Egy hatékony fegyver a csőd ellen

A válsághelyzethez a faktorcégeknek is igazodniuk kell, de amikor a bankok nem adnak hitelt, a faktorálás mint finanszírozási megoldás még mindig jó eséllyel jöhet szóba. Különösen érdemes ezt a megoldást választaniuk azoknak, akik exportálnak, vagy exportálni szeretnének.

Az elmúlt hónapokban jelentős változások következtek be a faktoring piacán - mondta el lapunk kérdéseire válaszolva Csáki Ferenc, a Magyar Faktoring Szövetség elnöke, a piacvezető Magyar Factor Zrt. vezérigazgatója. A válság általában visszavetette a faktoring fejlődését, ami nem csoda, hiszen ha a gazdaságban csökken az árbevétel, akkor értelemszerűen csökkennek azok a még nem lejárt követelésállományok is, amelyeket a faktoringon keresztül értékesíteni lehet. Ráadásul nálunk különösen érzékenyen érintette a mikro-, kis- és középvállalatokat, amelyek a faktorcégek tipikus ügyfeleinek számítanak szerte a világban. A forgalom lecsökkenése miatt kieső árbevételt viszont nem célszerű hitelből pótolni, inkább a vállalati struktúrát és a költségeket kell az új helyzethez igazítani. A csökkenő üzemméret azonban tovább növelheti a banki félelmeket, így a hitellehetőségek még inkább beszűkülnek, ami a kisebb üzemméret fenntartását is veszélyezteti.

Nagyobbak is rászorulnak

A megszűnő hitel vagy annak egy része pótolható, ha a vevőállományban lekötött pénzeszközeit a vállalkozás felszabadítja, és a vevők hitelezésének terhét a faktorra bízza. Ez a megoldás „békeidőben" is hatékony, de a válságban akár a túlélés záloga lehet, hiszen létérdek a jó ügyfelek megtartása, az ügyfélkör stabilizálása vagy éppen a megüresedett piaci pozíciók elfoglalása. Ennek elérésére hatékony „fegyver" lehet a vevőknek felajánlott meghosszabbított fizetési határidő, amit a legtöbb cégnél a faktorálás tesz lehetővé.

A faktorcégek ez évi tapasztalata, hogy a szolgáltatásaikat igénybe vevő vállalkozások mérete megnőtt. A korábban nagynak számító cégek, amelyek hitelezési problémáit a bankrendszer eddig megoldotta, most arra kényszerülnek, hogy a faktoring lehetősége után nézzenek, mivel az ügyfélkövetelésekben lekötött pénzeszközök így felszabadíthatók, és sokkal hatékonyabban is forgathatók. Ez a trend megfelel a nyugat-európai piaci viszonyoknak - értékel a szakember -, hiszen bár ott is a kis- és közepes méretű vállalkozások faktorálása jellemző, az átlagos vállalati méretek nagyobbak.

Magyarországon a faktoringot még sok vállalkozás kényszerű és átmeneti megoldásnak tarja, és nem az üzletpolitikát, a vállalati stabilitást támogató stratégiai eszköznek. Gyakran előfordul, hogy pillanatnyi pénzzavarában venné igénybe egy-egy számla finanszírozására, erre azonban ritkán vállalkoznak a faktorok, mert a kényszerhelyzet szülte akció sem az ügyfélnek, sem nekik nem éri meg, sem anyagi, sem kockázati szempontból. Jellemző viszont, hogy csak egy-egy nehezebb vevő faktorálását igénylik, amire már széles körben van lehetőség, bár az egyvevős ügyletekben a kockázatok még mindig magasak. Általános tapasztalat, hogy a vállalkozások vevőkörüknek csak egy részét faktorálják. A faktoringnak már ez esetben is számos előnye van, és a költségei is bátran kiállják a hitelköltségekkel való összehasonlítás próbáját.

Nem csak a hitelt váltja ki

A fejlett országokban az a jellemző, hogy a cégek a lehetséges összes partnerüket beviszik a faktorhoz. Ezáltal maximalizálni tudják a finanszírozást - minél nagyobb az értékesített követelésállomány, annál nagyobb likviditást lehet a cégben teremteni -, de érvényesíthetik a faktoringnak azokat az előnyeit is, amelyeket a magyar piac még nem értékel elég magasra. A faktor ugyanis nem csak pénzt ad a követelésekre, hanem előszűri a vevői kockázatokat, pénzügyileg értékeli és folyamatosan elemzi a vállalkozás vevőinek helyzetét, ezzel pedig segíti a veszteségek elkerülését. A faktor kezeli a már meglévő követeléseket is: figyeli a lejáratokat, az ügyfél intenciói szerint rendszeresen eljár a vevőknél a követelés érvényesítése érdekében. Ha a vállalkozásnak sok ügyfele van, akkor a faktor szolgáltatása adminisztrációs feladatok átvállalását is jelenti, ami költségmegtakarítást eredményez. Nem mellékes körülmény, hogy a széles vagy teljes vevőkör faktorálása a faktor számára kisebb kockázatot jelent, így a költségek is kedvezőbben alakulnak.

Magyarországon már több faktorcég is képes a vállalkozás teljes - akár több száz vagy ezer vevőből álló - vevőkörének a faktorálására. Ilyen esetekben a költség kedvezőbb lehet, mint hitel esetén, ráadásul a cég nem kényszerül biztosítéki zálogba adni ingatlanját és egyéb vagyontárgyait.

A követelések érvényesítése nálunk még eléggé szemérmesen zajlik, a vállalkozások egy része piacvesztéstől félve nem mer igazán rászólni a nem fizető partnerére. Pedig mindenki tisztában van azzal, hogy a kockázatok magasak, és a jogérvényesítés is nehézkes, így a gyors és helyes reagálás elengedhetetlen követelmény a veszteségek elkerülésére. Ha más nem, a válság meg kell tanítson bennünket arra, hogy ezt a területet nem szabad félvállról venni. A nyugat-európai gazdaságok példája bizonyítja, hogy a verseny önmagában nem oka az ilyenfajta félelmeknek - véli Csáki Ferenc, egyben hozzáteszi: a követelések határozott érvényesítése és jó üzleti kapcsolat ápolása valóban konfliktusba kerülhet egymással. A faktoring ezen is segít egy kicsit, hiszen míg a faktor foglalkozik a követelésekkel, a vállalkozó az újabb üzletekre koncentrálhat. Különösen igaz ez az úgynevezett visszteher nélküli faktoring esetén, amikor a faktor nemcsak megfinanszírozza a követelést, hanem a vevő nemfizetésének kockázatát is átvállalja. A vállalkozásnak nem kell lemondania a faktorált követelés ellenértékéről akkor sem, ha a vevő csődbe megy, vagy felszámolják. A konstrukció feltétele, hogy a faktor a vevőket viszontbiztosítani tudja. Sajnos, a viszontbiztosítási lehetőségek mostanság nagyon beszűkültek, így éppen akkor csökken a vissztehermentes faktoring aránya, amikor a legnagyobb szükség lenne rá.

Az állammal szembeni követelések finanszírozása (áfa-visszaigénylés, mezőgazdasági vagy uniós támogatásokra vonatkozó követelések faktorálása), illetve az építőipari kivitelezés során keletkező követelések faktorálása speciális tudást és eljárásokat igényel, így sok faktorcég óvatosan jár el az ilyen igények esetén. Viszont vannak olyan faktorcégek, amelyek kifejezetten az ilyen típusú követelések finanszírozására szakosodtak.

Könnyebben elérhető, mint a hitel

Válságidőszakban a faktorcégek is jobban figyelnek a kockázatokra, hiszen nagyobb az esélye, hogy a vevő nem fizet - mondja Csáki Ferenc -, de még ebben a helyzetben is igaz az, hogy a faktoring könnyebben juttatja a cégeket likviditáshoz, mint a hitel, mert a finanszírozás nem kizárólag a szállító kockázatosságán múlik. Tehát igaz a „legenda", hogy egy faktorcég tud kezdő vagy veszteséges vállalkozást is finanszírozni, ha a szállítás biztonságának a feltételei fennállnak. Amikor a bank azt mondja, hogy hitel már vagy még nem adható, korántsem biztos, hogy a faktor nemet mond. Ez az előny gyakran hozza igazságtalanul rossz hírbe a faktoringot, mondván, ez az utolsó mentsvár a gyenge vállalkozások számára. Igaz, a faktoring hatékonysága nem a problémás, hanem a növekedő vállalkozások esetében mutatkozik meg a legjobban - teszi hozzá a szakember. - Azoknál, akik keresni akarnak, és nem tőkét lekötni, akik számára az üzleti pozíciók megtartása vagy bővítése a stratégiai kérdés. Ők tudják, hogy a tartós piacon maradáshoz az üzlet kézbentartása az igazán fontos.

Lassan elérjük a válság mélypontját, és megindul a piacok óvatos növekedése. A vállalkozások igyekeznek visszanyerni korábbi forgalmukat, megszerezni a kiesett cégek piacait. Ez nehezebb feladat, mint a vállalat költségszerkezetét a lecsökkent forgalmakhoz hozzáigazítani. Ha nő a piac, a verseny is éleződik, sőt a piacról kiesett versenytársak új „gúnyában" ismét piacra léphetnek. Hatványozottan érdemes tehát a faktoringgal elérhető üzletpolitikai, pénzügyi, üzletbiztonsági előnyöket végiggondolni, javasolja a faktoringszövetség elnöke. A partner kiválasztásánál viszont feltétlenül értékelendő a faktor sokoldalú szolgáltatása, tapasztaltsága, stabilitása, az általa nyújtott pénzügyi függetlenség és persze a megfelelő pénzügyi kondíció.

A válság hosszú idő után végre kedvezőbb feltételeket teremtett az exportpiacokra való kilépésre vagy a kivitel fokozására. Ezt mind az árfolyamok, mind az éledező külföldi kereslet támogatja. Exportálni azonban nem könnyű tevékenység, idegen jogi és nyelvi környezetben kell megküzdeni a konkurenciával, ami a kisebb vállalkozások számára nehéz és kockázatos lehet. Ezeket a nehézségeket is segíthet áthidalni a faktor, állítja a szövetség elnöke, akinek a cége 1992 óta nyújt export- és importfaktoring szolgáltatást, és tagja a világ legnagyobb faktorcégeket tömörítő üzleti szervezetének. Ezért is megfontolandó, amit mond: az export a faktorral karöltve kitörési lehetőség lehet a szűkülő belföldi piaccal szemben.

Megjelent a Piac és Profit magazinban.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo