Mustármagolajtól lesz zöldebb a légiközlekedés és a mezőgazdálkodás

Az etiópiai mustárból bioüzemanyagot lehet készíteni, s emellett segít abban is, hogy ne erodálódjon a termőföld. A Qantas már használja a mustármag-alapú üzemanyagot egyik transzkontinentális járatán.

A Qantas ausztrál légitársaság Los Angeles-ből Melbourne-be tartó, 15 órás menetidejű járatát 90 százalékban hagyományos üzemanyaggal és 10 százalékban mustármagolajjal üzemeltették.

A menetrendszerint közlekedő utasszállító gép a 787-9 Dreamliner volt, melynek az üzemanyagkeverék révén 7 százalékkal kevesebb lett az emissziója. A The Guardian brit napilap arról is besázmolt, hogy ha az üzemanyag teljes életciklusát nézzük -ebbe beleértendő a kőolaj kitermelése, finomítása, szállítása, s ezt vetjük össze a mustár termesztésével, valamint a mustmármag préselésével-, ennek a bioüzemanyagnak 80 százalékkal kevesebb az üvegházgáz-vonzata, mint a fosszilis üzemanyagé.

(fotó: Flickr/Metropolico.org)

A jelenleg érvényes előírások szerint a légitársaságok legfeljebb 50 százalékos arányban használhatnak bioüzemanyagot járataikon. A Qantas szóvivője azonban úgy vélekedett, a jövőben lehetővé válhat, hogy teljes mértékben növényi alapú üzemanyaggal repüljenek a gépek.

Egy 2017-es becslés szerint a légiközlekedés az éves globális széndioxidkibocsátás 2,5 százalékáért felelt. 2050-re a légi szektor emissziója várhatóan megnégyszereződik, ezért is fontos a bioetanol elterjedése.

Mustár, a csodaszer?

A bioüzemanyagipar jelenleg nagy részben a gasztronómiai szektor szereplőitől szerzi be az alapanyagot: a szállodákban, éttermekben, kifőzdékben megmaradt olajból kerül újrafeldolgozásra. E vendéglátó helységek olajoutputja azonban nem egyenletes, a mennyiség folyton változik, márpedig a feldolgozásra kiszámítható mennyiség kellene.

A megoldás az etiópiai mustár lehet (Brassica carinata).

Ha a gazdák évről-évre ugyanazokat a növényeket termesztik a földjükön, azzal erodálják a talajt, mert egyoldalúan fárad ki a tápanyagtartalmuk. A mustár azért hasznos a mezőgazdálkodásban, mert a gabonanövények közé ültethetik minden második vagy haramdik évben, ezzel biztosítva a szükséges diverzitást a föld számára.

A mustármagból már az aratás után egy nappal olaj préselhető. Ezt a gazdák a saját műhelyükben is megtehetik, nem kellenek hozzá ipari körülmények. Az így kapott olajat saját gépeik (pl. traktor, generátor) meghajtására használhatják, s ha többletük van az üzemanyagból, a felesleget eladhatják a közlekedési szektor szereplőinek. A préselés utáni mellékterméket takarmányként lehet hasznosítani.

Egy hektárnyi mustárból 400 liter repülőgépüzemanyag állítható elő vagy 1400 liternyi biodízel.

(The Guardian)

Próbálkoznak
  • 2012-ben a Qantas és a Jetstar kezdte meg a konyhai főzőolajokat 50 százalékban tartalmazó keverék használatát belföldi járatain, a Sydney és Adelaide, valamint Melbourne és Hobart között szálló gépeken.
  • 2011-ben az Alaska Airlines 75 járaton használt hasonló keverékarányt.
  • 2013-ban a KLM heti rendszerességgel bocsátott a levegőbe 6 hónapon át bioetanolos járatokat New York és Amszterdam között.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo