A diákmunka nem szociális intézmény...

Magyarországon mind a kezdő munkavállalók mind a munkáltatók részéről elégedetlenség figyelhető meg a fiatalok munkába állásakor. A második legnagyobb, országos hálózattal rendelkező iskolaszövetkezet, a Fürge Diák huzamosabb ideje foglalkozik a kérdéssel, összefoglaló írásuk sok kérdésre választ ad.

A hazai közép- és nagyvállalatok, multinacionális cégek többsége elégedetlen a kezdő munkavállalók elméleti ismereteinek hasznosíthatóságával, illetve a fiatalok önállóságával. A cégek szerint az iskolában nem a munkavégzés során szükséges ismeretekre és feladatokra készítik fel a diákokat, illetve a képzés alatt főként elméleti tudást kapnak a tanulók, amit nehezen tudnak hasznosítani munkába állásukkor. 

A HR szakmában gyakran felmerül a kérdés, hogy milyen felelősségük van a szakembereknek a fiatalok munkavállalásában. A válaszok általában áthárítják a felelősséget az államra, ha az oktatásról van szó, vagy a multinacionális vállalatokra, ha a céges utánpótlás kerül szóba.

Nyilvánvaló, hogy a tanulás illetve a diploma elengedhetetlen válasz a jövő kihívásaira, de azt is látni kell, hogy a követelményeknek való megfelelésnek a tárgyi tudás csak az egyik eszköze. Az elvárások felismerését, saját szerep kialakítását a csapatban, a folyamatos fejlődés vágyát nem lehet könyvekből megtanulni. Hogy a fiatalok képesek legyenek sikereket elérni egy munkahelyen, irányítás, kontroll és megfelelő gyakorlat kell.

Simon Balázs, a Fürge Diák iskolaszövetkezet jogi és kommunikációs vezetője szerint a cégeknek és azon belül is a HR szakembereknek óriási a felelőssége a kérdésben: "Véleményem szerint a fiatalok fokozatos, és a mainál sokkal hangsúlyosabb munkára nevelésével lehet olyan társadalmat és gazdaságot építeni, ahol a jól képzett, és ezen túl megfelelő teljesítményre, az elvárások teljesítésére képes és hajlandó munkavállaló vonzza az országba a munkahelyeket. A diákok tanulás melletti munkatapasztalat-szerzését emiatt is tartom kiemelt fontosságú, jövőbe vágó feladatnak."

A munkavállaló szemével

Kiemelten fontos kérdés, hogy a fiatalok milyen körülmények között kapcsolódnak be a munka világába. A hallgatói önkormányzatok és az iskolaszövetkezetek felmérései szerint ma Magyarországon 200-210 ezer nappali tagozatos diák vállal tanulmányai mellett munkát. Közülük 110-120 ezer fő tanul a felsőoktatásban, a többiek - főleg iskolai szünet alatt munkát vállaló - középiskolások. A munkát vállalók közül a legtöbben kb. 120-130 000 fő iskolaszövetkezetben, 50-60 000 fő iskola, szülők, ismerősök által talált lehetőségek igénybevételével, és 20-30 ezren egyéni munkavállalóként jutnak munkához.

A középiskolai tanulók még jórészt szüleik tudtával keresnek munkát, ők előnyben részesítik a biztonságos körülményeket, és kevéssé fontos szempont a szakmaiság. Az egyetemi hallgatóknál ellenben ez a szempont egyre erősebb, így a szakmai gyakorlati helyeket csak korlátozott számban biztosítani képes iskolaszövetkezetek a diploma  megszerzésének közeledtével háttérbe szorulnak, a fiatalok saját maguknak keresnek munkát.

Munkavállalási szándék és foglalkoztatási hajlandóság

A hallgatók körében végzett 2007-es felmérés tanúsága szerint 463 ezer hallgatónak csupán a negyede végzett munkát Magyarországon (összehasonlításul Nyugat-Európában ez az arány 50-60% között van.). Pedig a munkavállalói szándék meglenne. A cégek leggyakrabban a következő esetben foglalkoztatnak diákokat:

  • A szülők és ismerősök munkahelye
  • A gyakorlat után továbbfoglalkoztató cégek
  • Ideiglenes munkaerő-igény kielégítése, esetleg tervezett utánpótlás-nevelés esetén

Az iskolaszövetkezetek igénybevételével sok cél (szabadságolás kiváltása, időszakos munkaerő-igény lefedése, szakmai gyakorlat szervezése, szakember-utánpótlás) megvalósítható azzal a kiegészítő szolgáltatással, hogy a foglalkoztatás adminisztratív terhei átkerülnek a szövetkezethez.

Milyen módon foglalkoztatják a diákokat?

A diákok foglalkoztatása az első két esetben (szülők-ismerősök-iskola, saját szervezés) három alapvető formában történik: munkaviszonyban, megbízás alapján, feketén. Iskolaszövetkezet igénybevétele esetén a szövetkezet áll szerződéses kapcsolatban a megrendelővel, akinek nincs közvetlen jogviszonya a diákkal.

E teljesen legális megoldások alkalmazása esetén biztosan van megvalósuló gazdasági haszon. Egyfelől a diáknak előnyt jelent, hogy a munka nem folyamatos, így körükben gyorsabban, könnyebben, ezáltal olcsóbban talál a foglalkoztató megfelelő munkavállalót. Másrészt a bérigénye alacsonyabb, mint az azonos posztra jelentkező rendes álláskeresőnek. Iskolaszövetkezet esetén számításba jönnek a járulékkedvezmények, de az ebből lehetséges megtakarítást, vagy ennek egy részét, felemészti a szövetkezet szervezési és működési költsége. Ebben az esetben a gazdasági előny a kiválasztás, szervezés, elszámolás, adminisztráció költségeinek megtakarítása.

A diákmunka-alkalmazás elkerülésének okai
1. A döntéshozó a diákmunkát alapvetően szociális intézményként értelmezi, és mint ilyen, plusz kiadásként gondol rá. Az ő esetükben megfelelő tájékoztatással elérhető, hogy vegyék fel a jogszabályok engedte lehetőségek sorába a diákfoglalkoztatást, így maximálisan kihasználhatják a rendelkezésre álló konstrukciók előnyeit.
2. A döntéshozó a diákot korábbi tapasztalat alapján vagy előítélete miatt nem tartja kellő teljesítmény teljesítésére képes munkavállalónak. Esetükben a megfelelő felkészítéssel, a szervezési és kontrollfolyamatok lehetőségeinek részletes ismertetésével nyílik meg az út az alkalmazás előtt. Speciális eset, ha a cég már ismeri a lehetőséget, de csalódott. Ekkor fontos hangsúlyozni, hogy egy munkáját rosszul végző szolgáltató miatt nem érdemes a szolgáltatásról is lemondani.
3. A döntéshozó szerint nincs olyan feladat, ami diákra bízható. Ilyen esetben érdemes megvizsgálni a feladatok elosztását (pl. nem végez-e magas kvalitású munkaerő olyan feladatot, amelyet egy alacsonyabb felkészültségű is meg tudna oldani), és a munkavállalók munkaidő-beosztását (pl. túlóracsökkentés).
4. Következő ellenérv, hogy a döntéshozó véleménye szerint ezzel családfenntartó „rendes" munkavállalóktól veszik el a lehetőséget. Ha csak a számokat nézzük, a felvetés akár jogosnak is tűnhet. A diákoknak adott feladatok azonban legritkább esetben tesznek ki önmagukban egy teljes állásnyit. Azért alkalmazzák a diákot, mert vagy nincs szükség állandó, folyamatos munkavégzésre, vagy az utánpótlás-nevelés érdekében szeretnék kinevelni a megfelelő embert, tehát az első esetben szabad munkavállaló felvétele a munkaerő-piacról szóba sem jön, a második esetben, pedig a pályakezdő munkanélküliség növekedését akadályozza a tevékenység.
Ezek alapján arra a kérdésre, hogy az alacsony munkavállalási arány a lehetőségek hiányával, vagy a diákok tapasztalatszerzési szándékának alacsony szintjével magyarázható-e, a válasz az, hogy a döntéshozók által már felismert lehetőség jóval kevesebb, mint a munkavállalói szándék, de a bővítés lehetősége a rendszerben benne van.

 

 

Véleményvezér

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo