Friss cikkeink
Leszakadóban?
Foglalkoztatottsági, termelési és fogyasztási szerkezetét tekintve Magyarország az ezredforduló óta információs társadalomnak tekinthető, ám minden összehasonlító vizsgálat szerint éppen leszakad az Európai Unió alsóházán belül, folyamatos a térvesztése még az új tagállamokkal szemben is. Az alapmutatókban - internet- és számítógép-használat, elektronikus szolgáltatások igénybevétele, információs írástudás, élethosszig tartó tanulás, idegennyelv-tudás, a kutatás-fejlesztés aránya és teljesítménye - rendre a sereghajtók között szerepelünk, az ország periferizálódik az információstársadalom-térképen.
E-szignó mindenkinek
Az előző ciklusban viszonylag jelentős mennyiségű uniós forrás érkezett Magyarországra, mégsem idézett elő éles változásokat, nem alakított át intenzíven társadalmi folyamatokat. Most a kormányzat az új irányítási struktúra bevezetésével szeretné elérni, hogy a megvalósuló fejlesztések tényleg új pályára állítsák a hazai gazdaságot. Dr. Baja Ferencet, a Fejlesztéspolitikai Irányító Testület államreformprogramért felelős tagját az új intézményrendszerről és a közszolgáltatások területén tervezett fejlesztésekről kérdeztük.
Párbeszéd ötödször
A fejlett információs, illetve tudásalapú társadalom kiépítése érdekében immár ötödik alkalommal rendezte meg 2006. november 9-10-én a Piac és Profit az "E-Magyarország, e-kormányzat" című konferenciát.
Kevés a hiteles
Magyarországon sokáig csak egy szűk kört érintette a dokumentumok elektronikus hitelesítése: nagyvállalatok és kormányzati szervek használták, mert könnyen ellenőrizhető és költségtakarékos. 2008 júniusától azonban törvény teszi kötelezővé a cégbírósági ügyintézés elektronikus formáját, így idén közjegyzők és ügyvédek százai tértek át az új eljárásra. Ha majd az e-szignót használók ügyfelei is úgy érzik, hogy nem érdemes kimaradniuk mindebből, az talán kritikus tömeget jelenthet. Egyelőre azonban a lakosság elektronikus aláírás iránti vonzalma nem nő.
ITTK-jelentés: Az elektronikus közigazgatás
ÉVES JELENTÉS 2007
Készítette a BME-UNESCO Információs Társadalom és Trendkutató Központjának (ITTK) kutatócsoportja a BellResearch szakmai partnersége mellett:
Molnár Szilárd kutatásvezető, Borovitz Tamás, Csótó Mihály, Nyáry Mihály, Rab Árpád, Székely Levente
A fejlődés felgyorsításáért
Korszerű közigazgatás a területfejlesztés jegyében, az e-kormányzat és problémái, e-Magyarország, vagyis a hazai fejlett információs gazdaság és társadalom megteremtése, az ehhez szükséges és rendelkezésre álló fejlesztési források és az e téren kialakult uniós gyakorlat - mindez témája volt az E-Magyarország, e-kormányzat 2007 című konferenciának, amelyet november 15-16-án, ezúttal is Siófokon, immár hatodik alkalommal rendezett meg a Piac és Profit. A rendezvényen - amelyet viták, fórumok, dialógusok színesítettek - ismét találkozhattak egymással és ütköztethették véleményüket a kormányzat és az üzleti szféra képviselői, önkormányzati, térségi szakemberek, szakmai szövetségek és kamarák az együttműködés erősítése, a közös cél, a közös jövő érdekében.
A hatékonyság kulcsa
A közszolgáltatók, az állam vagy a vállalatok között nagyon kevés olyan interakció létezik, amely elektronikus úton ne lenne megvalósítható. A skandináv országokban például a közszolgáltatások közel nyolcvan százaléka elektronikusan zajlik, míg Magyarországon körülbelül húsz ügyet intézhetünk ily módon. Ez a szám azonban önmagában még nem sokat mond, hiszen az e-kormányzati fejlesztéseknek számos hozadéka lehet az állampolgárok és a vállalkozások számára akkor is, ha a szolgáltatások kifelé továbbra is a hagyományos módon jelennek meg.
A középmezőnyben vagyunk
A hazai e-kormányzat fejlődése nem a rendelkezésre álló technológián múlik, hiszen a magyarországi megoldásszállítók közül többnek is vanbak jelentős nemzetközi tapasztalatai e-téren. Az állam és az állampolgárok életét is kényelmesebbé és olcsóbbá tevő elektronikus szolgáltatások lehetőségének teljes körű kiaknázásától azonban még messze vagyunk. Az okokról Sőrés Tamást, a Microsoft közigazgatás üzletágfelelősét kérdeztük.
Az adás öröme
Új rovatot indítunk útjára, mely a divatos Corporate Social Responsibility, rövidítve: CSR, magyar szóhasználatban társadalmi felelősségvállalás címet viseli. Rovatunk és rovattámogatónk célja, hogy a már elterjedt fogalom mögött levő valódi tartalmat minél többen ismerjék meg. Szeretnénk, ha Magyarországon minél több cég, legyen az kicsi vagy nagy méretű, szívből, elkötelezettségből, belülről fakadó késztetésből vállalná fel a felelősséget szűkebb és tágabb környezetének a jólléte iránt.
A vállalatok lelkiismerete
Hazánkban még mindig nem eléggé egyértelmű a gazdasági szereplők többsége számára, hogy gyakorlati tevékenységük milyen összefüggésben van a föld élhetőségének megtartásával. Sokat kell beszélnünk tehát arról, összehangolható-e és hogyan a fenntartható fejlődés elmélete a vállalatok gyakorlati működésével. Akkor is, ha ez már nem szabad, hogy kérdés legyen. A cselekvések időszakában vagyunk.
Mindenáron haszon?
Az érintettek szempontjait figyelembe vevő üzletvezetési filozófia szerint a vállalatoknak nem kizárólagos célja a tulajdonosi haszonmaximálás. A természeti környezet, a fogyasztók, a munkavállalók és a helyi közösségek érdeke, érintettsége olyan mértékű a modern szervezetekkel kapcsolatban, amelynek megfelelni mára nem csak morális kötelezettség. Az alternatív kapitalistáknak nevezett cégek pár évtizede ennek a szemléletnek, a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának úttörőiként lettek sikeresek. Az elmúlt években ellentmondásos hírek érkeztek róluk.
Párhuzamos célok
A Holcim svájci központú, nemzetközi cég, a világ egyik vezető cementgyártója. Üzleti stratégiájának szerves része a társadalmi felelősségvállalás, így a gazdasági eredmények mellett, munkatársaira, közösségi kapcsolataira, alvállalkozóira, sőt még az otthonra vágyókra is nagy figyelmet fordít. Ez irányú munkájáról pedig számot ad az évente megjelenő Fenntarthatósági Jelentésében. A társadalmi felelősségvállalás alatt sokan sajnos még mindig a szponzorációt értik, a Holcimnál azonban ez a tevékenység jelenti a legkisebb részt.
Kötelezően ajánlott
A CSR a - közhiedelemmel ellentétben - arról szól, hogy mit tehet egy vállalkozás, és nem pedig arról, hogy mit kell tennie. Vagyis a CSR jelenleg semmilyen szinten nem szabályozott az Európai Unióban, és nem kötelező, "csupán" egy ajánlási rendszer. A CSR-ajánlások elfogadása azonban valamennyi vállalat számára hasznos lehet, de a kis- és középvállalkozások sok esetben még a nagyvállalatoknál ügyesebben, kreatívabban is képesek kihasználni a belőle származó piaci lehetőségeket, előnyöket.
Jó példával
Végre valami, amire nem kellett (nagyon) sokat várni, hogy a fejlett országokból meghonosodjon Magyarországon. 2006-ban már egyre több szervezet hívta fel a figyelmet rá, egyre több kisebb vállalkozás követi a nagyvállalatok és a multik példáját, hogy megmutassa, a maga működésén kívül is érez felelősséget környezete és a társadalom iránt. Cikkünkben csokorba szedtük az elmúlt néhány hónap hazai CSR-megnyilvánulásait.
Az etika versenyelőnye
Nyugat-Európában, különösen Angliában a vállalatok szinte versenybe kezdtek a társadalmi felelősségvállalás gyakorlásában és annak megjelenítésében. Etikus termékekkel, a fogyasztók érdekeinek figyelembevételével egészségre, környezetre figyeléssel versengenek egymással. A jövő marketingeszközévé válik az etikus üzleti magatartásmód?
Magyarország új példaképei
A Pannon Példakép Alapítvány idén másodszor adta át a több száz jelölt közül a kuratórium által kiválasztott három legkiválóbbnak a Példakép Díjakat s a velük járó egy-egy millió forintot. A díjazottak: Fabényi Réka, a Csalogány utcai speciális iskola zenepedagógusa, Palkovics Rozália, a Salva Vita Alapítvány programvezetője és Pénzes Ottó, a Mátészalkai Művészetbarát Egyesület titkára.
AEGON Művészeti Díj
Az AEGON Magyarország Zrt. immáron tizenöt éve támogatja a hazai kulturális életet. Ennek legfrissebb eredménye, hogy a cég vezetői úgy határoztak: jelentős összegű kortárs művészeti díjat alapítanak, amellyel elsősorban a hazai művészeti élet kiválóságait szeretnék elismerni. A díjat élő magyar író kaphatja az előző évben napvilágot látott, kiemelkedő magyar szépirodalmi teljesítményéért. Az AEGON Művészeti Díjat első alkalommal Spiró György vehette át Fogság című művéért dr. Kepecs Gábortól, a díj alapítójától.
A jó szagú pénz
A pénzpiacokon ma már jól megfigyelhető trend, hogy a befektetők megnézik, milyen vállalatok részvényeibe teszik a pénzüket, foglalkoztatja őket, hogy azt milyen formában, milyen célra fordítják, és mennyire kezelik társadalmi-környezeti körültekintéssel. Egy másik irány szerint a befektetők, pénzügyi alapok egyenesen keresik a fenntartható fejlődés elveit követő projekteket, fejlesztéseket, s azokra jó szívvel csoportosítanak át pénzeket.
Jövő nélkül?
A budapesti augusztus 20-ai tűzijáték alatt bekövetkezett katasztrófa, öt ember halála, több száz sebesült szenvedései, a természet súlyos megrongálódása talán sokunkat ráébreszt arra, hogy azonnal foglalkoznunk kell, mégpedig kormányzati szinten a klímaváltozás hatásaira való felkészüléssel. Lapunk júliusi számában interjút készítettünk Láng István professzorral, a VAHAVA-program vezetőjével. Legfontosabb mondanivalója az volt, hogy sürgetően nemzeti éghajlat-változási stratégiára van szükség. Nem elég az egyre növekvő számban és egyre erősebb intenzitással ránk törő katasztrófákat elhárítani. Fel kell készülni hosszú távon egy más életfeltételű létezésre mindannyiunknak. A cikkben igyekszünk összefoglalni a VAHAVA-projekt javaslatait az ezzel kapcsolatos tennivalókról. A projektből csak idézeteket veszünk ki, számos más területet érintő megállapítását e kereteken belül nem tudjuk közreadni.
Tiszta palackból
Van arra példa, hogy egy veszélyes üzemnek számító munkahelyen jól érezzék magukat a munkatársak, és 250 dolgozó közül évente csupán 6-7 százalék hagyja el a azt - nagyrészt nem más állás, hanem a nyugdíj miatt. A gázokat és gázkeverékeket gyártó Messer Hungarogáz minden dolgozója vallja, hogy nitrogénnel és oxigénnel az élet minden területén környezetbarát, egészséges megoldások születhetnek. Az üzem szomszédságában lakóparkok épülnek, és a város külterületéről gyakran látogatnak állatok a cég hathektáros újpesti telephelyére, ami tökéletesen jellemzi a békés és csendes környezetet.
Középpontban az ember
Mai rohanó világunkban nagy szükség van arra, hogy legyenek olyan felelős szereplők, akik időről időre átgondoltan, a tényleges igényekre választ adva segítik egy-egy közösség életét. Az Ernst & Young vezetősége szerint egy olyan multinacionális vállalat számára, amelynek elegendő emberi és pénzügyi forrás áll rendelkezésére ahhoz, hogy javítson a társadalom helyzetén, ez nemcsak lehetőség, de egyben kötelesség is.
Összeomlás vagy áttörés
Utópia vagy reális lehetőség, amit kínál az emberiség számára László Ervin. Szerinte ugyanis két út áll előttünk. Az egyik út felvázolásával az összeomlás forgatókönyvét adja közre Káoszpont című, nemrég megjelent könyvében. A másik út is választható szerinte: az áttörés. Az áttörés forgatókönyvét olvasva merül fel minden olvasóban: képes lesz-e az emberiség áttérni egy másik gondolkodásra, meghaladni reflexeit, önzőségét, fogyasztási szokásait, s felelős gondolkodással megváltoztatni a katasztrófa forgatókönyvét? Az emberiség jövője szempontjából most ez a legfontosabb kérdés.
Tiszta vizet!
Két és fél millió magyar ivóvize közegészségügyi szempontból nem hagy kívánnivalót maga után, ám egy-egy minőségi paramétert tekintve nem felel meg az EU-s elvárásoknak. Közel egymillióan vannak, akik pedig bár megtehetnék, nem kötik be a csatornahálózatba ingatlanjukat. Az idei év célja, hogy Magyarország megismerje az Európai Unió által előírt, a "természeteshez közeli" vízminőség eléréséhez szükséges feladatokat. Az Új Magyarország fejlesztési terv is kiemelten kezeli a környezetvédelmet, ám vizeink minőségének javítása elsősorban környezettudatos állampolgárok és vállalkozások tevékenységén múlik.
A beszélgető vállalat
A vállalatok társadalmi felelősségvállalásának egyik sarkalatos pontja, hogy hogyan ismerik fel, és kezelik a környezetükben levő érintett csoportok igényeit, érdekeit, miként javítják az érintett csoportokkal való viszonyukat, és járulnak hozzá az őket érintő társadalmi problémák közös megoldásához. Ideális esetben az érintettekkel folytatott párbeszéd eredményeképpen létrejön egy dinamikus egyensúly köztük és az érintett csoportok között, miután kölcsönösen felismerik egymás céljait, érdekeit, és megkeresik a konfliktusmegoldás, az együttműködés, a partnerség és a közös fejlődés lehetőségeit. Cikkünkben bemutatjuk a társadalmi párbeszéd folyamatát és azt, hogy Magyarországon ez hogyan jelenik meg.
Dialógus a felelősségről
A fenntartható fejlődésről és az üzleti etikáról beszélgetett az Üzleti Etikai Díj átadása előtt Láng István akadémikus, a VAHAVA projekt vezetője, Demcsák Mária, a Piac és Profit magazin főszerkesztője és Mosonyi György, a Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatója. Ruzsa Ágota, a SOL Intézet igazgatója vezette a dialógust.
Együtt a környezetért!
Az Európai Unió egyik legfontosabb célkitűzése a fenntartható fejlődés megvalósításának támogatása, ami egyaránt jelenti a gazdaság fejlesztését, a környezet fokozott védelmét és a társadalmi értékek megbecsülését. Ez alapján kiemelt szerep jut a természeti erőforrások megőrzésének, a nyersanyagok hatékony felhasználásnak és a keletkező hulladékmennyiség csökkentésének. Következésképpen a megújuló energiaforrások arányának növelése és az újrahasznosítás gyakorlata minden gazdasági és társadalmi szereplő alapvető feladatai közé tartozik.
Belső indíttatásból
A társadalmi felelősségvállalást mint egy cég működésének fontos elvét a külföldi tulajdonú hazai vállalatok vezették be a honi közgondolkodásba, nem véletlenül: az anyacégek országaiban e magatartásnak már jó ideje kötelező erejű szabályai is vannak. A most 25. születésnapját ünneplő sikeres magyar vállalkozás, az Erős Kft. társadalmi felelősségvállalása azonban nem üzleti szabályzatok és előírások következménye. Nem új keletű magatartása a cégnek, nem a divatból fakad, hanem a tulajdonosok sokéves gyakorlatából, üzleti és emberi moráljából táplálkozik.
Legfőbb érték az ember
2006-ban Magyarország legjobb munkahelye a kis és középvállalati kategóriában a 109 főt foglalkoztató, idén mindössze 5-7 százalékos fluktuációt regisztráló Mapei Kft. lett a Hewitt Humán Tanácsadó Kft. a legjobb munkahelyet kereső felmérésének az eredménye alapján.
CSR-panoráma
Egyre több szó esik a CSR-ről, vagyis a vállalatok társadalmi felelősségvállalásáról, de arról már kevesebb, hogy az egyes országok és benne maguk az érintettek és a civil szereplők általában hogyan kezelik a kérdést. Egy cég CSR-attitűdje ugyanakkor nagyban függ attól, hogy egy adott országban milyen a kérdés támogatottsága, intézményesülése, szabályozottsága, hogyan viszonyulnak a civil szervezetek a vállalatokhoz, és egyáltalán: hogyan élnek, gondolkodnak az országban az emberek.
Michelin: Biztonságot ad
Az étteremkalauzáról és útvonaltervezőjéről is híres francia abroncsgyártó, a Michelin tíz éve van jelen Magyarországon. A világ egyik vezető márkájaként ismert világcég az elmúlt években társadalmi felelősségvállalásban is az élen járt. Játszóterek és iskolák, balesetmentes közlekedés, a gyermekek védelme és a kisvállalkozások támogatása is az a terület, ahol megmutatatta, hogy egy felelős vállalkozás nem működhet anélkül, hogy segítse szűkebb és tágabb környezetét egyaránt.
Világunk fennmaradásáért
"Cégek a fenntartható világért 2007" címmel folytatta tavaly megkezdett konferenciasorozatát a Piac és Profit üzleti magazin. "Folytatjuk, mert folytatnunk kell. Tavaly ugyanitt még arról beszélgettünk, hogyan alakulhat át az emberek gondolkodásmódja egy globális szemléletben, a Föld és az ember organikus együttélésének a szükségét felismerve, hogy Földünk élhető maradjon nem csak a most élők számára. Ma már a sürgős cselekvésről kell beszélnünk. A klímaváltozás ugyanis már a Föld összes lakója számára tettekkel bizonyította egyértelműen: nagyon nagy a baj. Talán sokkal gyorsabban, drasztikusabban romlanak a folyamatok, mint amit lineáris előrejelzéseink mutatnak" - mondta bevezető beszédében Demcsák Mária, a magazin főszerkesztője.
Holcim: Pályázatok a fenntarthatóságért
Két hónappal ezelőtt, magazinunk áprilisi számában (18. oldal) már írtunk a svájci eredetű, közel egy évszázados történetet maga mögött tudó Holcim, a világ egyik vezető cement-, kavics- és betongyártója társadalmi szerepvállalásának filozófiájáról. Az azóta eltelt időszak sem zajlott esemény nélkül a vállalat életében: átadták a Holcim Hungária Otthon Alapítvány idei díjait, térségfejlesztési konferenciát szerveztek Nyergesújfalun, és konferenciát tartottak a fenntartható építészet bemutatása céljából.
Budapest Bank: Támogatás önkéntesekkel
A Budapest Bank - A GE Money Bank tagja a fenntartható fejlődés érdekében, tevékenységét a gazdaság, a társadalom és a környezet érdekeit szem előtt tartva végzi. Felismerte, hogy a szemléletváltás szükségessége és a pozitív példa nagy hatással van mindannyiunk környezetére, így amellett, hogy számos magyarországi alapítvány létrehozásában és támogatásában működik közre, munkatársai segítségével előremutató munkát végez a rászorultak érdekében.
Ébredj, felelősség!
Éppen hogy megszáradt a tinta környezetvédelmi és vízügyi miniszteri kinevezésén, Fodor Gábor a németországi szemétügy és a Rába-szennyezés azonnali, sürgős megoldásán túl társadalmi egyeztetésre bocsátotta a Nemzeti Éghajlat-változási Stratégiát. A politikus miniszter elkötelezettsége a jövőnket egyértelműen befolyásoló klímaváltozási stratégia elfogadtatásában, majd a cselekvésben reményt adhat arra, hogy kormányzati szinten is elindul, mégpedig időben a felkészülés.
Kötelező olvasmány
Megelőzés, mérséklés, felkészülés. Ezek a Nemzeti Éghajlat-változási Stratégia vissza-visszatérő kulcsszavai. A dokumentum mindjárt a bevezetőben leszögezi: "A globális éghajlatváltozást előidéző üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése, valamint a változás várható hatásaira való hazai felkészülés, megelőzés, a várható károk csökkentése a társadalom kiemelt jelentőségű közös érdeke és feladata. Az éghajlatnak az emberiség által előidézett megváltozása napjaink egyik legjelentősebb globális kihívásává vált. Mind a gazdasági és politikai döntéshozók körében, mind a környezetért aggódó közvélemény számára egyre nyilvánvalóbb, hogy - az átlaghőmérséklet emelkedésével, a természeti katasztrófákkal, aszállyal és árvizekkel járó - éghajlatváltozás a minket körülvevő természetet, társadalmunkat és a nemzetgazdaságokat fenyegető súlyos veszély. Ezért minél inkább erősíteni kell mind a döntéshozókban, mind társadalom valamennyi rétegében, hogy jelentős lépéseket kell tenni ellene."
Holcim: A tudatos felelősségvállaló
A svájci eredetű, közel egy évszázados múltra visszatekintő Holcim a világ vezető cement-, kavics- és betongyártó vállalatainak egyike. Az építőanyag-világpiac egyik legerősebb szereplőjeként számon tartott cég életében a társadalmi felelősségvállalás komoly, sokéves múltra visszatekintő, tudatos alapelvekre épülő folyamat, amelynek lényegi eleme az előrelátás.
A legnagyobb hazai környezetgazdálkodó
A Fővárosi Csatornázási Művek szennyvíz-elvezetési alapfeladatával a főváros épített környezetét, a szennyvíztisztítással pedig tágabb környezetét, az élő vizet védi. Mára viszont levegőtisztaság-védelemmel, hulladékgazdálkodással, sőt bioenergia előállításával is foglalkozik.
Malév: Felhők fölött
Ma a légi közlekedéshez azon túl, hogy mindenki elismeri kényelmét és gyorsaságát, számos előítélet is társul: luxus, hangos és környezetkárosító. Pedig kevés olyan iparág van a világon, amely ilyen gyorsan és ilyen hatékonyan reagált volna a klímaváltozás problémájára, holott a légi közlekedés a világ összes szén-dioxid-kibocsátásának mindössze két százalékát adja. Ebből az európai fuvarozókra alig fél százalék jut.
Túl a profitérdekeken
A felesleges (energia)fogyasztás visszafogása, a munkatársak autóhasználatának észszerű csökkentése, mind több újrahasznosított anyag használata, kevesebb papír az irodában - példák, mindennapi lehetőségek a társadalmi felelősségvállalás terén. A felismerés, hogy a profittermelés, a munkaerő alkalmazása vagy az adófizetés mellett mást is tehet egy vállalat a szűkebb és tágabb környezetéért, a fenntartható fejlődésért, általános szemléletté vált, mérettől és iparágtól függetlenül. A multinacionális cégek mellett a kisebb vállalatok is beálltak a sorba.
Futballakadémiai sikerek
Németh Krisztián és Simon András személyében két fiatalember szerződhetett a Liverpool labdarúgó csapatához, illetve a brit klub megállapodást kötött a Sándor Károly Futballakadémiáról is, hogy az Agárdon hat éve elindított intézményt közösen működteti az MTK-val. Talán nem alaptalan a felvetés: üzleti értelemben nem kifejezetten sikerorientált társadalmunkban nem lehet organikus fejlődésnek az eredménye a nemzetközi elismerést szerző akadémia, inkább szigetszerű képződmény a főleg Várszegi Gábor nevéhez kötődő tehetséggondozó iskola.
Aegon: Az élhető világért
A magyarországi kultúrát másfél évtizede támogató AEGON Magyarország Zrt. tavaly jelentős összegű kortárs művészeti díjat alapított azzal a céllal, hogy elismerje a hazai művészeti ágak kiválóságait, s ezzel felhívja rájuk a figyelmet. A biztosítótársaság CSR tevékenysége azonban nem csupán ebből áll: a társadalom iránti felelősségérzet áthatja a vállalat egész működését. Legújabb termékük például, az AEGON Climate Change Alap kizárólag a világ fenntartható fejlődését szolgáló cégek részvényeiből, illetve ilyen értékpapírokat összegyűjtő alapokból áll.
Zöldre festve
Egyre népszerűbb a környezettudatos magatartás a vállalatok körében. Sokszor azonban egyszerűbb zöldre festeni egy vállalatot, azaz mindenféle marketingtrükkel elhitetni a fogyasztókkal, hogy odafigyel a környezetére, mint valóban megfelelni az elvárásoknak. A szabványok, kötelezettségek, szokások betartása már járható út. De mélyen átitatott, elkötelezett környezettudatossággal még kevesek rendelkeznek. Habár számuk fokozatosan növekszik.
Electrolux: Több mint nyereséges vállalat
Lehetséges, hogy egy vállalat sikeres az üzleti versenyben, s ugyanakkor jó dolgokat is előmozdít abban a társadalomban, ahol működik? A háztartási gépek és professzionális berendezések gyártásában világelső, évente 150 országban több mint 40 millió terméket értékesítő Electrolux megbízásából készített független tanulmány szerint mindez lehetséges és megvalósítható, s az Electroluxnak sikerült is.
Hasznos felelősség
Ma már a reklámok üzeneteként is egyre inkább előtérbe kerül az adott terméknek a környezetre, illetve a fogyasztóra gyakorolt hatása. Braun Róberttel, a Braun & Partners Network ügyvezetőjével, a Corvinus Egyetem docensével arról beszélgettünk, hogy milyen kapcsolódási pontok vannak a társadalmi felelősségvállalás, a marketing és a márkaépítés között, és hogy hol húzódik a CSR határa.
Vodafone: Felelősség minden szinten
A világ egyik legnagyobb, kétszázmillió ügyféllel rendelkező mobilszolgáltatójaként a Vodafone hosszú évek óta figyel működése és szolgáltatásai környezetre és társadalomra gyakorolt hatásainak kezelésére. A társadalmi felelősségvállalás vodafone-os megközelítésben CR, Corporate Responsibility, azaz vállalati felelősségvállalást jelent, amely központi helyet foglal el a multinacionális cégnél: önálló koordináló szervezet segíti és felügyeli a napi szintű kezelését.
Számalk: Elismerések az informatikai minőségi oktatásnak
Sikeresen folytatja elhivatott útját a SZÁMALK Zrt., hogy a hazai és nemzetközi munkaerőpiacon egyaránt elismert oktatást nyújtson az informatika területén. A minőségi távoktatással eléri azt a célt, hogy egy képzett informatikai társadalom felépítésében aktívan és fejlesztően közreműködjön. Nemzetközileg is elismert oktatóprogramjai új lehetőséget teremtenek a számítástechnika mind szélesebb körben való megismertetéséhez, az általános iskolától az idős korig.
Wienerberger-pályázatok a köz érdekében
A Wienerberger 2007-ben nyolcadik alkalommal hirdeti meg gyermekintézmények és műemlékek felújítását, átépítését támogató Jövővár Pályázatát, és második alkalommal a közterek megszépülését szolgáló, önkormányzatok számára életre hívott Terca Jövőtér Pályázatát. A Jövővár Pályázaton több mint 50 millió forint értékű építőanyagra és készpénzre lehet pályázni, míg a Terca Jövőtér Pályázaton 2000 négyzetméter Terca térburkolat találhat ismét gazdára.
Auchan: Összefogás a környezetért
Az Auchan Magyarország Kft. a működésének első percétől tudatos társadalmi felelősségvállalásra törekszik. Ennek szellemében mint a társadalmi környezetével jól együttműködő vállalat, megállapodást kötött a XVIII. kerületi és a Fővárosi Önkormányzattal a "pakura tavak" néven elhíresült, Budapest egyik legnagyobb környezetszennyezéseként nyilvántartott terület kármentesítéséről.