Nem hatékony az ellátási lánc a vállalatok többségénél

A vállalkozások fele úgy gondolja, hogy az ellátásilánc-stratégiájuk már elévült és nem igazodik a jövő üzleti igényeihez, pedig az ellátási lánc fejlesztésére szánt megfelelő befektetések már 2-4 év alatt is megtérülhetnek, 15-25 százalékos haszonnal – olvasható a Roland Berger Ellátásilánc-tervezés 4.0 című tanulmányában.

„Az ellátásilánc-tervezés legfőbb célja az, hogy a fogyasztók szükségleteinek megfelelően tudjuk a termékeket, a megfelelő csatornán és a megfelelő mennyiségben teríteni” – magyarázta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. Ideális esetben a tervezéssel majd százszázalékos előrejelzési pontosságot, nulla felesleget és rendkívül hatékony, a változó körülményekhez hangolható ellátási láncot kaphatunk. „Sajnos jelenleg még nem tartunk itt” – folytatta Schannen. „Az új és mindent megváltoztató technológiák, a politikai és gazdasági bizonytalanság, az egyedi megoldások irányába mutató trendek - és még számos egyéb tényező – megjósolhatatlan, sokszor radikális változásokat okoznak, rendkívül megnehezítve a pontos üzleti előrejelzéseket. Ezt ellenpontozandó, a mai megoldások gyorsaságot, fogékonyságot és rugalmasságot kívánnak a vállalatok részéről. Az ellátásilánc-tervezésüknek pedig alkalmazkodni kell mindehhez.”

Az innovatív ellátási lánc lendítheti fel az egészségügyet
A fejlett technológia és az innovatív ellátási lánc nyújthat megoldást az egészségügyi szektor költséghatékony működésére - áll a DHL által nemrég publikált tanulmányban, amely az egészségügyet az iparágak fejlettségét jelző ún. McKinsey Global Institute Industry Digitization Index alsó 20 százalékába sorolja, mellyel az állami szektor is megelőzi.
A vállalatok felének fel kell zárkózniuk

A Roland Berger legújabb tanulmánya alapján a vállalatok kétharmada úgy véli, hogy hatékony az ellátásilánc-stratégiájuk, sőt négy vállalatból három biztos abban, hogy megfelelnek a jelenlegi üzleti követelményeknek. Azonban a jövő üzleti igényei szempontjából nem ilyen egyértelmű a helyzet, ugyanis a vállalatok több mint ötven százaléka gondolta úgy, hogy módosítani kell ellátásilánc-stratégiájukon, különösen a kereslet megtervezésében. Ennek ellenére a válaszadók háromnegyede elégedett termeléstervezése jelenlegi helyzetével.

„Az elavult ellátásilánc-tervezés csökkenti az üzleti működés hatékonyságát – részben azért, mert a rossz előrejelzési pontosság eredményeként rövid időn belül kell módosításokat végrehajtani” – mondta Schannen Frigyes. „Ez pedig mindig hatással van a termelékenységre, még akkor is, ha ez nem érinti közvetlenül a gyártási üzemidőt”

A legjobb ellátásilánc-stratégia három lépése

A Roland Berger szakértői három lépésből álló megközelítést javasolnak a vállalatok számára az ellátásilánc-tervezési teljesítményük újragondolásához. Az első lépésben pontosan elemezniük kell a vállalat jelenlegi helyzetét és azonosítani kell a hiányosságokat. A második lépésben a jövőképet kell felállítaniuk, amely tartalmazza a megcélzott folyamatokat, az arra alkalmas szervezeti felépítést és rendszereket. Ezen a téren az egyik legfontosabb követelmény a digitalizáció, amelyet még kevesen tudnak kihasználni, ugyanis a megkérdezett vállalatok 56%-a számolt be arról, hogy a jelenlegi ellátásilánc-tervezéshez használt IT rendszerük nem képes megfelelően támogatni a termelési, logisztikai és eladási folyamatokat. Eddig mindössze a vállalatok egynegyede digitalizálta kereslettervezési folyamatait.

A harmadik lépés az új elképzelés fejlesztése, melynek bevezetése folyamatosan történik. Az új rendszer beillesztése akár éveket is igénybe vehet a vállalati rendszer érettségétől függően. „De ezek az erőfeszítések és befektetések idővel kifizetődnek”- magyarázta Schannen Frigyes. „Általánosságban kettő és négy éves megtérülési időszakkal lehet tervezni, amelynek a belső megtérülési rátája 15 és 25% között mozog.” Az ellátásirendszer-tervezés 4.0 alkalmazásának előnyei tisztán láthatók, a vállalatok akár 20-30%-al lecsökkenhetik a rövidtávú tervezésben jellemzően előforduló változtatási tevékenységeiket. Mindent összevetve a vállalatok képesek lesznek a kapacitásaikat jobban kihasználni, termékeikkel hamarabb piacra kerülhetnek, és gyorsabb, az igényekre jobban reagálni képes ellátási láncot tudhatnak magukénak.

 

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo