Gyorsabban növekednek a munkatársaikkal jól bánó cégek

A fenntarthatóság nemcsak a cégek ökológiai lábnyomáról szól, hanem a munkatársakkal és az érintettekkel, a stakeholderekkel való bánásmódról is. Ez a fenntarthatóság humanista aspektusa. A fenntartható biznisz egyik amerikai guruja szerint gyorsabban növekednek és jobb üzleti eredményt produkálnak az ezen elvek mentén működő vállalkozások.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A New York University-n tanít Jeffrey Hollender, aki hét könyvet írt az üzleti világ zöld forradalmáról és a fenntarthatóság tágabb értelmezéséről. A fenntartható fogyasztási cikkekel foglalkozó Seventh Generation cég vezetőjeként Hollender a gyakorlatban is igyekszik bizonyítani, hogy amiről ír, az megvalósítható és működőképes. Íme néhány alapelv, amit követendőnek tart:

Értékrend

Hollender azzal kezdi az első óráját az egyetemen, hogy elmagyarázza a hallgatóknak, a saját értékrendjüket kell először tisztázniuk, mert ha felelősségteljes üzleti vezetőkké válnak, akik fenntartható módon működtetik cégeiket, akkor pontosan kell tudniuk, mi a legfontosabb nekik, milyen értékekre helyeznek hangsúlyt.

Társadalmi lábnyom

Szerinte a fenntarthatóság nemcsak a környezeti, ökológiai tudatosságról szól. A fenntarthatóság olyan rendszerszintű megközelítése a vállalkozási tevékenységnek, ami az ökoszisztémákra és a társadalomra gyakorolt hosszútávú hatásaival is kalkulál.

Úgy látja, túlságosan az üzleti szektor Földre gyakorolt hatására fókuszálunk, csakhogy az éppolyan fontos, hogy hogyan bánnak a cégek az emberekkel, s ezen belül a vállalkozás szűkebb "társadalmával", a munkavállalókkal. Richard Branson is azt vallja, a munkavállalót kell első helyre helyezni. Az elégedett munkavállaló tudja csak jól, magas színvonalon kiszolgálni az ügyfeleket.

Kép: PP

Ha egy vállalat a fogyasztót és az alkalmazottakat helyezi előtérbe, s csak utána jönnek a részvényesek, akkor úgyszólván az emberi lábnyoma -az -emberekre gyakorolt hatása- is kedvező hatást mutat.

Hosszútávú befektetés

Hollender fontosnak tartja, hogy a szabályozási környezet jobban kedvezzen a hosszútávú befektetéseknek. Jelenleg ugyanis az üzleti élet és a pénzvilág szereplői leginkább negyedéves üzleti eredményekre koncentrálnak, s a tőzsdei cégek vezetői is ezeket igyekeznek feltornázni minden egyes üzleti döntésükkel.

Vannak bizonyos üzleti döntések, amik egy szűk keresztmetszetben értelmesek (ez a kontextus általában a részvényesi érdek és a negyedéves üzleti eredmény), de egy tágabb összefüggésben már szembetűnik a káros hatásuk. Vagyis ezek végső soron rossz döntések.

A multinacionális vállalatok most például milliárdokat költenek arra, hogy visszavásárolják részvényeiket, ez most az új trend, de Hollender szerint jobban tennék, ha ezt a pénzt K+F-re fordítanák, mert az vinné előre a gazdaságot és a világot, s így lehetne megoldásokat találni az emberiséget fenyegető ökológiai vagy éppen élelmezésügyi problémákra.

Szükségesek olyan jogszabályok, amelyek kedvezményeket adnak a több éves távra befektetőknek. A tőkehozam megadóztatásánál a 10-20 vagy éppen 30 éves távra befektetett tőkének kedvezőbb adóztatást kellene biztosítani, ezzel ösztönözve a hosszútávú elkötelezettséget a pénzpiacokon és az üzleti életben.

Enélkül az azonnali profitérdeket és az ökoszisztéma rapid kiszipolyozását nem lehet megfékezni.

Kép: PP

Alkalmazotti tulajdon

A vállalatoknak e szempontrendszer figyelembevételével kell átalakítaniuk az ellátási láncukat, nemcsak a környezeti terhelést szem előtt tartva. Ami azzal is jár, hogy a munkavállaló, aki azonosul a cég küldetéstudatával, fontosnak tartja annak a világban betöltött szerepét, az szükségszerűen valamelyest magáénak is érzi a céget.

A cégvezetők ezt az érzést erősíthetik azzal, ha részvényeket is juttatnak munkatársaiknak a javadalmazás részeként.

Az a munkavállaló, aki büszke arra, hogy egy cégnél dolgozik -és nem a konkurenciánál-, az lehet a legjobb márkanagykövet egyben. Az ilyen munkavállaló lojálisabb, nagyobb termelékenységgel tud dolgozni, s a fluktuáció is csökken a cégnél.

Gyorsabb növekedés

Ami jó az emberiségnek, az jó a biznisznek, véli Hollender, aki szerint gyorsabb növekedéshez és jobb üzleti eredményhez vezet a fenntarthatósági alapelvek követése. Egy kutatást idéz, melyet a Harvard University közgazdászai végeztek: tanulmányukban azt állítják, a fenntarthatósági alapelveket betartó cégeknél nagyobb az egy részvényre jutó profit (earnings per share).

"A fenntarthatóság javítani fogja a pénzügyi teljesítményed, de ezt nem értik az emberek. Azt hiszik, hogy vagy-vagy helyzetről van szó: vagy jó leszek, jó polgár, és jól bánok a természettel, vagy maximalizálom a profitot. Az igazság az, hogy jobban fog teljesíteni a cég, ha remek fenntarthatósági programja van," magyarázta a Business Insidernek. Hollender természetesen ennek is az emberi dimenzióit hangsúlyozza, példaként említi, ha például nőket alkalmaz a felsővezetésben.

Karbonárfolyam: 15 dollár

Ha valóban semlegesíteni akarjuk környezeti tehertételünket, elkerülhetetlen, hogy a gazdaság minden jelentős légszennyező szereplőjére kiterjesszék a karbonkvóták vásárlásának kötelezettségét. És ezeket a kibocsátási engedélyeket ne ingyen kapják (vagy még egy bizonyos hányadukat sem), hanem kizárólag pénzért.

A karbonárfolyamot is magasabbra kellene emelni: legalább 15 dollár legyen a tonnánkénti kibocsátás ára.

Nettó pozitív hatású cég

Erről szól Hollender nyolcadik könyve, amit éppen most ír. A körforgásos gazdaságba bekapcsolódó cégek egyre kevesebb vizet és energiát fogyasztanak, de a "kevesebb kárt teszünk" elvét Hollender átfordítaná egy pozitív misszióba: nap mint nap minél jobbá tesszük a világot. Ez esetben a pozitív hatását maximalizálja a cég, nem pedig csak a negatív hatása minimalizálásával van elfoglalva.

A B-vállalatok példamutatók e tekintetben, amennyiben a társadalom érdekeit helyezik a profittermelés elé.

(Business Insider)

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo