Kiskereskedelem cikkek


Az ipar gyorsabban, a kereskedelem lassabban bővült a vártnál

Az ipar gyorsabban, a kereskedelem lassabban bővült a vártnál 

2017 első negyedévében a magyar GDP 4,1%-kal, a vártnál gyorsabban bővült. Ezért a GKI már a részletes adatok megismerése előtt felfelé módosította növekedési előrejelzését, s legalább 3,5%-os éves növekedésre számít. Az építőipar és az ipar eddig a korábban gondoltnál gyorsabban, a kereskedelem lassabban bővült. Ez utóbbi különösen a rendkívül gyors béremelkedés fényében meglepő.
Elbocsátásokat hozott a kötelező béremelés

Elbocsátásokat hozott a kötelező béremelés 

Esett a foglalkoztatottak száma a kisboltosoknál: sokan nem bírják a kötelező béremelés jelentette terheket és a munkaerőhiány okozta keményebb bérversenyt. Hét-nyolcezr fő is lehet a kisboltok év eleji létszámcsökkentése.
Az első negyedévet bronzzal zártuk

Az első negyedévet bronzzal zártuk 

Értékben 3,4 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 első negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Az európai 0,2%-os első negyedévi átlaggal szemben ez kifejezetten magas, egyedül Törökország és Szlovákia fejlődött dinamikusabban. A kontinens így továbbra is „fékezett habzású” lendületet mutat, alacsony növekedésű piac, alig kimutatható emelkedéssel. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Egyre több vásárlónál nem az ár számít

Egyre több vásárlónál nem az ár számít 

Jelentősen átrendeződtek a fogyasztók vásárlási preferenciái 2016-ban. Az árszegmensek tekintetében a top 10 élelmiszer és vegyi áru termékkategóriában egyre nő a prémium termékek iránti kereslet, világít rá a Nielsen kiskereskedelmi indexe. A prémium élelmiszerek értékbeli forgalma 11%-kal, míg a háztartási vegyi áruk forgalma 9%-kal nőtt 2015-tel összevetve. Legdinamikusabban, 34%-kal a prémium gyümölcslevek iránti kereslet emelkedett tavaly.
Népszerűek vagyunk a nemzetközi cégek körében

Népszerűek vagyunk a nemzetközi cégek körében 

Az Egyesült Királyság áll a nemzetközi kiskereskedelmi láncok európai terjeszkedési terveinek élén 2017-ben: 65 százalékuk a szigetországot jelölte meg legfontosabb piacaként. Magyarországot a láncok 19 százaléka választja, ezzel a spanyol és holland piaccal a magyar az ötödik a terjeszkedni kívánó kiskereskedők listáján a CBRE legfrissebb kutatása szerint.
Gyorsul az ipar, lassul a kiskereskedelem bővülése

Gyorsul az ipar, lassul a kiskereskedelem bővülése 

Idén a magyar gazdasági növekedés – mindenekelőtt az EU-támogatások újraindulásának köszönhetően – 2%-ról 3,2%-ra gyorsul. A beruházások a tavalyi 20%-os visszaesés után 8%-kal bővülnek, a fogyasztás növekedési üteme 4,2%-ról 5%-ra emelkedik. Termelési oldalról a gazdaság dinamizálója a tavalyi visszaesés nagy részét ledolgozó építőipar lesz, de a mezőgazdaság kivételével – ahol a tavalyi kiugrás után „természetes fogyás” várható – feltehetőleg minden ágazat bővülni fog. Az infláció gyorsul, a külső és belső egyensúly kissé romlik, de kedvező marad. A hosszabb távú fejlődés fő tényezőiben - az intézmények működésében, a piaci megoldások háttérbe szorításában, a szerkezeti reformok elkezdésében - nem várható érdemi javulás.
Kihátrál a kormány a boltok szívatásából

Kihátrál a kormány a boltok szívatásából 

Mégsem nyújtja be a kormány a kereskedelmi törvény módosítását. Azt, ami gyakorlatilag visszahozná a vasárnapi boltzárat és kötelezővé tenné újabb alkalmazottak felvételét.
Csak egy újabb adó, nem munkahelyteremtés

Csak egy újabb adó, nem munkahelyteremtés 

A kötelező létszám előírása a kiskereskedelemben egy újabb adó lenne - közölte az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) kedden, a sajtóban megjelent kormányzati kereskedelempolitikai javaslatokra reagálva - írja az MTI.
Az éves forgalom 15%-a is bejöhet most hétvégén

Az éves forgalom 15%-a is bejöhet most hétvégén 

A játékkereskedők számára a második legfontosabb időszak az évben a húsvét, akár az éves forgalom 15%-a is bejöhet ilyenkor. A többség 4-5000 forintot költ ilyenkor játékra.
Újra jön a vasárnapi boltzár?

Újra jön a vasárnapi boltzár? 

Visszatért a kiskereskedelmet sújtó, egy hónapja napvilágot látott javaslatcsomag. Az új verzió szerint korlátoznák a kiskereskedelmi láncok reklámköltését, betiltanák az ingyenes reklámújságokat, csendben visszahoznák a vasárnapi zárva tartást és kötelező létszámbővítést – vagy helyette büntetőadót vezetnének be a legújabb, kiskereskedelmi láncokat sújtó törvénytervezet szerint. A javaslatok egy része mérettől függetlenül minden boltost érint.

Minden várakozásnál rosszabb az adat 

A kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a nyers adat szerint 1,0 százalékkal, a naptárhatástól megtisztítva 1,2 százalékkal nőtt februárban az előző év azonos időszakához képest - jelentette kedden első becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Ez minden várakozást alulmúlt.

Visszakozik a kormány: mégsem lesznek újabb adók a kereskedelemben? 

Mégsem gondolja komolyan a kormány a néhány napja kiszivárgott, a kiskereskedelmi láncok terheinek növeléséről szóló, nagy visszhangot kiváltó javaslatot? Most úgy néz ki, még az is lehet, hogy elfelejthetjük az egészet.

Totális tévedés a környezetszennyezésre hivatkozva adóztatni a házhoz szállítást 

Ahelyett, hogy a házhoz szállítási szolgáltatásokat díjjal sújtanák, inkább segítsék az elterjesztését – javasolta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek írt levelében a Levegő Munkacsoport.

A vásárlók érdekeit is sértheti a kormány tervezete 

A kormány a tervezett, egyes fogyasztóvédelmi és a munkavállalók védelmével kapcsolatos legújabb intézkedéseket a szakmai szervezeteket bevonása nélkül készítette elő – olvasható az Országos Kereskedelmi Szövetség közleményében. Az OKSZ megítélése szerint ennek következményeként olyan intézkedéscsomagot készítettek elő, ami fékezi a kereskedelem egészének – így a kisvállalkozásoknak is – a további fejlődését, a korszerű szervezési megoldások alkalmazását, ami súlyosan sérti a vásárlók érdekeit és egyes esetekben hátrányosan érinti az alkalmazottakat is.

Megadóztatnák a házhoz szállítást is 

Újabb sarcot tervez kivetni a kormány a kiskereskedelmi áruházláncokra. A múlt héten felmerült ötletek mellett a most kiszivárgott terv szerint a házhoz szállítást adóztatnák meg környezetvédelmi okokra hivatkozva – ami totális nonszensz.

Diszkriminatív a reklámköltés szabályozása az MRSZ szerint 

Durva és indokolatlan beavatkozásnak nevezte a Magyar Reklámszövetség a tervet, hogy maximalizálnák, mennyit költhetnek reklámra a napi fogyasztási cikkeket áruló üzletek. A szakmai szervezet szerint a gazdaságnak és a kisboltoknak is rossz lenne a korlátozás.

Újabb sarcot vetne ki a kormány a kereskedelemre 

Újabb, a külföldi tulajdonú élelmiszerláncok életét megnehezítő javaslatcsomag került a kormány el az Index információi szerint. Az élelmiszerbotrányra hivatkozva húszmilliárdos parkolódíjat, korlátozott reklámozási lehetőséget és kötelező munkaerő felvételt írnának elő.

Tovább nőtt a kiskereskedelmi forgalom 

Januárban a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,7, naptárhatástól megtisztítva 3,7 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.

Valentin-napkor nagyra nyíltak a pénztárcák 

Kétszer annyit költöttünk el idén Valentin-napi ajándékokra, mint az ezt megelőző években – derül ki a Pénzcentrum vizsgálatából, pedig az esetek többségében, mint karácsonykor, most is az utolsó pillanatokra hagytuk a bevásárlást.

Áremelkedés lesz, de többet kapunk a pénzünkért 

A kormányzati ösztönzők hatására növekedhet az építőipar, amiben az uniós források is segíthetnek. Az alapanyag drágul, de a vevők többet is várnak el.

Előre menekülnek a kereskedők 

Fokozódik a verseny a magyar kereskedelemben, az érdekelt vállalkozások pedig a fejlesztések felé nyitnak: a többségi állami tulajdonban lévő Garantiqa Hitelgarancia Zrt. ugyanis tavaly 121 milliárd forint értékben vállalt kezességet a kis- és nagykereskedelmi cégek által felvett hitelekhez, ami 26 százalékos növekedést jelent éves szinten. A Garantiqánál arra számítanak, hogy a következő időszakban még nagyobb lesz a kereslet a garanciakonstrukciók iránt, nem csak a kereskedelemben, hanem a többi ágazatban, például a mezőgazdaságban vagy éppen az építőiparban.

Lakásra gyűjtünk ajándékvásárlás helyett? 

Elmaradt a várakozásoktól a kiskereskedelmi forgalom növekedése a karácsonyi szezonban: a tisztított adat 3,2 százalék volt szemben a novemberi 4,5 százalékkal. Elemzők szerint a szokatlanul hideg december miatt vásároltunk kevesebbet, de az sem lehetetlen, hogy inkább lakásra gyűjt a magyar.

Nincs elég pék, tehát drágább lesz a kenyér 

A Magyar Pékszövetség elkerülhetetlennek tartja a kenyér árának emelését, a sütőipar helyzetének javítását célzó tárgyalásokra nyitottak a kiskereskedelmi láncok - közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), amely megbeszélést szervezett a sütőipar szereplői számára.

Visszatér a régi kedvenc: 20 szál lesz egy csomag cigiben 

Hamarosan húsz szálból álló cigarettacsomagok váltják fel a trafikokban az eddigi 19 szálas dobozokat, az árak alakulásáról a gyártók döntenek – olvasható a Magyar Idők pénteki számában.

Plusz huszonötezer nem olyan csábító 

25 ezer forinttal emelkedett 2016-ban, év közben a bolti dolgozók keresete, de a létszám nem ugrott meg. A karácsony előtt sem enyhült a létszámhiány. A 2017. évi nagyobb minimálbért pedig sok kisbolt nem tudja majd kifizetni.

A ronda krumpli olcsóbb lesz 

Attól még, hogy egy krumpli nem az előírt formájú, vagy méretű, vagy a répa ölt szokatlan jelleget, az íze tökéletes. Egy hazai áruházlánc vezetésével nálunk is bevezetik azt az értékesítési formát, hogy a szépséghibás termékeket nem a szemétbe dobják, hanem olcsóbban adják a vásárlóknak.

Hidegben nem szeretünk vásárolni 

A hidegben kevesebbet járunk boltba. Hóesés után és a nagyobb mínuszokban népszerűbb a sarki fűszeres. Jól fogy az alkohol és a hősugárzó. A fagy az élelmiszerek kereskedelmének is árthat.

Drágább lesz a rántottánk, hiánycikk lehet a tojás 

Emelhetik a tojás árát a hazai termelők, a madárinfluenza miatt ugyanis egyre szűkebb a kínálat a piacon, sőt időszakos tojáshiány is kialakulhat - olvasható a Magyar Idők keddi számában.

Így csökkentik a kisboltosok a költségeiket 

A minimálbér és a garantált bérminimum emelése nehéz helyzetbe hozza a kisboltokat, akik így kénytelenek a költségcsökkentés eszközeihez nyúlni, hogy a víz felett maradjanak. Jöhet az önkiszolgáló boltok aranykora, a részmunkaidős foglalkoztatás, nagyi pedig ismét beállhat a pult mögé.

Egyre élesebb a verseny a magyar gyomorért 

Étteremben száz magyar közül tizennyolcan esznek hetenként legalább egyszer vagy többször. Száz fogyasztóból további tizenhárom havonta kétszer-háromszor étkezik otthonán kívül, tizenkettő pedig egyszer. Így a vendéglátóhelyek komoly versenyt támasztanak az élelmiszer-kiskereskedőknek és gyártóknak a fogyasztók „gyomor részesedéséért” és pénzéért folyó versenyben. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen hatvanegy országban, köztük Magyarországon végzett felmérése.

Állatorvost a Parlamenthez 

Egy online felületen bárki véleményt nyilváníthat, hogy hol, milyen szolgáltatásokra, üzletekre lenne szükség. Az emberek pedig szavaztak: az Országház közelébe például állatorvost szeretnének, de egy halkereskedés is jól jönne szerintük.

Napfényes év vár a kereskedőkre 

A kiskereskedelmi forgalom további növekedésére számítanak elemzők a reálbérek jelentős emelkedése és a foglalkoztatás bővülése miatt. A KSH első becslései szerint novemberben szépen nőtt a kiskereskedelmi forgalom, köszönhetően a korán induló karácsonyi szezonnak.

A járási hivatalokban lehet panaszkodni 

Idén év elejétől a vásárlók panaszaikkal a járási hivatalokhoz fordulhatnak. A járási hivatalok erre felkészültek, a boltosoknak azonban van némi lemaradásuk. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot kár keresni, a kormányhivatalokat sem érdemes.

Zsebből fizettük a karácsonyt 

Kis mértékben, de megnőtt tavalyhoz képest a háztartások ünnepi költségvetése. Minden tizedik magyar számára anyagilag megterhelő volt a karácsonyi időszak, a válaszadók 78%-a szerint emiatt azonban nem jár majd lemondásokkal az újév.

A hal a zöldség és a kenyér áfája is csökkenhet 

A friss tej, a tojás és a baromfihús áfájának csökkentése egy hosszabb folyamat, az alapvető élelmiszerek általános forgalmi adója mérséklésének része. Az áfacsökkentés a jövőben érintheti például a halat, a zöldséget és a gyümölcsöt, vagy a kenyeret is.

A NAV mondja meg mennyi lesz a cigi 

A jövedéki törvény január 1-jétől hatályos rendelkezései értelmében a dohánygyártmányok adójegyéről lekerül a kiskereskedelmi eladási ár, így azok csak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján közzétett áron lesznek értékesíthetők.

A cégadatokból is látszik: az onlineban van a pénz 

Változatlanul egyre többen élnek az internet nyújtotta lehetőségekkel, és szerzik be a karácsonyi ajándékokat a világhálóról. A növekvő népszerűségnek köszönhetően az online kereskedelemmel foglalkozó cégek bevétele egyötödével lett magasabb 2015-ben. Persze a forgalom nem minden, a piaci szereplők közel harminc százaléka – köztük a legnagyobbak is – veszteségesen működnek.

2017 végéig lehet fizetni a régi húszezresekkel 

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2017. december 31-ig meghosszabbította a 2015 előtt kibocsátott 20 ezer forintosok bevonásának határnapját, így a régi címletekkel ez év végéig lehet fizetni - hívta fel a figyelmet az MNB.

Pénzt szeretnénk, de tusfürdőt kapunk 

A készpénz az az ajándék, amelynek a legtöbben örülnének karácsonyra, de a többség várhatóan szépségápolási terméket kap majd – derül ki a CIB Bank kutatásából. Ugyanakkor a felmérés eredménye szerint egyértelműen a családi együttlét a legfontosabb értéke az ünnepnek, amelyre a válaszadók nagyobb része időben elkezdi a készülődést.

Az utalvány a menő, az ajándék a múlté 

Ebben az időszakban felpörög az online értékesítés, a vásárlók csaknem fele elsősorban ajándékutalványt szeretne kapni, másodsorban utazást vagy valamilyen szórakozással kapcsolatos élményt, harmadsorban pedig tárgyi ajándékot.

Karácsonykor a férfiak az impulzusvásárlók 

A karácsony az év legszebb időszaka, ám azt, hogy az ünnepi asztalnál már minden tökéletes legyen, gondos készülődés előzi meg. Az ajándékozás is szerves része az ünnepnek, ezért fontos tudni, hogy mi jellemzi ma a karácsonyi vásárlást és bizony meglepő eredmények születtek.

Béremelés: a kisboltoknak fog fájni, de nagyon 

Fájni fog, de nagyon. Mármint a kötelező béremelés. Legnagyobb bajban az élelmiszerboltok lesznek a blokkk.hu elemzése szerint, mivel ott a legkisebbek a keresetek. Gyorsulni fog a boltbezárás is.

A kenyérpirító is menő, de a mobil a sláger karácsonykor 

Kenyérpirító, vasaló, porszívó, mikró vagy egyéb háztartási kisgép beszerzését majdnem minden ötödik ember tervezi idén karácsonykor, de a sláger még mindig a mobiltelefon. Utóbbi minden harmadik magyar háztartásban kerül majd a karácsonyfa alá. A magyarok fele 25 ezer forintot költ majd ajándékokra, de akad olyan megye is, ahol a 100 ezer forintot is meghaladhatja ez az összeg. Az áruhitelen kívül a személyi hiteleket meglepően kevesen választják ilyenkor, a magyarok nagy többsége saját megtakarításából állja a karácsonyi meglepetések költségeit.

Kellemetlen meglepetés, hogy kevesebbet költöttünk 

Az elemzőket negatív meglepetésként érte a kiskereskedelmi forgalom 2,6 százalékos szerény növekedése, amely elmarad a 4,3 százalékos piaci várakozásoktól és a 4,8 százalékos tíz havi átlagtól. Mivel a háztartások fogyasztása döntően meghatározza a gazdasági növekedés alakulását, óvatosabban tekintenek a negyedik negyedéves GDP-növekedés elébe. 

Gyúrna a magyar: nem stadion kell, hanem fitneszterem 

Bár a statisztikák szerint a szabadidejükben a magyarok leginkább tévét néznek, és marginális a sport szerepe, a K&H programjának adatai szerint azonban a fitneszterem a harmadik legnépszerűbb olyan vállalkozás, amit a lakosok szeretnének a környékükön. A szavazatok alapján több mint 800 ilyen teremre lenne országszerte szükség.

Piros betűs ünnep lehet a Fekete Péntek 

Idén minden eddiginél nagyobb lehet a forgalom a Black Friday, azaz a Fekete Péntek napján. A vásárlók tizede tudatosan készül az eseményre, a kereskedők pedig egyre nagyobb számban csatlakoznak a kezdeményezéshez. Ugyanakkor ilyenkor megszaporodnak a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos panaszok.

Így hozzuk ki a legtöbbet a Black Friday-ből 

Amerikában az egyik legkedveltebb vásárlási nap a Black Friday, és úgy tűnik, egyre inkább Magyarországon is az. Ám a várható tumultusban jó, ha felkészültek vagyunk: fogadja meg alábbi tanácsainkat, hogy igazán jól járjon a Fekete Pénteken.

Lebegtetik, hogy mi lesz a vasárnapi vásárlással 

A kormánynak nincs szándéka hozzányúlni az üzletek nyitvatartásának kérdéséhez, de ez még nem jelenti azt, hogy parlamenti képviselők ne élhetnének különböző kezdeményezésekkel - mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerdán az Európai Kereskedelmi Nap ünnepségén. Vagyis bármi lehet.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére

Költségkímélés

Egyre kevésbé bízzák a véletlenre a nyugdíjas éveket a magyarok

Egyre kevésbé bízzák a véletlenre a nyugdíjas éveket a magyarok 

Nemcsak az öngondoskodás egyik alappillérét jelentő nyugdíjbiztosítások, de a kockázati életbiztosítások is egyre népszerűbbek valamennyi korosztályban.

Pénzszerzés

Győrffy Dóra: Közgazdászként szkeptikus vagyok Magyar Péter elképzeléseit illetően

Győrffy Dóra: Közgazdászként szkeptikus vagyok Magyar Péter elképzeléseit illetően 

A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 79. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.

Cégblog

Szárnyal a Ryanair

Szárnyal a Ryanair  

A légitársaság nyeresége több mint kétszeresére nőtt.

Gazdaság

A világ népessége a különbözőség korszakába lépett

A világ népessége a különbözőség korszakába lépett 

A világ számos jelentős országának népessége csökken; Kína 2021-ben, míg Japán 2010-ben érte el a csúcsot. Az Egyesült Államok lélekszáma várhatóan nem éri el a csúcsot ebben az évszázadban, nagyrészt a folyamatos nettó migráció eredményeképpen.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo