Önvezető autók: Európa lemaradhat az USA és Kína mögött

A liberálisabb szabályozás miatt az Egyesült Államok autógyárai ma előnyben vannak az európaiakkal szemben az önvezető autók fejlesztésében, és jó pozícióból indulhat Kína is, ahol nemsokára feloldják a közúti tesztelésre vonatkozó tilalmat – áll a Roland Berger és az FKA kiadványában.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„Az elmúlt évben megújulást és jelentős aktivitás-növekedést tapasztalhattunk az automata vezetés területén” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. Hozzátette: „Az autóipari OEM-ek, a beszállítók és a technológia vállalatok azon versenyeznek, hogy melyikük jelenik meg először egy teljesen automatizált járművel a közúti forgalomban.” Most már majdnem mindegyik OEM több vezetői asszisztens funkciót kínál, mint a legutóbb kiadott „Autonomous Vehicles Index” tanulmány idején. A német autógyártóknak sikerült megvédeniük vezető pozíciójukat a technológia és a kutatás területén, és most már majdnem minden kategóriában kínálnak ADAS -t (Advanced Driver Assistance Systems) is. Összehasonlításképpen megjegyzendő, hogy a német OEM-en kívül, szinte mindenki korlátozta a technológia használatát bizonyos jármű kategóriákra vagy bizonyos típusú funkciókra.

A jog a gátja az önvezető autózásnak, nem a technika
2020-ra technikailag megvalósulhat a nagyrészt automatizált vezetés, ami leginkább hiányzik ehhez, az a megfelelő jogi szabályozás. Enélkül nem lépet a következő szintre az önvezető autók fejlesztése a Continental szakértői szerint.
A kritikus előnyt a teljes automatizáció eléréséért zajló versenyben a technológia kialakítása és a valós körülmények közötti, vagyis az utcai tesztelés körülményeinek biztosítása jelenti. „Az automata járműveket irányító algoritmusokat a gyakorlatban kell kitapasztalni” – mondta Schannen. „Habár a közlekedési helyzeteknek több mint 95%-a virtuális körülmények között is meghatározható, ennek ellenére elengedhetetlen a valós körülmények közötti járműtesztelés és az erre alapuló tanulás folyamata” – emelte ki Schannen, majd folytatta: „Minél előbb kerül az önműködő rendszer kereskedelmi forgalomba, annál hamarabb lesznek képesek fejlődni ezek a rendszerek. A piacra kerülés önerősítő hatású lesz, amit a vállalatok arra tudnak használni, hogy domináns pozíciót építsenek ki a piacon.”

Az Egyesült Államok vezető pozícióját a szabályozásoknak köszönheti

„Ellentétben az európai országokkal, az Egyesült Államokban uralkodó szabályozás engedélyezi, hogy nagyfokon automatizált járműveket használjanak kereskedelmi kontextusban” – mondta Schannen. „A jóváhagyási procedúrák egyszerűek, ami lehetővé teszi, hogy többszáz darabszámú tesztflottákat állítsanak elő, amivel jelentősen meghaladják azt a tesztelési keretet, amennyit a tervezett európai szabályozások megengednek.” Többek között ezért is nagyon valószínű, hogy a tervezett vagy a folyamatban lévő tesztek jelentős része az Egyesült Államokban fog zajlani. Ennek következtében azonban az amerikai vállalatok várhatóan tovább erősítik vezető pozíciójukat ebben a technológia szektorban, sőt mi több, minden kétséget kizárólag az automata autózást kiszolgáló high-tech vállalatok sorra fognak üzleteket nyitni az országban.

Schannen Frigyes szerint „ha Európa nem szeretne leszakadni az Egyesült Államoktól az önvezetés területén, akkor a szabályozásnak is tartania kell a lépést a legújabb kutatásokkal és fejlesztésekkel.

Mindeközben hamarosan véget érhet Kína jelenleg még érvényben lévő tilalma, mely az automatizált járművek közutakon való tesztelésére vonatkozik, ugyanis a kínaiak folyamatosan dolgoznak azon, hogy törvényben határozzák meg a megfelelő szabályozási keretet és a szükséges követelményeket. „Ha Kína enyhít a megszorításokon, akkor az azt jelenti, hogy az automatavezetés-iparág vezetői pozíciójáért folyó küzdelemben nagyon hamar versenyképes harmadik félként jelenhet meg” – értékelte a helyzetet Schannen.

 

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo