Mustármagolajtól lesz zöldebb a légiközlekedés és a mezőgazdálkodás

Az etiópiai mustárból bioüzemanyagot lehet készíteni, s emellett segít abban is, hogy ne erodálódjon a termőföld. A Qantas már használja a mustármag-alapú üzemanyagot egyik transzkontinentális járatán.

A Qantas ausztrál légitársaság Los Angeles-ből Melbourne-be tartó, 15 órás menetidejű járatát 90 százalékban hagyományos üzemanyaggal és 10 százalékban mustármagolajjal üzemeltették.

A menetrendszerint közlekedő utasszállító gép a 787-9 Dreamliner volt, melynek az üzemanyagkeverék révén 7 százalékkal kevesebb lett az emissziója. A The Guardian brit napilap arról is besázmolt, hogy ha az üzemanyag teljes életciklusát nézzük -ebbe beleértendő a kőolaj kitermelése, finomítása, szállítása, s ezt vetjük össze a mustár termesztésével, valamint a mustmármag préselésével-, ennek a bioüzemanyagnak 80 százalékkal kevesebb az üvegházgáz-vonzata, mint a fosszilis üzemanyagé.

(fotó: Flickr/Metropolico.org)

A jelenleg érvényes előírások szerint a légitársaságok legfeljebb 50 százalékos arányban használhatnak bioüzemanyagot járataikon. A Qantas szóvivője azonban úgy vélekedett, a jövőben lehetővé válhat, hogy teljes mértékben növényi alapú üzemanyaggal repüljenek a gépek.

Egy 2017-es becslés szerint a légiközlekedés az éves globális széndioxidkibocsátás 2,5 százalékáért felelt. 2050-re a légi szektor emissziója várhatóan megnégyszereződik, ezért is fontos a bioetanol elterjedése.

Mustár, a csodaszer?

A bioüzemanyagipar jelenleg nagy részben a gasztronómiai szektor szereplőitől szerzi be az alapanyagot: a szállodákban, éttermekben, kifőzdékben megmaradt olajból kerül újrafeldolgozásra. E vendéglátó helységek olajoutputja azonban nem egyenletes, a mennyiség folyton változik, márpedig a feldolgozásra kiszámítható mennyiség kellene.

A megoldás az etiópiai mustár lehet (Brassica carinata).

Ha a gazdák évről-évre ugyanazokat a növényeket termesztik a földjükön, azzal erodálják a talajt, mert egyoldalúan fárad ki a tápanyagtartalmuk. A mustár azért hasznos a mezőgazdálkodásban, mert a gabonanövények közé ültethetik minden második vagy haramdik évben, ezzel biztosítva a szükséges diverzitást a föld számára.

A mustármagból már az aratás után egy nappal olaj préselhető. Ezt a gazdák a saját műhelyükben is megtehetik, nem kellenek hozzá ipari körülmények. Az így kapott olajat saját gépeik (pl. traktor, generátor) meghajtására használhatják, s ha többletük van az üzemanyagból, a felesleget eladhatják a közlekedési szektor szereplőinek. A préselés utáni mellékterméket takarmányként lehet hasznosítani.

Egy hektárnyi mustárból 400 liter repülőgépüzemanyag állítható elő vagy 1400 liternyi biodízel.

(The Guardian)

Próbálkoznak
  • 2012-ben a Qantas és a Jetstar kezdte meg a konyhai főzőolajokat 50 százalékban tartalmazó keverék használatát belföldi járatain, a Sydney és Adelaide, valamint Melbourne és Hobart között szálló gépeken.
  • 2011-ben az Alaska Airlines 75 járaton használt hasonló keverékarányt.
  • 2013-ban a KLM heti rendszerességgel bocsátott a levegőbe 6 hónapon át bioetanolos járatokat New York és Amszterdam között.

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo