Kiket sodorhat el a kiskereskedelmi apokalipszis?

Habár az e-kereskedelem fejlődése miatt több, régebben megingathatatlannak tartott ingatlanpiaci szektor is megtorpant, bizonyos kiskereskedelmi ingatlanszegmensek felívelőben vannak.

Leegyszerűsítve úgy is fogalmazhatunk, hogy egyes termékek és szolgáltatások nem értelmezhetőek az interneten: egy edzőtermi edzés vagy egy éttermi vacsora nem helyettesíthető online tranzakcióval. Bár néhány vállalat már online (is) árul élelmiszert, a bevásárlások nagy része továbbra is az üzletekben történik. A kutatások azt mutatják, hogy 2017-ben — hozam szempontjából — a kiskereskedelmi ingatlanpiacot az élményalapú szolgáltatók és az internetnek ellenálló kiskereskedők (pl. a szupermarketek) uralták - hívta fel a figyelmet Amit Nihalani, az MSCI (a világ egyik vezető pénzügyi indexszolgáltatója) elnökhelyettese legfrissebb blogbejegyzésében.

Egyik friss kutatásunk (MSCI: Global Real Estate Research) az USA-beli e-kereskedelemnek a kiskereskedelmi egységekbe történő befektetések hozamára gyakorolt hatásait vizsgálta. Az eredményeink azt mutatják, hogy a közelmúltbeli megtérülések a különböző kiskereskedelmi ingatlanpiacokon nagyon hasonlóak, ami arra utal, hogy a hatás, amivel az e-kereskedelem bír, nagyrészt elvész a széles spektrumot átívelő piaci átlagokban. (Pedig korábban úgy tűnt, hogy a plázák lesznek az e-kereskedelem nagy vesztesei.)

Ha a kiskereskedelmi szektor nem volt szignifikáns húzó ereje a 2017-es relatív hozamnak, akkor vajon a bérlői kitettség volt a katalizátor?

Kép:Pexels

Először is, határozzuk meg, hogy mely iparágak domináltak a kiskereskedelmi egységek között. A kiskereskedelmi ingatlanok bevétel alapján képzett bérlői toplistájának az első 10 helyén szupermarketek és ruhaüzletek állnak, míg mozik és fitnesz központok töltik fel a fennmaradó helyeket a top 20-ban.

Bizonyos bérlő típusok meglepően változatosan oszlottak meg a legjobb és a legrosszabb teljesítményt produkáló egységek között. Az első negyedben szereplő kiskereskedelmi ingatlanok több bevételt szereztek az élményalapú és a klasszikusan offline iparágakból, mint amilyenek az éttermek, a fitnesz központok és a szupermarketek. Az élelmiszer kereskedelem kifejezetten nagy szerepet játszott az egységek teljesítményében. Az online térhódítás ebben a szektorban még mindig alacsony. Az utolsó negyedben az online kereskedelemnek kiszolgáltatottabb szektorok állnak. Nem okoz nagy meglepetést, hogy a ruházati üzletek teszik ki az átlag alatt teljesítő egységek jelentős részét.

Kiskereskedelem: mi lehet az idén a nyerő stratégia?
A várakozások szerint a fogyasztás fellendüléséből ismét az online kereskedelem, és meglepő módon a nagyobb kiskereskedelmi láncok profitálhatnak. A vesztesek között, a kisebb, helyhez kötött kereskedőkkel kell számolni.
Következtetés a kiskereskedelmi üzletek tulajdonosai és ingatlantulajdonosok részére:

Három fő tulajdonságot figyelhetünk meg a legjobban teljesítő negyedbe tartozó kiskereskedelmi ingatlanok között:

  • Online kereskedelem térhódítása
A legfelső negyedbe sokkal kevesebb könyvesbolt, sportüzlet és ruhaüzlet került be. Ezek az iparágak a legkiszolgáltatottabbak az online kiskereskedelemnek. Ezzel szemben a legjobban teljesítő kiskereskedelmi egységek között az élelmiszerboltok jelentős számban szerepelnek. Az élelmiszert árusító bérlők bevonzzák a hétköznapi vásárlókat és növelik a bevásárló központok látogatottságának gyakoriságát.
  • Éttermek
Az éttermek a bevásárló központok fontos szegmensévé váltak, és ők adják a top negyed teljes bevételének 15%-át (a teljeskörű szolgáltatást nyújtó éttermek 8,1%-ot produkáltak). Ehhez képest az éttermek a lemaradó negyedben csak 13%-ot hoztak. Az éttermek, legfőképpen a teljeskörű szolgáltatást nyújtók, nagy népszerűségnek örvendő bérlők, hisz amellett, hogy forgalmat generálnak, hosszabb ideig bent is tartják a látogatókat a bevásárlóközpontokban.
  • Szórakozás és szabadidő
A luxus márkák is ráfanyalodnak a netre
A nagy óragyártók pár éve még húzták az orrukat, ha szóba került a kereskedés a világhálón. „Mi a butikjainkban páratlan vásárlói élményt nyújtunk vevőinknek – az interneten ez hiányzik”, hangoztatták. Napjainkban már Omega vagy IWC luxusórát éppúgy lehet rendelni Facebook-oldalon, mint Swatchot.
A legfelső negyed több fitnesz központot tartalmazott, mint a legalsó negyed, továbbá a szórakoztató egységek egyre fontosabbak a bevásárló központoknak, mivel élményeket kínálnak a vásárlóknak.

Az adatok azt mutatják, hogy a kiskereskedelmi ingatlanok, akkor lesznek sikeresek, ha látogatásra buzdítják a vásárlókat. Ez jelentheti azt, hogy a kényelemre és a szükségességére fókuszálnak. Ilyen például az élelmiszer és a háztartási gépek szektora. Illetve megoldás lehet, ha az egyszerű kiskereskedelmi ingatlanok bevásárló-, szórakoztató- vagy vendéglátóközpontokká fejlődnek. A megnövekedett látogatói szám és a helyszínen eltöltött idő emelkedése lehetőséget teremt a kiskereskedőknek, hogy közvetlenebb kapcsolatot alakítsanak ki a vásárlókkal.

A fenti megállapítások USA-beli adatokra támaszkodnak, de globálisan is hasonló trendek befolyásolják a kiskereskedelmi teljesítményt. A következő években a piac fejlődésével összhangban, a bérleti piac alakulása és az összbefektetések teljesítménye közötti összefüggések megértése egyre fontosabb lehet.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo