Ha már Brüsszel az európai politika fellegvára, ideje, hogy példát mutasson a környezetvédelemben. A dugók persze ott is nagyok, s amikor beszorul a levegő a város fölött, a szmogot valahogy enyhíteni kell. Mert hát nem mutat túl jól, hogy éppen Brüsszel nem tud megfelelni az EU levegőtisztasági direktívájának.
Az EU által megengedett városi légszennyezettség 51–70 mikrogramm PM. A PM particulate matter-t jelent, vagyis olyan kicsi részecskét, aminek az átmérője 10 mikrométer vagy ennél is kisebb, tehát a belélegzett levegővel együtt könnyen bekerül a tüdőbe, majd a véráramba, és árt a szervezetnek.
Ha Brüsszelben két egymást követő nap a megengedett szint fölé emelkedik a levegő szennyezettsége, a buszok, a villamosok és a metrók ingyenessé válnak, akárcsak a biciklimegosztó szolgáltatás. De ebben nem merülnek ki az új rendelkezések. Ezeken a napokon betiltják a faégetést a kályhákban, s az utakon megengedett legmagasabb sebességet is egyharmadára mérséklik.
Naponta 350 000 autós megy a munkahelyére Brüsszelben. „A kutatások azt mutatják, hogy minél több helyet adunk az autóknak, annál több járművet vonz magához egy város” – mondta Pascal Smet belga közlekedési miniszter a The Guardian brit napilapnak.
A városvezetés arra is módszeres stratégiát dolgozott ki, hogyan szorítanák ki az autókat egyes negyedekből, több sávot adva a járókelőknek és a biciklistáknak. Brüsszel szeretne „gyerek- és családbarát” várossá válni, tehát a koncepció lényege „nem az autók kitiltása, hanem egy új egyensúly megtalálása” – mondta Smet.
A lakosok applikáción figyelhetik a valós idejű légszennyezettségi adatokat. 2030-ra az összes brüsszeli autóbusz elektromos meghajtású lesz.
A brüsszeli változásokat valószínűleg élénk érdeklődéssel figyeli a londoni városvezetés. 2018 februárjában ugyanis London átlépte az EU által megengedett éves légszennyezettségi limitet, s maga Anglia egésze is 2010 óta folyamatosan megsérti az EU levegőminőségi előírásait.