Légszennyezés cikkek


Egy évvel élünk kevesebbet a finompor miatt

Egy évvel élünk kevesebbet a finompor miatt 

A légszennyezés nemcsak az időjárásra hat ki negatívan, hanem közvetlenül felelős minden kilencedik halálesetért a világon, sokak életét teljes évvel rövidíti meg.
Az emberiség 90 százaléka szennyezett levegőt szív

Az emberiség 90 százaléka szennyezett levegőt szív 

Ezt a WHO, az ENSZ Világegészségügyi Szervezet állítja. A szegény országok lakói a legsúlyosabban érintettek, főleg India és Afrika. Meglepő, hogy a hozzánk közel fekvő Újvidék is bekerült a világ tíz legszennyezettebb levegőjű városa közé.
Itt van a karbonárral igazított tőzsdeindex

Itt van a karbonárral igazított tőzsdeindex 

A S&P Dow Jones olyan indexeket indít, melyek a 2030-ra prognosztizált karbonárfolyamot bekalkulálják a cégek teljesítményébe, s ezzel együtt a várható árfolyamába is. A légszennyezés megfizettetésével mint költségtétellel terhelve máshogy fog kinézni sok-sok multi piaci kapitalizációja.
Trump eltörli Obama zöld törvényét: perelik a kormányt a tagállamok

Trump eltörli Obama zöld törvényét: perelik a kormányt a tagállamok 

Az Obama-adminisztráció az üzemanyaghatékonyságra vonatkozó előírásokkal kívánta csökkenteni a közlekedés emisszióját. Ezt törölné el Trump és a tagállamoknak azt is megtiltaná, hogy a szövetségi kormányénál szigorúbb légszennyezésellenes törvényeket léptessenek hatályba. Ezt a módosítást támadná meg 19 tagállam.
Betiltott gázokkal károsítja az ózonréteget Kína

Betiltott gázokkal károsítja az ózonréteget Kína 

A műanyag habosítására használt vegyületeket használnak kínai gyárak. Csakhogy ezzel az a baj, hogy 2010 óta be vannak tiltva a klór-hidro-karbonok, mert lyukakat okoznak az ózonrétegben. Pedig a kínai kormány szigorúbban jár el az ügyben, mint régen.
Interaktív platform hasonlítja össze a cégek ökolábnyomát

Interaktív platform hasonlítja össze a cégek ökolábnyomát 

A vállalatok ökológiai tudatosságának annyi aspektusa van, és ezekről annyi adat forog már közkézen, hogy nehéz őket összevetni. Egy amerikai platform az ezer legnagyobb amerikai vállalat környezettudatos gyakorlatait veti össze a laikusok számára is érthető vizualizációs technikákkal.
Gyorsabban növekednek a munkatársaikkal jól bánó cégek

Gyorsabban növekednek a munkatársaikkal jól bánó cégek 

A fenntarthatóság nemcsak a cégek ökológiai lábnyomáról szól, hanem a munkatársakkal és az érintettekkel, a stakeholderekkel való bánásmódról is. Ez a fenntarthatóság humanista aspektusa. A fenntartható biznisz egyik amerikai guruja szerint gyorsabban növekednek és jobb üzleti eredményt produkálnak az ezen elvek mentén működő vállalkozások.
A bevallottnál jóval magasabb lehet az amerikai kibocsátás

A bevallottnál jóval magasabb lehet az amerikai kibocsátás 

Az amerikai kőolaj-és gázipar évente 13 millió köbtonna metánt bocsát ki, 60 százalékkal többet az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség eddigi becslésénél - derült ki az Coloradói Egyetem vezetésével készült tanulmányból.
Dől a pénz a lakossághoz, hogy vegyen e-autót

Dől a pénz a lakossághoz, hogy vegyen e-autót 

2017-ben először haladta meg az egy milliót a világon eladott elektromos autók száma. Az adat mögött főként Kína áll, ott a villanyautók piaca már nagyobb, mint az amerikai és az európai összesen.
Ezekben az európai fővárosokban a legtisztább a levegő

Ezekben az európai fővárosokban a legtisztább a levegő 

Budapesten a jó tömegközlekedés ellenére igen magas a légszennyezettség – derül ki a Greenpeace tanulmányából. Az is bizonyossá vált, hogy jobb azoknak a városoknak a levegője, ahol könnyebb lehet biciklire váltani.

Áramvonalas kamionokkal a légszennyezés ellen 

Kamiononként 5 000 eurót takaríthatnának meg a fuvarozók évente, ha elfogadják az Európai Bizottság javaslatát. Az Európai Parlament és a Tanács elé kerülő előterjesztés szerint 2025-től a maiaknál lényegesen, legalább 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthatnak majd a nehéz tehergépkocsik.

Kezdeni kellene valamit a budapesti légszennyezéssel 

A Levegő Munkacsoport, a Környezeti Menedzsment és Jog Egyesület (EMLA) és a ClientEarth (Ügyfél a Föld) nevű nemzetközi környezetjogi szervezet kéri az illetékes magyar hatóságot, hogy soron kívül vizsgálja felül Budapest és környéke levegőminőségi tervét. A fővárosban ugyanis a levegő szennyezettsége meghaladja a jogszabályok által megengedett határértéket, és a jelenlegi terv alkalmatlan a helyzet javítására.

Dízel, hibrid vagy elektromos? Így legyen zöld flottánk! 

A LeasePlan szakértői tanácsokat adtak arról, hogy milyen alternatív meghajtású járművekkel csökkenthetik károsanyag-kibocsátásukat, és ezzel együtt az üzemeltetési költségeiket a vállalatok.

Túl nehéz feladat a napfény tompítása, véli az ENSZ 

A geoenginering egyik leleménye, miszerint vegyi anyagokat szórnának a magas légkörbe, hogy így tompítsák a napsugarak erejét, túl nehéz feladatnak mutatkozik ahhoz, hogy kivitelezhető legyen, vonta le a konklúziót az ENSZ vizsgálata.

Duplájára nőtt a szennyező gyárkémények száma Kínában 

Kínában a szennyező ipari kéményekről is végeznek afféle „népszámlálást”, s az összesítés azt mutatta, hogy 2010 óta megduplázódott a számuk. A nagy baj azonban nem pusztán ez, hanem hogy a szennyező cégek megsértik a jogszabályokat.

Jelentős részben felelősek a légszennyezésért az SUV-k 

Negyedével nőtt a közlekedés széndioxid-kibocsátása 1990 óta Európában. A Párizsi Klímaegyezmény 2050-re kitűzött céljai eléréséhez viszont már 2035-re le kellene állítani a robbanómotoros modellek gyártását legalább a személyautó- és a furgonállomány tekintetében.

Lázadnak Trump ellen a tagállamok: üzemanyaghatékony autókat akarnak 

Obamáék a becsődölt autógyárak állami mentőcsomagjának részeként alkudták ki, hogy 2025-től szigorítják az üzemanyaghatékonyságot. De Trumpék most engednek az autógyártók lobbizásának, enyhítik a rendeletet. Tizenkét tagállam ellenáll és továbbra is érvényesíti a szabályozást. Kalifornia és Washington között pedig pereskedés várható.

Bíróságon kapott pofont Trump klímaellenes politikája 

A Legfelsőbb Bíróság Amerikában arra kötelezte a Trump-adminisztrációt, hogy hajtsa végre Obamáék 2015-ös szmogellenes rendelkezéseit. Az olajbarát kormánynak közel sem megy olyan könnyen Obama zöld programjának eltávolítása, mint ahogy Trump remélhette.

Ki zöldül a legjobban? 

Az élmezőnyben található a Unilever, a L'Oréal, a Danone, a Ford. Légszennyezés, vízhasználat és erdővédelem tekintetében osztályozták a nagyokat. A víz- és energiatakarékosság költségcsökkentő, a zöldülés pedig renomé-erősítő eszköz. Aki nem zöldül, az lemarad és a lúzerek közé kerül, vélik elemzők.

Zöld utat kapott a gyerekek klímapere Trumpék és az olajipar ellen 

Újabb fordulatot vett a kiskorúak pere, melyet a Trump-kormány és az olajipar vezetői ellen nyújtottak be 2015-ben, amiért szerintük Trump és az olajvállalatok megsértették az alkotmányos jogaikat, amikor ignorálták a klímaváltozás által okozott negatív környezeti hatásokat.

Évente egymillióan betegednek meg a dízelautók légszennyezésétől Németországban 

A dízelautók emissziójában található nitrogén-oxid 6000 ezer ember halálát idézi elő évente és egymillió ember betegszik meg tőle, jelentette be a német Szövetségi Egészségügyi Hivatal, hogy nyomást gyakoroljon a német autógyárakra.

Szeméttelep emisszióját hasznosítja a L'Oreal 

A világ legnagyobb kozmetikai cége modellértékű kezdezményezésbe fogott, amelyet más vállalatok is utánozhatnak. Szeméttelepek emisszióját hasznosítja újra.

Ingyenes a tömegközlekedés és a bicikli ebben a városban 

Ha Brüsszelben két napig megüti a határértéket a légszennyezettség, ingyenessé válik a tömegközlekedés és a biciklimegosztás, amíg újra ki nem tisztul a levegő, határozta el a városvezetés.

Újabb botrány: új dízelmodellek csaltak az emissziós teszteken! 

A Volkswagen-botrány után végképp nyilvánvalóvá vált, hogy a dízelautók több nitrogén-oxidot bocsátanak ki, mint a benzines gépjárművek. Ez azonban azt jelenti, hogy azokban az országokban, ahol az autókat az emissziójuk után adó terheli, kedvezőbb adósávba estek a szennyezőbb kocsik, vagyis kevesebbet fizettek a tulajdonosaik az államnak, mint kellett volna. Eközben új modelleknél is eltérést mutattak ki a laboratóriumi és a valós, közúti viszonyok közepette történt kibocsátás között.

Túl alacsonyak az energiaadók, hogy megfékezhessék a klímaváltozást 

Az iparilag fejlett és ezért nagy energiafogyasztónak számító országokban túl alacsonyak az energiaadók, nem hoznak elég pénzt az államkincstárokba a zöld gazdaság fejlesztésének támogatására, figyelmeztet az iparilag fejlett országokat tömörítő OECD.

250 szennyező cégen múlik a világ sorsa 

A világ 250 legnagyobb légszennyezőnek számító tőzsdei cégének még mindig csak az egyötöde rendelkezik emissziócsökkentési stratégiával. A Reuters és a Carbon Disclosure Project új, közös elemzése szerint az üzleti tevékenység dekarbonizációja javítja a nyereségességet.

Magyarországon bukkanhatnak fel a betiltott német dízelautók 

Valós veszély, hogy szabályozás hiányában Magyarország a német városokból kitiltott dízelüzemű gépkocsik temetőjévé válik. Ugyanakkor most már Budapestről is érkezett olyan jelzés, hogy előbb-utóbb a magyar főváros is kititltaná a dízeles gépjárműveket.

Nem tudni, miért, de megint vékonyodik az ózonréteg 

Nemhogy lassabban "gyógyul" az ózonréteg, mint várták, hanem még vékonyodik is. Méghozzá azokon a tájakon, ahol a legtöbb ember él a Földön. A tudósok nem tudják, mi a jelenség oka. Az ózonréteg feladata, hogy megvédjen minket a Nap káros ultraviola sugárzásától.

Az otthoni kencék károsabbak, mint egy városnyi autó 

A sampon, a dezodor, a tűzhelytisztító hasonló mértékben szennyezi a levegőt, mint a kipufogógázok. A háztartási vegyszerek is nagyobbrészt olajszármazékok és még több károsanyag kerül belőlük a légkörbe, mint a korszerű motorokban jól elégetett benzinből.

Mustármagolajtól lesz zöldebb a légiközlekedés és a mezőgazdálkodás 

Az etiópiai mustárból bioüzemanyagot lehet készíteni, s emellett segít abban is, hogy ne erodálódjon a termőföld. A Qantas már használja a mustármag-alapú üzemanyagot egyik transzkontinentális járatán.

Letennénk az autót, ha ingyenes lenne a tömegközlekedés? 

A német kormány a légszennyezés csökkentése érdekében mérlegeli, hogy egyes városokban díjmentessé tegyék a közösségi közlekedést. Az elgondolás azután született, hogy az EU vádemelésre készül Németország ellen a súlyos légszennyezés miatt.

Légszennyezettség: Magyarországot is bíróság elé viheti az Európai Bizottság 

Megfelelő válaszlépések hiányában bíróság elé visz az Európai Bizottság kilenc uniós tagállamot, köztük Magyarországot a légszennyezettségi határértékek túllépése miatt - jelentették be kedden Brüsszelben, az érintett országok képviselőinek részvételével zajló rendkívüli találkozó után.

Nem áll meg 1,5 Celsius foknál a globális felmelegedés 

A Reutersnek kiszivárogtatták a párizsi klímaegyezményért felelős IPCC jelentésének első verzióját, melyben az áll, hogy a globális felmelegedés nem fog megállni a klímapolitika által kitűzött 1,5 Celsius foknál.

Tavaink és folyóink is savasodnak, nemcsak az óceánok 

Köztudott, hogy az óceánok nagy széndioxid-elnyelők, ám a túlzott CO2-elnyelés savasodást is előidéz bennük, ami miatt elpusztulnak a korallzátonyok és sokféle mészvázú élőlény. Tudósok most azt állítják, hogy az édesvizeket is szennyezi a légkör túl magas üvegházgázkoncentrációja.

Csúnya újévi meglepetést kaptak a nagy autógyárak Kínától 

Drasztikus lépésre szánta el magát a légszennyezés ellen küzdő Peking: a távol-keleti országban az év elejétől betiltották 533 autómodell gyártását, a döntés olyan gyártókat és márkákat is érint, mint a Daimler, a Volkswagen, az Audi, vagy a Chevrolet.

Égetnivalók: kinek a fa, kinek a műanyag 

A magyar lakosság harmada éget – jogsértő módon – hulladékot. A legtöbben kerti hulladékot, de sokan a háztartási szemetet, műanyagot, vagy autógumit is lelkiismeret furdalás nélkül a tűzre vetik.

Ezek az országok tiltják be a dízelautókat 

A nagyvárosok lakói világszerte fulladoznak a szennyezett levegőtől. A kormányok a Volkswagen-botrány kapcsán katalizálták a közvélemény dízelellenességét: egyre több ország jelenti be, hogy betiltja a dízel- és/vagy benzinüzemű autókat.

Így fűtünk mi: lehangoló eredmények 

A WWF Magyarország ma publikált friss jelentéséből kiderül, hogy hazánkban a települések több mint felén közepes vagy súlyos a lakossági fűtésből származó légszennyezés, az energiaszegénység a települési önkormányzatok csaknem 80 százalékát érinti, ráadásul a helyi önkormányzatok középületeinek hőszigetelése és fűtési rendszere is rossz állapotban van. A jelentés azonban megoldással is szolgál.

Óvatos előrendelések: nincs még ára a Tesla elektromos kamionjának 

A Tesla szerint az elektromos kamionoké a jövő a logisztikában. A Wal-Mart áruházlánc és a J.B. Hunt szállítmányozási vállalat több példányt is rendeltek a Tesla új elektromos teherautójából. A többi nagy márkanév azonban a kivárás taktikájához folyamodott: csak egy-egy példányt szereznek be, hogy meglássák, beválnak-e.

A jövő közlekedése: se dugó, se parkolási mizéria, se légszennyezés 

Egyedülálló kutatásra hívta fel a nyolcadik Fenntarthatósági Csúcs résztvevőinek figyelmét Ürge-Vorsatz Diana, a CEU klímakutatója. Már most körvonalazódik ugyanis olyan megoldás, amivel elkerülhető lenne a parkolási káosz, megoldódna a nagyvárosok légszennyezési problémája és ingyenessé, mindenki számára elérhetővé válna a háztól-házig közlekedés.

Nem tudunk lemondani az autózásról 

Egyre többet autóznak a magyarok: a lakosság 71 százaléka ül hetente többször autóba, szemben az egy évvel korábbi 60 százalékkal. Az autóval rendelkezők aránya pedig 76 százalékról 84 százalékra nőtt, míg az autóval évente megtett távolság átlagosan 14 ezerről 17 ezer kilométerre emelkedett - derül ki a K&H biztos jövő indexéből. A kutatás szerint havonta átlagosan 20 ezer forintot költenek az autósok üzemanyagra, és a magyarok háromnegyede használt autóként vette gépjárművét.

Beárazták a szmogot: a GDP 10 százalékát is tönkrevághatja 

Egyre több autó szaladgál az utakon a világban, így a szmog is nagyobb probléma a városokban. A légszennyezés a szegény országok gazdaságát sújtja legsúlyosabban, ahol akár az éves össztermék 8-10 százaléka is elveszhet a szmog miatt.

Többen halnak meg környezetszennyezés miatt, mint háborúban 

Több ember hal meg évente a szennyezett víz és levegő miatt, mint háborúban, gyilkosságban, maláriában, éhínségben és természeti katasztrófákban összesen. A globális GDP 6,2 százalékát veszik el ezek a halálesetek. A kemikáliák közel felét nem is tesztelték azt illetően, hogy mennyire veszélyesek az emberi szervezetre.

Rohamosan bővül a légszennyezést beárazó vállalatok száma 

Világszerte közel 1400 nagyvállalat kalkulálja bele üzleti tervébe, hogy a légszennyezés pénzfizetéssel jár. Még akkor is, ha számos országban nem kell kvótákat venniük a kibocsátásért.

Többen halunk meg szabálytalan fűtéstől, mint az utakon 

Sokan gondolják, hogy jót tesznek, ha elégetik a háztartási hulladékot, mert így spórolnak a fűtőanyaggal és a szemét is kevesebb lesz. Van, ahol a szegénység a kényszerítő erő, legtöbb esetben mégis inkább a tájékozatlanság és felelőtlenség okolható azért, hogy „rossz fát teszünk a tűzre” - olvasható a DAS Jogszerviz szakmai portálon.

Hatástalan a párizsi klímaegyezmény: rekordmértékű a légszennyezés 

Rekordmértékben nőtt az üvegházgázkibocsátás 2016-ban, derült ki a Meteorológiai Világszervezet által közzétett adatokból. Amerika kilépése a párizsi klímaegyezményből katasztrofális hatású lehet.

Szmogriadónál az autók felét kitilthatnák Budapestről 

Tovább korlátozzák a szmogriadó idején használható gépjárművek körét a fővárosban - döntött a Fővárosi Közgyűlés szerdán. A testület 23 igen szavazattal, 3 tartózkodás mellett döntött a szmogrendelet módosításáról is szóló előterjesztés elfogadásáról.

Az akkumulátoroktól függ a jövő 

2030-tól az Európában gyártott autók legalább 15 százalékának elektromos, vagy más, szennyezéssel nem járó meghajtással kell rendelkeznie, tervezi az EU. Ettől függetlenül az autógyártókat kötelezni kívánják, hogy 2021-2030 között egyharmaddal csökkentsék a járművek  széndioxid kibocsátását.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Mindig az ember a leggyengébb láncszem a kibervédelemben

Mindig az ember a leggyengébb láncszem a kibervédelemben 

Kétféle ember, és kétféle cég van: akit már meghekkeltek, és akit meg fognak.
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Munkatársakat keresünk!

Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk.

Részletek

Pénzszerzés

Külföldi piacra lépne a cége? Itt a lehetőség

Külföldi piacra lépne a cége? Itt a lehetőség  

 A Nemzeti Innovációs Ügynökség április 26-án induló XPAND programja a külföldi piacszerzésben segíti az innovatív magyar vállalkozásokat.

Gazdaság

Lassan 300 ezer forint az átlagos bérleti díj Budapesten

Lassan 300 ezer forint az átlagos bérleti díj Budapesten  

A fővárosban 1,8, országos átlagban pedig 0,8 százalékkal nőttek az átlagos lakbérek márciusban.

Infokom

Hol tartanak a cégek a digitalizációban?

Hol tartanak a cégek a digitalizációban? 

A Digiméter negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások digitalizációjának szintjét.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo