Drágulhatnak az elektromos autók akkumulátorai

A hét vezető autós nemzet egyre több figyelmet fordít az elektromos autók gyártására, így emelkedik a szükséges nyersanyagok, a lítium és a kobalt ára. Emiatt egyre fontosabb, hogy az autógyártók egyértelmű stratégiával rendelkezzenek az akkumulátor értékláncuk tekintetében – állapítja meg a Roland Berger és a FKA közös tanulmánya.

Az „Elektromobilitási index” a hét ország sorrendjét vizsgálja három kulcs mutató (a piac, a technológia és az ipar) vonatkozásában. Összességében idén az USA és Kína osztozik az első helyen, köszönhetően a középkategóriájú, teljesen elektromos autók széles választékának. „Kína vezető szerepét a jármű és akkumulátor-cella gyártás erős növekedésének köszönheti, ezáltal megtartotta első helyét az e-mobilitás globális piacán.” – magyarázza Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere. Az új kibocsátású hibrid vagy teljesen elektromos autók tekintetében Kína először ért el 2%-ot tavaly, míg Németország részesedése 1,5% -os.

A Porsche is búcsút int a dízeles autóknak
A Porsche az első német autógyártó, amely levonja a dízelbotrány tanulságait, és leáll a dízelmotoros kocsik gyártásáról.
A francia gyártók megőrizték technológiai vezető szerepüket, köszönhetően a kis és költséghatékony elektromos járművekre fókuszáló termékportfóliónak. Németország az ipari rangsor tekintetében csak az ötödik helyet foglalja el Japán és Korea után, annak ellenére, hogy a német járműgyártók egyre több elektromos autót állítanak elő.

Az akkumulátorgyártóknál van a labda

Az akkumulátor-és elemgyártók piaci ereje a következő években tovább növekszik. Míg 2017-ben az utakon világszerte összesen egymillió teljesen elektromos vagy hibrid jármű közlekedett, addig az újonnan forgalomba kerülő elektromos járművek száma 2030-ra 20 millió fölé emelkedik.

Ehhez a személy és haszongépjárművek számára előállított akkumulátorkapacitást is jelentősen növelni kell: ami 2017-ben 70 gigawattóra volt, annak 2030-ra 1.600 gigawattórára kell nőnie. A Roland Berger és az FKA szakértői ezért azt jósolják, hogy az akkumulátor-cella ipar globális piaci volumene már 2021-re el fogja érni a 19 milliárd dollárt. Ebből Kína 29%-kal fog részesedni, melyet Korea (21%) és Japán (17%) követ majd.

Kép: Wikipedia

Németország ezzel szemben nem rendelkezik jelentős akkumulátor gyártással. Habár egy kínai gyártó bejelentette, hogy 2019 végén megkezdi a termelést Türingiában, ez csak tovább fogja növelni a függőséget: „Az autógyártóknak végre reagálniuk kell és egységes stratégiát kidolgozniuk, ellenkező esetben a tervezett e-flottákat kapacitás hiányában vagy nem lesznek képesek megvalósítani vagy bizonyos akkumulátor gyártóktól válnak függővé.” „Az autógyárak és az akkumulátor előállítók számára is döntő fontosságú, hogy a teljes értékláncra fókuszáljanak, ezzel elkerülve a lehetséges alapanyaghiányokat és versenyképes szinten tartva a költségeket.” –  tette hozzá Schannen Frigyes.

Két stratégia a sikeres e-mobilitáshoz

A Roland Berger és az FKA szakértői két lehetséges stratégiát látnak az OEM-ek számára, hogy ne kerüljenek túlságosan függő helyzetbe az akkumulátorgyártóktól.

Az első stratégia a saját akkumulátor-cellát gyártó üzemek létesítése. Ennek elsősorban a nagyobb autógyártók számára van értelme, mivel ők rendelkeznek a szükséges szakértelemmel és befektetési potenciállal a kutatás-fejlesztésbe. Az OEM-eknek az értéklánc teljes hosszán partnerségi megállapodásokat kell kötniük a kockázatok csökkentése érdekében.

Alternatív lehetőség egy kevésbé monopol beszállítói struktúra felállítása az értékláncok teljes hosszában, ellensúlyozva a szűk kínálatot és nagy ár-érzékenységet. A cél az lenne, hogy a meglévő beszállítók mellé más gyártókat is bevonjanak, akik így szintén fejlődni tudnának, ezáltal nagyobb verseny alakulna ki a piacon.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo