Olajcsapok elzárva, aggodalomra semmi ok

Oroszország a hétvégén felfüggesztette olajszállításait a fehérorosz finomítókba, mivel nem sikerült megegyezni a 2010-es olajszállítások árazásáról. A Lengyelországba és Németországba Fehéroroszországon keresztül irányuló olajszállítás zavartalan - közölték olajkereskedők.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az olaj január 1-je óta nem folyik Fehéroroszország felé, de a két fehéroroszországi finomítónak - a Naftannak és a Mozyrnak - egy hétre elegendő feldolgozható olajkészletei vannak. Az orosz és fehérorosz illetékesek szombaton kezdték újra tárgyalásaikat Moszkvában az új árszerkezetről, hogy ezzel elkerülhető legyen egy újabb árvita, amely az európai fogyasztókat is érintené.

Minszk ismét a tranzitdíjak emelésével fenyegetőzik, tonnánként 45 dollárra, megtorlásul azért, mert Moszkva azt követeli, hogy Fehéroroszország teljes egészében fizesse meg az exportvámot a finomítóiba érkező nyersolajra. Fehéroroszország napi 400 ezer hordó orosz olajat kap a Barátság (Druzsba) vezetéken keresztül.

Németország olajfogyasztásának 15 százalékát, Míg Lengyelország a háromnegyedét kapja a vezetéken. Fehéroroszország területén korábbi adatok szerint 70 millió tonna orosz olaj haladt át a Barátság kőolajvezetéken keresztül lengyel és német finomítókba, valamint a vezeték déli leágazásán keresztül Szlovákiába, Csehországba és Magyarországra. Utoljára 2007 januárban robbant ki gáz- és olajvita Moszkva és Minszk között, amikor a Barátság vezetéken időlegesen le is állt az olajszállítás.

Exportvám és áremelés

Az energiaszállítással kapcsolatos vita azon robbant ki, hogy Oroszország 2007-től nemcsak a kétszeres (ezer köbméterenként 47 dollár helyett 100 dolláros) földgázárat kényszerített Fehéroroszországra, hanem (tonnánként 180 dolláros) exportvámot is kivetett az oda irányuló (évi húszmillió tonnányi) olajszállításokra is, ami az orosz cégek számára csaknem megduplázta a finomítás céljából Fehéroroszországba szállított olaj költségét.

Fehéroroszország válaszul tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a Barátság vezetéken Európába áramló orosz olajat, ami több mint 10 százalékkal emelte ennek költségét. A vitát rendező akkori megállapodás értelmében Fehéroroszország eltörölte a kivetett tranzitdíjat, így Oroszország továbbra is olcsón (bár nem vámmentesen) szállított nyersolajat Fehéroroszországnak, cserébe viszont lefölözte az abból készült olajtermékek európai továbbexportálásából befolyó vámbevételek oroszlánrészét.

Véleményvezér

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo