Ingyenes a tömegközlekedés és a bicikli ebben a városban

Ha Brüsszelben két napig megüti a határértéket a légszennyezettség, ingyenessé válik a tömegközlekedés és a biciklimegosztás, amíg újra ki nem tisztul a levegő, határozta el a városvezetés.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha már Brüsszel az európai politika fellegvára, ideje, hogy példát mutasson a környezetvédelemben. A dugók persze ott is nagyok, s amikor beszorul a levegő a város fölött, a szmogot valahogy enyhíteni kell. Mert hát nem mutat túl jól, hogy éppen Brüsszel nem tud megfelelni az EU levegőtisztasági direktívájának.

A jövő közlekedése: se dugó, se parkolási mizéria, se légszennyezés
Egyedülálló kutatásra hívta fel a nyolcadik Fenntarthatósági Csúcs résztvevőinek figyelmét Ürge-Vorsatz Diana, a CEU klímakutatója. Már most körvonalazódik ugyanis olyan megoldás, amivel elkerülhető lenne a parkolási káosz, megoldódna a nagyvárosok légszennyezési problémája és ingyenessé, mindenki számára elérhetővé válna a háztól-házig közlekedés.
Több hely az autóknak = több autó jön

Az EU által megengedett városi légszennyezettség 51–70 mikrogramm PM. A PM particulate matter-t jelent, vagyis olyan kicsi részecskét, aminek az átmérője 10 mikrométer vagy ennél is kisebb, tehát a belélegzett levegővel együtt könnyen bekerül a tüdőbe, majd a véráramba, és árt a szervezetnek.

Ha Brüsszelben két egymást követő nap a megengedett szint fölé emelkedik a levegő szennyezettsége, a buszok, a villamosok és a metrók ingyenessé válnak, akárcsak a biciklimegosztó szolgáltatás. De ebben nem merülnek ki az új rendelkezések. Ezeken a napokon betiltják a faégetést a kályhákban, s az utakon megengedett legmagasabb sebességet is egyharmadára mérséklik.

Szeretünk két keréken közlekedni - Kép: Pixabay

Naponta 350 000 autós megy a munkahelyére Brüsszelben. „A kutatások azt mutatják, hogy minél több helyet adunk az autóknak, annál több járművet vonz magához egy város” – mondta Pascal Smet belga közlekedési miniszter a The Guardian brit napilapnak.

A városvezetés arra is módszeres stratégiát dolgozott ki, hogyan szorítanák ki az autókat egyes negyedekből, több sávot adva a járókelőknek és a biciklistáknak. Brüsszel szeretne „gyerek- és családbarát” várossá válni, tehát a koncepció lényege „nem az autók kitiltása, hanem egy új egyensúly megtalálása” – mondta Smet.

A lakosok applikáción figyelhetik a valós idejű légszennyezettségi adatokat. 2030-ra az összes brüsszeli autóbusz elektromos meghajtású lesz.

A brüsszeli változásokat valószínűleg élénk érdeklődéssel figyeli a londoni városvezetés. 2018 februárjában ugyanis London átlépte az EU által megengedett éves légszennyezettségi limitet, s maga Anglia egésze is 2010 óta folyamatosan megsérti az EU levegőminőségi előírásait.

Letennénk az autót, ha ingyenes lenne a tömegközlekedés?
A német kormány a légszennyezés csökkentése érdekében mérlegeli, hogy egyes városokban díjmentessé tegyék a közösségi közlekedést. Az elgondolás azután született, hogy az EU vádemelésre készül Németország ellen a súlyos légszennyezés miatt.

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo