Drágulhatnak az elektromos autók akkumulátorai

A hét vezető autós nemzet egyre több figyelmet fordít az elektromos autók gyártására, így emelkedik a szükséges nyersanyagok, a lítium és a kobalt ára. Emiatt egyre fontosabb, hogy az autógyártók egyértelmű stratégiával rendelkezzenek az akkumulátor értékláncuk tekintetében – állapítja meg a Roland Berger és a FKA közös tanulmánya.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az „Elektromobilitási index” a hét ország sorrendjét vizsgálja három kulcs mutató (a piac, a technológia és az ipar) vonatkozásában. Összességében idén az USA és Kína osztozik az első helyen, köszönhetően a középkategóriájú, teljesen elektromos autók széles választékának. „Kína vezető szerepét a jármű és akkumulátor-cella gyártás erős növekedésének köszönheti, ezáltal megtartotta első helyét az e-mobilitás globális piacán.” – magyarázza Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere. Az új kibocsátású hibrid vagy teljesen elektromos autók tekintetében Kína először ért el 2%-ot tavaly, míg Németország részesedése 1,5% -os.

A Porsche is búcsút int a dízeles autóknak
A Porsche az első német autógyártó, amely levonja a dízelbotrány tanulságait, és leáll a dízelmotoros kocsik gyártásáról.
A francia gyártók megőrizték technológiai vezető szerepüket, köszönhetően a kis és költséghatékony elektromos járművekre fókuszáló termékportfóliónak. Németország az ipari rangsor tekintetében csak az ötödik helyet foglalja el Japán és Korea után, annak ellenére, hogy a német járműgyártók egyre több elektromos autót állítanak elő.

Az akkumulátorgyártóknál van a labda

Az akkumulátor-és elemgyártók piaci ereje a következő években tovább növekszik. Míg 2017-ben az utakon világszerte összesen egymillió teljesen elektromos vagy hibrid jármű közlekedett, addig az újonnan forgalomba kerülő elektromos járművek száma 2030-ra 20 millió fölé emelkedik.

Ehhez a személy és haszongépjárművek számára előállított akkumulátorkapacitást is jelentősen növelni kell: ami 2017-ben 70 gigawattóra volt, annak 2030-ra 1.600 gigawattórára kell nőnie. A Roland Berger és az FKA szakértői ezért azt jósolják, hogy az akkumulátor-cella ipar globális piaci volumene már 2021-re el fogja érni a 19 milliárd dollárt. Ebből Kína 29%-kal fog részesedni, melyet Korea (21%) és Japán (17%) követ majd.

Kép: Wikipedia

Németország ezzel szemben nem rendelkezik jelentős akkumulátor gyártással. Habár egy kínai gyártó bejelentette, hogy 2019 végén megkezdi a termelést Türingiában, ez csak tovább fogja növelni a függőséget: „Az autógyártóknak végre reagálniuk kell és egységes stratégiát kidolgozniuk, ellenkező esetben a tervezett e-flottákat kapacitás hiányában vagy nem lesznek képesek megvalósítani vagy bizonyos akkumulátor gyártóktól válnak függővé.” „Az autógyárak és az akkumulátor előállítók számára is döntő fontosságú, hogy a teljes értékláncra fókuszáljanak, ezzel elkerülve a lehetséges alapanyaghiányokat és versenyképes szinten tartva a költségeket.” –  tette hozzá Schannen Frigyes.

Két stratégia a sikeres e-mobilitáshoz

A Roland Berger és az FKA szakértői két lehetséges stratégiát látnak az OEM-ek számára, hogy ne kerüljenek túlságosan függő helyzetbe az akkumulátorgyártóktól.

Az első stratégia a saját akkumulátor-cellát gyártó üzemek létesítése. Ennek elsősorban a nagyobb autógyártók számára van értelme, mivel ők rendelkeznek a szükséges szakértelemmel és befektetési potenciállal a kutatás-fejlesztésbe. Az OEM-eknek az értéklánc teljes hosszán partnerségi megállapodásokat kell kötniük a kockázatok csökkentése érdekében.

Alternatív lehetőség egy kevésbé monopol beszállítói struktúra felállítása az értékláncok teljes hosszában, ellensúlyozva a szűk kínálatot és nagy ár-érzékenységet. A cél az lenne, hogy a meglévő beszállítók mellé más gyártókat is bevonjanak, akik így szintén fejlődni tudnának, ezáltal nagyobb verseny alakulna ki a piacon.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo