Már 2018-ban fizetőssé válhat az elektromos autók feltöltése

A Tesla fedezi az új gyorstöltők létesítését, s akkor osztja meg a profitot a benzinkút hazai tulajdonosával, amikor megtérül a beruházás. De milyen gyorsan terjednek majd a töltők országszerte? Mennyit kell majd fizetni az áramtankolásért? Balogh Tibor, az OMV hazai vezére árulta el nekünk a részleteket.

"Azt hiszem, ez egy gyönyörű barátság kezdete", mondta a Humphrey Bogart által játszott Rick a nácikkal kollaboráló Renault kapitánynak a Casablanca című film végén. Valami hasonlót remélnek az olajcégek az elektromos autók gyártóitól, az akkutöltők tulajdonosaitól, mint egy új üzleti ökoszisztéma (az elektromos mobilitás) szereplőitől, mint stratégiai partnerektől.

A járműparkban lassan, de biztosan növekszik az elektromos autók aránya, 2017 november 30-ig 4012 darab zöld rendszámos autót jegyeztek be Magyarországon, írta a Belügyminisztérium tájékoztatására hivatkozva a villanyautosok.hu.

E trendre, az elektromos járművek növekvő áramigényére reagálniuk kell az olajcégeknek, mert az általuk birtokolt és üzemeltetett benzinkutak fennmaradásáról és jövőjéről van szó.

fotó: OMV

És eljő a Tesla

Az OMV osztrák anyavállalata Ausztriában úgy üzemelteti a több száz töltőből álló hálózatát, hogy 40 százalékban az osztrák áramszolgáltató, 20 százalékban a Siemens a tulajdonos.

Az olajipari vállalatok a "tapasztalatszerzési fázisban" vannak, mivel itt "egymással eddig soha nem beszélő" cégeknek kell egy asztalhoz ülnie, beszélnie, egyeztetnie, együttműködnie, mondta Balogh Tibor, az OMV Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

  • Az OMV 2017. decemberében helyezte üzembe az első Tesla-töltőt Győrben a M1-es nemzetközi forgalmának kiszolgálására. Az együttműködésről a klimablog kérdéseire Balogh a következőket mondta:
  • A Tesla és az OMV 2015-ben szerződött.
  • A Tesla már 2016-ban szeretett volna töltőt létesíteni Magyarországon, de belátták, hogy át kell ütemezni a projektet.
  • Kérdésünkre, miszerint a Tesla milyen rangú-pozíciójú menedzsert küldött kis hazánkba, illetve személyesen is eljött-e vagy tán telekonferenciált, megtudtuk, hogy a Tesla amszterdami bázison futtatja keresztül európai ügyeit, egy kelet-európai fejlesztési vezetőt delegált az ügyre,
  • A győri készülék napi 4-6 töltést bonyolít.
  • A Tesla fedezte a költségeket, üzemelteti és tartja karban a töltőt, az OMV csak a helyet adja.
  • Még "egyeztetés folyik" a további töltők telepítéséről, de az "autópályák melletti részeken" folytatódhat elsőként a terjeszkedés. Ez a folyamat "2019-ben fog felgyorsulni."
  • "Itt még a hálózatosoknak is dolguk van," mondta Balogh az áramszolgáltató cégekre és korszerűtlen infrastruktúráira célozva.
Gyorstöltők: pár perc alatt tölhetünk

A BMW-csoport, a Daimler AG, az Audi, a Porsche, a Ford, és a Volkswagen-konszern vegyesvállalatával, az IONITY-val is szövetkezik az OMV hazai leányvállalata további gyorstöltők létesítésére.

A paktum ugyanolyan, mint a Teslás konstrukció, a beruházó az IONITY, s a befektetése megtérülése után osztják meg a profitot az OMV-vel. Mivel egy gyorstöltő létesítése 500-600 ezer euróba kerül, ez nem egyhamar térül meg.

A szupertöltőknél óriási energiáról van szó, ezt nem a hálózatról szedik, hanem trafóval oldják meg, akkuban tárolják, s ebből az akkuból töltik fel az autó akkumulátorát. Hűtött kábeleken megy az áram, magyarázta Balogh Tibor.

A 350 kW-os töltőkészülék 10 perc alatt tud annyi energiát nyomatni az autóba, ami 300 kilométer megtételéhez szükséges.

fotó: OMV

Finomhangolják

A töltőállomás üzemeltetői olyan helyszíneket keresnek, ami nonstop nyitva van, ahol mellékhelység is van, gasztronómiai kiszolgálás is, ez vidéken tipikusan a benzinkutakra illik, habár a városokban már parkolóházakra és bevásárlóközpontokra is.

Az OMV a Pasaréti út és a Szilágyi Erzsébet fasor találkozásánál lévő kútjánál prezentálta a sajtónak új elektromos töltőjét, melyen három töltőfej van. Amíg a tesztelése folyik, ingyenesen lehet vele tölteni. Jelenleg naponta 15 autó él a lehetőséggel.

(Az állomás tetején egyébként szolárpanelek virítanak, melyek a kút és a hozzá tartozó üzlethelység áramfogyasztásának 30 százalékát fedezik.)

Balogh elmondta, hogy nagyjából "tucatnyi" autótípusnál fordult elő, hogy az autóvezetők panaszkodtak, nem zökkenőmentes a töltés, s mivel úgy érezte, kötelessége cégének optimális töltésélményt nyújtani az autósoknak (szó szerint így fogalmazott: "bökdösve vagyok hátulról"), az OMV továbbította az észrevételt partnereinek, hozzátéve, hogy dicséret illeti a Siemenst, amiért minden esetben készségesen "finomhangolták" a készülék működését.

Fizetős lesz

Balogh szerint "hónapokon belül" fizetős lehet a töltés minden szereplőnél. Kértük, hogy pontosítson: akár már 2018-ban? A válasz igen volt.

"Sokféle véleménnyel lehet találkozni a piacon. Ha drága az rossz, ha ingyenes, az is rossz," érzékeltette a dilemmákat Balogh, aki nem tagadta, hogy még homályosak a dolgok, ezért nem tudott pontos támpontokat adni az üzleti modellt és megtérülést firtató kérdéseinkre.

Vajon milyen tarifáról van szó? Viszonyítási árat tudott mondani. Osztrák sógoréknál 0,4 euróba kerül 1 percnyi töltés. A gyorstöltést általában úgy mérik, hogy a 20-ról 80 százalékra feltöltés telik 30 percbe (minden kocsi a lemerültség más-más állapotában gurul be az állomásra).

Nyolcvan százalékig nagy sebességű a töltés, a maradék 20 százalékra lelassul a töltés az akku és az autó védelme érdekében.

Véleményvezér

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.
Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo