Még mindig a multik a nyerők, de erős a bérnyomás

A fogyasztói kereslet növekedése hajtja a kiskereskedelmi láncok növekvő árbevételét, ám az eredményességük szempontjából számos kockázati tényező felerősödik a magyar piacon – olvasható az Euler Hermes Hitelbiztosító legfrissebb iparági elemzésében.

A növekvő bérek, a terjeszkedéshez felvett hitelek, illetve a beszállítói hálózat struktúrája miatt egyre nehezebb nyereségesnek lenni, emiatt az Euler Hermes előrejelzése szerint szinte mindegyik kereskedelmi láncnál átszervezések várhatók idén.

Tavaly az élelmiszer-értékesítés 2,6 százalékkal nőtt a GKI adatai szerint. Az Euler Hermes iparági elemzése arra kereste a választ, folytatódhat-e a konjunktúra 2018-ban is. A hitelbiztosító elemzéséből kiderült, hogy továbbra is a nemzetközi kiskereskedelmi láncok uralják a magyar piacot.

Kép:Pixabay

A magyar élelmiszerkereskedelmi piacot 60 százalékban a nemzetközi láncok uralják árbevétel alapján számolva. A Tesco piacvezető pozícióját még senki nem veszélyezteti, árbevétele stabil, ahogy az országosan legtöbb üzlettel rendelkező, értékesítés alapján negyedik helyezett Spar-é is. A német kereskedelmi láncok - Lidl, Aldi, Penny Market - ellenben számottevően tudták növelni árbevételüket, bár az utóbbi két vállalat még nem tudta megközelíteni a kizárólag hipermarketeket üzemeltető francia Auchan-t.

GfK: mérsékelt növekedés várható a kiskereskedelemben
A kiskereskedelmi forgalom idei növekedése várhatóan elmarad a korábbiaktól és a térség más országaiban végbemenő növekedéstől – írja a GfK piackutató. A vásárlás körülményeiben korábban látott trendek továbberősödtek, a kereskedelmi csatornák közül pedig a diszkontok és drogériák forgalma nőtt számottevően.
Az Euler Hermes összehasonlította a Magyarországon jelen lévő multivállalatok nemzetközi pénzügyi adatait is, amelyből kiderül, hogy a globális erősorrend eltér a hazaitól. Nemzetközi viszonylatban a dinamikus növekedést produkáló, a Lidl-t is tulajdonló Schwartz Group érte el a legmagasabb árbevételt a vizsgált kereskedelmi láncok közül, őt követi a szintén német Aldi, míg a magyar piacon aranyérmes Tesco nemzetközi szinten a német láncok mögött végzett.

A belföldi társaságok stratégiájában egyre nagyobb kihívást jelent a munkaerőhiány kezelése, illetve a meglévő munkaerő megtartása. A magas bérnyomás miatt még nehezebb lesz nyereségesnek lenni. Az Euler Hermes elemzői szerint valamennyi magyarországi láncnál racionalizálás, átszervezés várható, amely egyrészt a boltszámok csökkentését, üzletek eladását vagy a nyitva tartás korlátozását eredményezheti.

 

 

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo