Alagúton közelíthetjük meg a sarkvidéket

Vasútvonal épül az északi Jeges-tengerig, a Szuezi csatorna helyett arra járhatnak majd a teherhajók. Párhuzamosan az észt fővárost alagúttal kötik össze Helsinkivel, így kiépül az összeköttetés az EU és a sarkvidék között.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A finn és a norvég kormány tervei szerint vasútvonal épül az észak-finnországi Rovaniemi, Lappföldnek a Sarkkör közelében fekvő főváros és a Norvégia északkeleti csücskén, az orosz határ közelében fekvő kikötőváros, Kirkenes között.

Kép: Pixabay

Az 500 km hosszú vonal az első vasúti összeköttetés lenne az EU és a sarkköri övezet között. (Norvégia nem tagja az Uniónak). A vonal költségeit 3.6 Mrd. euróra becsülik és 10 éves munkával 2030-ra készülhet el. Párhuzamosan tervezik a Tallint, az észt fővárost Helsinkivel összekötő alagutat, így a Baltikum is rácsatlakozhatna az új vasúti összeköttetésre.

Jégtörő se kell már az Északnyugati-átjáróhoz
Először kelt át teherhajó az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő északnyugati átjárón jégtörő hajó segítsége nélkül. Az Északi-sark olvadó jégmezői számos új tengeri útvonalat nyitottak meg a kereskedelmi hajózás előtt a térségben az elmúlt években.
A projektet az is indokolja, hogy a klímaváltozás következtében a Jeges-tenger mind hajózhatóbbá válik. Egy óriás orosz gázszállító tavaly 19 nap alatt tette meg az Oroszország északnyugati szeglete és Dél-Korea közötti 11.000 km-es utat úgy, hogy nem volt szüksége jégtörő hajóra.

A szokásos útvonal, a Szuezi csatornán át, éppen kétszer olyan hosszú, 22.000 km. A csatornán évente 18.000 hajó halad át, az északi útvonalon még sokkal kevesebb. A fő ok a hiányzó infrastruktúra, az orosz partokon nincs megfelelő kereső és mentőszolgálat. Az új vasútvonal lökést adhat az északi hajózási út további kiépítéséhez.

(Forrás: Deutsche Wirtschaftsnachrichten)

Véleményvezér

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo