A General Motors alelnöke bejelentette, hogy a GM támogatja a a Zéró Emissziós Jármű (ZEV) program erősítését, mely Kaliforniában és az USA kilenc másik tagállamában működik (Connecticut, Maine, Maryland, Massachusetts, New Jersey, New York, Oregon, Rhode Island, Vermont). A rendszer tulajdonképpen törvényi kötelezettséget ró az autógyártókra: eladott autóik bizonyos hányadának elektromos, hidrogéncellás vagy hibrid autóknak kell lenniük.
- A környezetbarát autók számát a cégnek az adott államban, adott évben eladott autói számának egy bizonyos százalékában állapítják meg.
- Minden egyes eladott elektromos, hibrid és hidrogéncellás autó egy bizonyos számú kreditet ér, attól függően, hogy egy feltöltéssel milyen távon lehet vele utazni.
- 2018-ban a krediteknek 4,5 százaléknak, s az eladások 2,5 százalékának kell lenniük, 2025-re ez 22 és 8 százalékra növekszik majd. Ha például egy autógyártó 100 000 autót értékesít Kaliforniában 2018-ban, akkor legalább 4500 ZEV-kreditet kell felhalmoznia abból, s ebből 2500 kreditet kell kitennie a zöld autók eladásainak.
- Ha 4500 kredit értékben ad el egy autómárka zöld járműveket, az nem feltétlenül jelent 4500 darab járművet. A zöld személygépkocsik és teherautók többsége több mint egy pontot ér ebben a rendszerben.
- Hibrid autók: 0,4-1,3 kredit pont.
- Elektromos és üzemanyagcellás autók: 1-4 kredit pont.
- Két konkrét példa: A Tesla Model S egy akkufeltöltéssel 320 kilométert tud megtenni, s ezzel 3,3 pontot ér. A Nissan Leaf a maga 134 kilométeres akku-hatótávolságával 1,8 pontot ér.
- A három zöld autótípus megoszlása ezen a 2,5 százalékon belüle is fixált: 55 százalék legyen a hibridautóké, 45 százalék jusson elektromos vagy hidrogéncellás járművekre.
- Vannak könnyítések a rendszerben: a cégek átvihetik fölös kreditjeiket a következő évre, ha többet szereztek a zöld autók eladásaival, mint amennyit a törvény megkövetel tőlük.
-
Nem megijedni, készülni kell a hazai autóiparbanA magyar gazdaság erősen támaszkodik a folyamatosan bővülő autóiparra, hazánk a régió fontos központjának számít, a nagy autógyártók szívesen fektetnek a magyarországi gyártásba. Az autóiparban elkezdődött drasztikus változások – az ipar 4.0, az elektromos és hidrogénhajtású autók – azonban kihívások elé állíthatják az országot. Még inkább szükségessé válnak a létfontosságú beruházások, és a hazai beszállítói környezet versenyképességének erősítése is elengedhetetlen.
- A Tesla 2018 végére nagyjából 300 000 elektromos és 175 000 hibrid autós kreditet halmoz fel, melyeket ismét értékesíteni fog.
- Van egy harmadik könnyítés itt: az autógyárak tagállamok között is "utaztathatják" saját kreditjeiket. Ha például egyik államban alacsonyak a zöld autók eladásai, átvihetik oda a kreditjeiket egy olyan államból, ahol több alacsony vagy zérókibocsátású járművet adtak el. A rendszer alapja Kalifornia, ez a mérce. Ha itt eladtak egy autót, az egy olyan tagállamban, ahol hasonlóképp magasak a zöld autó-eladások mutatói, 2 kreditet ér a Kaliforniában értékesített autó. Olyan tagállamban, ahol a kaliforniainak csak felét teszik ki az eladások, ott 1 kreditpontot lehet felszámítani az eladott autó. Magyarán: egy Kaliforniában értékesített autóért a kilenc másik tagállamban is kaptak pontokat, a helyi zöld autó piac fejlettségével arányosan beszámítva, attól függetlenül, hogy az autót nem helyben adták el, hanem a nyugati parton. E kitétel révén az autógyártók sok kreditet szereztek olyan tagállamokban is, ahol még mindig a füstölő kocsik a piacvezetők. 2018-tól ezt a beszámítási metódust törlik a ZEV-rendszerből.
Zöldülünk is, meg nem is
Az autólobbi elérte a Trump-adminisztrációnál, hogy kezdődjön el a Környezetvédelmi Hivatalnál (EPA) az Obama-érában bevezetett energiahatékonysági előírások felülvizsgálata. Ezek arra kötelezték a gyártókat, hogy kisebb fogyasztású autókat fejlesszenek, hogy így csökkenjen a közlekedés ökolábnyoma, üzemanyagfogyasztása.
Az autógyártók abban a felemás helyzetben találták magukat, hogy Kalifornia törvényhozó testülete és kormányzója bejelentette, ha Trumpék módosítják (értsd: csökkentik) az üzemanyaghatékonyságot, akkor az 1963-as keltezésű Tiszta Levegő Törvényben adott jogával élve kivonja magát ez alól és továbbra is a környezetkímélőbb követelményekhez tartja magát. Ez azt jelentené, hogy Kaliforniában csakis zöldebb autót adhatnának el az autógyártók, míg másutt szennyezőbbet.
- Számításaik szerint ezzel 2021 és 2030 között 375 tonna üvegházgáz kibocsátásának vehetnék elejét (a már meglévő ZEV-programnak betudható emissziócsökkentésen túl).
- A GM vezetése úgy gondolja, 2021-re 7 százalékra kellene feltornászni a megkövetelt ZEV-krediteket, 2025-ig -évi 2 százalékos emeléssel- 15 százalékra, 2030-ra pedig 25 százalékra.
Minden iparágnál a szabályozási bizonytalanság az, ami a befektetéseket elijesztő tényező. Világos és kiszámítható szabályozási környezet nélkül nem lehet üzleti tervet készíteni, mert nem világosak a törvények által kirótt pénzügyi terhek. Ennek hiányában a befektetők sem tudják kalkulálni a profitot és részvényeikre kapható lehetséges osztalékot, valamint az árfolyamnövekedést.
"Mi most egy irányba fogadunk, mert sok a bizonytalanság, és az tönkreteszi a tőkét", fogalmazott Mark Reuss, a GM alelnöke. Talán nem véletlen, hogy neki osztották cégen belül a helyzet kommentálását. Ez azt mutatja, hogy a legfelső szinten bizony félnek az autógyártók azoktól a kínos kérdésektől, hogy miért lobbiztak a Trump-adminisztrációnál az üzemanyaghatékonyság enyhítése mellett.
(Business Insider, Union of Concerned Scientists)