Ez a péntek más lesz, mint a többi

Alig másfél hónap és újra itt az év legjobban várt akciós napja, a Fekete Péntek, azaz a Black Friday, amellyel egyébként a karácsonyi kereskedelmi szezon is kezdetét veszi. A korábban csak az Amerikai Egyesült Államokban ismert esemény vitathatatlanul népszerűvé vált világszerte, most már a magyarok csaknem 90 százaléka hallott már róla és felük tervezi is, hogy vásárol ezen a napon valamit.

Hogyan változik a magyarok vásárlási hajlandósága és a kedvezmények mértéke novemberben? Mely termékkategóriák a legkeresettebbek? Vajon mennyit költenek a magyarok a Black Friday ideje alatt és miben különböznek a világ többi országában érdeklődő vásárlóktól? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a Black Friday Global munkatársai legfrissebb felmérésükben.

Gyakori kérdések
Mi a Fekete Péntek?
A Black Friday (azaz Fekete Péntek) a kereskedelmi világ egyik legismertebb napja - ekkor ugyanis a boltok óriási akciókkal várják az érdeklődőket.
Mikor lesz 2018-ban a Fekete Péntek?
Ebben az évben a Fekete Péntek november 23-án lesz.
Érdemes megvárni a fekete pénteket?
Természetesen! Bár a fekete péntek nem az egyetlen lehetőség, hogy pénzt takaríts meg, ilyen nagy kedvezmények csak november utolsó péntekén kaphatók!
Mekkora kedvezmények várhatók a fekete pénteken?
Átlagosan a fekete pénteken a felhasználók 55%-ot takaríthatnak meg.
A Fekete Péntek akció egy valódi jelenséggé nőtte ki magát – okkal. A Google adatai szerint az elmúlt 5 évben az internethasználók körében több, mint duplájára nőtt az érdeklődés az esemény iránt. A világon szinte minden évben (és minden országban) újabb és újabb eladási rekordok dőlnek meg ezen a napon. Csak a nyugati országokban – ahol az amerikai trendek hamarabb ütik fel a fejüket és gyorsabban terjednek – tapasztalható szerény eladási növekedés Black Friday idején.

Magyarországon is népszerű

Az elmúlt 5 évben itthon is egyre népszerűbbé vált a Fekete Péntek és egyre többen csatlakoztak az akcióhoz. A felmérés szerint ebben az évben 10-ből 5-en (49,74%) szeretnének majd részt venni az akciózási hullámban – ez a szám 5,70 százalékkal magasabb, mint amit 2017-ben mértek (44,04 százalék).

A magyar vásárlók több mint fele (54,16%) jelölte meg, hogy az idei Black Friday akció során online és hagyományos boltokban is kíván vásárolni. A hagyományos boltokat mindössze 4,17%-a a megkérdezetteknek preferálja, a csak online vásárlás mellett pedig 41,67% teszi le a voksát. A 2017-es adatokhoz képest jól látszik, a csak “offline”, azaz csak a hagyományos bolti vásárlás egyre inkább háttérbe szorul: tavaly a fenti arány még 16,47% és 55,29% volt (a mind offline mind online vásárlók aránya pedig 28,24% volt 2017-ben).

Ez a péntek más, mint a többi

A Black Friday népszerűségének növekedésével e jeles nap gazdaságra gyakorolt hatása is minden évben növekszik. Mind az 55 vizsgált országban az online tranzakciók száma Fekete Pénteken jócskán meghaladja egy átlagos pénteki napon történő vásárlások számát: Görögországban például 2600 százalékkal haladta meg a forgalom egy átlagos kereskedelmi nap forgalmát, vagy például a Dél-Afrikai Köztársaságot, ahol 2571 százalékkal ugrott meg a tranzakciók száma. Az abszolút rekorder azonban Pakisztán, itt ugyanis ez a mutató kiugróan magas: 11 525 százalékkal többet vásároltak az emberek ezen a napon és a pakisztáni vásárlókat a magyarok követik, nálunk 9750 százalékkal nagyobb a fekete pénteki forgalom egy átlagos napon tapasztaltnál.

Az evésről és alvásról is lemondanánk a vásárlásért
Elég komoly akció esetén még személyes áldozatokat is vállalnánk. Alvást, sportot és az étkezést is kihagynánk, hogy jelentősen olcsóbban szerezhessünk meg egy-egy műszaki cikket. Családi eseményt, munkát, illetve baráti találkozót azonban már nem halasztanánk el.
Nem meglepő, hogy a novemberi hónapban termelik az eladók a legnagyobb profitot. Egyes becslések szerint az éves megtérülés körülbelül 20 százalékát realizálják ebben a hónapban a kereskedők. Felméréseink szerint egyes piacokon – Egyesült Királyság, Görögország, Dél-Afrika – még ennél is nagyobb ez az arány: minden harmadik tranzakciót novemberben ejtenek meg a vásárlók.

Súlyos pénzek

Észak-Amerika és Európa vásárlói költenek a legtöbbet a Black Friday akciózási hullám alatt. Ugyanakkor az ázsiai országokban – mint például Pakisztán, Malajzia és a Fülöp-Szigetek – viszonylag kicsi összeget szánnak a vásárlók erre a napra.

De mi a helyzet Magyarországon? Az átlagos magyar akcióvadász körülbelül 47 380 forintot költ el ekkor, ami körülbelül a fele az Egyesült Királyságban kimutatott összegnek. Ott ugyanis akár 107 ezer forintnak megfelelő fontot is szánnak az akciózásra az emberek (300 font). Kanadában még ennél is többet (640 kanadai dollárt), ami körülbelül 130 ezer forintnak felel meg.

Minden évben nagy hangsúlyt kapnak az elektronikai eszközöket árusító boltok – az akciózási láz után pedig sorra jelennek meg a fotók és cikkek, melyek az elektronikai áruházakban feltornyosult tömeget ábrázolja. Felmérésünkből azonban kiderült, hogy nem az elektronikai kütyük, hanem a ruházati cikkek viszik a prímet – a háztartási eszközök és okos készülékek csak a második helyet csípték meg a (vásárlók) népszerűségi listáján. Érdemes továbbá a könyveket, sporteszközöket és fehérneműket is megemlíteni, hiszen ezek a termékek is igen népszerűek a Fekete Péntek idején.

Drasztikus árzuhanás

Fekete Pénteken a kedvezmények mértéke akár a 80-90%-ot is elérheti, s bár annak ellenére, hogy az 1 dollárért vagy 90%-os kedvezménnyel megcsíphető termékek köre viszonylag kicsi, még így is igen jó üzleteket lehet kötni. A tavalyi (2017) Black Friday adatok szerint Amerikában átlagosan 68%-os, kanadában 66%-os, Ukrajnában szintén 66%-os árzuhanás volt tapasztalható.

Ennél valamivel kisebb kedvezményt nyújtottak átlagosan az eladók Oroszországban (58%), Brazíliában (57%) és Törökországban (56%). A világszinten az átlag 55% volt. Tavaly Magyarországon az online üzletek átlagosan 55%-os kedvezményt garantáltak – ezt az adatot figyelembe véve a várható 2018-as spórolás értéke (fejenként) elérheti a 57 909 forintot is akár.

Így többszörözd meg forgalmad Black Friday-en
Közeleg a Black Friday, a webáruházak nagy napja. Íme öt pontban összefoglalva az iparág magyarországi szereplőinek, hogy mivel érdemes készülni az év legfontosabb kereskedelmi időszakára.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo