250 szennyező cégen múlik a világ sorsa

A világ 250 legnagyobb légszennyezőnek számító tőzsdei cégének még mindig csak az egyötöde rendelkezik emissziócsökkentési stratégiával. A Reuters és a Carbon Disclosure Project új, közös elemzése szerint az üzleti tevékenység dekarbonizációja javítja a nyereségességet.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A COP23 klímakonferenciát és az ENSZ releváns jelentését megelőzve adta ki a Reuters és a brit Carbon Disclosure Project (CDP) a közös dolgozatát, melyben azt taglalják, hogyan tesz jót az üzletnek és a nyereségnek a kibocsátáscsökkentés, illetve a cégek alaptevékenységének zöldítése.

A közel két évnyi kutatómunkát összegző tanulmányban a világvállalatok önkéntesen közzétett üvegházgáz-kibocsátási adataiból dolgoztak, valamint bizonyos esetekben a CDP és a Reuters becsléseiből. A jelentés elkészítésében részt vett még a Yale University, a Constellation Research and Technology, a BSD Consulting, a Baker McKenzie, a KPMG, a State Street Global Exchange, the United Nations Gigaton Coalition, a Norvég Éghajlati és Környezeti Minisztérium és az Európai Űrkutatási ügynökség.

Fotó: sxc.hu

A sok okos ember ezekből az intézményekből a következő megállapításokra jutott:

  • A nagyvállalatok egy kis csoportja (250 cég) felel a globális üvegházgáz-kibocsátás 33 százalékáért. Vagyis e cégek légszennyezésének változása (remélhetőleg csökkenése) fogja meghatározni, hogy sikerül-e megfékeznünk a globális felmelegedést.
  • Ezek a cégek az olaj-, a gáz- és a közműszektorban, az autóiparban, a légi közlekedésben, a termékgyártó ágazatban, az acél-, a bánya- és a cementgyártó iparban aktívak.
  • A szóban forgó 250 nagy szennyező cég 20 százalékának van csak olyan stratégiája érvényben, mellyel kivitelezhető a klímára gyakorolt negatív hatás tompítása.
  • E vállalatok elemzése azt mutatja, hogy a tevékenységüket zöldítő (dekarbonizáló) stratégia nem feltétlenül jár a nyereségesség csökkenésével és a hosszú távú üzleti teljesítmény romlásával.
  • Ezek a cégek a gyakorlatban is bizonyítják, hogy a dekarbonizációs üzletpolitika új növekedési lehetőségeket tartogat, és kedvezően befolyásolja a termék-előállítás költségstruktúráját (kevesebbet kell költeni a környezeti teher ellentételezésére, pl. karbonkibocsátási kvóták vásárlására).
Mivel az üvegházgáz-kibocsátás mértéke jelenleg stagnál globálisan, miközben évi 3 százalékkal kellene csökkennie ahhoz, hogy fékezni tudjuk a klímaváltozást, az említett cégek viselkedése kulcsfontosságú tényező lesz a közeljövőben.

(Reuters)

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo