Költségcsökkentés cikkek
Így is csökkenthetik költségeiket a vállalatok
A jelenlegi gazdasági recesszió idején minden vállalatnak jobban oda kell figyelnie a költségeire, és ez alól nem kivétel a munkaerő-költség sem.
Céges költségek: így spórolnak milliókat a vállalatok
Nem az a kérdés, tud-e egy vállalat költséget megtakarítani, hanem hogy 10 százalékot vagy akár 50 százalékot.
Az energiaköltségek kompenzálását kérik az építőipari cégek is
A kis- és közepes vállalkozások számára meghirdetett energiaköltség-kompenzáció kiszélesítését javasolja a Magyar Építőanyag és Építési Termék Szövetség (MEÁSZ).
A pénzügyi hatékonysághoz most költségcsökkentésen keresztül vezethet a bankok útja
A költséghatékonysági kérdések ismét a bankok napirendjének vezető helyén állnak, ahol sok múlik a jó helyzetértékelésen, a konkrét lépéseken és a vezetők elkötelezettségén. Ennek apropóján a KPMG nemrégiben a világ top bankjainak 200 felsővezetőjét kérdezte meg a múlt és a jelen költségcsökkentési stratégiáiról, hogy első kézből kaphassunk ismereteket a választott taktikákról és prioritásokról.
Hogyan tudják meghúzni a cégek a nadrágszíjat a járvány alatt?
Ebben a koronavírusos időszakban szinte minden iparág szembesül az egzisztenciális kihívással: úgy kellene csökkenteni drasztikusan költségeit, hogy a világjárvány fordulópontja után elegendő forrás álljon majd rendelkezésre a növekedés gyors visszaállításához. A Roland Berger „Költségkompresszió” című tanulmánya segítségével a vállalatok gyorsan, akár 30 százalékkal csökkenthetik költségeiket úgy, hogy a létfontosságú erőforrások érintetlenek maradjanak, ha a gazdaság újra élénkülni kezd.
Mi az a skontó, és hogyan működik a gyakorlatban?
A skontó lényegében egy fizetési határidőn belüli – például 60 nap helyett 7 napon belüli számlakifizetés esetén – ellenérték-megtérítés okán adott kedvezmény, melynek célja, hogy a partner a számláit korábban fizesse ki, javítva ezzel az értékesítő cash-flow pozícióját.
EVA-alany választhat-e ingatlan-bérbeadásra áfakötelezettséget?
Az ingatlan-bérbeadás egyre népszerűbb forma, de az adózási technikákban lehetnek bökkenők, mint a fenti kérdés is mutatja, amire a választ kerestük az Írisz Office adótervezőivel.
Minden magyar cégnél legalább egy ember munkáját elvégezhetné egy robot
A magyar cégek döntő többségénél legalább egy olyan ember dolgozik, akinek a munkája automatizációval kiváltható lenne – derült ki az MKIK GVI felméréséből. Főként az adminisztrációból, vagy rutinszerű fizikai munkákból fakadó feladatokat tekintik automatizálhatónak a vállalatok.
Hogyan csökkenthetjük lemaradásunkat az európai innovációban?
Számos cég végez úgy kutatás-fejlesztést, sokan úgy, hogy nem is tudnak róla. Így a K+F tevékenység jelentős mértékű hatékonyságvesztés és költségnövekedés mellett zajlik, ráadásul adókedvezménytől is eleshetnek.
Cégautólízing-változás: milliókat spórolhat
A cégautókkal rendelkező társaságok jó részét érinti a januárban életbe lépett új szabály, amely szerint már útnyilvántartás vezetése nélkül levonható a személygépkocsi bérleti díja áfájának 50 százaléka. Ez a lehetőség elsőre ugyan jól hangzik, de a módosítás miatt a túl elfoglalt cégvezetők jókora összegtől eshetnek el, hiszen útnyilvántartással továbbra is akár a teljes áfát vissza lehet igényelni.
Vámkezelés és exportfuvarozás adómentességének feltétele
Újabb fontos változásra hívják fel a figyelmet az Írisz Office adótervezői, mely minden céget érint, amely termékexporttal vagy vámeljárással kapcsolatban nyújt vagy igénybe vesz bármilyen szolgáltatást.
Ha jön az ellenőr: nyugdíjas foglalkoztatott jogviszonyának igazolása
Jelentős változások a nyugdíjasok foglalkoztatásával kapcsolatban: 2019. január 1-től a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó nyugdíjasok nem biztosítottak – hívta fel a figyelmet szakértő partnerünk.
Kedvező változás a képzési támogatások szabályaiban
A Nemzeti Foglalkoztatási Alapból 50 új munkahely létrehozása esetén vissza nem térítendő támogatás igényelhető a vállalatnál zajló külső és belső képzések finanszírozására.
Kata egyre népszerűbb
Már 315 ezernél is több vállalkozó választotta a katát, Magyarország legegyszerűbb és legnépszerűbb adózási formáját. A kisvállalkozók az eddigi kedvezmények mellett újabb köztehercsökkentéssel is számolhatnak az idén.
Lehetséges az útnyilvántartás nélküli áfalevonás?
Az útnyilvántartás célja hogy el tudjuk különíteni a magáncélú és a céges használatot egymástól, mert a tőkerész, illetve a bérleti díj áfája csak a céges használat arányában vonható le. Legalábbis eddig ez volt a helyzet – figyelmeztetnek az Írisz Office adótervezői.
Tizenkét fontos változás a társasági adóban
Folytatjuk a 2019-es adóváltozásokat bemutató sorozatunkat. Érdemes ügyelnie a következő cikkre a vállalkozásoknak, mert fontos újdonságok vannak a társasági adózásban és az itt igénybe vehető adókedvezmények területén – emelték ki az Írisz Office adótervezői.
Cafeteria 2019, illetve ami maradt belőle
Most induló sorozatunkban sorra vesszük a 2019. január elsejétől érvényes adójogszabály-változásokat szakértőnk, az Írisz Office adótervezői segítségével. Az első részben a cafeteriarendszert vesszük szemügyre – illetve ami maradt belőle.
Vannak lehetőségek az adózásban, ha valaki gondolkozik
A gazdálkodók törvényes lehetősége és alapvető érdeke, hogy legális, a jogszabályoknak megfelelő keretek között a lehető legalacsonyabb mértékű adót fizessék. A cél azonban nem lehet az adóelkerülés, minden lépésnek valós gazdasági tartalommal kell rendelkeznie.
Így kezelhetjük az adatdömpinget
Egyre nagyobb költségeket emészt fel a vállalatoknál a szüntelenül növekvő adatmennyiség tárolása. Az IT-szakemberek oldaláról pedig a bővülő tárolási rendszerek kezelése egyre több figyelmet és időt követel. A SUSE szakértői szerint a szoftveresen vezérelt tárolási rendszerek segíthetik a szervezeteket abban, hogy minden téren megfelelően tudják kezelni az adatdömping hatásait.
Öt fontos tanulság minden kkv-vezetőnek
Az egyszerűen nem mehet tovább, hogy a munkatársak a cégnél mindent kockás füzetekben vezetnek, és ha bárki elmegy szabadságra, akkor az ügyei teljesen leállnak – hívta fel a figyelmet Szalai Gergely, a Resultator Kft. egyik alapítója.
Mikor kell áfát fizetni a személyautó értékesítésekor?
Amennyiben a vállalkozás értékesíteni szeretné az általa használt, a vállalkozás nyilvántartásaiban tárgyi eszközként szereplő személygépjárművét, úgy áfa tekintetében két eset lehetséges – figyelmeztetnek az Írísz Office adótervezői.
Call center: lehet olcsóbban is
Egy telefonhívás kezelésének költsége egy hagyományos call centerben átlagosan 390 és 690 Ft között mozog, ugyanakkor az automatizált hívások ennek töredékébe, 25-50 Ft-ba kerülnek – derül ki az Arenim Technologies piaci szereplők bevonásával végzett számításából. A hagyományos call centerekben kezelt hívások ráadásul folyamatosan drágulni fognak a jövőben, amit a jelentős munkaerőhiány következtében növekvő toborzási és bérköltségek magyaráznak.
Újraosztják a lapokat
A magyar vállalatok lehetőségeiről a digitális forradalom, az Ipar 4.0 fontosságáról, beszélgettünk Vityi Péterrel, az IVSZ – Szövetség a digitális gazdaságért (IVSZ) alelnökével. Exponenciális sebességgel zajlik körülöttünk a digitális evolúció, és éppúgy megjósolhatatlan, hogy milyen irányba tartunk, mint ahogy húsz évvel ezelőtt a mai mindennapos eszközeinket is elképzelhetetlennek tartottuk.
Ki után járhat bérköltség támogatás?
Annak a vállalkozásnak, amely új munkavállalóval szeretné bővíteni a foglalkoztatottak létszámát, a támogatás hónapokig finanszírozást biztosíthat a munkavállaló után fizetendő adó- és járulékköltségek tekintetében. Ennek a szabályait mutatják most be egyetlen percben az Írisz Office adótervezői.
Megabeszerzés: az Apple és három másik cég együtt veszi a zöldáramot
A világvállalatok zömében 20 megawattnál nagyobb kapacitású árambeszerzési ügyleteket kötnek a megújuló energiás szolgáltatókkal. De mi van a többiekkel? Öt megawatt alatt nem nagyon mozdulnak meg a nemzetközi cégek. A kisebb léptékű áramigények zöld módon történő fedezésére több piaci szereplő fogott össze egy új szerződésben, ami modellértékű lehet a kisebb cégek számára.
Folyamatban gondolkodni – szükséges vagy opcionális?
Szakértőnk korábbi cikkeiben röviden bemutattuk az üzleti folyamatokat, illetve néhány lehetséges alkalmazásukat. Most arra is rávilágítunk, hogy miért szükséges és hasznos, ha cégünk működését üzleti folyamatok mentén gondolkodva szervezzük, és e szemléletet az egész szervezetben elterjesztjük.
Vége a fuvarlevélnek, itt is jön az e-aláírás és az okostelefon
Fuvarlevél helyett okostelefont vagy e-aláíró táblagépet is kaphatnak a sofőrök az adminisztrációhoz, így véget érhet a sok papírmunka, ami rengeteg időt vesz el a sofőröktől, és bonyolult, költséges feladat.
Üzleti folyamatok: ott vannak minden vállalkozásban
Előző, üzleti folyamatokról és hatékonyságról szóló cikkünk olvasása után - illetve ideális esetben akár anélkül is, - joggal merülhet fel a kérdés: az én cégemben is vannak üzleti folyamatok? Mik ezek, és hogyan tudom kezelni őket? Szakértőink segítségével sorra vesszük, milyen üzleti folyamatok fordulnak elő minden vállalkozásban és lássunk néhány ötletet arra, hogy hogyan azonosítsuk értelmezzük ezeket!
Adóváltozások: kibújik a szög a zsákból
Bár a legtöbben a cafeteria megnyirbálásáról hallottak a nyári adótörvények kapcsán, az új adócsomagban számos olyan módosítás tervezete található, amely az adózói bázis szélesítése és az adóbehajtás egyszerűsítése felé mutat. Olcsóbbá ugyanakkor inkább csak az állam számára válik az adózás – hívta fel a figyelmet az új adótörvényeket elemezve Radnai Károly, az OrienTax Adótanácsadó Zrt. partnere.
Miért termel többet egy német cég, mint egy magyar?
Nemcsak az értékesítés, vagy a marketing területén tehetünk azért, hogy cégünk felvegye a versenyt a konkurenciával, az üzleti folyamatainkat, a vállalat működését is átláthatóbbá, költséghatékonyabbá kell tennünk. Most induló cikksorozatunkban szakértőink ehhez adnak tanácsokat.
Üzleti út: legyen gyors, olcsó és egyszerű
Mindenki spórolna rajta legszívesebben, de kevesen adják ki a kezük közül. Az üzleti utazások szervezése sokszor hálátlan feladat egy cégen belül, hiszen a foglalások és igények koordinálása sok adminisztrációval és egyeztetéssel jár. Ennek ellenére a cégek fele dolgozik csak utazásszervező cégekkel, pedig sokan szeretnének minél gyorsabban és költséghatékonyabban foglalni utakat - derült ki a Weco-Travel online felméréséből.
Nem állás kell, hanem munka – Jönnek a haknimelósok
„Haknizni” korábban csak a szórakoztatóiparban dolgozók jártak, így magyarul meglehetősen furcsán hangzik, ráadásul némi pejoratív felhanggal is bír a kifejezés. Mégis úgy tűnik, meg kell barátkoznunk vele. Így nevezi ugyanis többek között az OECD és az amerikai szaksajtó a szabadúszókra épülő gazdaságot. Vagyis azt, amikor a szakemberek egyre jelentősebb része nem akar állást. Munkát akar.
Itt vannak az új szabályok a SZÉP Kártyákra
Április 20-án megjelent a Széchenyi Pihenő Kártya működését szabályozó új Kormányrendelet, mely a kihirdetését követő 30. napon – azaz a napokban - hatályba is lép. Fata László cafeteriaszakértő segítségével értelmezzük a legfontosabb változásokat és hogy mire érdemes ügyelnie a munkaadóknak.
Gazdálkodók, figyelem! Már csak e hónapban lehet növénybiztosítást kötni
Fontos határidő közeleg a gazdálkodók számára, ugyanis már csak május 31-ig lehet növénybiztosítást kötni a 2018-as évre. A biztosítással még nem rendelkező termelőknek javasoljuk, hogy keressék fel a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara biztosítási szolgáltatásában részt vevő területileg illetékes munkatársát, aki segít a megfelelő kamarai biztosítási konstrukció megtalálásában.
Ne fizessünk több adót, mint kell
Az eddigiektől eltérően már nem feltétlen éri meg a cégeknek a minimumadó befizetése – áll a MAZARS legfrissebb elemzésében. Ennek oka, hogy míg korábban az adómentesség kérvényezése komoly fenyegetettséget jelentett, az idei évtől ez már nem így van. Noha a mentesüléshez szükséges nyilatkozat továbbra sem egyszerű, érdemes elgondolkodni rajta minimális nyereséggel vagy veszteséggel működő cégek esetében.
A felhők között – adóoptimalizálás online szolgáltatásokban
A digitális gazdaságban érdekelt vállalkozásoknak valós üzleti kockázatot jelent, a bizonytalan – és gyakran változó szabályozási környezet. Vannak azonban olyan országok, ahol a szabályozás kifejezetten támogatja az online vállalkozások helyben történő bejegyzését és működtetését. Szakértőnk segítségével bemutatunk néhány figyelemreméltó lehetőséget.
Útdíjmentességet kaphatnak az elektromos kamionok
A német közlekedési miniszter, Andreas Scheuer az elektromos teherautók mentesítését javasolja az úthasználati díj megfizetése alól a jövő év elejétől a német Süddeutsche Zeitung csütörtöki beszámolója szerint.
Lenne még munkahely a nyugdíjasoknak is
A tavalyi bevezetés óta 114 szövetkezet alakult, amelyek összesen 3–5 milliárd forintos szerződésállománnyal rendelkeznek. Azonban van még tartalék a rendszerben: mintegy ezerre becsülik azon cégek számát, amelyeknek jól jönne a szépkorú munkaerő.
Nem hatékony az ellátási lánc a vállalatok többségénél
A vállalkozások fele úgy gondolja, hogy az ellátásilánc-stratégiájuk már elévült és nem igazodik a jövő üzleti igényeihez, pedig az ellátási lánc fejlesztésére szánt megfelelő befektetések már 2-4 év alatt is megtérülhetnek, 15-25 százalékos haszonnal – olvasható a Roland Berger Ellátásilánc-tervezés 4.0 című tanulmányában.
Bővült a szabad vállalkozási zónák listája
Februárban megjelent a szabad vállalkozási zónának kijelölt települések frissített listája. A kijelölés 2020. december 31-ig érvényes, a listán lévő településeken eddig az időpontig bizonyosan érvényesíthetik a kijelölt adókedvezményeket az ezeken a településeken működő társaságok.
Nem sci-fi: madárijesztő helyett lézerkerítés
Új eszköz jelenthet megoldást a termelőknek és a vállalkozásoknak, akiknek eddig nem állt rendelkezésére hatékony és humánus módszer a madarak távoltartására. Mezőgazdasági területeken a kár egyes helyeken elérheti a termés 30-40 százalékát. Más területeken az okozott kár és a szennyeződések megszüntetése akár milliós nagyságrendű is lehet. A jövőben egyre több helyen „lézerkerítés” kergeti el a szárnyas betolakodókat.
Jó hírt kapnak a kivások a NAV-tól
Az év végéig több mint 6 ezer kivás vállalkozás kap személyes tájékoztatást a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV). A levelekben a 2017-es elszámoló bevallásban érvényesíthető egyszeri kedvezményről és a számítás levezetéséről olvashatnak a gazdálkodók. A kivában idén életbe lépett törvényi változásokkal egyszerűsödött az adóalap meghatározása, így egyre többeknek megéri áttérni a kiva szerinti adózásra.
Mennyibe kerül a fizetésem a cégnek?
A 2017-ben már csökkentett szociális hozzájárulási adó mértéke 2018 januárjában 19,5%-ra mérséklődik tovább, a szakképzési hozzájárulás értéke pedig stagnál, így összességében a bruttó bérre 21 százalék járulékteher rakódik a munkáltató oldalán. Érdemes kiszámolni, hogy milyen típusú foglalkoztatás pontosan milyen költségeket von maga után, hiszen havi szinten munkavállalónként sok tízezer forintot spórolhatunk ezen.
A versenyképesség kulcsa: a hatékonyság
A vállalatok sikere, vagy épp problémáinak forrása a hatékony eszközfelhasználásban rejlik. A cégek negyedének okoz nehézséget, hogy optimalizálja eszközfelhasználását, pedig ez akár háromszoros hasznot is hajthat. A vállalatok 38 százaléka az optimista várakozások miatt túlságosan sokat költ eszközeire, veszélyeztetve ezzel eredményességét. A Roland Berger szakértői legújabb kutatásukban azt mutatják be, hogy egy vállalat négy fő stratégiai területen is képes tenni azért, hogy hatékonyabb legyen az eszközkihasználtsága.
Influenza: anyagilag is megéri a munkáltatóknak az oltás
A tavalyinál súlyosabb influenzajárványra kell számítani az idén Európában, ezért a szakemberek mindenkinek azt javasolják, hogy oltassa be magát. Ugyanakkor az idén is fennáll a lehetőség, hogy a munkáltatók az influenza elleni oltást juttatásként adják a dolgozóknak és árát levonják az adójukból.
Újabb adókedvezmény innovatív cégeknek
Adókedvezményt is igényelhetnek a jövőben a vállalkozások a közép-magyarországi régióban megvalósított fejlesztéseik során, amennyiben a parlament megszavazza Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek Tuzson Bencével, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkárával közösen benyújtott törvényjavaslatát.
Közmunkás idénymunkára? Így lehet
Október 31-ig jelenthetik be a jövő évre vonatkozó egyszerűsített foglalkoztatási szándékukat a gazdálkodók, ezáltal tervezhetőbbé téve az átjárást a közfoglalkoztatás és az idénymunka között – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Létrejött az ország egyetlen vámszabad területe
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vámszabad területté jelölt ki egy, a záhonyi szabad vállalkozási zónában lévő 17 400 négyzetméteres területet. Az engedély nyomán az ország jelenleg egyetlen vámszabad területe jött létre, amely jelentősen fellendítheti a térség iparvonzó képességét és kulcsfontosságú ahhoz, hogy a záhonyi térség nemzetközi áruforgalmi és logisztikai csomóponttá válhasson - hívta fel a figyelmet az MLSZKSZ.