Hogyan változik a magyarok vásárlási hajlandósága és a kedvezmények mértéke novemberben? Mely termékkategóriák a legkeresettebbek? Vajon mennyit költenek a magyarok a Black Friday ideje alatt és miben különböznek a világ többi országában érdeklődő vásárlóktól? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a Black Friday Global munkatársai legfrissebb felmérésükben.
Magyarországon is népszerű
Az elmúlt 5 évben itthon is egyre népszerűbbé vált a Fekete Péntek és egyre többen csatlakoztak az akcióhoz. A felmérés szerint ebben az évben 10-ből 5-en (49,74%) szeretnének majd részt venni az akciózási hullámban – ez a szám 5,70 százalékkal magasabb, mint amit 2017-ben mértek (44,04 százalék).
A magyar vásárlók több mint fele (54,16%) jelölte meg, hogy az idei Black Friday akció során online és hagyományos boltokban is kíván vásárolni. A hagyományos boltokat mindössze 4,17%-a a megkérdezetteknek preferálja, a csak online vásárlás mellett pedig 41,67% teszi le a voksát. A 2017-es adatokhoz képest jól látszik, a csak “offline”, azaz csak a hagyományos bolti vásárlás egyre inkább háttérbe szorul: tavaly a fenti arány még 16,47% és 55,29% volt (a mind offline mind online vásárlók aránya pedig 28,24% volt 2017-ben).
Ez a péntek más, mint a többiA Black Friday népszerűségének növekedésével e jeles nap gazdaságra gyakorolt hatása is minden évben növekszik. Mind az 55 vizsgált országban az online tranzakciók száma Fekete Pénteken jócskán meghaladja egy átlagos pénteki napon történő vásárlások számát: Görögországban például 2600 százalékkal haladta meg a forgalom egy átlagos kereskedelmi nap forgalmát, vagy például a Dél-Afrikai Köztársaságot, ahol 2571 százalékkal ugrott meg a tranzakciók száma. Az abszolút rekorder azonban Pakisztán, itt ugyanis ez a mutató kiugróan magas: 11 525 százalékkal többet vásároltak az emberek ezen a napon és a pakisztáni vásárlókat a magyarok követik, nálunk 9750 százalékkal nagyobb a fekete pénteki forgalom egy átlagos napon tapasztaltnál.
Súlyos pénzek
Észak-Amerika és Európa vásárlói költenek a legtöbbet a Black Friday akciózási hullám alatt. Ugyanakkor az ázsiai országokban – mint például Pakisztán, Malajzia és a Fülöp-Szigetek – viszonylag kicsi összeget szánnak a vásárlók erre a napra.
De mi a helyzet Magyarországon? Az átlagos magyar akcióvadász körülbelül 47 380 forintot költ el ekkor, ami körülbelül a fele az Egyesült Királyságban kimutatott összegnek. Ott ugyanis akár 107 ezer forintnak megfelelő fontot is szánnak az akciózásra az emberek (300 font). Kanadában még ennél is többet (640 kanadai dollárt), ami körülbelül 130 ezer forintnak felel meg.
Minden évben nagy hangsúlyt kapnak az elektronikai eszközöket árusító boltok – az akciózási láz után pedig sorra jelennek meg a fotók és cikkek, melyek az elektronikai áruházakban feltornyosult tömeget ábrázolja. Felmérésünkből azonban kiderült, hogy nem az elektronikai kütyük, hanem a ruházati cikkek viszik a prímet – a háztartási eszközök és okos készülékek csak a második helyet csípték meg a (vásárlók) népszerűségi listáján. Érdemes továbbá a könyveket, sporteszközöket és fehérneműket is megemlíteni, hiszen ezek a termékek is igen népszerűek a Fekete Péntek idején.
Drasztikus árzuhanás
Fekete Pénteken a kedvezmények mértéke akár a 80-90%-ot is elérheti, s bár annak ellenére, hogy az 1 dollárért vagy 90%-os kedvezménnyel megcsíphető termékek köre viszonylag kicsi, még így is igen jó üzleteket lehet kötni. A tavalyi (2017) Black Friday adatok szerint Amerikában átlagosan 68%-os, kanadában 66%-os, Ukrajnában szintén 66%-os árzuhanás volt tapasztalható.
Ennél valamivel kisebb kedvezményt nyújtottak átlagosan az eladók Oroszországban (58%), Brazíliában (57%) és Törökországban (56%). A világszinten az átlag 55% volt. Tavaly Magyarországon az online üzletek átlagosan 55%-os kedvezményt garantáltak – ezt az adatot figyelembe véve a várható 2018-as spórolás értéke (fejenként) elérheti a 57 909 forintot is akár.