Friss cikkeink
Csoda, hogy élünk
A rendhagyó nézeteket valló és azt bátran vállaló – már nem praktizáló – orvos, dr. Lenkei Gábor Cenzúrázott egészség című könyvében hiteles bizonyítékok alapján állítja, hogy a ma emberének a hivatalosan elfogadott mennyiségnél jóval több mikrotápanyagot – vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket – kell bevinnie a szervezetébe, ha élni akar, mégpedig életereje teljességében. S tennie kell ezt a hivatalos orvoslás, a gyógyszeripari lobbi érdekei ellenében.
Testreszabott szolgáltatások
A hazai kis- és középvállalati szektornak egyre komolyabb piaci kihívásokkal kell szembenéznie. A sikeres működés nagyobb szervezettséget és hatékonyságot igényel, amelynek egyik eszköze az informatika lehetőségeinek a kihasználása. Bár e kör egészen másképp működik, mint a nagyvállalati szektor, mégis tévedés lenne azt gondolni, hogy az informatika terén más szolgáltatásokat igényelnek. Nem mást, ugyanazt, csak rájuk szabott feltételekkel.
Elektronikus jelzőrendszerek
Biztonságra törekszünk az otthonunkban, a munkahelyünkön, útközben és pihenéskor, az élet minden területén. Cikkünkben a biztonságtechnika három nagy ága közül az elektronikus védelemmel foglalkozunk.
E-Magyarország, e-kormányzat 2004
Sokkal gyakorlatiasabb megközelítésben s a regionalizmus jegyében tárgyalták az idén, az immár harmadik E-Magyarország, e-kormányzat konferencián, november 11-12-én, Siófokon az előadók, hogy mi történt az elmúlt két-három év alatt, és mi várható a közeljövőben a fejlett, tudásalapú társadalom építésében. Mintegy hatszáz érdeklődő kísérte aktív figyelemmel - hiszen a nézők az e célra felállított SMS-falak segítségével maguk is folyamatosan kérdéseket tehettek fel - a kormányzat, az önkormányzatok, a térségi, területfejlesztési szakemberek és az üzleti szféra képviselőinek párbeszédét.
E-com program
A Közlekedési Minisztérium és az Európai Unió PHARE Előcsatlakozási Alapja által közösen finanszírozott e-com program 2004 májusában indult. Az informatikai elemeket is tartalmazó, ám egyáltalán nem technológiaalapú tanácsadási projektek célja, hogy segítsenek a kis- és középvállalkozásoknak az elektronikus kereskedelem eszközei mind szélesebb körű használatával a versenyképességüket növelni.
Futótűz
Az év első felében ötször jobban fogytak a vállalati devizahitelek, mint forintos társaik, az élesedő versenyben pedig a bankok egyre inkább fokuszálnak a mikro-, kis- és középvállalkozókra.
DOKUMENTUMKEZELÉS: Százmilliós papírhajtogatás
Hódít a multifunkciós gép, és megjelent az outsourcing lehetősége a kisvállalkozások körében is. Az elmúlt évben ugyanis egyre inkább ők kerültek az irodatechnikai eszközöket gyártó cégek fókuszába. Ám ezt az ügyfélkört a sajátos termékek mellett szolgáltatásokkal is másképpen kell kiszolgálni, mint a nagyokat.
3G - UMTS-biznisz
A Nemzeti Hírközlési Hatóság által meghirdetett harmadik generációs mobiltender három nyertese - a Pannon GSM, a T-Mobile és a Vodafone - várhatóan még az idén elindítja kereskedelmi UMTS szolgáltatását Magyarországon. A kezdetben sok kétséggel várt technológia elsősorban az üzleti felhasználók fokozott érdeklődésére számít.
Fókuszban: az internetszolgáltatás - A szélessáv diadalútja
Magyarországon az internet elterjedtsége még jócskán elmarad az Európai Unió átlagától, azonban az aktív internetkapcsolatok közel fele már DSL vagy kábeltévés, ami a szélessávú kapcsolatok egyeduralmát vetíti előre. Az üzleti szférában a kis- és középvállalatok a magánfelhasználókhoz hasonlóan többnyire ADSL-kapcsolattal rendelkeznek, míg a több telephelyes nagyvállalatok bérelt vonalat tartanak fent, és vezeték nélküli kapcsolatot is használnak. Amíg az üzleti szférában gyakorlatilag kötelező az internetes jelenlét és a szélessávú internetelérés, addig a lakosság körében a motiváció hiánya szab gátat az internet-hozzáférések gyors terjedésének, nem pedig az ár.
3G: Anglia és a 3G
Angliában nyolc mobilszolgáltató működik, ebből ötnek van UMTS-hálózata, és ezek nagysebességű mobil-adatátviteli és ezzel videotelefonálási lehetőséget kínálnak az előfizetőknek. London utcáit járva azonban négy nap alatt egyetlen videotelefonáló embert sem láttam.
Távközlés: Netbeszélgetés
A vállalatok vezetőire egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy a hagyományos fixvonalas telefonról áttérjenek az IP-telefóniára - derül ki a Gartner nemrégiben publikált felméréséből. Az ösztönzés számos forrásból ered, és az illetékesek gyakran úgy érzik, ha nem váltanak, elszalasztanak valamilyen lehetőséget. De mit is jelent pontosan a váltás? Az IP-telefónia ugyanis nemcsak új, olcsóbb eszköze a távbeszélgetésnek, hanem egyenesen paradigmaváltás is a telekommunikációban. A mibenléte azonban még csak most alakul.
Telefonverseny: Veszélyes átállás
A távközlési verseny - a piaci liberalizáció eredményeképpen - már ténylegesen is érzékelhető, a telefontársaságok megpróbálják minél inkább a vevők igényeihez igazítani kínálatukat. Főleg a céges ügyfelekért vetélkednek egymással a szolgáltatók, s úgy tűnik, hogy a lakossági piacon már évek óta folyó mobil-vezetékes párharc most begyűrűzött a vállalati szektorba is.
3G-marketing: Szép új marketingvilág
Nem a tömeges, hanem a személyes testreszabás divatja jön el a 3G által a vállalatok számára. Az ajánlattevő a potenciális vevőt a pontos helyének ismeretében azonnal a legjobb vásárlási pozícióba hozza. Mindenki érdekelt lesz tehát az információ megosztásában.
3G: Mobiltartalom-üzlet
A harmadik generációs mobiltechnológia nem csak szélessávú mobilinternetet és videotelefonálást jelent. A ma még szinte felmérhetetlen gazdasági és társadalmi következmények mellett a 3G új üzletágakat is létrehoz, munkát, lehetőséget adva emberek százezreinek világszerte.
Marketing: Látogatott honlapok
Nem érti, hogy bár tetszetős és informatív a honlapja, miért nincs mégsem elég látogatója? Talán elfelejtette regisztráltatni magát a nagyobb keresőrendszerekben. Vagy egyszerűen csak sajnálta az időt arra, hogy végiggondolja, milyen egyéb teendőkkel jár a sikeres on-line marketing.
CEBIT 2006: Világtrendek
A világ legnagyobb ICT-kiállításán, az idei hannoveri CeBIT-en az aggregált internetalapú infokommunikációs szolgáltatások, a mobilkommunikáció és az IT-biztonság témái kapták a legnagyobb hangsúlyt.
Hiányzik a bizalom
Miközben Magyarországon több százezren használják az elektronikus banki szolgáltatásokat, az internetes vásárlás egyelőre a hagyományos kiskereskedelem csupán 0,1 százalékát teszi ki. Az e-kereskedelem legnagyobb kerékkötője, hogy ragaszkodunk a hagyományos vásárlási formákhoz. Ám lassan felnő az a korosztály, amely hozzászokott a világhálón való böngészéshez, és nem idegenkedik az on-line fizetéstől. A kereskedelem szereplőinek is szemléletváltozásra van szükségük: üzleti modelljeiket át kell dolgozniuk az on-line üzletmenetre.
A világháló veszélyei
Tartalomszintű védelemre van szükség a világhálón az informatikai rendszereinkre leselkedő veszélyekkel szemben, tanácsolják a szakemberek. A kaput ellenőrző tűzfalak nem nyújtanak hatékony védelmet. A mikrovállalkozásoknak persze az is megoldás, ha az alkalmazott két külön gépen dolgozik, és csak az egyik kapcsolódik a külvilághoz. De ez már a 25-30 fős kisvállalkozásoknál is kivitelezhetetlen. Mi hát a megoldás?
Kétszereplős játéktér
A nemzetközi és a hazai távközlési szolgáltatások piacán évek óta tartó konvergencia közel sem érkezett a végéhez. A folyamat hatására ma már nehéz szolgáltatási áganként kategorizálni a szereplőket, egyre inkább a különböző technológiai platformok versenyeznek egymással. A megváltozott struktúrájú verseny arra készteti a piaci résztvevőket, hogy a hatékony működés érdekében minél nagyobbakká váljanak. Ennek egyik lehetősége az organikus fejlődés, azaz piacszerzés, a másik, hogy felvásárlásokkal érnek el méretnövekedést.
A feladat: pozícióőrzés
Már-már megkongatta a vészharangot több, idén megjelent jelentés Kelet-Közép-Európa és így Magyarország felett az üzleti folyamatok és az informatikai szolgáltatások kihelyezésének piacán eddig betöltött szerepének elvesztése miatt. Az okok között első helyen az egyre növekvő munkaerő-költségek szerepelnek. A versenytársak között Románia és Ukrajna szerepel. Csekély vigasz számunkra, hogy Thaiföld és India számára a Fülöp-szigetek és Vietnám jelent fenyegetést. Milyen jövő elé néz a magyar outsourcingpiac?
Digitális kincsesbányák
A vállalatok folyamatosan az elektronikus levelezésre, internetezésre, illetve ezek biztonságára költenek a legtöbbet. Olyan területek tartoznak ide, mint a vírusvédelem, a kéretlen levelek elleni védekezés vagy annak megakadályozása, hogy a dolgozók nem produktív internetezéssel töltsék a munkaidejüket. Az erre kifizetett összegek túl nagyok, a kiválasztott megoldások pedig messze nem a leghatékonyabbak.
On-line arculatteremtők
Amíg néhány évvel ezelőtt a vállalatoknak körülbelül öt százaléka volt csak tisztában azzal, milyen webes megjelenést, arculatot szeretne, ma már kilencven százalékuk tudja. Mára igen fontos lett az on-line kommunikáció és a webfejlesztés. Az igényes cégek a két területre közel azonos összeget költenek évente. Egy minőségi weboldal felépítése több százezer forintba kerül, a saját webáruház kialakítása pedig egymilliónál kevesebből nem képzelhető el.
Hangból adat
A vezetékes távközlési piac liberalizációja után, az új telefonszolgáltatók megjelenésével sem lett tavaly jelentősen olcsóbb a vezetékes telefonunk számlája. Ám az idei mobilpiaci áreső után szeptembertől a vonalas szolgáltatásban is megjelent a vélhetően árversenyt is előidéző alternatíva.
UMTS-biznisz
A Nemzeti Hírközlési Hatóság által meghirdetett harmadik generációs mobiltender három nyertese - a Pannon GSM, a T-Mobile és a Vodafone - várhatóan még az idén elindítja kereskedelmi UMTS szolgáltatását Magyarországon. A kezdetben sok kétséggel várt technológia elsősorban az üzleti felhasználók fokozott érdeklődésére számít.
Hármat számolok...
A televízió, a huszadik század legsikeresebb terméke ma már kevés ahhoz, hogy a technológia szülte fogyasztói igényeket kielégítse, és egyben növelje is. A fogyasztói társadalom fenntarthatóságának érdekében a tévé is kiteljesedik, átalakul, több lesz, de vajon többért?
Magyar borút
Fellendülőben a borkultúra. Telepítésre alkalmas jó föld van elég. Állami támogatás is csordogált, ha kevéske is. Az elmúlt években megszaporodtak a szőlőtelepítések, az új ültetvények. Négy éve 1730 hektárt, 2001-ben 1710-et, 2002-ben 1700-at telepítettek. 2003-ban új telepítésre és fajtaváltásra 3400 hektáron kerítettek sort azok a régi és új gazdák, akik hittek és hisznek a borászatban, annak jövedelmezőségében is.
Gyurcsányi lendület
Elsősorban a retorikában és nem a költségvetési számokban van különbség a Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány gazdaságpolitikája között - értenek egyet az általunk megkérdezett gazdaságkutatók. Ezen túl azonban másként látják mind a magyar gazdaság növekedésének az esélyeit, mind a tagadhatatlanul létező makroegyensúlyi problémák okait és a lehetséges kezelés módját.
Adóváltozások 2005-ben
Adócsökkentést ígért a kormányprogram jövőre, ami néhány részletben - mint az iparűzési adó társasági adóból levonható részének megemelése vagy a fejlesztési kedvezmények kiterjesztése - meg is valósul. Összességében azonban a szakértők adószigorításokról beszélnek. Cikkünkben a konkrét változásokat szedtük össze, a teljesség igénye nélkül.
Az adatőr
Fontos választott funkciót tölt be, tanít az egyetemen, aktívan jótékonykodik, de, ahogyan fogalmaz, a szíve csücske a közérdekű és a személyes adatok védelme. Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos úgy véli, ő nem közéleti szereplő, a nyilvánosság előtti megjelenése a szakmai tevékenységével függ össze. Miként legutóbb a Nagy Testvér-díj odaítélése is.
E-zsákfalu
A számítógép, az internet - és ha nem döcögne "fönt", az e-közigazgatás - a leghétköznapibb módon költözött be a négyszázötven lelkes zsákfaluba. A lényeg: a nagyszékelyi ember ma már nem kiszolgáltatott.
Varázsütésre nem megy
2001 decembere óta létezik e-kormányzati portál, van elektronikus aláírásról szóló törvény, és ambiciózus e-kormányzati célokban sincs hiány. A felületes szemlélő számára azonban úgy tűnhet: e-Magyarország kialakítása terén nem történt túl sok előrelépés az elmúlt két évben. Vagy mégis? A tényekről dr. Baja Ferencet, a magyar kormány elektronikus kormányzatért felelős megbízottját kérdeztük.
A modernizáció kulcsszereplői
Az e-közigazgatás lényegében nem más, mint az infokommunikációs eszközök alkalmazása az önkormányzati szakigazgatásban. Ez szervezeti átalakulással is jár. Ám ha végül hozzáférhetőbbé válnak az önkormányzati információk, nyitottabbá az önkormányzati intézmények, ha a polgárok és a döntéshozók között közvetlen lesz a kommunikáció, akkor nő a lakosság életminősége, és nőhet a vállalkozások versenyképessége.
K + F köztársaság
A top tízben lehetnénk világviszonylatban a biotechnológiával, de az innovációs törvény okán ma még kutatandó a honi tudásiparhoz vezető út stratégiája. Ám jó innovációs miliőt, tudás-infrastruktúrát már most is sokfelé kínál az ország.