Nem megijedni, készülni kell a hazai autóiparban

A magyar gazdaság erősen támaszkodik a folyamatosan bővülő autóiparra, hazánk a régió fontos központjának számít, a nagy autógyártók szívesen fektetnek a magyarországi gyártásba. Az autóiparban elkezdődött drasztikus változások – az ipar 4.0, az elektromos és hidrogénhajtású autók – azonban kihívások elé állíthatják az országot. Még inkább szükségessé válnak a létfontosságú beruházások, és a hazai beszállítói környezet versenyképességének erősítése is elengedhetetlen.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az autóipar szereplőinek ma választ kell adniuk a digitális igények kielégítésére, a piaci átalakulásra és az ipari központok változására. Miért szükséges egy gyár digitalizálása? Hogyan tudják a legújabb technológiákat integrálni az ipari cégek? Milyen átalakítások, beruházások szükségesek a sikeres változtatások végrehajtásához? A negyedik ipari forradalom sok kérdést vet fel a magyar kis- és középvállalkozások számára. A World Economic Forum (WEF) friss tanulmánya egyes országok negyedik ipari forradalomra és a vele együtt járó változásokra való felkészültségét vizsgálja. Megijedni nem kell a hazai cégeknek, készülni annál inkább.

Az olcsó munkaerő még mindig vonzó

Tovább szárnyalna az autóipar, ha lenne hozzá munkaerő
Az árbevétel és a foglalkoztatottság tekintetében is az autóipar bővülése várható idén – áll a PwC Magyarország felmérésében, ami a Széchenyi Tőkealap blogján érhető el. Már 2017 is a növekedés éve volt, várhatóan az idei adatok is hasonlóan pozitívak lesznek.
A tanulmány az országok összemérhető gazdasági eredményeinek alapján hazánkat az úgynevezett „hagyományos gazdaságok” közé sorolja. Ezek termelési struktúrája ugyan szilárd, azonban a termelést befolyásoló tényezők kevésbé erős mutatói miatt kockázatot jelenthet számukra a negyedik ipari forradalom.

A tanulmány azt is megállapítja, hogy valamennyi hagyományos gazdaságban, így Magyarországon is, nagy súllyal rendelkeznek a relatíve olcsó munkaerő miatt odatelepített gyárak. A jövőre nézve azonban fennáll a veszély, hogy bizonyos gyártók a még olcsóbb munkaerőpiacra vándorolnak. Ahhoz, hogy a továbbiakban Magyarország sikeresen alkalmazkodjon a negyedik ipari forradalomhoz, elengedhetetlen a munkaerő folyamatos képzése, valamint a technológiai megoldások fejlesztése.

– Sokat nyerhet az ország azzal, ha a közvetlentőke-befektetők digitális technológiákat honosítanak meg a meglévő hazai gyáregységeikben. Ezek a beruházások azt jelzik, hogy hosszabb távon is számolnak ezekkel a leányvállalatokkal, megteremtik a termelés helyi tökéletesítésének műszaki, technológiai alapjait, beruháznak a szükséges képzésekbe, nő a termelékenység, a leányvállalat együtt fejlődik az anyavállalatával. A digitális átalakulás feljebb lépési lehetőségeket teremt: a helyi leányvállalatok a korábbiaknál tudásigényesebb feladatokra szakosodhatnak, pontosabban ilyen feladatokkal bővíthetik a tevékenységi körüket – mondja Szalavetz Andrea, az MTA Világgazdasági Intézetének tudományos tanácsadója.

Kép: Depositphotos

A high-road jelentheti a kitörést

A globális értékláncokba integrálódott országok számára már maga az integráció is erőteljes növekedési, fejlődési lökést jelent. Nő a termelés, a foglalkoztatás, az export.

– A továbblépést a helyi hozzáadott érték növelése jelenti, tudásigényes feladatokkal, üzleti szolgáltatásokkal, innovatív helyi cégek nemzetköziesedésével. Ezt nevezi az irodalom high-road pályának, szemben a low-road integrációval, amely pusztán a relatíve alacsony bérszintre támaszkodva próbál meg évekig versenyben maradni – érvel a tudás fontossága mellett az MTA szakértője.

Az új (t)rendben azonban komoly kihívásokkal is szembesülnek a magyar autóipari beszállítók. A műszaki fejlődés legújabb tendenciáinak megfelelően digitálisan összekapcsolt, valós idejű együttműködésre van szükségük a termelés minden pillanatában, hiszen a befektető folyamatosan mindenről tudni akar. Ehhez azonban nemcsak fejlett technológia, hanem a speciálisan erre a területre képzett munkaerő is nélkülözhetetlen. Pillanatnyilag ez a legfontosabb beruházás, amivel nem lehet várni.

A kutató szerint nem lehet egyértelműen kimondani, hogy a munkaerőhiány csak hátráltatja a 4.0 forradalom fejlődését.
– Ma még akár segíti is, ugyanis van egyfajta tehetetlenségi erő vagy, ha úgy tetszik, útfüggőség, ami sok külföldi céget arra indít, hogy a meglévő magyarországi telephelyét fejlessze, az itt felmerülő problémákat oldja meg, és ne keresgéljen zöldmezős beruházást igénylő, új termelő telephelyeket. Idővel azonban a befektetők óhatatlanul újragondolják majd az előnyöket, és nem biztos, hogy a jövőbeli zöldmezős beruházásaikhoz újra Magyarországot választják – vélekedik Szalavetz Andrea.
Optimisták az autóipari beszállítók, de piacvesztéssel kell számolniuk
A PwC magyarországi autóipari beszállító felmérése árbevétel és foglalkoztatotti létszám tekintetében egyaránt bővülést prognosztizál​ ​2018-ra​. A növekedésnek az egyre nagyobb kihívást jelentő munkaerőhiány szabhat csak gátat – a vállalatok harmadánál már előfordult, hogy munkaerőhiány miatt nem tudtak a megrendelők rendelkezésére állni.
Felmerül a kérdés, jár-e veszéllyel a robotok meghatározó jelenléte és beépülése a munkafolyamatokba. Szalavetz Andrea úgy gondolja, a robotizáció ma még leginkább a munkaerőhiány problémáinak a megoldását szolgálja, de hosszabb távon, ha újabb és újabb feladatokat váltanak ki velük, a jelenlegi foglalkoztatottak egy része is feleslegessé válhat.

A valódi kockázatot pedig a robotok mellett az jelentheti, ha a magyarországi kapacitások kiszorulnak a piacról, amennyiben a fejlett országokban működő gyáregységek ipar 4.0-érettsége olyan szintet ér el, hogy az ottani gyárak el tudják látni azokat a felvevőpiacokat, amelyeket korábban a magyarországi telephelyről láttak el. A hazai autógyártás szerves része a nemzetközi autóiparnak, ezért ha a külföldi vállalatok átalakítják egész világra kiterjedő termelésüket, ez érinti a magyarországi telephelyeket is.

A technológiai változások nemcsak az autók műszaki szerkezetét befolyásolják, folyamatos jövés-menés és átalakulás tapasztalható a cégek háza táján is. A felvásárlások, fúziók, vállalati profiltisztítások vagy éppen kiszervezések alapvetően alakítják át az iparág világméretű értékláncát. Ez hatással van természetesen a magyarországi termelésre és a vállalatokra is.

– A stratégiák folyamatos változása eredményezheti a vállalaton belül a magyarországi gyár feljebb lépését vagy éppen a tevékenység megszűnését is – hívja fel a figyelmet a változások hatására Túry Gábor, az MTA KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos munkatársa.

Túry figyelmeztet az ország korlátaira: egy a kétezres években végzett kutatás szerint a közép-európai autóiparban „termék-feljebblépés” történik „termelési feljebb lépés” helyett, ami jelzi a korlátozott lehetőségeinket.

Újra kell pozicionálni

A kutató szerint az eddig is elcsépelt és valójában az összeszerelési pozíciónkat bebetonozó képzett szakmunkás-kínálat hangsúlyozása helyett az innovációra képes és az autóiparban tevékenykedő kis- és középvállatokat kellene helyzetbe hozni, részben a támogatási rendszer kiszélesítésével és rugalmassá tételével, részben pedig a felsőoktatás többletfinanszírozásának a segítségével.

Magyarországon jelentős robbanómotor-gyártás van a PSA és az Audi révén. Utóbbinál komoly fejlesztések folynak az elektromos motorok gyártásának területén, a PSA magyarországi termelésének jövője azonban még nyitott. A tevékenységek átszervezése folyamatos: a német Bosch például az indítómotor- és generátor-üzletágat értékesítette egy kínai autóipari konzorciumnak, amely tranzakció a vállalat 14 országban található 16 telephelyét – köztük a magyarországit is – érintette.

Közeleg az autóipar végjátéka
Bár világszinten a bevételek 3%-kal növekedtek tavaly, ugyanakkor a lassulás jelei már most láthatóak, mivel az autóiparban végbemenő változások az összes beszállítót érintik. A beszállítóknak az olyan gyorsuló technológiai változásokkal kell szembenézniük, mint a feltörekvőben lévő új szoftver-megoldások, amelyek megkülönböztetik majd a járművek hardver rendszereit is és így befolyásolják az értékesítést is. A vállalatoknak adaptálniuk kell az üzleti modelljeiket, hogy meg tudják ragadni a növekedési lehetőségeket.
Technológiai oldalon nyilvánvalóvá vált, hogy a jelenlegi dízelmotorok csak teljesítménycsökkenés árán tudják teljesíteni a folyamatosan szigorodó környezetvédelmi előírásokat, határértékeket. A cégek láthatóan ki is hátrálnak a dízeltechnológia mögül, a Daimler például 2017-ben bejelentette, hogy felfüggeszti a dízelmeghajtású autók forgalmazását az Egyesült Államokban. Európában a jelenlegi 50 százalékos eladási arány az előrejelzések szerint 2020-ra 30 százalékra csökken, ezt azonban a szabályozások szigorodása és az autóipari fejlesztések eredményei felülírhatják. A haszongépjárművek esetében a probléma világszinten jelentkezik, különösen igaz ez az áruszállítás jelentős részét adó a teherautók meghajtásának átalakítása tekintetében.

Presztízsoldalon a vállalatok a zöld technológiát mára csak a meglévő robbanómotoros meghajtást kiegészítő hibrid meghajtással kapcsolatban emlegetik. Átütő és a tömeggyártás számára alkalmazott hajtásláncot még nem mutattak be, ugyanakkor a jövő mindenképpen az elektromos meghajtás lesz. A legnagyobb kérdés az ár mellett az energia tárolása. A jelenleg alkalmazott akkumulátoros technológia elsősorban a hatótávolság esetében szab korlátokat.

Ki nyer, ki veszít az e-járművek térnyerésével?

Túry úgy véli, az új technológia egyfelől felpörgeti az innovációt, de jelentős hatással lesz az olajtermelő országokra és magukra a feldolgozást és kereskedelmet végző vállalatokra is. Az olajfelesleget valahol el kell adni, a kérdés, hogy a közlekedésről milyen mértékben tevődhet át a súlypont az olaj ipari, illetve energetikai felhasználására.

Másik fontos kérdés a környezetszennyezés. Látszólag csökken, mert kevesebb a káros gázok kibocsátása, ugyanakkor nem mindegy, hogy azt az energiát, amit a jármű felhasznál, hogyan állítják elő. Az akkumulátor-előállítás környezetkárosító hatása, valamint a használatot követő hulladékkezelés kérdése is megoldatlan. A technológia elterjedésével elkerülhetetlen, hogy minden gyártó erre térjen át. A szabályozás is ebbe az irányba mutat, alapvetően befolyásolva a piacot. De mindig lesznek olyan piaci szegmensek, ahol fennmarad a hagyományos robbanómotoros meghajtás.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo