Jelentős részben felelősek a légszennyezésért az SUV-k

Negyedével nőtt a közlekedés széndioxid-kibocsátása 1990 óta Európában. A Párizsi Klímaegyezmény 2050-re kitűzött céljai eléréséhez viszont már 2035-re le kellene állítani a robbanómotoros modellek gyártását legalább a személyautó- és a furgonállomány tekintetében.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja, e kérdésre világít rá egy tanulmányában. Kutatásaik alapján ugyanis arra a lehangoló következtetésre jutottak, hogy az autógyárak fékezik mind a villanyautók, mind pedig a legnépszerűbb robbanómotoros modellek üzemanyag-hatékonyabb változatainak piacra kerülését.

Az EU 2021-től érvényes fogyasztáskorlátozási előírásainak a legtöbb gyártó részben úgy próbál megfelelni, hogy növeli a villanyhajtású modellek részesedését az eladott gépkocsik között. Ennélfogva előreláthatólag mindössze négy dízelmotoros modell újul meg teljesen 2018-ban, majd 2019-ben 14, továbbá 2020-ban még hét. A szövetség tanulmányából kiderül az is, hogy például a piaci részesedésüket 2001 és 2016 között 4 százalékról 26 százalékra növelő sportterepjárók (SUV-ok) jelentősen hozzájárulnak a közlekedés növekvő széndioxid-kibocsátásához.

Hét év óta most először többet szennyeztünk
Az EU légszennyezésének 45 százalékát szabályozza emissziós kvótakereskedelmi rendszerrel, melyben a legnagyobb szennyezők fizetni a szén-dixoid tonnánkénti kibocsátásáért, illetve bizonyos mennyiségű kvótát ingyen kapnak.
2035-ig megszüntetnék a szennyező autók gyártását

A kutatás arra a következtetésre jutott, hogy a gyártók e módszerhez nem csupán azért folyamodnak, hogy a lehető legnagyobb profithoz jussanak a dízelautók eladásából, hanem annak érdekében is, hogy megmutassák, mekkora erőfeszítést jelent a gyáraknak a 2021-től hatályos előírások teljesítése. A gyártók lényegében így próbálnak nyomást gyakorolni az EU döntéshozóira, hogy enyhítsék a 2025-től érvényes fogyasztáskorlátozásra vonatkozó – tárgyalás alatt álló – előírásokat. Mindezt egyrészt mi, a vásárlók fizetjük meg a nagyobb üzemanyagköltséggel, másrészt a Föld légköre a feleslegesen kibocsátott szén-dioxid-mennyiséggel. Reménykedésre adhat azonban okot, hogy a gyárak láthatólag igyekeznek növelni a nulla kibocsátású hibrid és a csak akkumulátoros villanyautók részarányát. Így a villanyhajtású modellek eladásának jelentős, 5-7 százalékos növekedése várható 2021-ig.

Jelenleg is folyik a tárgyalás az Európai Bizottság javaslatáról a 2030-ig elérendő üzemanyagfogyasztás-csökkentésről, azonban még ez a javaslat sem mondható túlságosan ambiciózusnak. A kitűzött cél mindössze 30 százalékos kibocsátáscsökkentés 2021 és 2030 között, ami épp csak a fele annak a 60 százaléknak, amelyet a Párizsi Klímaegyezmény előír. 2025-re pedig legalább 20 százalékos csökkentést kell elérni ahhoz, hogy 2035-re már teljes mértékben megszűnjön a szén-dioxidot kibocsátó autók gyártása.

 

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo