Gyorsabban növekednek a munkatársaikkal jól bánó cégek

A fenntarthatóság nemcsak a cégek ökológiai lábnyomáról szól, hanem a munkatársakkal és az érintettekkel, a stakeholderekkel való bánásmódról is. Ez a fenntarthatóság humanista aspektusa. A fenntartható biznisz egyik amerikai guruja szerint gyorsabban növekednek és jobb üzleti eredményt produkálnak az ezen elvek mentén működő vállalkozások.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A New York University-n tanít Jeffrey Hollender, aki hét könyvet írt az üzleti világ zöld forradalmáról és a fenntarthatóság tágabb értelmezéséről. A fenntartható fogyasztási cikkekel foglalkozó Seventh Generation cég vezetőjeként Hollender a gyakorlatban is igyekszik bizonyítani, hogy amiről ír, az megvalósítható és működőképes. Íme néhány alapelv, amit követendőnek tart:

Értékrend

Hollender azzal kezdi az első óráját az egyetemen, hogy elmagyarázza a hallgatóknak, a saját értékrendjüket kell először tisztázniuk, mert ha felelősségteljes üzleti vezetőkké válnak, akik fenntartható módon működtetik cégeiket, akkor pontosan kell tudniuk, mi a legfontosabb nekik, milyen értékekre helyeznek hangsúlyt.

Társadalmi lábnyom

Szerinte a fenntarthatóság nemcsak a környezeti, ökológiai tudatosságról szól. A fenntarthatóság olyan rendszerszintű megközelítése a vállalkozási tevékenységnek, ami az ökoszisztémákra és a társadalomra gyakorolt hosszútávú hatásaival is kalkulál.

Úgy látja, túlságosan az üzleti szektor Földre gyakorolt hatására fókuszálunk, csakhogy az éppolyan fontos, hogy hogyan bánnak a cégek az emberekkel, s ezen belül a vállalkozás szűkebb "társadalmával", a munkavállalókkal. Richard Branson is azt vallja, a munkavállalót kell első helyre helyezni. Az elégedett munkavállaló tudja csak jól, magas színvonalon kiszolgálni az ügyfeleket.

Kép: PP

Ha egy vállalat a fogyasztót és az alkalmazottakat helyezi előtérbe, s csak utána jönnek a részvényesek, akkor úgyszólván az emberi lábnyoma -az -emberekre gyakorolt hatása- is kedvező hatást mutat.

Hosszútávú befektetés

Hollender fontosnak tartja, hogy a szabályozási környezet jobban kedvezzen a hosszútávú befektetéseknek. Jelenleg ugyanis az üzleti élet és a pénzvilág szereplői leginkább negyedéves üzleti eredményekre koncentrálnak, s a tőzsdei cégek vezetői is ezeket igyekeznek feltornázni minden egyes üzleti döntésükkel.

Vannak bizonyos üzleti döntések, amik egy szűk keresztmetszetben értelmesek (ez a kontextus általában a részvényesi érdek és a negyedéves üzleti eredmény), de egy tágabb összefüggésben már szembetűnik a káros hatásuk. Vagyis ezek végső soron rossz döntések.

A multinacionális vállalatok most például milliárdokat költenek arra, hogy visszavásárolják részvényeiket, ez most az új trend, de Hollender szerint jobban tennék, ha ezt a pénzt K+F-re fordítanák, mert az vinné előre a gazdaságot és a világot, s így lehetne megoldásokat találni az emberiséget fenyegető ökológiai vagy éppen élelmezésügyi problémákra.

Szükségesek olyan jogszabályok, amelyek kedvezményeket adnak a több éves távra befektetőknek. A tőkehozam megadóztatásánál a 10-20 vagy éppen 30 éves távra befektetett tőkének kedvezőbb adóztatást kellene biztosítani, ezzel ösztönözve a hosszútávú elkötelezettséget a pénzpiacokon és az üzleti életben.

Enélkül az azonnali profitérdeket és az ökoszisztéma rapid kiszipolyozását nem lehet megfékezni.

Kép: PP

Alkalmazotti tulajdon

A vállalatoknak e szempontrendszer figyelembevételével kell átalakítaniuk az ellátási láncukat, nemcsak a környezeti terhelést szem előtt tartva. Ami azzal is jár, hogy a munkavállaló, aki azonosul a cég küldetéstudatával, fontosnak tartja annak a világban betöltött szerepét, az szükségszerűen valamelyest magáénak is érzi a céget.

A cégvezetők ezt az érzést erősíthetik azzal, ha részvényeket is juttatnak munkatársaiknak a javadalmazás részeként.

Az a munkavállaló, aki büszke arra, hogy egy cégnél dolgozik -és nem a konkurenciánál-, az lehet a legjobb márkanagykövet egyben. Az ilyen munkavállaló lojálisabb, nagyobb termelékenységgel tud dolgozni, s a fluktuáció is csökken a cégnél.

Gyorsabb növekedés

Ami jó az emberiségnek, az jó a biznisznek, véli Hollender, aki szerint gyorsabb növekedéshez és jobb üzleti eredményhez vezet a fenntarthatósági alapelvek követése. Egy kutatást idéz, melyet a Harvard University közgazdászai végeztek: tanulmányukban azt állítják, a fenntarthatósági alapelveket betartó cégeknél nagyobb az egy részvényre jutó profit (earnings per share).

"A fenntarthatóság javítani fogja a pénzügyi teljesítményed, de ezt nem értik az emberek. Azt hiszik, hogy vagy-vagy helyzetről van szó: vagy jó leszek, jó polgár, és jól bánok a természettel, vagy maximalizálom a profitot. Az igazság az, hogy jobban fog teljesíteni a cég, ha remek fenntarthatósági programja van," magyarázta a Business Insidernek. Hollender természetesen ennek is az emberi dimenzióit hangsúlyozza, példaként említi, ha például nőket alkalmaz a felsővezetésben.

Karbonárfolyam: 15 dollár

Ha valóban semlegesíteni akarjuk környezeti tehertételünket, elkerülhetetlen, hogy a gazdaság minden jelentős légszennyező szereplőjére kiterjesszék a karbonkvóták vásárlásának kötelezettségét. És ezeket a kibocsátási engedélyeket ne ingyen kapják (vagy még egy bizonyos hányadukat sem), hanem kizárólag pénzért.

A karbonárfolyamot is magasabbra kellene emelni: legalább 15 dollár legyen a tonnánkénti kibocsátás ára.

Nettó pozitív hatású cég

Erről szól Hollender nyolcadik könyve, amit éppen most ír. A körforgásos gazdaságba bekapcsolódó cégek egyre kevesebb vizet és energiát fogyasztanak, de a "kevesebb kárt teszünk" elvét Hollender átfordítaná egy pozitív misszióba: nap mint nap minél jobbá tesszük a világot. Ez esetben a pozitív hatását maximalizálja a cég, nem pedig csak a negatív hatása minimalizálásával van elfoglalva.

A B-vállalatok példamutatók e tekintetben, amennyiben a társadalom érdekeit helyezik a profittermelés elé.

(Business Insider)

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo