A közelmúltban belefutottam egy tanácsadói megbízásba, amely minden szempontból eltért az eddig tapasztaltaktól. Lassan 20 éve foglalkozom minőségirányítással, ebből 11 évet a saját vállalkozásunk fejlesztésén dolgoztam, jellemzően nagyvállalati környezetben, mindenféle szektor folyamatait javítgatva. A kkv-szegmens minimális szeletet képvisel(t) a mindennapi munkában és ennek az okán többször töprengtünk el a kollégákkal, próbálva feltárni ennek az okait.
Leggyakrabban a tőkehiányos szektor, a kényszervállalkozói tulajdonosi kör és az amatőr (értsd: nem professzionális) vállalatvezetés, illetve a “mindent okosba’ megoldó” magyarországi szemléletet tettük felelőssé, de erről egy külön cikkben lenne érdemes értekezni, megfelelő mélységig leásva.
Adott a feladat, hogy vizsgáljuk meg a jelenlegi folyamatokban vállalt szerepüket, írjuk le pontosan azokat, tisztázzuk a végrehajtáshoz szükséges kompetenciákat és ha lehet automatizáljunk vagy keressük meg a szervezetben azokat a szereplőket, akik rendelkeznek a keresett kompetencia-halmazzal és delegáljuk a feladatot nekik.
Naivitásomnál csak a csalódottságom volt nagyobb, amikor az első találkozáskor (workshop) néhány óra alatt kiderült, hogy egy közel harminc éve változatlan, kézi irányítással működő, minimálisan is dokumentálatlan tevékenységhalmazból kiválogatni egyes elemeket a lehetetlen határát súrolja, legalábbis ésszerű időkereteken belül.
A tulajdonosok, ráadásul a visszavonulásukat tervezgetve, már kevésbé motiválhatóak pl. új tudás megszerzésével, modern vezetési módszertanok bemutatásával. Az egyetlen, amivel irányba lehetett fordítani őket az alapelvárás és annak nemteljesülése. „Ha ezeket a lépéseket nem tesszük meg, életetek hátralévő részét is munkával kell töltenetek…” Ez hatott, komolyan vették a saját maguk által felállított feladatot, rászánták az időt és elkezdtük feldolgozni azokat az üzleti folyamatokat, amelyek cégük legnagyobb bevételeit termelik meg.
Visszatérve az alap LEAN módszertanhoz, elvekhez és technikákhoz, feltérképeztük a jelenlegi működést lépésről-lépésre, az értékteremtő tevékenységeikből kiindulva javítottuk és újjáépítettük a folyamatokat. A szükséges változtatások bevezetése még jelenleg is fut, óriási mennyiségű változást kell a szervezeten keresztülvinni, viszonylag rövid idő alatt, de bízom bennük (és a megbízott projektvezetőben), hogy sikeresen legyűrik a feladatot.
Ez a projekt remek lehetőséget adott egy kkv-szegmensbe tartozó, sikeres vállalkozás belső életébe bepillantást nyerni és levonni néhány alap következtetést, ezek közül osztanám meg a legfontosabbakat:
- Ha NEM professzionális (értsd: szakmáját tekintve vezető, menedzser, stb.) vezetés irányítja a céget, egy bizonyos szint után ez inkább már lassítja, visszafogja a növekedést.
JAVASOLT MEGOLDÁS: Tulajdonosi kör, mint igazgatósági tanács kizárólag stratégiai szintű döntéseket hoz, azok megvalósításával az Ügyvezetőt bízza meg és a teljesülésről számoltatja őt el.
- A folyamatos működési modell dokumentálása elengedhetetlen a további fejlesztésekhez
JAVASOLT MEGOLDÁS: Folyamatok dokumentációjára dedikált, kompetens(!) munkaerő, a folyamatok változásának rögzítése egy kézben tartva.
- Csak azt irányíthatjuk, amit mérünk
JAVASOLT MEGOLDÁS: A legfontosabb folyamati mutatók (KPI) vizuális megjelenítése, frissen tartása, rendszeres kiértékelése (whiteboardok, riportok, vizuális eszközök használata).
- Tűzoltásra berendezkedve
JAVASOLT MEGOLDÁS: Előforduló hibákról adatgyűjtés, azok gyökérokainak feltárása és szisztematikus kezelése (Pareto-elv alkalmazása, folyamatjavító projektek indítása a megoldásokra)
- Digitalizálás jó, papír rossz
JAVASOLT MEGOLDÁS: A használt adatkörök meghatározása, közös adatbázisok felépítése, jogosultsági körök meghatározása, digitalizálás és adattisztítás, papíralapú folyamatok elektronizálása.
A fentiek teljesülése nem garantálja, de mindenképpen elősegíti a tulajdonosi kör azon törekvéseit, hogy végre nyugodtan hátradőljenek és élvezzék a hosszú évek munkájával felépített vállalkozásuk gyümölcsét. A Lean módszertan elveinek betartása pedig hatékonnyá teszi az üzleti folyamatokat, kevesebb veszteséget termelve, elégedettebb ügyfeleket kiszolgálva és nem utolsó sorban boldogabb dolgozókkal megtámogatva.
A folyamatok fejlesztése nem egyszeri feladat, tudatos és felépített stratégia áll mögötte, folyamatos erőfeszítést igényel és előbb-utóbb a hiánya jelentős károkat okoz a vállalatnak és ebben sem szegmens, sem szektor nem jelent különbséget.
Szerző:
Szalai Gergely
alapító