Magyarország felkészült az energiaszállítások esetleges megszakadására - közölte a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM). A KHEM közleménye szerint a Transneft arról adott tájékoztatást: az orosz-ukrán vita oka, hogy a szállítást végző Ukrtransnafta nevű cég módosítani kívánja a kőolajszállítások után a Transneft által fizetendő tranzitdíjakat.
A tárca hangsúlyozta, hogy az unió, valamint a Nemzetközi Energiaügynökség elvárásaival összhangban - a rendelkezésre álló készletek szintje jelenleg meghaladja az ország 90 napi átlagos fogyasztását. Utaltak arra is: az Ukrajna felől érkező Barátság vezetéken történő olajszállítások leállása esetén Magyarország Horvátország felől, az Adria vezetéken keresztül is ellátható. Ezt, és a rendelkezésre álló készleteket figyelembe véve az orosz-ukrán viszony esetleges kiéleződése esetén sem kell fennakadásokra számítani Magyarország kőolajellátásában - olvasható a KHEM közleményében.
A Mol ugyancsak hétfőn kiadott közleményében kifejezte, hogy felkészült a helyzet kezelésére. Az olajcég közleménye szerint az Ukrajna felől érkező Barátság vezeték esetleges leállását követően az Adria vezeték megfordítása és folyamatos üzemű importba állítása az elsődleges feladat, és ez mintegy 25-30 napot vesz igénybe.
A hétfő este bejelentett elvi megállapodással rendeződni látszik a helyzet, az orosz energiaügyi minisztérium is közölte: nem várható semmiféle fennakadás a fogyasztók olajellátásában. Előzőleg telefonon egyeztetett Jurij Prodan, ukrán tüzelő- és energiaügyi miniszter, valamint Szergej Smatko orosz energetikai miniszter - mondta az ukrán tüzelő- és energiaügyi minisztérium szóvivője.
Három ország először
A Barátság vezetéken át érkező olaj esetleges kiesése elsősorban Szlovákiát, a Cseh Köztársaságot és Magyarországot érinthette volna, de potenciálisan több uniós tagország is megérezheti a hiányt, ha az tartóssá válik - tették ehhez hozzá korábban brüsszeli uniós diplomaták. Az EU - nevük mellőzését kérő - energiaügyi illetékesei ugyanakkor azt mondták az MTI-nek: lényegesen eltér a helyzet a tavaly télitől, mert most nem a gáz-, hanem az olajellátásban keletkezett a fennakadás veszélye, márpedig az olajkészleteket az uniós országokban alaposan feltöltötték, és - ami ennél is fontosabb - alternatív beszerzési útvonalak szintén rendelkezésre állnak. "Nincs ok annak feltételezésére, hogy az egy évvel ezelőttihez hasonló energiahiány keletkezhet Európában" - fogalmazott még az orosz-ukrán megállapodás előtt egy brüsszeli tisztségviselő.
Felmerült annak a veszélye, hogy ha nem jön létre megállapodás Oroszország és Ukrajna között, akkor a Barátság Olajvezetéken megszűnik a kőolaj továbbítása, ami Szlovákia, Magyarország és Csehország olajellátását befolyásolja. A Barátság Olajvezetéken napi több mint 300 ezer hordó kőolaj áramlik a három Európai Uniós országba Ukrajnán át.
A szokásos tranzitdíj-vita
Ukrajna szerint az elmúlt években csökkent az országon át Nyugat felé történő orosz olajexport, ezért azzal a javaslattal állt elő, hogy emeljék a tranzitdíjat. Ukrajna azt is szeretné elérni, hogy Oroszország egyezzen bele a tranzitmennyiség minimális mennyiségének a meghatározásába is.
Az Ukrtransnafta ukrán vezetéküzemeltető szóvivője hétfőn azt mondta, hogy a tranzitdíjról "kölcsönösen előnyös megállapodás jött létre a felek között." További tárgyalások folynak azonban még a minimális tranzitmennyiség megállapításáról. Az ukrán vállalati szóvivőkorábban nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy leáll az orosz olajszállítás. Azt mondta, hogy "nem Ukrajna szállítja a kőolajat, hanem Oroszország. Ukrajna mindaddig továbbítja az orosz kőolajat, amíg van mit."
Elfogadhatatlan feltételek
A Transneft orosz olajvezeték üzemeltető elnöke, Nikolaj Tokarev hétfőn még azt mondta, hogy "elfogadhatatlanok" az új ukrán feltételek, amelyek érintik Oroszország olajexportját a Fekete-tenger partján fekvő Juzsnij ukrán kikötőből. Ukrajna azután állt elő követeléseivel, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) a közelmúltban nemet mondott Ukrajnának arra a kérésére, miszerint még az idén folyósítsa a készenléti hitelkeret esedékes, közel 2 milliárd dolláros részletét.
Oroszország még pénteken jelezte, leállítja januári olajkivitelét azon az egyetlen ukrán kikötőn keresztül, amelyen át még szállít. A Transneft orosz olajvezeték-üzemeltető arról értesítette az érintett orosz olajvállalatokat, hogy töröljék teljes, közel 0,5 millió tonna januári olajexportjukat a Fekete-tenger partján fekvő Juzsnijon keresztül. A Juzsnij az utolsó ukrán kikötő, amelyen keresztül Oroszország nyersolajat szállít Nyugatra, az idén már leállt az orosz kivitel Odesszából.