Mustármagolajtól lesz zöldebb a légiközlekedés és a mezőgazdálkodás

Az etiópiai mustárból bioüzemanyagot lehet készíteni, s emellett segít abban is, hogy ne erodálódjon a termőföld. A Qantas már használja a mustármag-alapú üzemanyagot egyik transzkontinentális járatán.

A Qantas ausztrál légitársaság Los Angeles-ből Melbourne-be tartó, 15 órás menetidejű járatát 90 százalékban hagyományos üzemanyaggal és 10 százalékban mustármagolajjal üzemeltették.

A menetrendszerint közlekedő utasszállító gép a 787-9 Dreamliner volt, melynek az üzemanyagkeverék révén 7 százalékkal kevesebb lett az emissziója. A The Guardian brit napilap arról is besázmolt, hogy ha az üzemanyag teljes életciklusát nézzük -ebbe beleértendő a kőolaj kitermelése, finomítása, szállítása, s ezt vetjük össze a mustár termesztésével, valamint a mustmármag préselésével-, ennek a bioüzemanyagnak 80 százalékkal kevesebb az üvegházgáz-vonzata, mint a fosszilis üzemanyagé.

(fotó: Flickr/Metropolico.org)

A jelenleg érvényes előírások szerint a légitársaságok legfeljebb 50 százalékos arányban használhatnak bioüzemanyagot járataikon. A Qantas szóvivője azonban úgy vélekedett, a jövőben lehetővé válhat, hogy teljes mértékben növényi alapú üzemanyaggal repüljenek a gépek.

Egy 2017-es becslés szerint a légiközlekedés az éves globális széndioxidkibocsátás 2,5 százalékáért felelt. 2050-re a légi szektor emissziója várhatóan megnégyszereződik, ezért is fontos a bioetanol elterjedése.

Mustár, a csodaszer?

A bioüzemanyagipar jelenleg nagy részben a gasztronómiai szektor szereplőitől szerzi be az alapanyagot: a szállodákban, éttermekben, kifőzdékben megmaradt olajból kerül újrafeldolgozásra. E vendéglátó helységek olajoutputja azonban nem egyenletes, a mennyiség folyton változik, márpedig a feldolgozásra kiszámítható mennyiség kellene.

A megoldás az etiópiai mustár lehet (Brassica carinata).

Ha a gazdák évről-évre ugyanazokat a növényeket termesztik a földjükön, azzal erodálják a talajt, mert egyoldalúan fárad ki a tápanyagtartalmuk. A mustár azért hasznos a mezőgazdálkodásban, mert a gabonanövények közé ültethetik minden második vagy haramdik évben, ezzel biztosítva a szükséges diverzitást a föld számára.

A mustármagból már az aratás után egy nappal olaj préselhető. Ezt a gazdák a saját műhelyükben is megtehetik, nem kellenek hozzá ipari körülmények. Az így kapott olajat saját gépeik (pl. traktor, generátor) meghajtására használhatják, s ha többletük van az üzemanyagból, a felesleget eladhatják a közlekedési szektor szereplőinek. A préselés utáni mellékterméket takarmányként lehet hasznosítani.

Egy hektárnyi mustárból 400 liter repülőgépüzemanyag állítható elő vagy 1400 liternyi biodízel.

(The Guardian)

Próbálkoznak
  • 2012-ben a Qantas és a Jetstar kezdte meg a konyhai főzőolajokat 50 százalékban tartalmazó keverék használatát belföldi járatain, a Sydney és Adelaide, valamint Melbourne és Hobart között szálló gépeken.
  • 2011-ben az Alaska Airlines 75 járaton használt hasonló keverékarányt.
  • 2013-ban a KLM heti rendszerességgel bocsátott a levegőbe 6 hónapon át bioetanolos járatokat New York és Amszterdam között.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo