont azt jelenti, hogy szélesebb csöveket kellene építeni. Gond az is, hogy hő hatására a cső kitágulhat, így beengedheti a levegőt – és nyitott kérdés, hogyan védik, mentik üzemzavarnál, balesetnél az utasokat. Az utóbbiakra egyébként is megpróbáltatások várnának, amikor a rendszer igen rövid idő alatt nagy sebességre gyorsul, illetve ugyanígy hirtelen lelassul – nem is beszélve a kanyarokról, amelyek erősen igénybe vennék a szervezetet. Ezt azt jelenti, hogy a csőnek lehetőleg egyenesen kell vezetnie, illetve a kanyaroknál a szerelvényt le kell lassítani. Mások arra hívták fel a figyelmet, milyen környezetvédelmi előírások akadályozhatják ilyen fajta közlekedési rendszer építését.

Egyébként a Hyperloop rendkívül drága lenne. Musk 2013-ban 3 Mrd. dollárra tette a kaliforniai vonal költségét – azóta ennek az összegnek a többszöröséről beszélnek. A feltaláló ezért most azt tervezi, hogy hasonló, de földalatti összeköttetést épít a két nagyváros között, amely kevesebbe kerülne. (Guardian)

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo